خودرو

مشخصات فنی کیا اپتیما JF+ بررسی امکانات داخلی و موتور

نسل چهارم کیا اپتیما موسوم به کیا اپتیما JF، در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 به تولید رسید و در نسخه‌های 2016 و 2017 وارد بازار ایران شد. در ادامه مطلب به بررسی کامل کیا اپتیما JF خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ نسل چهارم کیا اپتیما در حقیقت نسخه فیس لیفت شده نسل سوم محسوب می‌شود، چرا که نسل سوم این خودرو موسوم به کیا اپتیما TF‌ آن‌قدر موفق بود که کیا تصمیم گرفت اپتیما را با تغییرات حداقلی به بازار عرضه کند. کیا اپتیما JF یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران طی چند سال اخیر است.

نسخه خاصی از این خودرو موسوم به تیپ جی تی لاین نیز به واسطه کیت بدنه و ظاهر جذابی که ارائه می‌داد، بیشتر از دیگر نسخه‌های کیا اپتیما JF مورد توجه مشتریان قرار گرفت. نسل چهارم کیا اپتیما از منابع متعددی وارد بازار ایران شد و به همین دلیل نسخه‌های مختلفی از این خودرو در کشورمان قابل خریداری است. هرکدام از نسخه‌های موجود آپشن‌های متفاوتی را در خود جای داده‌اند که ممکن است فابریک یا غیرفابریک باشند. به همین دلیل لازم است تا هنگام خرید کیا اپتیما JF‌ توجه کاملی به شرایط خودرو داشته باشید و از کمک کارشناسان خبره بهره بگیرید.

بررسی کیا اپتیما JF

نسل چهارم کیا اپتیما که آن را تحت عنوان کیا اپتیما JF می شناسیم، بین سال ‌های 2015 تا 2020 به تولید رسید و شاهد حضور نسخه‌ های 2016 و 2017 آن در بازار کشور هم بودیم که خب بعد از تحریم صنعت خودروسازی و ممنوعیت واردات خودرو، دیگر شاهد حضور مدل های جدید و یا نسل جدید آن در بازار کشور نبودیم.

کیا اپتیما JF در حقیقت نسخه فیس لیفت نسل سوم به شمار می رود و تغییرات زیاد آن باعث شد تا آن را نسخه ای کاملا جدید از کیا اپتیما معرفی کنند. کیا اپتیما JF یکی از پرفروش ‌ترین و محبوب ‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران طی چند سال اخیر به شمار می رود، هرچند بعد از تحریم و افزایش ارزش ارز قیمت آن میلیاردی شد و در شرایط کنونی کمتر کسی توانایی خرید یک خودروی کارکرده، آن هم در مدل های 2016 و 2017 با قیمت های میلیاردی را خواهد داشت.

مشخصات فنی کیا اپتیما GT لاین

مشخصات ظاهری کیا اپتیما JF

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۲۳۵۹ سی سی
نوع موتور Tetha II G4JK GDI بنزینی
تنفس موتور طبیعی
حداکثر قدرت ۱۷۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
نوع بدنه سدان متوسط
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها کیا اپتیما JF

طول ۴۸۵۵ میلیمتر
عرض ۱۸۶۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۶۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۸۰۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۵۲۸ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۷۰ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب R18 235/45
حجم صندوق عقب ۴۵۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

فضای داخلی کیا اپتیما JF

کابین جلو کیا اپتیما JF

اول از همه باید بگویم که طراحی داخلی اپتیما GT لاین برعکس ظاهر بیرونی چندان جذاب و هیجان‌انگیز نیست. البته که کیفیت خیلی خوبی دارد و از نظر ارگونومی و راحتی نمی‌توان ایرادی به آن گرفت اما اگر کابین زیباتری داشت، دوست‌داشتنی‌تر می‌شد.

جذابیت های طراحی کیا در داخل کابین بیشتر به چشم می خورد و برخلاف طراحی های مینیمالیستی و حداقلی ماشین های نسل جدید، شاهد یک طراحی شلوغ و کنسول مرکزی یا غربیلک فرمان پر از کلید و دکمه هستیم که تعدادی از آنان به کنسول وسط هم منتقل شده اند. در مقابل راننده غربیلک های معروف کیا با طراحی گردی شکل مرکزی قرار گرفته و در کنسول مرکزی هم شاهد طراحی صفحه نمایشگری در بالاترین قسمت داشبورد هستیم. در مرکز داشبورد هم کلیدهای سیستم صوتی و پایین تر از آن کلیدهای سیستم تهویه مطبوع دیده می شود.

طراحی کیا اپتیما JF

شاید نسل های قبل محصولات کیا طراحی جذاب و پویایی نداشتند، اما در طراحی نسل های اخیر کیا شاهد تحولات بزرگی در زمینه طراحی هستیم و خیلی خوب یاد گرفته اند که اگر یک خودرو بهترین مشخصات فنی را هم داشته باشد اما طراحی جذاب و پویایی نداشته باشد، امکان موفقیت آن در بازار بسیار پایین خواهد بود. کیا اپتیما JF هم خوشبختانه جزو همان نسلی است که در آن طراحی محصولات کیا به بلوغ رسیده و می توانیم شاهد یک طراحی جذاب برای آن باشیم. علاوه بر طراحی جلو، در قسمت عقب هم شاهد طراحی جذاب و پویایی هستیم و خروجی های دوگانه اگزوز در اطراف سپر هم به جذابیت این بخش افزوده است.

طراحی معمولی سه جعبه‌ای اپتیما در نسل سوم (کد JF) اصلاح شده و المان‌هایی مثل جلوپنجره جدید و چراغ‌های کشیده جلو و عقب به آن اضافه شده است. پیتر شرایر، مدیر طراحی کیا، اپتیما GT لاین را طراحی کرده و حالا خودرویی جذاب‌تر و زیباتر دیده می‌شود.

فضای راننده کیا اپتیما JF

خودرو صندوقدار کیا روی پلتفرم یکسانی با هیوندای سوناتا ساخته شده اما بدنه‌ای جذاب‌تر از رقیب و همتای کره‌ای دارد. کیا اپتیما GT لاین را می‌توان به راحتی از مدل معمولی و همین طور مدل هیبریدی تشخیص داد. ارتفاع کمتر، رینگ‌های زیباتر، چراغ‌های اسپرت عقب، دیفیوزر سپر عقب، رکاب جدید، جایگزینی مه‌شکن روی سپر جلو با ورودی هوا و چراغ تکی جلو با قابلیت چرخش از مشخصه‌های اپتیما GT لاین است.

اگرچه طراحی داخلی کیا اپتیما GT لاین کسل‌کننده به نظر می‌رسد اما در عوض راحت است. بعضی از قطعات کابین چندان راضی‌کننده نیستند، مثل نمایشگر لمسی که کاملا درون داشبرد کار گذاشته شده اما طراحان کیا این نقطه ضعف را با کاربردی بودن و در دسترس بودن، جبران کرده‌اند.

فضای داخلی کاملا مطابق استاندارد است و سرنشینان قدبلند به راحتی می‌توانند در صندلی‌های عقب بنشینند، بدون اینکه سرشان به سقف بخورد و مجبور شوند پاهایشان را بیش از حد جمع کنند. صندوق عقب هم ۴۵۰ لیتر گنجایش دارد و با دهانه نسبتا بزرگ و شکل جعبه‌ای می‌تواند اسباب و اثاثیه‌ای که برای یک سفر خانوادگی لازم است را در خود جا دهد. در صورتی که صندلی‌های عقب را تا کنید، فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کیا اپتیما GT لاین از نظر طراحی داخلی هم تفاوت‌هایی با مدل ساده و هیبریدی دارد. فرمان دی کات (اسپرت) با روکش چرم، صندلی‌های چرمی با طرح دوخت مخصوص و نشان GT و پنل آلومینیومی داشبرد از تفاوت‌های مدل اسپرت با دیگر مدل‌ها است.

اما کروز کنترل هوشمند، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو، رادار تصادف عقب، ترمز اضطراری، گرمکن فرمان، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و گرم‌کن صندلی عقب فقط در مدل‌های فول آپشن دیده می‌شود.

خودرو کیا اپتیما JF در بازار ایران

صندوق کیا اپتیما JF

کیا اپتیما GT لاین به صورت نیمه فول و فول آپشن در بازار ایران موجود است. فرمان تلسکوپی، صندلی تاشو عقب، صندلی برقی ۱۲ حالته راننده و ۱۰ حالته سرنشین جلو دارای گرم‌کن و سردکن، فرمان چرمی اسپرت، پدال شیفتر، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، اتولایت، چراغ چرخشی، اتوهلد، کروز کنترل، اتوپارک، سنسور جلو و عقب و سانروف از آپشن‌هایی است که در همه مدل‌های نیمه فول و فول اپتیما GT لاین وجود دارد.

خودرو سدان کیا از اواخر دهه هشتاد و با مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نسل دوم به ایرانی‌ها معرفی شد و اپتیما GT لاین و ساده ۲۰۱۷ آخرین مدل بنزینی است که در بازار ایران موجود است. هرچند مدل‌های ۲۰۱۸ اپتیما هیبریدی را هم در داخل کشور می‌توان خرید.

خودرو اپتیما GT لاین موجود در ایران در دو سطح نیمه فول و فول آپشن وارد شده‌اند و حدود ۱۰۰ میلیون تومان با هم اختلاف قیمت دارند. اپتیما پلتفرم مشترکی با رقیب اصلی و مستقیم خود، یعنی هیوندای سوناتا بنزینی و هیبریدی دارد و از نظر قیمتی هم با هم برابر هستند. تویوتا کمری بنزینی و هیبریدی دیگر خودرویی است که می‌تواند با اپتیما GT لاین در ایران رقابت کند.

جمع بندی

کیا اپتیما GT لاین ۲۰۱۷ موتور یکسانی با نسل قبلی دارد و چندان سریع نیست اما ماشین راحتی و ایمنی است فضای کافی برای ۵ سرنشین و اسباب و اثاثیه‌شان در یک سفر خانوادگی را دارد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x