فناوری

مشخصات گوشی گلکسی s23 ultra + کیفیت دوربین ، برنامه ها ، نقد و بررسی

گوشی گلکسی S23 Ultra با اینکه به ظاهر امکانات عجیبی نسبت به نسل قبلی خود ندارد؛ اما می تواند شما را شگفت زده کند

به گزارش پارت نیوز؛ گلکسی s23 ultraا سامسونگ که در سال 2023 پرچمدار این برند است یک گوشی هوشمند بسیار توانا است. شرکت سامسونگ تصمیم گرفته است که به جای تغییرات اساسی در مدل گلکسی اس 23 اولترا نسبت به گلکسی اس 22 اولترا، دستگاهی بسازد که برای نسل قبل این گوشی آشنا باشد، اما کمی آن را به چالش بکشد.

Samsung Galaxy S23 Ultra از یک سنسور دوربین اصلی کاملاً جدید برای ایجاد تجربه تصویربرداری بهتر و یک SoC Qualcomm استفاده می کند که برای عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل باز طراحی شده است.

طراحی سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا

Samsung Galaxy S23 Ultra همچنان وضعیت Ultra خود را در بخش اندازه حفظ می کند. این گوشی همچنان گران به نظر می رسد، اما نسبت به مدل سال گذشته کمی وزنش (234 گرم در مقابل 228 گرم) افزایش یافته، حتی اگراین سنگینی را شما احساس نکنید.. صرف نظر از وزن (که هنوز هم سبک تر از آیفون 14 پرو مکس است)، این گوشی مطمئناً به لطف اضلاع صاف ترش، بزرگتر به نظر می رسد.

سامسونگ این کار را با گسترش عرض قاب فلزی و کاهش انحنای لبه ها انجام داده است. این باعث می‌شود که به جای نمایه گرد در بالا و پایین، بیشتر شبیه یک مستطیل با گوشه‌های گرد به نظر برسد. علیرغم ضخامت اضافه شده نسبت به مدل قبلی، نگه داشتن Galaxy S23 Ultra همچنان کاملاً راحت است زیرا طراحی تازه‌تر، سطحی پهن‌تر و صاف‌تر را در همه طرف‌ها برای دست گرفتن بهتر فراهم می‌کند.

دوربین  سامسنگ گلکسی s23 ultra

کیفیت عکس گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultraدقیقاً مانند مدل قبلی، سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا از نظر مشخصات کاملاً به خود می بالد. یک پنل بزرگ 6.8 اینچی WQHD+ Super AMOLED با نرخ رفرش 120 هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتز وجود دارد.

در داخل، چیز جدیدی به شکل «پلتفرم موبایل کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی» وجود دارد که نام تجاری سامسونگ برای یک SoC سفارشی سازی شده اسنپدراگون 8 نسل 2 است. این گوشی با حداکثر 12 گیگابایت رم و حداکثر 1 ترابایت فضای ذخیره سازی ارائه می شود. سینی سیم کارت می تواند دو نانو سیم کارت را در خود جای دهد و از حالت آماده به کار دوگانه 5G پشتیبانی می کند، اما گوشی از حافظه قابل ارتقا پشتیبانی نمی کند.

با توجه به استانداردهای ارتباطی، از چندین باند 5G، Wi-Fi ac، بلوتوث 5.3، NFC، Ultra Wideband (UWB) و یک پورت USB 3.2 Gen 1 Type-C پشتیبانی می شود. این گوشی دارای باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است و از شارژ سریع سیمی 45 واتی و شارژ بی سیم 15 واتی پشتیبانی می کند، اما بدون شارژر در جعبه عرضه می شود.

One UI 5.1 سامسونگ یک رابط کاربری نرم (UI) با انیمیشن‌ها و انتقال‌های نرم در سراسر رابط کاربری ارائه می‌دهد. Expert RAW اکنون بخشی از برنامه دوربین های این گوشی است که آن را برای کسانی که به آن نیاز دارند مفید است. اپلیکیشن گالری، درست مانند iOS 16، به کاربران این امکان را می دهد که اشیا، افراد و حیوانات خانگی را از روی عکس بزرگ کرده و ذخیره کنند.

em به عنوان فایل های PNG برای اشتراک گذاری. دو ویجت باتری جدید و یک ویجت آب و هوای پویا بهبود یافته نیز وجود دارد. به‌روزرسانی‌های گسترده‌تر همچنین به دارندگان لپ‌تاپ گلکسی بوک سامسونگ اجازه می‌دهد از ترک‌پد و صفحه‌کلید خود در تلفن‌هایشان استفاده کنند. همچنین عملکرد کپی و چسباندن در تلفن پشتیبانی شده و بالعکس، درست مانند آیفون با مک بوک، وجود دارد.

قلم S همچنان همانطور که انتظار می رود کار می کند. می توان یادداشت های دست نویس تبدیل به متن کرد یا حتی یادداشت های دست نویس را فوراً به کاراکتر تبدیل کرد. رد انگشت روی گوشی دست هنگام استفاده از قلم S کمی مشکل  ساز است.

Bloatware و برنامه‌های شخص ثالث به‌طور شگفت‌انگیزی هنوز در گوشی‌های هوشمندی که هزینه‌ی بالایی دارند، مشکل‌ساز هستند. این گوشی دارای برنامه های Microsoft 365، OneDrive، LinkedIn، Outlook، Facebook، Spotify و Netflix از پیش نصب شده است. خارج از این OneDrive را نمی توان حذف نصب کرد. همچنین تعداد زیادی برنامه با مارک سامسونگ وجود دارد که برخی از آنها دارای جایگزین های Google نیز در دستگاه مانند اینترنت سامسونگ و کروم گوگل (یا برنامه پیام های سامسونگ و برنامه پیام های گوگل) هستند.

بخش خوب این است که اکثر آنها (به غیر از برنامه های اصلی) را می توان حذف نصب کرد.

عملکرد گلکسی s23 ultra سامسونگ

عکس صفحه گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra

صفحه نمایش سامسونگ در گلکسی اس 23 اولترا از نظر نسبت ها یا وضوح تغییر چندانی نکرده است، اما این شرکت می گوید که با استفاده از فناوری بهبود یافته “Vision Booster” کیفیت رنگ صفحه را بهتر کرده است. سامسونگ ادعا می کند که به صفحه نمایش اجازه می دهد تا رنگ ها و کنتراست بهتری را هنگام مشاهده در زیر نورهای روشن یا در فضای باز ایجاد کند.

این شرکت همچنین ادعا می کند که روشنایی صفحه نمایش را تا 1200 نیت و حداکثر روشنایی 1750 نیت افزایش داده است.

در حالی که پردازنده معمولی Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 حداکثر سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز را ارائه می دهد، سفارشی سازی های سامسونگ این سرعت را به 3.36 گیگاهرتز می رساند. در بنچمارک‌ها، گلکسی اس 23 اولترا 1179528 امتیاز در AnTuTu به همراه 1513 و 4626 امتیاز در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای Geekbench 5 به دست آورد. برای زمینه، iQoo 11 5G و OnePlus 11 5G به ترتیب امتیازهای 12,63,366 و 10,16,772 را در AnTuTu کسب کردند.

از نظر گرافیکی، Samsung Galaxy S23 Ultra در تست GFXBench’s Car Chase سرعت 64 فریم بر ثانیه را در مقایسه با iQoo 11 5G و OnePlus 11 5G به ترتیب 111 و 56 فریم در ثانیه داشت. هنگام مقایسه امتیازات، باید رزولوشن نمایشگر بالاتر ارائه شده توسط Galaxy S23 Ultra و OnePlus 11 5G را نیز در نظر داشت.

سامسونگ این بار با پنل Super AMOLED مسطح تر عرضه شده است

پردازنده سفارشی سازی شده سامسونگ، به غیر از اعداد بنچمارک بهتر، چندین مزیت را برای سری گلکسی S23 ارائه می دهد. سامسونگ ادعا می‌کند که SoC سفارشی‌شده‌اش باید بتواند سرعت پردازش هوش مصنوعی بهتری را همراه با فیلم‌ها و عکس‌های کم‌نور بهتر ارائه دهد.

اکثر بازی‌ها با بالاترین وضوح ممکن و بدون لکنت بصری یا افت فریم در Samsung Galaxy S23 Ultra اجرا شدند. گرمای بیش از حد نیز مشکلی نداشت، به لطف منطقه خنک‌کننده اتاق بخار بزرگ‌تر، حتی در طول جلسات بازی شدید (مانند اجرای Genshin Impact در تنظیمات گرافیکی “حداکثر”) یا هنگام ضبط ویدیوی 4K 60 فریم بر ثانیه پشت سر هم. در مقایسه با Galaxy S22 Ultra، مدیریت گرما واقعاً یک جهش بزرگ برای سامسونگ است.

قلم S امسال هیچ ارتقای قابل توجهی دریافت نکرده است

عمر باتری سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا با توجه به اینکه صفحه نمایش بزرگی دارد بسیار چشمگیر بود. در طول دوره بازبینی، نمایشگر را روی حداکثر وضوح WQHD+ تنظیم شده و نرخ تازه‌سازی صفحه را روی «Adaptive» تنظیم کردند، که به‌طور خودکار بین 1Hz-120Hz است. این گوشی در تست باتری حلقه ویدئویی HD توانست 21 ساعت و 7 دقیقه کار کند که بسیار چشمگیر است.

عکس قلم گوشی گلکسی S23 Ultra

حتی با استفاده زیاد از دوربین، Samsung Galaxy S23 Ultra به راحتی توانست یک روز کامل دوام بیاورد و به طور متوسط حدود 30 درصد باقی مانده. با استفاده معمولی، باید انتظار داشته باشید که این گوشی یک روز و نیم بدون شارژ  کردن کار کند. کاهش وضوح نمایشگر به فول اچ دی پلاس نیز چند ساعت به عمر باتری گوشی اضافه می کند.

دوربین های سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا

یکی دیگر از ویژگی های برجسته سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا، سنسور 200 مگاپیکسلی جدید سامسونگ برای دوربین اصلی است. این سنسور همان اندازه 1/1.3 اینچی یک سنسور 108 مگاپیکسلی دارد که به همین دلیل است که S23 Ultra ابعادی مشابه مدل قبلی خود دارد. این دستگاه که ISOCELL HP2 نامیده می شود، کمی کوچکتر از HP1 (ساخته شده توسط سامسونگ) موجود در موتورولا اج 30 اولترا است، اما یک سیستم باینینگ 16 به 1 پیکسل را ارائه می دهد که به طور پیش فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی را می گیرد.

همچنین می توانید عکس هایی با وضوح کامل 200 مگاپیکسلی بگیرید. در مقایسه کنار هم، برش 200 مگاپیکسلی قطعاً کاملاً قابل استفاده است و در مقایسه با تصویر استاندارد binned دارای یک تن جزئیات است. با این حال، تفاوت زیادی در اندازه فایل نیز وجود دارد (5 مگابایت در مقابل 35 مگابایت، در هر تصویر) و اولی ظاهر بهتری هم دارد.

دوربین های پشتی سامسونگ SamsungGalaxyS23Ultra

سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا دارای چهار دوربین در پشت است

یک ارتقاء بزرگ در سیستم فوکوس خودکار جدید که سامسونگ آن را “Super QPD” می نامد. به گفته سامسونگ، اساساً به دوربین اجازه می دهد تا از تمام 200 میلیون پیکسل (گروه بندی شده توسط چهار پیکسل مجاور) به عنوان عوامل فوکوس استفاده کند. بر خلاف سنسور HP1 که فقط می تواند تغییرات را به صورت افقی ردیابی کند، HP2 قادر است تغییرات فاز را در جهت عمودی نیز تشخیص دهد.

در تئوری، این باید فوکوس خودکار بسیار سریعتر را نسبت به مدل قبلی فعال کند. همچنین یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی جدید با فوکوس خودکار و میدان دید 80 درجه وجود دارد. خوشبختانه این دوربین سلفی جدید امسال به سایر سری گلکسی S23 نیز راه پیدا می کند. بقیه دوربین‌های پشتی شامل دو دوربین تله فوتو و یک دوربین فوق عریض هستند و این دوربین‌ها مانند Galaxy S22 Ultra سال گذشته باقی می‌مانند.

رابط دوربین مانند قبل است، با اضافه شدن حالت Expert Raw، که اکنون در زیر تب “More” در برنامه دوربین نشان داده می شود. در حالی که به نظر می رسد یک ادغام منظم باشد، با ضربه زدن روی Expert RAW در برنامه دوربین، به صفحه دانلود برنامه Expert RAW در فروشگاه Galaxy می روید. این اساساً فقط یک میانبر برای یک برنامه جداگانه است، اما همچنان یک میانبر مناسب است. برنامه Expert RAW همچنین دارای حالت‌های جدید عکاسی نجومی است.

نمونه‌های عکسی که در زیر نشان داده شده‌اند با فعال بودن ویژگی هوش مصنوعی «بهینه‌ساز صحنه» گرفته شده‌اند که در بیشتر مواقع اشباع رنگ بالاتری را به همراه دارد. اگر رنگ‌های طبیعی را ترجیح می‌دهید، بهتر است آن را غیرفعال کنید. این ویژگی هنگام ضبط ویدیو کار نمی کند.

نمونه عکس گلکسی اس 23 اولترا در روز

کیفیت تصویر در نور روز درجه یک است و دوربین اصلی جزئیات بسیار دقیقی را بدون تیز کردن بیش از حد ثبت می کند. چیزی که در ذهن باقی می‌ماند، رفتار سامسونگ با رنگ‌ها است که جذاب است، عکس‌هایی که با وضوح 200 مگاپیکسل گرفته شده‌اند، با آسمان‌هایی که کمی اشباع‌تر هستند (حتی با خاموش شدن ویژگی بهینه‌ساز صحنه) جذابتر به نظر می‌رسند. با این حال، محدوده دینامیکی و کنتراست واقعاً به خوبی مدیریت می شود.

در نور کم، بیشتر به حالت Nightography سامسونگ توجه شد، اما حالت شب اختصاصی را برای صحنه های خاص فعال کردند. Samsung Galaxy S23 Ultra دقیقاً مانند عکس‌های نور روز، عکس‌های عالی در نور کم با جزئیات خوب و محدوده دینامیکی ارائه می‌کند. هنوز هم در کنترل چراغ‌های روشن خیابان مشکل دارد، اما شعله‌های نور در مقایسه با چیزی که گلکسی اس 22 اولترا ثبت کرده، بسیار ضعیف‌تر است، که چیز خوبی است.

حالت شب تصاویر کمی برتر را با نویز کمتر ارائه می دهد، اما همچنین باعث می شود قبل از ذخیره تصویر چند ثانیه صبر کنید، بنابراین فقط در شرایط بسیار تاریک باید از آن استفاده کنید. فوکوس خودکار، همانطور که انتظار می رفت، حتی در سناریوهای کم نور بسیار سریع بود و ثابت می کرد که ضربه به سنسور جدید کاملاً ارزشش را دارد. علیرغم عملکرد فوق‌العاده‌اش در شرایط روشنایی خیابان، S23 Ultra سامسونگ هنوز نمی‌تواند صحنه‌های بسیار تاریک را با دقت عکس بگیرد، زیرا نتایج یک اثر HDR رویایی را نشان می‌دهد.

نمونه عکس حالت شب گلکسی اس 23 اولترا

وقتی از حالت پرتره استفاده نمی‌کنید، عکس‌های سلفی واضح و با تفکیک سوژه خوب ظاهر می‌شوند. نتایج حالت پرتره با تشخیص لبه عالی مشابه است. در نور کم، دوربین جدید موفق به عکاسی شد.

سامسونگ در خلال گزارش خود مدتی را صرف صحبت در مورد توانایی گوشی برای گرفتن عکس های پرتره بهتر در نور کم کرده است. با استفاده از دوربین اصلی در فضایی با نور بسیار کم تعدادی عکس گرفته شد و نتایج خوب بود، اما چشمگیر نبود. گوشی جزئیات حل شده را به اندازه کافی مدیریت نمی کرد و در نهایت نرم به نظر می رسید. در شرایط معمولی نور کم، عکس‌های پرتره دارای جزئیات خوب، تشخیص لبه‌های عالی و بازتولید رنگ خوب هستند.

دوربین فوق عریض سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا میدان دید بسیار وسیع 120 درجه را ارائه می دهد. عکس ها در نور روز روشن و واضح با جزئیات با وضوح خوب ظاهر می شوند. این نرم افزار همچنین اعوجاج شدید بشکه را نیز کنترل می کند. در نور کم، دوربین با ارائه ترکیبی متعادل از جزئیات خوب و کنتراست با رنگ‌های اشباع شده معمول، به تاثیرگذاری ادامه می‌دهد، اما محدوده دینامیکی کمی کمتر است.

تنظیمات دوربین قابلیت زوم هیبریدی 100 برابری جالبی را ارائه می دهد. تصاویر تا زوم 10 برابری که حد اپتیکال S23 Ultra است، واضح باقی می مانند، اما همچنان تا زوم 30 برابری کیفیت چشمگیری ارائه می دهد. در 100X، عکس‌ها به‌عنوان ریز به نظر می‌رسند اما جزئیات زیادی ندارند. در نور کم، کیفیت تصویر دوربین تله فوتو تا زوم 3 برابر با کنترل نویز بسیار چشمگیر است. در زوم 10X، نویز شروع به نفوذ می کند، اما عکس ها هنوز کاملا قابل استفاده هستند. کیفیت تصویر در زوم 30 برابر به شدت کاهش می یابد و دوربین نیز در فوکوس کمی مشکل دارد.

چیزی که در مورد تنظیمات دوربین Galaxy S23 Ultra قابل توجه است، تثبیت آن است که تا زوم 30 برابر ثابت می ماند. فراتر از این، باید کمی تلاش کنید تا گوشی را ثابت نگه دارید، اما هنوز به سختی S22 Ultra نیست. با این حال، در نور کم، تلفن با تثبیت‌سازی بیش از زوم 30 برابری مواجه است و می‌تواند کاملاً لرزان باشد. با وجود عملکرد خوب زوم در نور کم، می توانید از حالت شب برای بهبود بیشتر کیفیت تصاویر در نور کم استفاده کنید. این فقط در صورتی کار می کند که سه پایه یا عقربه ثابت داشته باشید زیرا نوردهی در حالت شب طولانی است و حتی با یک لرزش جزئی می تواند باعث تار شدن عکس شود.

سامسونگ همچنین دارای قابلیت عکسبرداری RAW است که این بار نه تنها برای دوربین های پشتی بلکه با دوربین جلو نیز کار می کند. همچنین یک حالت عکاسی نجومی در برنامه Expert RAW وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد از مسیرهای ستاره‌ای و آسمان پرستاره عکس بگیرند، به شرطی که منظره‌ای عاری از ابر، آلودگی هوا یا آلودگی نوری داشته باشید. با این حال، برخلاف Vivo X80 Pro که می‌تواند عکس‌های مشابه را به صورت دستی بگیرد، برای این حالت باید از سه پایه استفاده کنید.

نمونه عکس هوش مصنوعی گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ

سامسونگ این بار واقعاً کیفیت قابلیت فیلمبرداری گلکسی اس 23 اولترا را بالا برده است. ویدیوهای 4K کاملاً دقیق به نظر می رسند و همچنین دارای نرخ بیت ثابتی هستند. سیستم جدید OIS گسترده تر همچنین تضمین می کند که ضبط ها بسیار پایدار هستند، در حالی که وضوح و کیفیت را حفظ می کنند. نکته دیگر افزایش اشباع رنگ هنگام ضبط ویدیوهای HDR10+ است. این هم از دوربین جلو و هم از دوربین عقب قابل مشاهده است. فیلم‌های بسیار اشباع‌شده هنگام مشاهده بر روی پنل سوپر AMOLED بدون شک بینندگان را شگفت‌زده خواهد کرد، اما دقیق‌ترین نمایش صحنه نیست.

هنگام عکاسی در شرایط نور خیابان، حتی زمانی که با HDR10+ عکس می‌گیرید، ضبط‌های ویدیویی در نور کم نیز با نویز تحت کنترل بسیار چشمگیر به نظر می‌رسند. با این حال، همه موارد فوق فقط در مورد دوربین اصلی صدق می کند، زیرا ضبط در نور کم در دوربین با زاویه دید فوق عریض چندان چشمگیر نبوده و نرم و پر سر و صدا به نظر می رسید.

حتی فیلم‌برداری 8K تبلیغ شده را امتحان شد که برای یک بار هم که شده می‌توان با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم ضبط کرد. این فیلم کاملاً چشمگیر است و جزئیات بسیار خوبی را در خود جای داده است که باعث می شود بسیار بهتر از فیلم های 4K S23 Ultra به نظر برسد. برخلاف گوشی قبلی، عکاسی در این حالت اکنون از عرض کامل سنسور استفاده می‌کند، به این معنی که میدان دید بسیار وسیع‌تری نسبت به آنچه قبلا داشتیم است. با این حال، هنگام حرکت در حالت 8K متوجه لکنت های جزئی می شوید.

قیمت گوشی سامسونگ s23 ultra

قیمت این گوشی در زمان نوشتن این مقاله از 59 میلیون تومان تا 75 میلیون تومان بستگی به امکانات و رم آن متغییر است.

سخن آخر

در دریایی از پرچمداران اندرویدی، گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ مطمئناً قد بلندی دارد، اما در صدر نیز کاملاً تنها است و تنها رقیب واقعی اپل آیفون 14 پرو است. در حالی که هنوز مقایسه‌ای بین این دو دوربین انجام ندادیم، آیفون مطمئناً با قابلیت‌های زوم پرچم‌دار سامسونگ همخوانی ندارد، و این قطعی است.

در همان زمان e، نزدیکترین پیشنهاد اندرویدی که هم از نظر قابلیت و هم از نظر طراحی ممتاز به Galaxy S23 Ultra نزدیک است، Google Pixel 7 Pro است. با این حال، در Rs. 80999، به طور کلی در بخش قیمت دیگری قرار می گیرد که بسیار پایین تر از Galaxy S23 Ultra است. به بیان ساده، واقعاً هیچ رقابت مستقیمی برای Galaxy S23 Ultra در سمت اندروید وجود ندارد، هم از نظر قابلیت و هم از نظر قیمت.

سامسونگ امسال توانسته است تعادل مناسبی از سخت‌افزار منحصربه‌فرد و نرم‌افزار بهینه‌سازی شده را ارائه دهد و اکثر آن‌ها در کنار هم به خوبی کار می‌کنند. در حالی که گلکسی اس 22 اولترا سال گذشته تنها قابلیت زوم گسترده خود را داشت تا از سایر پرچمداران برتر فاصله بگیرد، امسال سامسونگ توانسته است چیزهای بیشتری اضافه کند تا شکاف مانند سنسور جدید و ضبط 8K مناسب را افزایش دهد. واقعا منحصر به فرد قلم S نیز در آن گنجانده شده است که هنوز هم منحصر به فردترین ویژگی در میان رقبای اندرویدی است. عمر باتری جامد و SoC سفارشی شده از مزایای استقبال می شود.

در حالی که سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا به وضوح همان چیزی است که در حال حاضر با پول گوشی‌های هوشمند اندرویدی می‌توان خرید کرد، اما همه آن قیمت بالایی دارد، که علیرغم افزایش قیمت، توجیه آن برای طرفداران سری اولترا یا آن‌ها سخت نیست. سازنده ای که به دنبال چنین ویژگی های حرفه ای در یک گوشی هوشمند است. با این حال، برای دارندگان Samsung Galaxy S22 Ultra، ممکن است فریبنده‌ترین ارتقای امسال نباشد، مگر اینکه هوس آخرین سخت‌افزار یا نیاز به قابلیت 8K 30fps داشته باشید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x