دولت

معانی مختلف دولت را بدانید/ دولت در سه معنا مختلف

دولت که ما آن را در معنا قوه مجریه می شناسیم دارای معانی دیگر هم است با معانی دیگر آن شوید.

به گزارش پارت نیوز؛ دولت در سه معنی به کار برده می شود که به شرح زیر است:

معانی دولت

  • معانی عام(state): در این معنا، جامعه سیاسی سازمان یافته ‏ای تلقی می‎گردد که با سایر جوامع متفاوت است. بنابراین دولت به مجموعه ای از افراد انسانی اطلاق می‏ گردد که در سرزمین و تحت یک قدرت عالی سیاسی قرار دارند. معانی عام دولت، تداعی کننده جامعه سیاسی، کشور و دولت-کشور است. برای مثال، زمانی که گفته می‏ شود: “دولت ایران به عضویت سازمان بین المللی کا ردرآمده است”؛ منظور دولت، معنای (عام) آن است.
  • معنای خاص(Government): گاهی دولت، به قوه مجریه و نهادهای زیر مجموعه آن اطلاق می گردد. (هیئت وزیران، کابینه، رئیس جمهور، وزیر) برای مثال، زمانیکه گفته می‏ شود: (دولت طی سفری به یزد صدها طرح مختلف را به‏ تصویب رساند)؛ دراین عبارت، معنای خاص دولت مد نظر است.
  • هیئت حاکمه و طبقه فرمانروایان( Class government): دراین معنا، مفهوم دولت به کلیه اشخاص و نهادهایی اطلاق می‏ گردد که اعمال حاکمیتی را انجام می دهند و بر مردم حکومت می کنند. پس در این معنا تمامی قوا (مقننه، مجریه و قضاییه) و اشخاص حقیقی و حقوقی دخیل دراعمال حاکمیت، مد نظر می باشند.

در یک تعریف حقوقی درباره دولت می‏ توان گفت: (مجموعه ‏ای از مردم که در قلمرو معینی “محدوده جغرافیایی” و تحت حاکمیت خاصی سکونت داشته باشند).

انتهای مطلب/ ی.ر

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x