گردشگریعکس

معرفی جاده هراز، جاهای دیدنی و امکانات تفریحی + عکس

احتمالا تاکنون در سفر با ماشین شخصی به استان‌های شمال کشور از جاده زیبای هراز نیز رد شده باشید. اما به جاذبه های آن توجهی نکرده باشید. با این که این جاده خودش می‌تواند بخشی از لذت سفر شما را محیا کند.

به گزارش پارت نیوز؛ جاده هزار دومین جاده پر رفت‌وآمد و محبوب گردشگران شمال کشور است. این جاده بعد از چالوس یکی از زیباترین مسیر‌های دسترسی پایتخت به مناطق شمالی کشور می‌باشد. طبیعت این جاده محسون کننده است. البته باید گفت که در مسیر سفرتان تا مقصد از برخی استان ها و جاهای دیدنی استان مازندران عبور خواهید کرد و بهتر است سرسری از این مکان‌های دلنشین و جاذبه های گردشگری عبور نکنید. در ادامه تمامی این مکان ها و همچنین امکانات رفاهی این جاده را برایتان شرح خواهیم داد، با سایت پارت نیوز همراه باشید.

معرفی جاده هراز

زیبایی جاده هراز- جاده هراز کجاست؟

جاده هراز که بعد از چالوس مشهورترین جاده شمالی است، از مناطق مهمی‌ مثل جاجرود، رودهن، آبعلی، امامزاده هاشم (ع)، پلور، گزنک و آمل گذر می‌کند و روستاها، آبشارها، تالاب‌ها، جنگل‌ها، آبگرم‌ها، زیارتگاه‌ها و مناطق دیدنی بسیاری را پیش چشم مسافران می‌گذارد. جاده هراز به‌تنهایی خود دیدنی‌های کمی ندارد و مناطق زیبای اطراف آن، سفر دلچسبی را به‌همراه خواهد آورد.

پس می‌توانید روزهای خوش آب‌و‌هوای بهاری را برای سفر در جاده هراز انتخاب كنید تا یک‌یک دیدنی‌های مهم سر راه‌تان را از نظر بگذرانید. یادتان باشد این جاده در روزهای تعطیل، به‌خصوص نوروز بسیار پرتردد است و باید قبل از حركت، از وضعیت ترافیک جاده مطلع باشید.

مسیر جاده هراز

باران جاده هراز

نزدیک ترین مسیر پس از جاده چالوس تا حاشیه شمالی البرز این جاده است که با ۲۰۰ کیلومتر از شرق تهران آغاز و بعد از عبور از شهرهای رودهن، امامزاده هاشم (ع)، گزنک و آمل به محمودآباد که انتهای آن است پایان خواهد یافت. پیچ‌های این جاده از جاده چالوس کمتر است؛ ولی بزرگترین خطری که در این جاده وجود دارد ریزش مداوم کوه به علت کمبود پوشش گیاهی در کوه‌های آن است که در برخی از قیسمت های آن شاهد ریزش هستیم. این جاده دارای ۱۴ تونل دارد و در مقایسه با جاده چالوس به شهرهای شرقی حاشیه دریا نزدیک‌تر است.

جاذبه‌های طبیعی در جاده هراز

وضعیت جاده هراز

منطقه هراز دارای 9 جاذبه گری اصلی است. که به توضیح هرکدام به صورت جداگانه پرداخته ایم. در ادامه با سایت پارت نیوز با معرفی زیبا ترین جاذبه های گردشگری این جاده با شکوه با ما همراه باشید.

دریاچه‌های تار و هویر

نمای دریاچه‌های تار و هویر

یکی از نخستین دیدنی‌های جاده هراز از سمت تهران، دریاچه‌های «هویر» و «تار» هستند. دریاچه تار در پرآب‌ترین فصل، حدود ۱۲۰۰ متر در ۴۰۰ متر و هویر حدود ۹۰۰ متر در ۱۵۰ متر وسعت داردد. بزرگی و پرآبی دریاچه‌ها باعث شده‌اند تا در فصول مختلف سال مردم برای تفریحاتی مثل قایق‌سواری، ماهیگیری و شنا به اینجا سفر کنند.  البته برای شنا باید مراقب باشید و برای ماهیگیری باید مجوز بگیرید.

مسیر این سری دریاچه باید بعد از آبعلی، جاده سمت راست‌تان را انتخاب کنید که به‌سمت دماوند می‌رود. در شهر دماوند، از بلوار شهرداری وارد خیابان روح‌افزا و سپس خیابان نیل شوید و از طریق تابلوهای راهنما به مسیر دریاچه برسید. جاده خاکی دریاچه‌ها ۱۵ کیلومتر طول دارد و سواری‌ها نیز قادر به پیمایش آن هستند.

منطقه گل زرد در حاشیه جاده هراز

غار گل زرد مازندران

غار معروف گل زرد نیز دیدنی شگفت‌انگیزی است. در منطقه گل زرد، منطقه‌ای زیبا به نام گل زرد نیز وجود دارد که به‌دلیل وجود فرشی از گل‌های زرد و سفید بهاری، به این نام مشهور شده است. این منطقه معمولا از اردیبهشت ماه پر از گل‌های زرد زیبایش می‌شود.  حدود سه ساعت پیاده‌روی داخل این غار دارید. توجه داشته باشید که بدون نقشه یا راهنمایی محلی به این مکان رفتن کاری پرریسک و خطرناک است.

آدرس منطقه گل زرد در حاشیه جاده هراز

دشت گل زرد در منطقه پلور و شمال روستای منظریه قرار دارد. ۶۵ کیلومتر بعد از تهران در سمت چپ جاده، نرسیده به پلور، وارد جاده خاکی شوید و در این جاده پیش برانید تا به منطقه گل زرد برسید. برای اقامت در این منطقه چادر تنها گزینه شما است.

روستا و آبشار نوا

روستا و آبشار نوا

روستای نوا با قرارگیری در ارتفاع ۲۴۰۰ متری، به خاطر برخورداری از چشمه‌های فراوان و پرآب به «چهارصد چشمه» نیز معروف است. دیدن بناهای قدیمی‌ روستا و ایوان‌ها و پنجره‌های زیبایشان خالی از لطف نیست. همچنین قله چهار هزار متری «پاشوره» از دیدنی‌های جنوب روستا است. احتمالا اسم این کوه به‌خاطر نوع سنگ‌‌های خاص آن است که به سنگ پا معروف هستند.

حالا که تا اینجا آمده‌اید، آبشار «نوا» را از دست ندهید؛ آبشاری که در بیشتر مواقع سال یخ زده و به‌صورت قندیل‌های بزرگ روی هم قرار گرفته است. در جاده هراز بعد از رودهن و امامزاده هاشم به «آب اسک» می‌رسید. اگر راه را ادامه دهید، بعد از آب اسک تابلوی «رینه» را در سمت چپ می‌بینید. ۲۰۰ متر بعد از این خروجی، وارد جاده فرعی سمت راست شوید. بعد از حدود ۱۰ کیلومتر به روستا خواهید رسید. برای اقامت، هم می‌توانید چادر بزنید و هم اتاق از اهالی کرایه کنید.

دشت لار

دشت لار کجاست

دشت لار از معروف‌ترین و البته زیباترین جاذبه‌های جاده هراز است، دشت ۲۰ هزار هکتاری زیبایی با چشم‌اندازی از قله دماوند. بخشی از منطقه لار حفاظت شده است و تنها با مجوز سازمان محیط زیست و تقریبا از اواسط خرداد ماه ورود به آن آزاد می‌شود. سد لار که یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی تامین‌کننده آب آشامیدنی تهران و حوالی آن است، در دشت لار قرار دارد. برای رسیدن به دشت باید به روستای پلور برسید. در آنجا تابلویی شما را به‌سمت تاسیسات سد لار در سمت چپ جاده هدایت می‌کند. در خاطرتان بماند که این دشت اوایل خرداد با پوششی از گل‌های سرخ شقایق پر می‌شود.

آبشار شاهاندشت و قلعه بهمن

آبشار شاهاندشت و قلعه بهمن در جاده هراز کجاست

آبشار در روستای شاهاندشت مازندران و در ۶۵ کیلومتری آمل و ۹۵ کیلومتری تهران قرار دارد. از داخل روستای شاهاندشت تا آبشار، حدود نیم ساعت پیاده‌روی دارید كه با همراهی مناظر بکر، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر آبشار، تماشای طبیعت روستا و خانه‌های روستایی و سنتی خالی از لطف نیست. بازدید از قلعه بهمن را نیز از دست ندهید. این قلعه در بالاترین نقطه روستا و در همسایگی آن قرار دارد. با عبور از کنار آبشار به قلعه می‌رسید.

مسیر رسیدن به آبشار حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر بعد از پلور مسیر ماشین رو دارد، بعد از آنکه به پل وانا در سمت راست جاده رسیدید روی پل بروید و بلافاصله از اولین خروجی به راست بپیچید و با کمک تابلوهای راهنما به شاهاندشت برسید. آبشار شاهاندشت چیزی در حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد ومنظره‌ای دارد که تجربه آن حس فوق‌العاده ای دارد.

روستای فیلبند

آدرس روستای فیلبند از جاده هراز

این روستای زیبا و سرسبز که به‌دلیل مرتفع بودن، به بام شرقی مازندران معروف است، در منطقه بندپی غربی، در استان مازندران و در دل کوه‌‌های البرز مرکزی قرار دارد. روستای دو هزار و ۳۰۰ متری فیلبند، بیشتر سال پوشیده از برف و در بقیه مواقع نیز ابری و بارانی است. چشم‌انداز البرز مرکزی، خانه‌های روستایی، چراگاه‌ها و مناظر جنگل‌‌های هیرکانی و چشمه‌‌های آب معدنی از دیدنی‌‌های منطقه هستند. چون روستا در نزدیکی جاده هراز است و جاده آسفالته دارد، به‌راحتی می‌توانید به آن برسید.

هنگامی که وارد جاده هراز شدید، باید آبعلی و گزنک را رد کنید و حدود ۵۰ کیلومتر بعد از آن و ۲۵ کیلومتر مانده به آمل، به خروجی فرعی آسفالته‌ای برسید به نام سنگ چال. وقتی وارد این جاده شدید، بعد از حدود ۲۶ کیلومتر به روستای فیلبند می‌رسید. برای اقامت، هم می‌توانید چادر بزنید و هم در خانه‌‌های اجاره‌ای روستاییان بمانید.

جنگل الیمستان

آدرس جنگل الیمستان

جنگل‌گردی از مفرح‌ترین قسمت‌‌های گردشگری محسوب می‌شود؛ مخصوصا اگر جنگل الیمستان باشد که تنوع پوشش گیاهی و مناظر آن مثال‌زدنی است. در حقیقت جنگل و روستای الیمستان یکی هستند و خانه‌‌های روستایی بین درختان آن، جا خوش کرده‌اند. جنگل پر از درختان و گونه‌‌های گیاهی و جانورانی نظیر گراز، خرس، پلنگ و گربه وحشی است. وقتی به قله برسید می‌توانید كل جنگل و مراتع و دورنمای قله دماوند را نیز تماشا کنید.

اگر به منطقه آشنا نیستید، بهتر است با تور سفر کنید یا از راهنماهای محلی کمک بگیرید تا مسیر جنگل‌گردی را گم نکنید. برای رسیدن به جنگل باید به ۳۵ کیلومتری آمل برسید. اینجا به جاده امامزاده حسن لحاش (ع)، در سمت راست جاده هراز می‌رسید. از این جاده تا جنگل حدود ۱۲ کیلومتر جاده پرپیچ‌و‌خم در پیش دارید.

آب گرم لاریجان

آدرس آب گرم لاریجان در جاده هراز

یکی از آبگرم‌‌های معروف جاده هراز، آب گرم لاریجان است؛ آب گرمی‌ که گفته می‌شود آب آهن‌دارش برای تسکین دردهای تنفسی، مفصلی و گوارشی مفید است. فقط حواس‌تان باشد که آب این آب گرم، بسیار داغ است و حدود ۶۵ درجه دما دارد. در جاده هراز، بعد از پلور، در محلی به نام پل مون در سمت چپ جاده وارد فرعی شوید. کمی ‌که در این جاده برانید، به یک دوراهی می‌رسید که دست چپ به رینه و دست راست به آب گرم می‌رود.

آب گرم لاویج

آب گرم لاویج در روستای لاویچ

آبگرم لاویج نیز از آبگرم‌‌های معروف این جاده است؛ البته در آن سوی جاده و نزدیک ساحل خزر. گفته می‌شود آب گوگرددار این آب گرم برای تسکین مشکلات پوستی و مفصلی مفید است. لاویج از دهستان‌‌های چمستان نور در استان مازندران محسوب می‌شود و در ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان قرار دارد.

برای رسیدن به آن باید در میدان هفده شهریور آمل به جاده چمستان وارد شوید و بعد از عبور از شهر چمستان، جاده فرعی آسفالته جنوب و پارک کشپل به لاویج برسید. این آب گرم امکانات کافی مثل دوش، استخر، وان و جکوزی برای مسافران دارد و برای اقامت می‌توانید از مسافرخانه‌ها و سوییت‌های اطراف آبگرم استفاده کنید یا از اهالی، خانه اجاره کنید.

ساحل‌گردی در جاده هراز

برای آرامش در ساحل خزر می‌توانید به ساحل‌های معروف مازندران در این جاده بروید.

سواحل محمودآباد و نور

آدرس سواحل محمود آباد و نور

می‌توانید برای استفاده از دریا راهی ساحل شهرهای محمودآباد یا نور شوید. پلاژهای شهرداری در خیابان معلم، هتل نارنجستان در شهرک دلکده در کیلومتر پنج محمودآباد به نور، شهرک فردوس بعد از رویان در نور، آکام شهر، آرام شهر و شهرداری در ساحل ایزدشهر، وزرا محله، سرخرود، چاکسر، شهر قصه و پشت سیاه در خیابان معلم در محمودآباد از مقاصد شناخته‌شده ساحل‌گردی در این منطقه هستند.

ساحل بابلسر

آدرس بابلسر و دریای بابلسر

از جاده هراز به‌سمت شرق نیز می‌توانید بروید. بابلسر و مناطق اطرافش ساحل‌های معروفی دارند. مجتمع میرود در جاده میرود، پلاژهای شهرک صنعتی، فدک و کوثر در جاده نیروی هوایی به میرود، پارکینگ‌های ده گانه بابلسر در بلوار ساحلی، دریاکنار در خیابان هفدهم دریاکنار و شهرک خزرشهر در سی‌سایت از معروف‌ترین ساحل‌های این شهرستان هستند. اما خاطرتان باشد، در بابلسر حتما به اسکله ساحلی سری بزنید. جلوی این اسکله تکه سنگ‌های بزرگی به‌عنوان موج‌شکن قرار گرفته‌اند كه برخورد امواج دریا با آن‌ها منظره زیبایی را ایجاد می‌کند.

پرسش‌های متداول

جاده هراز کجاست؟

جاده هراز از شرق تهران شروع می‌شود و بعد از عبور از شهرهای رودهن، امامزاده هاشم (ع)، گزنک و آمل به محمودآباد می‌رسد.

آیا جاده هراز خطرناک است؟

متاسفانه این جاده، به لحاظ تصادفات رانندگی، آمار بسیار بالایی دارد. البته کل مسیر آن خطرناک نیست و فقط برخی مناطق آن خطرناک است. کیلومتر 18 تا 22 جاده از رودهن به سمت امامزاده هاشم، یکی از این مناطق خطرناک است که خطر سقوط بهمن در آن وجود دارد.

جاده هراز یا چالوس؟

پیچ‌های جاده هراز از جاده چالوس کمتر است؛ اما خطر ریزش کوه در آن زیاد است. ریزش سنگ به‌خاطر پوشش کم گیاهی در بعضی از قسمت‌های جاده رخ می‌دهد.

چه جاهای دیدنی در جاده هزار وجود دارد؟

تعدادی از جاذبه‌های طبیعی در مسیر جاده هراز جای گرفته‌اند که برخی از آن‌ها شامل دریاچه‌های تار و هویر، منطقه گل زرد، دشت لار، روستای فیلبند، آبشار نوا و آب گرم لاریج می‌شود.

جاده هراز چقدر طول دارد؟

جاده هزار ۲۰۰ کیلومتر طول دارد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x