خودرو

معرفی دانگ فنگ شاین مکس بنزینی؛ مشخصات فنی و ظاهری + قیمت

دانگ فنگ شاین مکس بنزینی جدیدترین سدان این شرکت چینی است که پس از تایید همکاری ایران خودرو با این شرکت، نام این خودرو در میان خودروهای وارداتی برده شد.

به گزارش پارت نیوز؛ همکاری ایران خودرو با دانگ فنگ چین همراه پروژه‌ی H30 کراس بود. با این حال فرایند مونتاژ با مدل‌های متنوع را ادامه نداد. اما اکنون دانگ فنگ با محصولات جدید، شامل لاماری ایما و دیگنیتی، شاسی بلندهای فردا موتور و MPV سوبا حضور پر‌رنگ‌تر از گذشته در ایران دارد. ایران خودرو نیز به زودی، پیش‌فروش سدان ساخت دانگ فنگ به نام‌  شاین مکس را آغاز خواهد کرد.

محصول رونمایی شده در ایران، با نام کامل  Aeolus Yixuan Max از سال ۲۰۲۱ وارد بازار چین شده است.  برند آئولوس زیرمجموعه‌ی دانگ فنگ محسوب می‌شود و حدود ۱۴ سال سابقه دارد. در گذشته، محصولاتی با همکاری پژو –سیتروئن توسط آئولوس عرضه شده اما شاین مکس، خودرویی کاملا چینی روی پلتفرم DSMA دانگ فنگ محسوب می‌شود. این خودرو طی دو سال اخیر، یکی از پرفروش‌ترین تولیدات دانگ فنگ در چین بوده است اما جزو ۲۰ سدان محبوب کشور سازنده نیست.

مشخصات فنی

جعبه دنده این سدان قابلیت تیپ ترونیک را ندارد و این نقدی مهم به حساب می آید که به سدان وارداتی ایران خودرو وارد است. مصرف ترکیبی این سدان کمتر از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و شتاب ۹.۵ ثانیه ای در شرایط استاندارد برای آن ثبت می شود.

موتور شاین مکس بنزینی و هیبریدی

دانگ فنگ شاین مکس هیبریدی، همان موتور نسخه بنزینی‌اش را در سینه دارد که یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ است ولی با این تفاوت که شاین مکس هیبریدی، مجهز به تکنولوژی GDi نیست. به همین دلیل نیز علی‌رغم اضافه‌شدن یک موتور برقی در کنار موتور بنزینی، حداکثر قدرت خروجی در شاین مکس هیبرید، همچنان کمتر از شاین مکس بنزینی است. شاین مکس در نسخه بنزینی به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است، که ۱۹۰ تا ۱۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۳۰۰ تا ۳۲۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تَر (WDCT) توان را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند.

ایمنی خودرو شاین مکس

سیستم‌های ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایرها، چهار یا شش کیسه هوا، دوربین عقب و دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب و جلو، تریم چرمی کابین، سانروف و سقف پانوراما، سیستم صوتی با 11 بلندگو به همراه نمایشگر 12.5 اینچی، پنل ابزار دیجیتال 12.3 اینچی، آینه‌های جانبی تاشوی برقی به همراه گرمکن، سنسور نور و باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم ورود و استارت بدون کلید تجهیزات سدان وارداتی ایران‌خودرو را تشکیل می‌دهند.

مشخصات کلی
بررسی مشخصات فنی و ظاهری دانگ فنگ شاین مکس

برند دانگ فنگ
مدل شاین مکس
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور ۱۴۷۶ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر TGDi
قدرت ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
گیربکس ۷ سرعته دوکلاجه تر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۷۹۷ میلی متر
عرض ۱۸۷۰ میلی متر
ارتفاع ۱۴۷۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۷۰ میلی متر
وزن ۱۴۸۶ کیلوگرم
حجم باک ۵۲ لیتر
مصرف سوخت ۶.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۵0R17
برند نشان مادر دانگ فنگ آئولوس
کشور سازنده چین

طراحی ظاهری دانگ فنگ شاین مکس

طراحی بدنه شاین مکس بنزینی

پارت: چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی شاین مکس، یادآور خودروهای سدان بی‌وای‌دی مثل BYD Qin است. این مجموعه البته شباهت‌هایی به هوندا آکورد نیز دارد.

جلوپنجره‌ی مشبک و چراغ‌های نسبتا بزرگ، ترکیب مناسب برای سدان دانگ فنگ فراهم می‌کنند. در طرفین، مشابه آنچه هیوندای توسان برای روشنایی روز (دی‌لایت) دارد؛ ادوات تزئینی کروم نصب شده‌اند. همچنین کاپوت جلو دارای حجم‌دهی هماهنگ با چراغ‌های اصلی است، با این حال برای حفره‌های سپر، کمی زیاده‌روی و اغراق دیده می‌شود.

در بدنه جانبی، شاین مکس از فرمول دیگر سدان‌های چینی مثل آریزو ۶ یا ریسپکت استفاده می‌کند. خودرو جدید دانگ فنگ، حالت فست‌بک دارد و شیب سقف را تا انتهای بدنه ادامه می‌دهد. مشابه نمای جلو، از بغل هم ادوات کروم براق برای شاین مکس استفاده شده‌اند تا دستگیره‌ها و تزئینات پیرامون قاب پنجره، چشمگیرتر شود.

طراحی داخلی کابین دانگ فنگ شاین مکس

فضای داخلی دانگ فنگ شاین مکس

در قسمت مشخصات داخلی کابین دانگ فنگ شاین مکس، طراحی فرمان آن است. در وسط فرمان نشان آئولوس قرار گرفته و فرمان این خودرو از نوع D کات دو شاخ است. این نوع فرمان بسیار شبیه به طراحی فرمان های جنسیس است و کنترلر های روی فرمان هم به طراحی تسلا شبیه است. روی داشبورد صفحه نمایش لمسی را داریم که سیستم مالتی مدیا را نمایش می دهد. در پشت فرمان کلاستر یا جلوآمپر دیجیتال با قابلیت تغییر تم طراحی شده است.

نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی وسط داشبورد به سمت راننده متمایل شده تا کار با آن هنگام رانندگی راحت‌تر باشد. فرمان برش‌خورده با دکمه‌های کنترلی جلوی راننده قرار گرفته که از میان آن می‌تواند کیلومترشمار دیجیتال را ببیند و بنا به سلیقه، گرافیک آن را تغییر دهد. در بیشتر خودروها، دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع زیر نمایشگر لمسی قرار دارد، اما در شاین مکس این قضیه متفاوت است و برای تنظیم تهویه باید قسمت بالایی نمایشگر را جستجو کرد.

فاصله محوری ۲۷۷۰ میلیمتری، فضای زیادی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد و افراد قدبلند به راحتی می‌توانند از این خودرو استفاده کنند. سطح امکانات و تجهیزات مدل‌های بنزین و هیبرید شاین مکس با هم متفاوت است. دانگ فنگ شاین مکس بنزینی ۶ کیسه هوا دارد، در صورتی که نسخه هیبریدی فقط به ۴ ایربگ مجهز شده است.

دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، اخطار باز کردن درها در صورت وجود مانع، هشدار برخورد از جلو، سیستم تشخیص نقاط کور، پاور ویندوز، آنتی ترپ، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو در فهرست امکانات نسخه بنزینی سدان چینی دیده می‌شود، در صورتی که این آپشن‌ها در شاین مکس هیبریدی وجود ندارد. البته دلیل این کار، کاهش قیمت مدل هیبریدی است تا مشابه شاین مکس بنزینی باشد.

تفاوت نسخه های بنزینی و هیبریدی شاین مکس ایران خودرو

ظاهری شاین مکس ایران خودرو معرفی دانگ فنگ شاین مکس بنزینی؛ مشخصات فنی و ظاهری + قیمت در جدول زیر، تفاوت‌های پیشرانه TP1 با TE1 که در نسخه بنزینی و هیبریدی ایشوان مکس استفاده شده، به شرح زیر می‌باشد:

مدل ایشوان مکس بنزینی ایشوان مکس هیبرید
کد موتور DFM-C15TP1 DFM-C15TE1
نوع موتور 1.5 لیتری توربو 1.5 لیتری توربو+موتور برقی
حداکثر قدرت 187 اسب بخار 174 اسب بخار
حداکثر گشتاور 300 نیوتن متر 300 نیوتن متر
حداکثر سرعت 210 کیلومتربرساعت 160 کیلومتربرساعت
گیربکس 7 دنده دوکلاچه تر E-CVT
وزن تقریبی 1486 کیلوگرم 1560 کیلوگرم
مصرف ترکیبی 6.2 لیتر 4.3 لیتر

مزایا و معایب

داخل ماشین شاین مکس

+ طراحی ظاهری روز

+ مشخصات فنی مناسب بنزینی و هیبریدی

+ مصرف سوخت پایین

+ سطح بالای امکانات در نسخه بنزینی

–  نداشتن بعضی از آپشن‌ها در مدل هیبریدی

– پیشرانه ۱.۵ لیتری تکراری بازار

– عدم عرضه با تیپ فول آپشن

– سابقه ضعیف ایران خودرو در عرضه وارداتی ها

شرایط فروش و تحویل خودرو شاین مکسعرضه دانگ فنگ شاین مکس بنزینی

موعد تحویل خودروها نیز 90 روز کاری عنوان شده است و پس از سپری‌شدن این زمان، قیمت دانگ فنگ شاین مکس به‌صورت قطعی مشخص خواهد شد. در لیست قیمت خودروهای وارداتی که 29 آذرماه منتشر شد. دانگ فنگ شاین مکس را می‌توان ازجمله خودروهای جذاب برای مشتریان ایرانی دانست. این سدان طراحی جذابی دارد و از سطح امکانات قابل‌قبولی نیز برخوردار است. پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو نیز با دیگر خودروهای دانگ فنگ در ایران همچون لاماری ایما و سوبا M4 مشترک است.

این پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و راندمان قابل‌قبولی دارد. 190 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور، حداکثر ارقام خروجی پیشرانه دانگ فنگ شاین مکس هستند. گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه تر نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در دانگ فنگ شاین مکس بر عهده دارد.

قیمت شاین مکس بنزینی

ایران‌خودرو شرایط فروش دانگ فنگ شاین مکس با قیمت علی‌الحساب را اعلام کرد. به بیان دیگر، بهای این خودرو درحال‌حاضر حتی در مبادی ورودی نیز مشخص نیست. ایران‌خودرو از متقاضیان خواسته است تا هم‌اکنون مبلغ 500 میلیون تومان را به حساب این شرکت واریز کنند.

قیمت دانگ فنگ شاین مکس یک میلیارد و 286 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده بود؛ بنابراین می‌توان حدس زد که بهای نهایی این خودرو برای مشتریان حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان باشد. مدل دنده دستی برای خریداران چینی، حدود ۱۳ هزار دلار قیمت‌ دارد. هزینه‌ی خرید نسخه‌ی هیبریدی مجهز به گیربکس اتوماتیک و امکانات کامل، ۱۸ هزار دلار است. با این شرایط می‌توان حدود قیمت انواع شاین مکس برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی را، یک تا ۱/۵ میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

سخن پایانی

طراحان برای کابین دانگ فنگ شاین مکس، کمی جانب احتیاط را رعایت کرده‌اند و طرح نویی به هم نزده‌اند، دلیل این کار هم حفظ وجهه شیک خودرو است.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x