جامعه

معرفی روش های دریافت کد پستی + مراحل درخواست کد پستی جدید

دریافت کد پستی برای منزل جدید، نیازمند یک سری اطلاعات است که شما می توانید با مراجعه به سامانه پستی ایران، مراحل درخواست را انجام بدهید.

به گزارش پارت نیوز؛ با توجه به پیشرفت تکنولوژی دریافت کد پستی، به صورت آنلاین امکان پذیر است و شما می توانید با دو روش حضوری و آنلاین برای این کار اقدام کنید.

معرفی روش های سریع برای دریافت کد پستی

خوشبختانه با پیشرفت در زمینه های تکنولوژی، روش های متفاوتی برای دریافت کد پستی وجود دارد. شما باید کد پستی داشته باشید تا کارهای خود را از طریق کد پستی بتوانید انجام بدهید.

تعریف کد پستی

کدپستی یک آدرسی است که از 10 رقم عدد تشکیل شده است و کاربردهای فراوانی دارد. کاربرد اصلی آن برای ارسال نامه ها و یا بسته هایی پستی است که توسط شرکت پست ارسال می گردند.

معمولا  پنج رقم اول کدهای پستی نشانگر مشخصه شهر مقصد و یا نشانگر گشت کدپستی هستند اما پنج رقم دوم کدهای پستی مشخصه مکانی مقصد و یا کد توزیع را بیان می‌کنند.

کد پستی چه کاربردی دارد؟

از کد پستی می توان برای دریافت نامه، بسته های پستی از طریق اداره پست، دریافت کد سجام، خرید بیمه، خرید ملک، بیمه‌کردن ملک، ثبت‌نام در سامانه‌های مختلف و غیره استفاده کرد. وقتی خودرویی خریداری می‌کنید، باید برای دریافت کارت سوخت نیز اقدام کنید.

 دریافت کد پستی با آدرس

برای پیداکردن کد پستی با آدرس باید از اینترنت استفاده کنید. این کار از طریق سایت شرکت ملی پست امکان‌پذیر است. برای گرفتن کد پستی با آدرس باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا وارد سایت شرکت ملی پست ایران به آدرس post.ir شوید.
  2. از منوی سمت راست سایت، گزینه اخذ کد پستی را انتخاب کنید تا به صفحه پورتال شرکت ملی پست وارد شوید، صفحه‌ای جدید به آدرس post.ir باز شود.
  3. در این صفحه روی گزینه یافتن کد پستی کلیک کنید. در صفحه جدید باید نام استان، شهر و در نهایت آدرس محل سکونت خود را وارد کنید. در انتها باید مکان ملک مورد نظرتان را پیدا کنید.

اگر ملکی که قصد پیداکردن کد پستی با آدرس آن را دارید آپارتمان است، بنابراین باید واحد را هم مشخص کنید. بعد از انتخاب واحد خود باید جزئیات را بررسی کنید تا کد پستی برای شما نمایش داده شود.

کد پستی از روی نقشه

دریافت کد پستی

برای پیدا کردن کد پستی از روی نقشه باید ابتدا وارد سایت اداره پست ملی شوید و مراحل زیر را کامل انجام بدهید.

  1. پس از ورود به سایت اداره پست، از منوی اصلی گزینه اخذ کد پستی را انتخاب کنید.
  2. وقتی صفحه جدید باز شد، به‌جای واردکردن اطلاعات اولیه از طریق نقشه آدرس دقیق ملک موردنظرتان را پیدا کنید.
  3. در این مرحله باید دقت زیادی داشته باشید تا آدرس به‌درستی انتخاب شود.
  4. بعد از انتخاب ملک باید اطلاعات واحد‌ها را وارد کنید. منظور از اطلاعات واحدها شماره واحد محل سکونت یا محل کار شما است.
  5. در مرحله بعد باید کد امنیتی را وارد کنید تا کد پستی نمایش داده شود.
  6. کد پستی را کپی کرده و در جایی ذخیره کنید.

پیدا کردن کد پستی از روی قبض

شما می توانید از روی قبض کد پستی خود را پیدا کنید. معمولا کد پستی هر واحد بر روی قبض برق و گاز نوشته شده است. کد پستی در قسمت بالایی و سمت راست قبض ها درج می شود.

اگر قبض قدیمی دارید می‌توانید از آن استفاده کنید، چون چند سالی است که قبض‌های کاغذی صادر نمی‌شود.

حالا اگر صاحب ملک نباشد، برای مستاجر روی اجاره نامه مالک، کد پستی درج شده است. در زمان عقد قرارداد اجاره، کد پستی از مالک دریافت و در اجاره‌نامه نوشته می‌شود.

چگونه کد پستی خود را از طریق پیامک پیدا کنیم؟

دریافت کد پستی

دریافت کد پستی از طریق پیامک جز سریع ترین روش ها محسوب می شود. شما در این روش، شماره تلفن منزل یا محل کار خود را به شماره پیامکی، 8087 ارسال کنید. با این کار کد پستی به شما ارسال می شود.

توجه کنید که این خدمت رایگان نیست و برای دریافت کد باید مبلغی را پرداخت کنید، اما هزینه آن خیلی کم است.

راه اندازی تلفن گویا برای دریافت کد پستی

اداره پست تا کنون هیچ اقدامی برای راه اندازی تلفن گویا خود انجام نداده است. احتمال این روش کار را برای مردم عزیز راحت تر خواهد کرد، اما فعلا تدارکی برای این کار صورت نگرفته است.

دریافت کد پستی با کارت ملی

دریافت کد پستی با کارت ملی

یکی از سوالات پُرتکرار مردم این است که چطور با کد ملی می‌توانند کد پستی منزل خود را دریافت کنند. اما گرفتن کد پستی از طریق کد ملی و کارت هوشمند امکان‌پذیر نیست. البته پشت کارت‌های ملی قدیمی کد پستی محل سکونت افراد درج می‌شد. اما با هوشمندسازی کارت‌های ملی و حذف کارت‌های قدیمی این روش دسترسی به کد پستی از بین رفت.

دریافت کد پستی با تلفن ثابت در ایران

دریافت کدپستی تا چند سال پیش، امکان پذیر بود و مردم  از طریق تلفن ثابت کد پستی ملک موردنظرشان را دریافت می کردند. اما در چند سال اخیر متاسفانه دریافت کد پستی با تلف ثابت امکان پذیر نیست.

مسئولان اشاره کرده‌اند که ممکن است در آینده نزدیک این خدمت دوباره فعال شود. در این روش افراد می‌توانستند با در دست داشتن شماره ثابت ملک خود وارد سایت پست کشور شده و کد پستی دریافت کنند.

چگونه کد پستی جدید بگیریم؟

دریافت کد پستی

شما اگر بخواهید برای خانه ای که در حال ساخت است، کد پستی دریافت کنید، باید شخص خود شما از طریق سامانه دریافت کد پستی و تاییدیه منزل اقدام کنید تا برای خانه شما کد پستی ثبت شود.

سایت خدمات الکترونیکی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، به عنوان سامانه دریافت کد پستی اینترنتی و یا سایت استعلام کد پستی غیرحضوری شناخته می‌ شود و امکان دریافت غیر حضوری گواهی تاییدیه کد پستی را فراهم می‌ کند.

این سامانه دریافت کد پستی منزل به آدرس gnaf.post.ir در دسترس عموم قرار دارد و افراد می‌ توانند از طریق آن از خدمات مختلف شرکت پست جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند، که شامل مواردی چون مشاهده کد پستی منزل، دریافت گواهی تاییدیه کد پستی، پیگیری درخواست کد پستی و .. می شود.

مراحل درخواست کد پستی برای منزل جدید

برای دریافت کد پستی منزل جدید، شما می توانید به صورت حضوری و آنلاین این کار را انجام دهید.

روش حضوری درخواست کد پستی

هنگام درخواست حضوری برای کدپستی 10 رقمی، شخص باید برای ارائه جزئیات آدرس و شماره تلفن ملک و همچنین ارائه مدرک هویتی و مدرک مثبت به اداره پست معتبر مراجعه کند. و سپس درخواست دریافت کد پستی کند.

روش غیر حضوری درخواست کد پستی

فرد متقاضی برای درخواست آنلاین کد پستی 10 رقمی باید طبق روال تعیین شده توسط اداره پست به نشانی gnaf.post.ir مراجعه کرده و پس از طی مراحل زیر موفق خواهد شد.

آموزش درخواست کد پستی به صورت آنلاین

شما می توانید از طریق سامانه و به راحتی درخواست کد پستی کنید. مراحل درخواست را به صورت کامل شرح داده ایم.

  1. در ابتدا، باید فرد، آدرس سامانه درخواست کد پستی غیر حضوری را جست و جو کند تا به صفحه‌ ای مشابه صفحه زیر هدایت شود. سپس، باید با کلیک بر روی گزینه خدمات و سپس گزینه خدمات به مردم، گزینه درخواست کد پستی جدید را انتخاب کند.
  2. در مرحله دوم شما به سراغ یکی از دو گزینه ای که وجود دارد، یعنی درخواست کد پستی عادی یا درخواست کد پستی شهرداری می روید، شما بنا بر نیاز خود یک یاز گزینه ها را انتخاب کنید. ما در این قسمت گزینه درخواست عادی را آموزش می دهیم.
  3. در این مرحله، متقاضی باید اطلاعات مورد نیاز مانند استان و شهر محلی که برای آن تقاضای صدور کد پستی را دارد، را در کادرهای مربوطه وارد کند و سپس بر روی گزینه ادامه کلیک کند.
  4. در این مرحله باید، متقاضی شماره همراه خود را وارد کند و بر گزینه ادامه کلیک کند تا کد تایید برای او ارسال شود و سپس باید کد تایید ارسالی را در کادری که نمایش داده می‌ شود، وارد کند.
  5. سپس، باید اطلاعات هویتی و همچنین آدرس دقیق ملک را مشخص کند تا به مرحله پرداخت هزینه هدایت شود.
  6. در این بخش اطلاعات فاکتور درخواست کد پستی ده رقمی به شما نشان داده می شود و در صورت تایید، می‌تواند نسبت به پرداخت مبلغ آن اقدام کند.

پس از پرداخت، به متقاضی کد رهگیری‌ای داده خواهد شد که می‌تواند درخواست دریافت کد پستی را از طریق آن پیگیری کند.

نکات مهم برای دریافت کد پستی

اگر کد پستی خود را فراموش کرده اید یا نمی دانید، روی گزینه «کد پستی خود را نمی‌ دانم» کلیک کنید.

برای دریافت کد پستی، می‌ توانید به سایت gnaf.post.ir مراجعه کنید و از قسمت خدمات، خدمات دولت به مردم و سپس گزینه دریافت کد پستی جدید، درخواست دریافت کد پستی را انجام دهید.

گواهی کد پستی که دریافت می کنید تا 15 روز اعتبار دارد. شما بدون کد پستی، امکان دریافت تاییدیه کد پسی را ندارید.

زمانی که می خواهید تاییدیه کد پستی خود را دریافت کنید، به سایت epostcode.post.ir مراجعه کرده و گد رهگیری خود را وارد کنید.

آیا می توان به صورت غیر حضوری کد پستی خود را استعلام گرفت؟

باید بگوییم که متاسفانه فعلا، همچین خدماتی برای استعلام کد پستی وجود ندارد. در حال حاضر هیچ سایتی هم برای استعلام گیری وجود ندارد و شما باید حضوری برای این کار اقدام کنید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x