گردشگری

معرفی سد سلیمان تنگه + اقامت، امکانات تفریحی و آدرس

سدسلیمان تنگه از آن مناطقی است که سفر به آن و بازدید از این طبیعت جذاب یک تیر و چند نشان می‌باشد. اما اگر نمی‌دانید این سد خاص و پرطرفدار کجاست ما در این مقاله همه چیز را درباره سفر به سد سلیمان تنگه به شما خواهیم گفت؛ با پارت نیوز همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ از آن‌جا که اطراف این سد برای پذیرایی از گردشگران آماده شده است، امکانات رفاهی خوبی را می‌توانید پیدا کنید و از آن‌ها لذت ببرید. تاج سد سلیمان تنگه حدود ۹۱ متر ارتفاع دارد و حجم آن بیش از ۱۶۰ میلیون مترمکعب است.

معرفی سد سلیمان تنگهخشک شدن سد شهید رجایی

در میان انبوهی از سرسبزی، طراوت و مسیر خروشان رودخانه دودانگه ساری، سدی عظیم و باشکوه به نام سد شهید رجایی ساخته شده که مردم محلی به آن سد سلیمان تنگه می‌گویند. سدی که چشمانتان را مسحور می‌کند. بلیط وودی سد را که بگیرید می‌توانید از بالای تاجش، چشم‌اندازی زیبا از کوه‌های اطراف را ببینید و صدای گوش‌نواز آب را بشنوید.

تاریخچه سد سلیمان تنگهپاییز سد سلیمان تنگه

در سال ۱۳۳۶ دوران پهلوی مطالعات زیادی برای ساخت سد سلیمان تنگه انجام شد. هدف از ساخت سدی این چنین برای آبیاری اراضی دشت تجن، کنترل طغیان و جلوگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن، تامین آب آشامیدنی ساکنین روستاهای محدوده طرح و ساخت محلی برای تفریح و گردش بود.

البته از میان همه این دلیل‌ها شاید تامین برق منطقه مهم‌تر از همه بود. مطالعات روی ساخت سد در سال ۱۳۷۰ به پایان رسید و فرآیند ساخت سد شروع شد. این سد در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید و تبدیل شد به چیزی که امروز می‌بینید.

علت نامگذاری سد شهید رجایی

دلیل نامگذاری سد سلیمان تنگه به این نام هم ماجرای جالبی دارد. محلی‌ها می‌گفتند که یک بنای تاریخی در منطقه «دواب» وجود داشته که زیر آب رفته و متعلق به دوره حضرت سلیمان بود. به همین دلیل هم سد شهید رجایی را با نام سد سلیمان تنگه می‌شناسند.

جاهای دیدنی اطراف سد سلیمان تنگهطبیعت سد سلیمان تنگه

در پایین سد سلیمان تنگه می‌توانید یک منطقه توریستی زیبا به اسم دهکده آرامش را پیدا کنید. این‌جا می‌توانید از دیدن هم‌نشینی دورنمای جنگل، شالیزارهای برنج، رود تجن ساری و کلبه‌ها لذت ببرید. همچنین اگر بخواهید در این بخش از امکانات ورزش‌های آبی استفاده کنید، می‌توانید بلیط بخرید و تفریح سالمی را در کنار خانواده خود سپری کنید. به‌یاد داشته باشید که شنا در سد کاملا ممنوع است و باید مراقب کودکان خود باشید.

روستای تاکام

اگر اهل تپه‌پیمایی هستید یا دوست دارید در جنگل راه بروید، می‌توانید در اطراف سد سلیمان تنگه، مسیرهای زیبایی را پیدا کنید. روستای تاکام که در نزدیکی سد سلیمان تنگه است جایی بسیار زیبا به شمار می‌رود. به علت ارتفاع زیاد، این روستا چشم‌اندازی تماشایی به اطراف دارد. حدود ۵۳ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند و بر اساس متون تاریخی، پیشینه روستا به قبل از اسلام بازمی‌گردد.

روستای افراچال

بسیاری از مردم روستا به شهرهای اطراف رفته‌اند؛ اما هنوز هم کشت برنج، گندم، ارزن و سبزیجات در این روستا انجام می‌شود. روستای افراچال و چند روستای دیگر نیز در اطراف این سد هستند که در فصل زراعت پرجمعیت و در فصل‌های بعدی، خانوارهای کمی در آن‌ها زندگی می‌کنند. این روستاها نیز سرسبز و خرم هستند.

رودخانه تجن کجاستجاذبه های گردشگری سد سلیمان تنگ

رودخانه تجن، جاذبه مهم دیگری است که می‌توانید آن را ببینید. این رود از کوه‌های هزارجریب، چهاردانگه و دودانگه سرچشمه می‌گیرد. در زبان مازندرانی نام آن، تجن، به معنای تاختن است. رود تجن، از ساری می‌گذرد و بعد به دریای خزر می‌ریزد. این رود را نباید با رودخانه تجن که در سرخس جاری است اشتباه بگیرید. در حاشیه این رود کشاورزی و به‌خصوص برنج‌کاری انجام می‌شود که دیدن آن برای‌تان زیبا خواهد بود. علاوه‌بر این‌ها، پارک کنار رود تجن نیز امکانات رفاهی خوبی برای کودکان و بزرگ‌سالان دارد.

تفریحات سد سلیمان تنگهاسکی روی آب در سد تنگه سلیمان

در دهکده آرامش سد شهید رجایی، کلی خاطره شیرین داشته باشید و قایقرانی، اسکی روی آب، پدالو، اتوبوس دریایی و ماهیگیری را تجربه کنید. چندین ویلا، رستوران و سالن غذاخوری، زمین‌های ورزشی و پارک‌های تفریحی، آلاچیق و امکانات دیگر در این مکان قرار گرفته‌اند تا آسایش مسافران را تأمین کنند.

امکانات رفاهی سد سلیمان تنگه

محیط اطراف و رودخانه سد، فضایی دلنشین و زیبا برای تفرج دارد. آب‌وهوای خوب، بازدید از سد و امکان لذت بردن از جنگل‌های اطراف نیز، سد سلیمان تنگه را تبدیل به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ساری کرده است. در اطراف این منطقه توریستی می‌توانید امکاناتی نظیر سرویس‌بهداشتی، نمازخانه و سوپرمارکت را هم پیدا خواهید کرد.

وجود ویلاهای دو خوابه، چهار خوابه، اردویی، سالن‌های اجتماعات سر پوشیده و روباز، رستوران‌ها و سالن‌های غذا خوری به سبک‌های مختلف، زمین ورزش و پارک بازی، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی، آلاچیق از دیگر امکانات و پتانسیل‌هایی است که این مجتمع تفریحی، سیاحتی برای استفاده گردشگران تدارک دیده‌است.

اقامت در سد سلیمان تنگهاقامت در اطراف سد سلیمان تنگه

شب‌ها می‌توانید در اطراف رود تجن (که دودانگه شاخه‌ای از آن محسوب می‌شود) در مناطق مشخص اتراق کنید. به غیراز آن باید با رزرو ویلا یا رزرو اقامتگاه جایی مناسب و امن را در نظر بگیرید. مثلا می‌توانید از ویلاها و کلبه‌های دهکده آرامش استفاده کنید. ضمنا در روستاهای اطراف ساری، گردش محلی زیبایی پیدا می‌شوند که تجربه بسیار خوبی از اقامت را برای‌تان رقم خواهند زد.

همچنین امکان اجاره ویلا ساری و شهرهای نزدیک آن هم وجود دارد. اگر اهل هتل نیز هستید، نگران نباشید. ساری، چند هتل با قیمت‌های متنوع و شرایط اقامتی مختلف دارد. شما می‌توانید با توجه به تعداد نفرات همسفران، بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید و علاقه‌مندی‌هایی که دارید، اقامتگاه مناسبی را در سایت اتاقک انتخاب کنید.

آدرس و راه‌های دسترسی به سد سلیمان تنگهمسیرهای سد سلیمان تنگه

سد شهید رجایی ساری در استان مازندران شهر ساری، بزرگراه 70 آسیا، جاده فریم واقع شده است و برای دسترسی به آن می توانید از خودرو شخصی، تاکسی های بین شهری، اتوبوس های پایانه های مسافربری استفاده کنید.

اگر دوست دارید به سوی این سد بروید و آن را از نزدیک ببینید، باید از تهران به سمت ساری حرکت کنید. این مسیر تقریبا ۲۵۰ کیلومتر است و حدود ۴ ساعت زمان می‌خواهد. پس از آن در ساری، به سمت بلوار کشاورز بروید و راه‌تان را تا جاده کیاسر ادامه دهید. ۲۳ کیلومتر رانندگی کنید تا به روستای تاکام برسید.

بعد در یک دوراهی، تابلویی را می‌بینید که مسیر سد سلیمان تنگه را نشان می‌دهد. در مجموع از ساری تا سد، حدود ۴۵ کیلومتر راه دارید. اگر آخر هفته‌ها و تعطیلات رسمی را برای دیدن سد انتخاب کرده‌اید، آمادگی ترافیک را داشته باشید. اما اگر بتوانید در روزهای میانی هفته به این سد بروید، از مسیر و مقصد بیشتر لذت خواهید برد.

برای رفتن به سد سلیمان تنگه می‌توانید از پایانه های جنوب تهران که به طور مرتب سرویس هایی به اکثر شهرها و مناطق شمالی کشور دارند، استفاده کنید که به این ترتیب امکان دسترسی راحت به آن مناطق را فراهم نموده اند.

خشک شدن سد سلیمان تنگهسد سلیمان تنگه کجاست؟

سد شهید رجایی ساری در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ساری قرار دارد و با هدف تامین آب شرب و همچنین آب کشاورزی مردم منطقه ساخته شده است. اما در سال جاری به علت سالی کم بارش نسبت به سالهای قبل حجم کمتری از آب را در مخزن ۱۶۰ میلیون مکعبی خود می‌بیند. با ساخت سد فینسک بروی رودخانه سفید رود که یکی از سرشاخه‌های رودخانه تجن که سد شهید رجایی از آن آبگیری می‌شود، خشک شدن کامل سد شهید رجایی یا همان سد سلیمان تنگه در آینده نزدیک خیلی دور از انتظار نیست.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x