فیلم و سریال

معرفی سریال خانم دیویس 2023 Mrs. Davis + داستان، بازیگران و نقد سریال

با توجه به اهمیتی که هوش مصنوعی در طرح سریال ایفا می‌کند، هوش مصنوعی نیز در ساخت این سریال نقش مهمی داشته است. قهرمان سریال خانم دیویس به معنای واقعی کلمه راهبه ای است که به دستور هوش مصنوعی دنبال یک جام مقدس می‌رود اما درصدد نابودی این تکنولوژی است.

به گزارش پارت نیوز؛ در مصاحبه‌ای در آوریل 2023 با جکی استراوس از هالیوود ریپورتر، تارا هرناندز و دیمون لیندلوف، یکی از نویسندگان سریال خانم دیویس گفتند که یکی از نویسندگان سریال به نام جانی سان الگوریتمی نوشت که کارکنان  از آن برای تولید استفاده کردند. در این مطلب به معرفی سریال 2023 Mrs. Davis و همچنین نقدهای مربوط به این سریال خواهیم پرداخت.

داستان سریال خانم دیویس

داستان این سریال در مورد یک راهبه به اسم سیمون است که در گذشته الیزابت نام داشت. او با همسرش جی زندگی می‌کند و با وجود این که خیلی از کاراکترهای داستان با خانم دیویس که یک هوش مصنوعی است صحبت می‌کنند و او را با ضمیر She خطاب قرار می‌دهند سیمون از ضمیر It استفاده می‌کند و علاقه‌ای به صحبت با آن ندارد.

به همین دلیل توسط افرادی ربوده می‌شود و وایلی که او هم با خانم دیویس مخالف است برای نجات سیمون می‌آید. پس از مدتی سیمون قبول می‌کند که درخواست خانم دیویس را انجام دهد به شرطی که اگر موفق به انجام آن شود خانم دیویس هم درخواست سیمون را انجام دهد. برای ادامه داستان می‌توانید به تماشای این سریال بپردازید.

بازیگران سریال خانم دیویس

دراین‌بین دوست قدیمی سیمون، ویلی (جیک مک دورمن) به دنبال سیمون می‌آید و از او دعوت می‌کند تا به مقاومت محرمانه علیه هوش مصنوعی بپیوندد.

به نظر می‌رسد “خانم دیویس ” از همان ابتدا، مخاطبانش را بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای در حاله‌ای بزرگ از ابهامات و ماجراجویی می‌اندازد. تنها هشت قسمت برای ساختن و توضیح وجود دارد، بنابراین، دیمون لیندلوف و همکارش تارا هرناندز (The Big Bang Theory) که در میان‌دوره‌ها، قاره‌ها و تئوری‌های توطئه سرگردان هستند، توضیحات مفصلی را برای مخاطب کنار گذاشته‌اند. در ادامه به معرفی بازیگران این سریال خواهیم پرداخت.

بتی گیلپین در نقش خواهر سیمون

خواهر سیمون در سریال خانم دیویس

بتی گیلپین یک بازیگر آمریکایی است که در تاریخ 21 جولای 1986 برابر با 30 تیر 1365 در  نیویورک متولد شد. پدر و مادر او نیز بازیگر بوده‌اند. بتی گیلپین برای بازی در سریال GLOW محصول نتفلیکس (Netflix) سه بار کاندید دریافت جایزه Primetime Emmy شده بود. او در سریال Mrs. Davis 2023 در نقش کاراکتر خواهر سیمون (Sister Simone) حضور داشته است.

جیک مک دورمن در نقش وایلی

نقش وایلی در سریال خانم دیویس

جیک مک دورمن یک بازیگر آمریکایی است که در تاریخ 8 جولای 1986 برابر با 17 تیر 1365 در Dallas متولد شد. از جمله فیلم‌های معروف چند سال اخیر که جیک مک دورمن در آن‌ها حضور داشته است می‌توان فیلم لیدی برد (Lady Bird) محصول 2017 به کارگردانی گرتا گرویگ (Greta Gerwig) که سرشه رونان (Saoirse Ronan) و تیموتی شالامی (Timothée Chalamet) تعدادی از بازیگران اصلی آن بودند را نام برد.

همچنین فیلم باربی (Barbie) به کارگردانی گرتا گرویگ به زودی منتشر خواهد شد. جیک مک دورمن در تعدادی از قسمت‌های سریال Shameless نیز حضور داشته است. او در سریال خانم دیویس ایفای نقش کاراکتر وایلی (Wiley) را بر عهده داشته است.

مارگو مارتیندیل در نقش رئیس راهبه‌ها

ریس راهبه ها در سریال خانم دیویس

مارگو مارتیندیل یک بازیگر آمریکایی است که در تاریخ 18 جولای 1951 برابر با 26 تیر 1330 در جکسونویل (Jacksonville) متولد شد. او برای بازی در سریال Justified برنده یک جایزه Primetime Emmy شده بود. مارگو مارتیندیل در سریال خانم دیویس در نقش کاراکتر رئیس راهبه‌ها (Mother Superior) حضور داشته است.

اندی مک کوئین در نقش جی

بازیگران سریال خانم یویس

اندی مک کوئین یک بازیگر کانادایی است که در تاریخ برابر 2 مارس 1991 یا 11 اسفند 1369 متولد شد. او یک بار کاندید دریافت Canadian Screen Award شده بود. اندی مک کوئین در سریال Mrs. Davis 2023 در نقش کاراکتر جی (Jay) حضور داشته است.

بررسی قسمت های سریال خانم دیویس

عنوان قسمت‌ها این توضیح می‌دهد که چرا برخی از عناوین به روش‌های مختلف عجیب یا ناخوشایند هستند: 1. تکراری بودن (“کودکی با بال، پسری غمگین با بال و کلاه ایمنی بزرگ” “مکانی عالی برای نوشیدن برای به دست آوردن کنترل نوشیدنی”). 2. مزخرف بودن (“Zwei Sie Piel mit Seitung Sie Wirtschaftung” عمدتاً آلمانی گیج یا مسخره است). 3. ترکیبی سخت از عناصر نامرتبط (“گتسبی بزرگ 2001: یک ادیسه فضایی”).

بلافاصله پس از شروع پخش فصل اول، انجمن نویسندگان آمریکا دست به اعتصاب زد. یکی از خواسته‌های اصلی آن‌ها این بود که اطمینان حاصل کنند که نویسندگان در برابر جایگزینی کامل یا جزئی توسط برنامه‌های نوشتن هوش مصنوعی مانند ChatGPT محافظت می‌شوند.

پروژه جدیدی از دیمون لیندلوف، در پلتفرم Peacock، پدیدآورنده سریال‌های «Lost» و «The Leftovers»، پخش شد و در هیاهوی بلاک‌باستر‌های تابستانی هالیوود به کار خودش پایان داد. منظور سریال خانم دیویس است که در طول هشت قسمت به نمایش درآمد. باید بدانید موضوع دین همیشه خط قرمز داستان‌های دیمون لیندلوف، فیلم‌نامه‌نویس هالیوودی بوده است.

حول محور سریال

قهرمان سریال خانم دیویس به معنای واقعی کلمه راهبه‌ای است که به دنبال یک جام مقدس می‌رود؛ و همه این‌ها در یک ماجرای دیستوپیایی آینده‌نگر، جایی که هوش مصنوعی به مردم فرمان می‌دهد، صورت می‌پذیرد. به‌طورکلی داستان این سریال پیرامون یک مک‌گافین می‌چرخد که همان جام مقدس است. در مرحله بعد، ما می‌بینیم، تنها کسی در این سیاره که می‌تواند جام مقدس را بیابد، خواهر سیمون، بتی گیلپین، راهبه‌ای آمریکایی با توانایی غیرعادی در حل ترفندها و معماها است، او از اوایل کودکی آموزش‌دیده است.

در ایالات‌متحده، به این هوش مصنوعی نام “خانم دیویس ” می‌نامند، در ایتالیا نام مدونا را به او داده‌اند و در بریتانیا او را فقط مادر … خطاب می‌کنند. هدف این هوش مصنوعی این است که همه را خوشحال کند. گاهی اوقات، خانم دیویس به افراد وظایفی می‌دهد و با سخاوتمندی به آن‌ها برای تکمیل آن پاداش می‌دهد.

برخی از منتقدان بر این باور هستند که سریال خانم دیویس نیرویی قابل‌مقایسه با اسکای‌ نت از خودپرداخت ترمیناتور هست که در این سریال نیز همانند اسکای نت از روش‌های مختلفی برای جذب سیمون به یک مأموریت استفاده می‌کند.

اما سیمون به برنامه سیستم اعتماد ندارد، زیرا تراژدی شخصی خانواده او تیز به همین موضوع مرتبط می‌شود؛ اما اوضاع در عرض یک روز دگرگون می‌شود. خانم دیویس راهبه را مجبور به برقراری تماس می‌کند و او را موظف به انجام مسئولیتی مهم می‌کند. او وظیفه دارد جام مقدس را پیدا کند. پس از یک سری آزمایش‌ها، مشکلات و سختی‌ها، گیلپین قهرمان با یک معامله موافقت می‌کند که درصورتی‌که جام پیدا شود، درازای موفقیت در مأموریتش خانم دیویس باید برای همیشه خاموش شود و بشریت را از دیکته‌هایش رها کند.

نقد سریال خانم دیویس

نقد سریال خانم دیویس

تحلیل یک منتقد را درباره این سریال می‌خوانیم. این منتقد می‌گوید: نمی‌دانستم از خانم دیویس چه انتظاری داشته باشم. من در ابتدا قرار نبود آن را تماشا کنم اما پس از خواندن مطالب بسیار خوب در مورد آن، به آن فرصت دادم. من خیلی خوشحالم که این کار را انجام دادم زیرا واقعاً آن را دوست داشتم. از بهترین نمایشی که تابه‌حال دیده‌ام فاصله زیادی دارد، اما هنوز به‌اندازه کافی برای تماشا کردن خوب است.

من آن‌قدر به آن علاقه داشتم که درواقع تمام 8 اپیزود را در طول آخر هفته پرخوری کردم، اما ارزشش را داشت؛ مانند همه افراد دیگر قبلاً اشاره‌کرده‌اند … هرگز نمایشی حتی نزدیک به این وجود نداشته است، اما به روشی خوب دیوانه کننده است. این‌یک سریال محدود است، بنابراین این تنها فصل است، اما این‌یک چیز خوب است زیرا بیش‌ازحد این سریال قدیمی می‌شود. پایان بسیار رضایت‌بخشی داشت، بنابراین امیدوارم که آن‌ها سعی نکنند فصل دیگری را از آن حذف کنند، زیرا خیلی خوب پیش می‌رود. یک‌فصل همان‌طور که هست عالی است.

در این سریال بتی گیلپین و جیک مک دورمن بازی می‌کنند که هر دو در این کار فوق‌العاده هستند، به‌خصوص جیک مک دورمن. امیدوارم این به چیزهای بزرگ‌تری برای او منجر شود زیرا او بازیگری است که دست‌کم گرفته‌شده است.

در شروع سریال با سیمون، بتی گیلپین گلیتر آشنا می‌شویم. او یک راهبه‌ فداکار است که حتی در لباس‌ راهبه نیز به طرز اعجاب‌آوری خارق‌العاده است. او در روزبه خواهران در درست کردن مربا کمک می‌کند و شب‌ها سوار بر اسب محبوبش می‌شود و به افرادی سر راهش قرار می‌گیرند، یاری می‌رساند تا از شرایط نامساعد خارج شوند. این سریال هشت‌قسمتی در دنیای آینده و هنگامی است که دنیا تحت کنترل هوش مصنوعی است که خود را یک زن معرفی می‌کند.

حواشی سریال خانم دیویس

تصور کنید با شروع سریال شما یک گشت‌وگذار غیرمنتظره در تاریخ خواهید داشت، آسیب‌های دوران کودکی را به چشم خواهید دید، شخصیت‌های بیش‌ازحد جسور و شجاع را تجربه خواهید کرد، شمشیر غول‌پیکر شاه آرتور را تماشا می‌کنید، یک داستان درام تأثیرگذار را شاهد خواهید بود؛ و همه این‌ها تنها نیمی از سریال است.

در این سریال نیز به دنبال جام مقدس همانند مک گافین فیلم‌های ایندیانا جونز می‌گردند؛ اما جالب‌تر از آن دعواهای داغ، تعقیب و گریز با موتورسیکلت، دشمنان کاریکاتوری روشن و کمدی نهان سریال است. بااین‌حال، ژانر کمدی گاهی اوقات در سرعت بیش‌ازحد وقایع گم می‌شود.

باید توجه داشته باشید در قسمت‌های اول، شخصیت‌هایی در نقاط مختلف زمین ظاهر می‌شوند که وقت ندارند واقعاً خودشان را نشان دهند، اما بیننده متوجه می‌شود که تصادفی در کادر قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین، سریال «خانم دیویس» با یک سری سؤالات بی‌پاسخ استادانه وارد دنیای عجیب‌وغریب خود می‌شود. با نشان دادن گذشته درهای کودکی سیمون و رویارویی او با ویلی شجاع را باز می‌کند. جیک مک دو رمن در نقش یکی از اعضای مقاومت که باهوش مصنوعی مبارزه می‌کند.

دنبال کردن تحولات این داستان علمی تخیلی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.  و هرناندز ماهرانه دانش فنی خود را با موضوعاتی چون هوش مصنوعی، دعا و ایمان گره‌زده‌اند و موضوع اراده آزاد را به میان می‌آورند و حتی در لایه‌های مختلف کالبدشکافی می‌کنند.

پروبال دادن نویسندگان به سناریو نشان می‌دهد، گروه نویسندگی هیچ مرزی برای خود ندارند. به این معنا که اگر اتفاقی بیفتد، پس باید همین‌طور باشد، حتی اگر باورش سخت است. این شیوه یکی از فرضیه‌های اصلی سریال است که برای درک آینده باید از همان قسمت اول پذیرفته شود. به‌طورکلی خانم دیویس معجونی سمی از مزه‌های مختلف است.

بااین‌حال، مناظر سورئال در سریال خانم دیویس تنها دید سطحی از اطراف می‌دهد که درک عمیق‌تری را در پشت آن پنهان می‌کند و نمایش این تکه‌های گیج‌کننده یا می‌خواهند بیشتر شمارا آشفته کنند یا بخشی از دایره جدیدی از معماها در این الگوریتم چند ژانری شوند. این سبک و این مدل از روایت به‌طور حتم مخاطبین خاص خودش را دارد و اما گاهی بازهم اوج مبهم بودن درجا می‌زند.

اما شخصیت اصلی با بازی خوب بتی گیلپین راه نجات سریال است. این شخصیت اصلی بسیار یادآور قهرمان سریال واعظ یا Preacher، جسی کاستر است. اگر به خواهیم علت آن را توضیح دهیم درست همان‌طور که کاستر در حال فرار از خانواده‌اش بود، سیمون این سریال نیز در تلاش است تا خود را از نفوذ خانم دیویس در تمام داستان خلاص کند. بنابراین، تعهد به ایمان باوجود گذشته تاریک، وحشیگری بسیار طبیعی، بی‌اعتمادی به دیگران، به دست گرفتن سرنوشت خود در موقعیت‌های مختلف، همه این موارد می‌توانند یک شخصیت باشند.

تحلیل ژانر سریال خانم دیویس

جدای این بحث، باید قبول کرد این سریال رویکردی کمیک گونه همچون آثار ابرقهرمانی دارد. درحالی‌که فیلم‌های ابرقهرمانی چه ازنظر ایدئولوژیکی و چه در گیشه در بحران هستند، اما بسیاری از اقتباس‌های کمیک هنوز هم عالی به نظر می‌رسند. ژانر سریال خانم دیویس علمی تخیلی، کمدی و درام است. اما باید قبول کرد این سریال رویکردی کمیک گونه همچون آثار ابرقهرمانی را دارد. گرچه خانم دیویس بر اساس اثر خاصی ساخته نشده است، اما لحن سریال کاملاً با این ژانر مطابقت دارد.

سریال خانم دیویس تلفیق ژانر کمدی، درام اکشن

“خانم دیویس ” در کل می‌تواند در دسته آثار خوب قرار بگیرد، بااین‌حال می‌توان آن را از هر نظری موردنقد قرارداد. نکته قوت در سریال شخصیت اصلی و نیروهای اطراف آن است. شخصیت خواهر سیمون، راهبه موتورسوار، بسیار فراتر از کلیشه‌های ابرقهرمانی است و همدلی، میل صادقانه به کمک، فداکاری و وفاداری به ایمان خود را به‌وضوح به نمایش می‌گذارد.

قسمت کمدی ماجرا اینجاست که “خانم دیویس ” از فرهنگ پاپ نهایت استفاده را می‌کند تا داستانی درباره ماهیت توهم آمیز انتخاب آزاد تعریف کند. مهم نیست که چه‌کاری انجام دهیم، هر کاری انجام دهیم، همان‌طور که فکر می‌کنیم باانگیزه‌های خودمان است، اما بازهم معلوم می‌شود که کسی ما را کنترل می‌کند.

اینکه آیا پروژه جدید لیندلوف به همان جایگاه کالتی پروژه‌های قبلی او دست خواهد یافت یا نه، برای مخاطبان خاص این سریال امری مهم است، با این حال سریال خانم دیویس در حال حاضر یکی از بهترین پروژه‌های تجربی فصل حاضر در 2023 درمیان انبوهی از سریال‌های کوتاه و بلندی است که هرروز بر روی شبکه می‌رود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x