فیلم و سریال

معرفی سریال مندلورین (The Mandaloria 2023)؛ داستان، بازیگران و نقد

در این محتوا به معرفی فصل جدید سریال مندلورین The Mandaloria 2023محبوب خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ در فصل سوم سریال مندلورین، مندلورین (با بازی پدرو پاسکال) سفر بسیار مهمی را آغاز می‌کند. در ادامه با خلاصه داستان، تاریخ انتشار و بازیگران فصل جدید سریال The Mandaloria 2023 آشنا خواهید شد.

خلاصه داستان سریال مندلورین

در فصل دوم بیشتر با مندو به واسطه ملاقات با شخصیت‌های جدید و همینطور اتفاقات تلخ و شیرین داستان آشنا می‌شویم. شخصیت، اقدامات و رفتارهای او در این فصل منطقی تر شده است. در این فصل او با چالش‌های بیشتری مواجه است. این چالش‌ها در هر دو جبهه درونی و برونی در سریال به نمایش در می‌آید‌. در لحظاتی از سریال او باید با اعتقادات افراطی خود برای رسیدن به هدفی والاتر بجنگد که لحظات احساسی و ماندگار سریال را تشکیل می‌دهند.

همینطور اتفاقات متنوع و ماموریت‌های سختی که در طول داستان فصل دوم با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، چالش‌های برونی را برای او خلق می‌کنند و او دردسرها و ماجراجویی‌های زیادی در طول سریال تجربه می‌کند. از آن طرف بچه را داریم که در فصل دوم بیشتر با او آشنا می‌شویم و حتی اسم او را نیز خواهیم دانست. حضور او بسیار جذاب و دلگرم کننده به تصویر کشیده شده است. هیچ حس مصنوعی بودن یا ماکت بودن در او دیده نمی‌شود و کاملا پر روح است.

تاریخ انتشار فصل سوم سریال مندلورین

بازیگران سریال مندلورین

مندلورین / The Mandalorian سال ۲۰۱۹ با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری توانست موفقیت بسیار زیادی برای شبکه تازه تاسیس دیزنی پلاس به دست بیاورد و خیلی زود توانست علاقه‌مندان زیادی را به سمت این مجموعه بکشاند. حتی کسانی که علاقه‌ای به سری جنگ ستارگان هم نداشتند نیز از دیدن سریال لذت بردند و از فصل اول سریال راضی بودند.

فصل دوم سریال مندلورین در سال ۲۰۲۰ این موفقیت را بیش از پیش تکرار کرد و توانست نقاط ضعف فصل اول را پوشش داده و این سریال را به یکی از بهترین عناوین چند سال اخیر تبدیل کند. حال بعد از چند سال وقفه در انتشار فصل جدید، چند وقتی است که فصل سوم سریال معرفی شده و قرار است در تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۳ (۱۰ اسفند ۱۴۰۱) به صورت هفتگی منتشر شود.

بازیگران سریال سریال مندلورین (The Mandaloria 2023)

در ادامه به معرفی مهم‌ترین شخصیت‌ها و بازیگران فصل سوم سریال مندلورین خواهیم پرداخت.

پدرو پاسکال در نقش ماندو یا Din Djarin

پدرو پاسکال در سریال مندلورین

ماندو یا Din Djarin با بازی پدرو پاسکال (Pedro Pascal): دین جارین، معروف به مندلورین یا مَندو شخصیت اصلی سریال The Mandalorian است.  او پس از برخورد با شخصیت Baby Yoda زندگی‌اش دچار تحول شده و ماجراهای بسیاری را تجربه می‌کند. پدرو پاسکال برای فصل سوم سریال نیز در نقش ماندو ظاهر خواهد شد. او را بیشتر برای بازی در فصل چهارم سریال گیم آف ترون و همین‌طور نقش آفرینی در سریال نارکوس می‌شناسیم.

گروگو یا بیبی یودا؛ Baby Yoda

بیبی یودا Baby Yoda در سریال مندلورین

گروگو یا بیبی یودا یکی از شخصیت‌های اصلی سریال The Mandalorian است. او از نسل Grand Master Yoda محسوب می‌شود و مانند جدای‌ها دارای قدرت‌های درونی زیادی است و می‌تواند قدرت Force را در اختیار بگیرد و اجسام را به واسطه نیروی ذهنی خود به کنترل دربیاورد. او 50 سال سن دارد اما برای گونه‌اش یک بچه محسوب می‌شود! در فصل سوم نیز ماجراهای او و ماندو را در سراسر کهکشان دنبال خواهیم کرد.

بعد از سقوط امپراطوری گریف کارگا رهبری جایزه بگیران را در اختیار داشت و آن‌ها را برای انجام ماموریت به سراسر کهکشان می‌فرستاد. او قبلا به عنوان قاضی در دولت فعالیت می‌کرد اما به علت رسوایی این شغل را از دست داد. Carl Weathers در فصل سوم نیز حضور دارد. او را از نقش Apollo در سری فیلم‌های راکی می‌‌شناسیم.

شخصیت آهسوکا تانو با بازی روزاریو داوسون: آهسوکا تانو یک قهرمان جدای می‌باشد که با کمک مندو شهر کالودان در سیاره Corvus را آزاد می‌کند. او در مواجهه با بیبی یودا توانست با او ارتباط درونی برقرار کرده و اطلاعات کمی مانند اسمش را اختیار مندو قرار دهد. در فصل سوم سریال روزاریو داوسون به ایفای نقش این کاراکتر مانند فصل قبلی پرداخته است.

شخصیت Moff Gideon با بازی Giancarlo Esposito

شخصیت Moff Gideon در سریال مندلورین

اولین بار نیست که “جانکارلو اسپوزیتو” را به عنوان یک شرور قدرتمند و دوست‌داشتنی می‌بینیم. در سال‌های گذشته حضور او در بریکینگ بد (بررسی سریال بریکینگ بد) برای او جایزه‌امی را در پی داشت و بعد از آن برای “بهتره با ساول تماس بگیری” (بررسی سریال بهتره با ساول تماس بگیری) نیز نامزد امی 2020 (نامزدهای کامل امی 2020) شده است و “گاس فرینگ” یکی از به یاد ماندنی‌ترین نقش‌ آفرینی‌های دوره هنری‌اش را رقم‌زده است. حضور او در فصل سوم سریال مندلورین نیز تایید شده است.

شخصیت Bo katan با بازی Katee Sackhoff

شخصیت Bo katan در سریال مندلورین

بو-کاتان متولد سیاره مندلور و از کلن کریز می‌باشد و آخرین نسل از مندلورهای اصیل محسوب می‌شود. در ملاقات اولش با مندو، او را Child of the Watch خطاب می‌کند. این شخصیت را در فصل سوم سریال نیز خواهید دید.

علاوه بر این‌ها طبق ماجراجویی‌های جدید ماندو و بیبی یودا باید شاهد حضور شخصیت‌ها و بازیگران جدیدی در فصل سوم باشیم. که از آن جمله می‌توان به Emily Swallow در نقش آرمورر، امید ابطحی در نقش دکتر پرشینگ، امی سداریس در نقش پلی موتو و همینطور بازیگران دیگری چون کریستوفر لوید و تیم میدوز اشاره کرد.

شخصیت‌های حذف شده سریال مندلورین

در این سریال یکی از شخصیت های مهم و شناخته شده در دو فصل قبل به دلایلی حذف شد.

شخصیت Cara Dune با بازی Gina Carano

شخصیت Cara Dune در سریال مندلورین

او یکی از همراهان مندو در فصل اول و دوم سریال بود و خیلی زود به یک متحد قابل اعتماد برای مندو و گروگو تبدیل شد. Gina Carano بعد از اتفاقات و حاشیه‌های پیش آمده در تویتر (پس از انتشار پست‌های توهین آمیز در شبکه‌های اجتماعی) توسط دیزنی از سریال کنار گذاشته شد و به طور قطع در فصل سوم سریال حضور نخواهد داشت.

نقد سریال مندلورین The Mandalorian

داستان قسمت پایانی سریال در ادامه ماجراهای اپیزود قبل دنبال می‌شود؛ در حالی که دین جارین (پدرو پاسکال) دستگیر شده، بوکاتان (کیتی ساکهوف) سعی می‌کند با مندلوریایی‌های باقی مانده از پایگاه فرار کند. ماندو نیز با کمی کمک گروگو موفق می‌شود از اسارت فرار کند. در ادامه دین تصمیم می‌گیرد با ماف گیدیون (جانکارلو اسپوزیتو) روبرو شود تا آنها بتوانند از فرار او دست بردارند. در سمت دیگر بوکاتان بقیه را به حمله‌ای تمام عیار به سمت سربازان پیشرفته گیدیون هدایت می‌کند. در نتیجه نیز فصلی نه چندان دلچسب به شکلی قابل پیش‌بینی و ساده بدون کمی چالش و تعلیق به پایان می‌رسد.

از ابتدای بررسی فصل سوم سریال مندلورین به این نکته اشاره کرده بودم که سریال دچار یک نقص یا نوسان بزرگ در شیوه قصه‌گویی یا پیشبرد روایت کلی داستان است. متاسفانه این شتاب و نوسان با همان قدرت و شدت اپیزود پایانی را نیز در خود جای داد و این مشکلات نیز با پایان فصل کماکان به قوت خود باقی ماند. این اپیزود پایانی از منظر شکل و شمایل تولید یک نبرد جت پک عالی را به ما می‌دهد که به خوبی در یک سکانس اکشن جذاب قاب شده است که برای مدتی در مورد تولید آن صحبت خواهد شد.

تنها نکته مثبت فصل سوم و حتی اپیزود پایانی، نسبت بالایی از صحنه‌های اکشن است. بدبختانه این نکته مثبت برآمده از همان مارولی سازی جنگ‌ستارگان است که هرچند کمر داستان سریال را شکسته است، اما این نکته مثبت از رابطه بین «جنگ ستارگان» و «جهان منبسط شده مارول» به‌ویژه در صحنه‌هایی که نبرد بین ماندالوریایی‌های مجهز به جت‌پک‌هایشان با نیرو‌های ماف گیدیون را نشان می‌دهد، که اکنون قادر به پرواز هستند، آشکار می‌شود. آدم احساس می‌کند چندین بار به یاد «مرد آهنی» و امثال اینها می‌افتد. با این حال، یک احساس تا حدودی مبهم در پایان قسمت باقی می ماند. احساس اینکه چیزی کم است!

این اپیزود به عنوان یک پایان، مسائل روایی جدی را که کل فصل ما را تا اندازه‌ای درگیر خود کرده بود، بدون هیچ بالا و پایینی آشکار می‌کند. این حرف یعنی اگرچه قسمت آخر پایان نسبتاً خوشی برای ماندو و گروگو به ما می‌دهد، اما درگیری‌های شخصیتی بین خیر و شر داستان به سرعت و بدون کشمکش زیاد برای همه بازیکنان کلیدی درگیر حل می‌شود. برخی از تصمیمات گیج کننده، مانند تغییر مالکیت دارک‌سابر کمک زیادی به کل داستان نمی‌کند. یا برخی از سوالات اضافی در طول فصل مطرح شد، مانند امکان جاسوسی در صفوف مندلور‌ها، اما به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفت.

نقد سریال مندلورین

حتی در جبهه شرور داستان ماف گیدیون فقط در دو قسمت پایانی سریال مندلورین در تکراری ترین و بدفرم‌ترین شکل ممکن ظاهر می‌شود و به سرعت در همین قسمت پایانی کشته می‌شود. از بد ماجرا در تمام فصل سوم به جز او، قهرمانان داستان با هیچ آنتاگونیست یا تهدید اصلی دیگری روبرو نیستند. حتی درگیری داخلی بین مندلورین‌ها به شیوه‌ای کم رنگ و در ساده‌ترین شکل حل شد و جارین به معنای واقعی کلمه دارک‌سابر را به پوچ‌ترین شکل ممکن به بوکاتان سپرد. این نکات ریز و درشت در هسته داستانی و شخصیتی سریال به طور کل قابل چشم پوشی نیست.

اما شاید بپرسید چرا باوجود این که سریال ساختار سرگرم‌کننده‌ای دارد (که در این فصل سرگرمی نیز به درستی وجود نداشت) ایرادات آن قابل چشم پوشی نیست؟! دلیل روشن آن این است: از آنجایی که از فصل گذشته چیزی نزدیک دو سال گذشته، کم ترین انتظار وجود یک یا چند خط داستانی مناسب بود. اما اکنون سرعت ناهموار، فیلمنامه متزلزل و عدم چیدمان و پرداخت خوب، نشان از تفاوت‌های خلاقانه در پشت صحنه بین مجریان برنامه و تهیه کنندگان دارد که منجر به این نتایج متفاوت و ضعیف می‌شود. با وجود یک پایان سرگرم‌کننده، این نوید خوبی برای این فرنچایز نیست.

به نظر من سوال اصلی که به ذهن می رسد این است که، آیا ماف گیدیون واقعا مرده است؟ چون شخصیت‌هایی که در این جهان کشته یا ناپدید می‌شوند، تمایل به بازگشت به جنگ ستارگان دارند! بنابراین، خیلی خوشحالم که در مورد این سریال شفاف هستم. دوستان ظاهر فصل سوم زیباست اما درون آن توخالی! محتوایی که به عنوان خوراک داستانی به مخاطب داده می‌شود نه جالب است و نه درگیرکننده! این یعنی فرمول داستانی جان فاورو در این لحظه به پایان رسیده و دیگر نکته جذابی وجود ندارد. و باید توجه داشت این اتفاق خیلی بد است وقتی به پتانسیل سریال فکر می‌کنید.

البته بازهم می‌گویم اینطور نیست که اپیزود پایانی فصل سوم کاملاً بد باشد، اما این قسمت با اختلاف خسته‌کننده‌ترین نسخه از هر پایانی است که می‌توانستیم از این جهان داستانی داشته باشیم. هیچ جاه‌طلبی برای این داستان سرایی وجود ندارد، در عوض شما به عنوان یک مخاطب احساس می‌کنید که سازندگان با تنظیم مجدد سریال آماده می‌شوند گروگو و پدر جدیدش ماندو را بار دیگر به چند ماجراجویی بفرستند. ایراد این است که ما این ماجراجویی را در همین فصل می‌خواستیم، نه در آینده!

فصل سوم سریال مندلورین نه تنها ضعیف‌ترین فصل سریال بود بلکه باید محتوای آن را یک شکست برای جهان جنگ ستارگان و یک هشدار یا خطر جدی به این کهکشان خیلی خیلی دور دانست. اگر سازندگان و ایده‌پردازان حاضر در پشت صحنه حرف جدیدی برای گفتن ندارند، باید با سکوت و کار نکردن به گذشته قابل احترام این فرنچایز محبوب ادای دین کنند. چرا که ادامه دادن این مسیر جز نابودی کامل این جهان فضایی چیز دیگری به آن‌ها نخواهد داد. اما اگر فصل دیگری در کار باشد که همه می‌دانیم چنین هست، آنها باید به شدت به داستانی که می‌خواهند بگویند فکر کنند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x