پتروشیمی

معرفی کامل مشتقات اتانول آمین 

مشتقات اتانول آمین ها در صنایع مختلفی همچون شوینده‌ها، محصولات بهداشتی، تصفیه گاز، صنایع دارویی و… به کار گرفته می‌شوند. در ادامه توضیح بیشتری درباره مشتقات اتانول آمین خواهیم داد. 

به گزارش پارت نیوز؛ مشتقات اتانول آمین ها، کابردهای متنوعی در صنعت دارند که شامل سه نوع اتانول امین، دی اتانول امین و تری اتانول امین می باشد. در ادامه به معرفی کامل مشتقات اتانول آمین می پردازیم.

انواع مشتقات متانول آمین

اتانول آمین شامل :

  • تری اتانول آمین
  • دی اتانول آمین
  • مونو اتانول آمین
  • دوکسیل آمین
  • دیفن هیدرامین
  • دیمن هیدرینات

1. مشتقات اتانول آمین؛ تری اتانول آمین

تری اتانول آمین با نام اختصاری TEA شناخته می شود. در واقه این یک ترکیب آلی چسبانک است که هم یک آمین سوم و هم یک تریول است. حالا می پرسید که تریول چیست؟ در واقع تریول یک یک مولکول با سه گروه الکل می باشد. اما گریدهای صنعتی تریول به دلیل ناخالصی ها ممکن است زرد به نظر برسد.

2. مشتقات اتانول آمین؛ دی اتانول آمین

دومین مشتقات اتانول آمین، دی اتانول آمین است که این ماده بیشتر در لوازم آرایشی و محصولات مراقبتی پوست برای تنظیم pH و بهبود پایداری محصول استفاده می شود.

این ترکیب شیمیایی که به نام DEA نیز شناخته می شود، معمولا در تولید محصولاتی مانند مرطوب کننده‌ها، ضد آفتاب ها، شامپوها، پاک کننده ها و نرم کننده‌ها استفاده می‌شود.

معمولا از دی اتانول آمین بسیار کم و به صورت محدود استفاده می کنند تا اطمینان حاصل شود که محصول ملایم و غیر تحریک کننده است.

DEA به دلیل وجود دو گروه هیدروکسیل در ساختار مولکولی آن یک دی الکل است. همچنین در تولید نمک‌های اسیدهای چرب با زنجیره بلند از این ترکیب شیمیایی استفاده می کنند.

دو ترکیب مشابه دیگر، تری اتانول آمین و مونو اتانول آمین وجود دارد که در فرمولاسیون‌های مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

3. مشتقات اتانول آمین؛ مونو اتانول آمین

از جمله مشتقات اتانول آمین، مونو اتانول است که دارای خواص الکل ها و آمین ها هستند. با توجه به این موضوع آنها می توانند با هر دو گروه عملکردی واکنش نشان دهند.

این محصولات می توانند به عنوان واسطه‌های آلکیلامین عمل کنند و با اسیدها واکنش داده و نمک و صابون را تشکیل دهند.

این ماده در دمای اتاق سرعت تبخیر کمی دارد و بسته به درجه حرارت و درجه خلوص به شکل مایع تبدیل می شود. حتی در بافت‌های زنده نیز این ماده یافت می‌شود و یکی از اجزای لسیتین است.

4. مشتقات اتانول آمین؛ دوکسیل آمین

دوکسیل آمین که از مشتقات اتانول آمین است، خاصیت ضد التهابی، آرام‌بخش و آنتی هیستامینی دارد. هیستامین یک ترکیب آلی نیتروژنه است که می‌تواند در بدن انسان و سایر پستانداران باعث به وجود آمدن حساسیت شود.

این ماده به گونه ای است که میزان میرگ و میر در اثر این نوع مسمومیت بسیار نادر است، اما توجه کنید که شدت علائم به میزان مصرف هیستامین و سایر آمین های بیوژنیک و میزان حساسیت فرد به آمین‌های بیوژنیک خاص متفاوت است.

دوکسیل آمین با محدود نمودن برخی مواد خاص در بدن مانند هیستامین و استیل کولین، به تسکین علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه کمک می‌کند.

علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه با این آنتی هیستامین بهبود پیدا می‌کند. این محصول در کاهش طول درمان سرماخوردگی اثر ندارد و در برخی موارد می‌تواند منجر به مسمومیت نیز شود.

5. مشتقات اتانول آمین، دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین برای تسکین چشم های قرمز، تحریک شده، خارش، آبریزش، عطسه و آبریزش بینی ناشی از تب کاه ، آلرژی یا سرماخوردگی استفاده می شود.

دیفن هیدرامین همچنین برای تسکین سرفه ناشی از تحریک جزئی گلو یا راه هوایی استفاده می شود. دیفن هیدرامین همچنین برای جلوگیری و درمان بیماری حرکت و درمان بی خوابی (مشکل خوابیدن یا خواب ماندن) استفاده می شود.

6. دیمن هیدرینات

عضو دیگر مشتقات اتانول آمین که در صنایع دارویی کاربرد دارد دیمن هیدرینات است. دیمن هیدرینات برای پیشگیری و درمان تهوع ، استفراغ و سرگیجه ناشی از بیماری حرکت استفاده می شود. دیمن هیدرینات در یک کلاس از داروها به نام آنتی هیستامین ها است. با جلوگیری از مشکلات تعادل بدن کار می کند.

 اتانول آمین چیست؟

تری اتانول آمین یا ترولامین، مایعی ویسکوز و آلی بوده که یک آمین نوع سوم و یک تری‌اُل حساب می‌آید. تری‌اُل به ترکیب شیمیایی گفته می‌شود که در ساختار خود سه گروه الکلی (هیدروکسیل) دارد. مانند آمین‌های دیگر، تری اتانول آمین نیز خاصیت بازی داشته و یک باز قوی محسوب می‌شود. معروف‌ ترین ترکیبات اتانول آمینی مونو، دی و تری اتانول آمین هستند.

البته باید گفت که در موارد بسیاری اتانول آمین و مونو اتانول آمین به جای یکدیگر استفاده می شوند. معمولا خواص آمین ها و الکل ها در اتانول آمین ها با هم ترکیب شده اند که در واکنش‌ها قابلیت خود را نشان می‌دهند.

همچنین از جمله خاصیت آمین ها قلیایی بودن آن ها است و برای تشکیل نمک‌ها یا صابون‌ها با اسیدها واکنش می‌دهند.

کاربردهای اتانول آمین

مهم‌ترین مصارف اتانول آمین‌ها در حال حاضر استفاده از آن‌ها در تولید امولسیفایر، شوینده‌ها، صنعت نساجی، شیرین‌سازی گاز و تولید سیمان است. از اتانول آمین‌ها به شکل رایجی به عنوان ماده‌ی اولیه جهت تولید سورفاکتانت‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها از لحاظ تجاری به عنوان دترجنت‌، مواد شیمیایی مورد نیاز برای پرداخت چرم و سطوح مختلف و امولسیون‌کننده اهمیت زیادی دارند.

کاربرد دی اتانول آمین به عنوان سورفاکتانت بسیار متنوع است و از روغن فلزکاری و برش‌‌کاری گرفته تا تولید لوازم بهداشتی باکیفیت را شامل می‌شود. آشنایی با انواع مشتقات اتانول آمین و کاربردهای آن در داروسازی بسیار مهم است که باید در مورد آن بیشتر بدانید. صابون‌های اتانول آمینی تولید شده از اسیدهای چرب، از مهم‌‌ترین امولسیون ‌کننده‌های صنعتی به شمار می‌روند.

از آن‌ها در تولید محصولات آرایشی، پولیش‌ها، کِرِم‌های کفش، محصولات مراقبت از خودرو، روغن‌های دریل و برش‌کاری و پمادهای دارویی استفاده می‌شود. ترکیب صابون‌های اتانول آمین با وکس یا رزین به عنوان مواد اشباع‌کننده، پوشش محافظتی و محصولات محافظت‌کننده از سطوح و چرم استفاده می‌شود.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x