فرهنگ

معرفی کتاب های پرطرفدار عباس معروفی + عکس

عباس معروفی از آن دسته نویسندگانی است که به جرات می‌توان گفت قلمش درد جامعه را چشیده و درنهایت لب به سخن گشوده است. در ادامه به معرفی کتاب های پرطرفدار عباس معروفی خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ کتاب های پرطرفدار عباس معروفی به زبان‌های مختلف و در سرتاسر جهان به چاپ رسیده‌اند. کتاب‌هایی که خواندنشان آگاهی را به خوانندگانشان هدیه می‌دهد. در ادامه به معرفی رمان‌های پرطرفدار عباس معروفی می‌پردازیم.

پرطرفدارترین کتاب های عباس معروفی

زندگی‌نامه عباس معروفی

عباس معروفی، نویسنده‌ای پرآوازه و متولد 27 اردیبهشت 1336 شمسی است. وی نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس، ناشر، شاعر و روزنامه‌نگار خوش‌ذوق و کاربلد ایرانی می‌باشد.
عباس معروفی فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد. رمان معروف او سمفونی مردگان نام دارد. این رمان از کتاب های پرطرفدار عباس معروفی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آن را نشنیده باشد.

در حقیقت معروفی در دهه‌ی 1360 با انتشار رمان محبوب «سمفونی مردگان» به شهرت رسید.
عباس معروفی در تهران به دنیا آمد و در رشته‌ی ادبیات دراماتیک دانشکده‌ی هنرهای زیبای تهران فارغ‌التحصیل شد.عباس معروفی تقریبا به مدت یازده سال معلم ادبیات بود. او در دبیرستان‌های هدف و خوارزمی تهران ادبیات فارسی تدریس می‌کرد.

مدتی پس‌ازآنکه اولین مجموعه داستان او در سال 1359 به چاپ رسید به آلمان رفت.
عباس معروفی برای گذران زندگی کارهای مختلفی انجام داد. از مدیر شبانه‌ی هتل گرفته تا کتاب‌فروشی و برگزاری کلاس‌های نویسندگی، کارهایی هستند که وی پس از رفتن از ایران به آن‌ها پرداخته است. در ادامه به معرفی کتاب های پرطرفدار عباس معروفی خواهیم پرداخت.

مرگ عباس معروفی

تاریخ تولد و مرگ عباس معروفی

عباس معروفی در آخرین روزهای اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در محله بازارچه نایب‌السلطنه تهران به دنیا آمد. وی پس از تحمل سال‌ها رنج، سختی و درمان بیماری سرطان، اواخر شهریور سال 1401 در آلمان درگذشت.

مرگی که در ازنظر آقای نویسنده زیاد هم غریبه نبود. او بارها و بارها نوشته‌ها و گفته‌هایش از مرگ یادکرده بود. همان‌طور که گفته بود: «سیمین دانشور به من گفت: غصه یعنی سرطان. غصه نخوری یک‌وقت، معروفی. و من غصه می‌خوردم.»

معرفی آثار و کتاب های پرطرفدار عباس معروفی

از این نویسنده‌ی نام دار؛ شش نمایشنامه، دو مجموعه شعر، هفت مجموعه داستان و هفت رمان منتشرشده است.برخی از آثار پرطرفدار عباس معروفی به زبان‌های متعددی ازجمله انگلیسی، آلمانی، ترکی و کردی و عربی در دیگر کشورها ترجمه و به چاپ رسیده شده است.

رمان‌های برجسته‌ی او عبارت‌اند از: سمفونی مردگان سال بلوا، پیکر فرهاد، فریدون سه پسر داشت، ذوب‌شده، تماماً مخصوص، نام تمام مردگان یحیاست و درنهایت سمفونی مردگان محبوب و پرطرفدار.

در میان کتاب های این نویسنده‌ی توانمند رمان «سمفونی مردگان» شهرت بیشتری دارد. این رمان در بیشتر کتاب‌فروشی‌ها و سایت‌های خرید آنلاین کتاب موجود است. در ادامه به جزییات و معرفی دقیق‌تر آثار عباس معروفی خواهیم پرداخت.

سمفونی مردگان در مقام نخست کتاب های پرطرفدار عباس معروفی

 

کتاب های پرطرفدار عباس معروفیسمفونی مردگان، کتابی که چند شخصیت متفاوت از یک خانواده را در خود جا داده است. سیر کتاب یک زندگی پر دردسر از سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ را از نگاه چند ناظر روایت می‌کند. یکی از شخصیت‌های مهم این رمان «آیدین» است. او در خانواده‌ای به نام اورخانی زندگی می‌کند.
خانواده‌ی اورخانی در این رمان، خانواده‌ای نسبتاً مرفه است که در بازار آجیل‌فروش‌های اردبیل حجره‌ای بزرگ دارند.

آیدین خواهر دوقلویی به نام «آیدا» دارد. این دو از طرفی ازلحاظ فکری و احساسی به یکدیگر نزدیک‌اند و از طرفی موافق با روش زندگی سنتی پدر نیستند. اما «اورهان» پسر دیگر این خانواده این‌گونه نیست. او که بیشتر از دیگر فرزندان به حرف‌های پدر عمل می‌کند، نزد او از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شود.

محوریت و خط اصلی داستان رقابت آیدین و اورهان است. آیدین آزادی‌خواه و روشنفکر است و اورهان شخصی سنتی می‌باشد. شاید قصد نویسنده از به تصویر کشیدن دو برادر در مقابل هم این بوده که خوبی و بدی و یا پیروی از عقاید نو یا کهنه را به تصویر به کشد.

سال بلوا از کتاب های پرطرفدار عباس معروفی

 

سال بلوا و معروفینقش اسطوره در رمان سال بلوا بسیار پررنگ است. خواننده در این رمان متوجه می‌شود که فاصله‌های زمانی از میان برداشته‌شده و زمان حال بازمان گذشته یکی شده‌اند. یک ادغام و عجین شدگی جذاب و خواندنی که خواننده را مجذوب می‌کند. یکی دیگر از جذابیت‌های این رمان محل وقوع داستان و اتفاقات است.

مکانی که داستان در آن روایت‌شده است «سنگسر» سرزمین اجدادی عباس معروفی نام دارد.
سنگسر در نزدیکی کافر قلعه واقع است و شخصیتی به نام ملکووم آلمانی می‌خواهد یک پل بین« کوه کافر قلعه» و «کوه پیامبران» بنا نهد.

از کتاب های پرطرفدار عباس معروفی پیکر فرهاد است

 

عباس معروفی پیکر فرهادرمان «پیکر فرهاد» حدود ده سال پس از سال بلوا منتشر شد. این رمان به شکلی روایتگر شخصیت اثیری در رمان مشهور بوف کور صادق هدایت است . البته این روایت متفاوت است و عیناً تکرار نشده است و معروفی به‌خوبی آن را به تحریر درآورده است.

فریدون سه پسر داشت

معروفی عباس

رمان فریدون سه پسر داشت بر اساس سرگذشت یک زندگی است. در این داستان معروفی از اسطوره‌های باستانی استفاده کرده است. شخصیت اصلی داستان یک مبارز سیاسی قبل از انقلاب می‌باشد.

رمان ذوب‌شده عباس معروفی

ذوب شده عباس معروفی

رمان ذوب‌شده یکی دیگر از کتاب ‌های پرطرفدار عباس معروفی می‌باشد. در این کتاب، شخصیت نویسنده رمان به‌سختی و مشقت می‌نویسد و گم می‌شود.

تماما مخصوص

پرطرفدارترین کتاب های عباس معروفی

در کتاب تماما مخصوص داستان زندگی عباس را دنبال می‌کنیم. عباس یک روزنامه‌نگار تبعیدی است. او پس از آشفتگی‌های سیاسی و اتفاقات دهه شصت مجبور می‌شود از ایران به مقصد آلمان مهاجرت کند. او در آلمان مدتی در به‌عنوان مدیر شبانه یک هتل مشغول به کار می‌شود. پس‌ازآن به پاکستان رفته و مقصد نهایی او قطب شمال است.

نام تمام مردگان یحیاست

آخرین رمان منتشره و یکی از کتاب های پرطرفدار عباس معروفی «نام تمام مردگان یحیاست» نام دارد. رمانی که به نقل از عباس معروفی نوشتن و ویرایش آن حدود هفت سال زمان برده است.در این رمانی چندصدایی یک انسان با یک فرشته دیدار می‌کند.

معروفی درباره موضوع و انتخاب نام این کتاب گفته بود: «علت این‌که این اسم را انتخاب کردم این بود که دو تا از بچه‌های کاراکتر رمان من اسمشان یحیی است. من داستان زکریا را هم در این رمان کار کرده‌ام. وقتی زکریا در سن ۸۵ سالگی است یک ندا از خدا به او می‌رسد که ما به تو بشارت پسری به نام یحیی را می‌دهیم. او می‌گوید که خدایا من پیرم.»

عباس معروفی

وی در ادامه می گوید:« همسر من سالخورده است و ما بچه‌دار نمی‌شویم. اما خدا می‌گوید اگر ما بخواهیم این کار را می‌کنیم. شخصیت رمان من هم همین‌طور است. در سن پیری بچه‌دار شده است. یک نوجوان در خانه دارد و قبل از آن‌هم هفت فرزندش را ازدست‌داده است. او دائماً دغدغه جان این بچه را دارد.»

سخن پایانی

عباس معروفی از نویسندگان پرطرفدار و محبوب کشورمان است که حتی بعد از مرگ نیز ذره‌ای از محبوبیتش کم نخواهد شد. در این مقاله به کتاب های پرطرفدار عباس معروفی پرداختیم. با خواندن آثار این نویسنده‌ی بزرگ خواهید دانست که قلم عباس معروفی به شکلی ماهرانه توانسته تاثیر شگرفی در ذهن و قلب مخاطبانش بگذارد و آن‌ها را قدم‌به‌قدم تا مقصد نهایی به‌پیش ببرد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x