گل و گیاه
ترند

معرفی 10 گیاه آپارتمانی مقاوم به نور

در این مطلب به معرفی 10 گیاه آپارتمانی مقاوم به نور که خانه شما را بسیار زیباتر می‌کنند خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ انواع گیاه آپارتمانی مقاوم به نور را می‌توانید در محیط خانه، اتاق خواب و محل کار به راحتی نگهداری کنید. البته باید این را در نظر بگیرید که در قسمت های مختلف خانه از گیاهان متفاوت باید استفاده کنید چرا که شرایط زندگی گیاهان آپارتمانی با یکدیگر متفاوت است.

انواع گیاه آپارتمانی مقاوم به نور

گیاهانی که در ادامه به معرفی آن ها می‌پردازیم می‌توانند در شرایط مختلف به خوبی رشد کنند.

آگلونما

آگلونما

گل آگلونما یکی از گیاهان پرطرفدار است که خواص زیادی در تصفیه هوای محیط دارد. جالب است بدانید آگلونما آلودگی هوا و مواد شیمیایی موجود در هوا محیط اطراف خود را جذب کرده و با آزاد سازی اکسیژن موجب تصفیه هوا می شود، به همین علت اکثر افراد برای افزایش کیفیت خواب این گیاه را در اتاق خواب خود نگهداری می‌کنند. برای نگهداری از این گیاه باید به موارد زیر توجه کرد:

آگلونما نیاز نوری کمی دارد و در بین گیاهانی که تقریبا بدون نور زنده می‌مانند، در رتبه‌های اول قرار دارد. بهترین مکان برای آن، جایی در پشت پنجره شمالی با نور غیر مستقیم است. در این گیاه باید زمانی اقدام به آبیاری کنید که رویه‌ی خاک کاملا خشک شده باشد و دمای مناسب نگهداری آن 18 الی 25 درجه سانتیگراد است.

برگ عبایی

برگ عبایی

یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی مقاوم برگ عبایی است. این گیاه که از خانواده سوسنی هاست و بومی کشور چین و ژاپن می باشد. اگر به خوبی از این گیاه نگهداری کنید گل های بنفش زیبایی می دهد که البته دوام خیلی زیادی ندارند.

این گیاه مقاومت بسیار بالایی در برابر نبودن نور خورشید دارد و به خوبی می‌تواند سایه و فضاهای کم نور را تحمل کند. در واقع برگ عبایی به نور مستقیم خورشید بسیار حساس است و این امر باعث خشک شدن و سوختگی برگ‌های آن می‌شود. بنابراین لازم است آن را زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

برگ عبایی به آبیاری زیادی نیاز ندارد بنابراین برای نگهداری از گل برگ عبایی در منزل لازم است خاک گلدان را با دست چک کنید و اگر خاک خشک بود آبیاری را مجددا تکرار کنید. دمای محیط خانه را برای گونه گیاهی باید بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد نگه دارید.

سانسوریا

سانسوریا

سانسوریا یک گیاه آپارتمانی مقاوم به نور است که از خانواده ساکولنت‌ها به ‌شمار می‌رود. این گیاه محبوبیت بسیاری دارد، محبوب از این جهت که در عین زیبایی و تنوع گونه‌ها، نگهداری آسان داشتی و جز گیاهان سرسخت و مقاوم است.

سانسوریا خیلی سریع خود را با محیط وفق می دهد؛ یعنی حتی در نور خیلی زیاد هم به رشد خود ادامه می دهد. همین موضوع باعث شده سانسوریا یک گیاه آپارتمانی مناسب و جزء گیاهان مقاوم به نور کم باشد، منتها نور ایده‌آل برای این گیاه نور غیرمستقیم و به نسبت زیاد است. در نتیجه بهتر است آن را در نزدیکی پنجره جنوبی که بیشتر از سایر قسمت‌های خانه نورگیر است قرار دهید.

گیاه سانسوریا یا برگ شمشیری به آب خیلی کمی برای رشد نیاز دارد و بهتر است هر دو هفته یک بار خاک آن را چک کنید و فقط اگر خیلی خشک بود به آن آب بدهید. این گیاه زیبا نسبت به دما مقاوم است و دمای کم یا زیاد تاثیر چندانی در رشد آن ندارد؛ اما برای اینکه بهترین شرایط را برای گیاه فراهم کنید، لازم است آن را در محیطی با دمای متعادل نگهداری کنید.

نخل شامادورا

انواع گیاه مقاوم به نور

نخل شامادورا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور است و از سازگاری بسیار بالایی نسبت به شرایط مختلف برخوردار است. شامادورا از گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم است و حتی در محیط‌های بسیار کم نور نیز رشد می‌کند. این گیاه به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد و تنها زمانی که خاک خشک است گیاه را آبیاری کنید وگرنه آن را خلی زود خواهید کشت.

قاشقی

قاشقی ابلق

پپرومیا یا قاشق گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کوچک، زیبای و بسیار براق است. این گیاه خاک و رطوبت کمی مرطوب را دوست دارد. پاشیدن آب روی برگ‌های این گیاه برای حفظ رطوبت موثر است. قاشقی در نور محدود و کم نیز قابل استفاده است و برای میز شرکت‌ها و ادارات با نور کم گزینه مناسبی است.

گندمی؛ یک گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم

گیاه گندمی

اگر برای خرید یک گیاه آپارتمانی به گل‌فروشی‌ها یا گلخانه‌ها مراجعه کنید، یکی از گیاهانی که خرید آن حتما به شما توصیه می‌شود، همین گیاه گندمی است. گندمی، گیاهی بسیار سازگار است که نه تنها در محیط‌های کم نور، بلکه تقریبا در هر شرایطی رشد می‌کند.

بسیاری از افرادی که از گیاهان نگهداری می‌کنند، ممکن است گاهی اوقات بعضی از مراقبت‌ها مانند زمان آب دادن یا تعویض گلدان را فراموش کنند. گیاه گندمی، این فراموش‌کاری‌ها را تحمل می‌کند و به زندگی‌اش ادامه می‌دهد. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که پرورش و حتی تکثیر گیاه گندمی کار آسانی باشد. به همین دلیل است که گیاه گندمی یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است.

زامیفولیا

زامیفولیا

اگر منزل یا محل کار شما نور کمی دارد و خودتان هم وقت کمی برای مراقبت از گیاهان دارید، زامیفولیا گزینه‌ی ایدئالی برای شما است. این گیاه زیبایی خاصی دارد؛ بسیاری از افراد ظاهر آن را می‌پسندند و بعد از اینکه متوجه می‌شوند نگهداری بسیار راحتی دارد، آن را خریداری می‌کنند. به همین دلیل زامیفولیا جزو محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است و طرفداران زیادی دارد. زامیفولیا سموم موجود در هوا را فیلتر می‌کند و نگهداری این گیاه برای تصفیه‌ی هوا و بهبود کیفیت آن بسیار مؤثر است.

زامیفولیا با شرایط مختلف سازگار است؛ بین ۸ تا ۲۴ درجه دما را تحمل می‌کند، آب زیادی نمی‌خواهد و در برابر کم‌آبی مقاوم است. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که نور مستقیم و شدید آفتاب به این گیاه نرسد.

کالاتیا؛ گیاه آپارتمانی مقاوم به نور

کالاتیا

این گیاه انواع زیادی دارد و در بیشتر آن‌ها برگ‌ها، طرح‌هایی شبیه به پوست خزندگان دارند. کالاتیا دوست ندارد آفتاب مستقیم روی برگ‌هایش بتابد و نور شدید را نمی‌پسندد. میزان نوری که این گیاه دریافت می‌کند روی میزان آبی که نیاز دارد تأثیر می‌گذارد؛ در محیط‌های کم نور به آب کمتر و در محیط‌هایی با نور بیشتر به آب بیشتر نیاز دارد.

اگر بتوانید رطوبت هوا را بیشتر کنید، کالاتیا رشد بهتری خواهد داشت. این گیاه نسبت به گرما مقاوم‌تر است و تا دمای ۳۰ درجه را به راحتی تحمل می‌کند اما نباید دمای مکانی که کالاتیا را در آن نگه می‌دارید از ۱۵ درجه کمتر باشد.

پوتوس

پوتوس

این گیاه مقاوم، بومی جنگل‌های جنوب‌شرقی آسیا و جزایر سلیمان است و در قسمت‌های کاملا سایه رشد می‌کند. پوتوس تاریکی را دوست دارد و به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود. این دو دلیل باعث شده تا به پیچک شیطان (Devil’s Ivy) مشهور باشد. نور بسیار زیاد یا خیلی کم، نور طبیعی یا مصنوعی و حتی بدون آب ماندن برای چند هفته، زنده ماندن و رشد این گیاه را با مشکل مواجه نمی‌کند. پوتوس در بدترین شرایط که گیاهان دیگر زنده نمی‌مانند، به رشد خود ادامه می‌دهد.

برای کسانی که می‌خواهند نگهداری از گیاهان آپارتمانی را شروع کنند، پوتوس بهترین گزینه است. رشد سریع و چشمگیر این گیاه انگیزه‌ی شما را برای نگهداری از آن بیشتر می‌کند، به ویژه که پوتوس یک گیاه آویز است و روی سطوح مختلف به رشد خود ادامه می‌دهد. اگر می‌خواهید بهترین شرایط را برای رشد پوتوس آماده کنید، نور بیشتر و رطوبت بیشتر بسیار تأثیرگذار است؛ از غبارپاشی کمک بگیرید.

دیفن باخیا

دیفن باخیا

برای این گیاه آپارتمانی مقاوم به نور، نور غیرمستقیم بهترین گزینه است. در فصل‌های بهار و تابستان که دیفن باخیا برگ‌های جدید می‌زند و در ساعاتی از روز که نور آفتاب شدید است، بهتر است گیاه را پشت پرده بگذارید تا نور مستقیم به گیاه نتابد. نور مستقیم برگ‌های گیاه را می‌سوزاند. سعی کنید آب دادن به دیفن باخیا را فراموش نکنید؛ این گیاه خاک نسبتا مرطوب را ترجیح می‌دهد.

فراموش نکنید که شیره‌ی این گیاه سمی است و بلعیدن آن باعث تورم شدید زبان و گلو و ناتوانی موقت در صحبت کردن می‌شود؛ اگر فرزندان کوچک کنجکاو یا حیوانات خانگی دارید احتیاط کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x