فناوری

مقایسه پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن معمولی از نظر قدرت، قیمت و اندازه

در این مطلب به مقایسه پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن معمولی به طورت کامل خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ صفر تا صد مقایسه مقایسه پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن معمولی را در این مطلب به شما ارائه خواهیم داد. مطابق پیش بینی‌ها، مدتی پیش سونی سرانجام از مدل جدید کنسول پلی استیشن 5 خود موسوم به PS5 Slim رونمایی کرد.‌ این خبر طبیعتا بسیاری گیمرها در سرتاسر دنیا را هیجان‌زده کرد. با این حال بسیاری افراد هم کنکجاوند که بدانند این کنسول جدید قرار است چه تغییرات و پیشرفت‌هایی در مقایسه با نسل قبلی داشته باشد.

مقایسه پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن معمولی از نظر اندازه

تفاوت اندازه بدنه PS5 اسلیم و معمولی موضوع مورد بحث کاربران است، پس در همین ابتدای کار این مقایسه را از سر راه برمی‌داریم.

– پلی استیشن 5 استاندارد (نسخه دیسک‌خور): 104 میلی‌متر (طول) در 390 میلی‌متر (عرض) در 260 میلی‌متر (عمق)

– پلی استیشن 5 اسلیم (نسخه دیسک‌خور): 96 میلی‌متر در 358 میلی‌متر در 216 میلی‌متر

– پلی استیشن 5 (مدل دیجیتال): 92 میلی‌متر در 390 میلی‌متر در 260 میلی‌متر

– پلی استیشن 5 اسلیم (مدل دیجیتال): 80 میلی‌متر در 358 میلی‌متر در 216 میلی‌متر

با توجه به اندازه‌های درج شده در بلاگ پلی استیشن، پلی استیشن 5 اسلیم حدود 30 درصد کوچکتر شده است. با این حال، محاسبه مجموع حجم هر کدام از نسخه‌های پلی استیشن 5 و پلی استیشن 5 اسلیم نشان می‌دهد که کنسول نسل نهمی سونی همچنان به‌ شکل قابل ملاحظه‌ای بزرگتر از ایکس باکس وان است.

قدرت و حافظه داخلی PS5 اسلیم و معمولی

در این بخش از مقایسه پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن معمولی به قدرت و حافظه این دو کنسول خواهیم پرداخت. در واقع یکی دیگر از شباهت‌های پلی استیشن 5 استاندارد و پلی استیشن 5 اسلیم، توانایی‌ حافظه داخلی آن‌هاست. برخلاف پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو که تفاوت قابل ملاحظه‌ای در سرعت حافظه داخلی داشتند، هر دو نسخه فعلی پلی استیشن 5 سرعت حافظه یکسانی دارند.

مقایسه قیمت پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن معمولی

با این حال، برخلاف حافظه داخلی پلی استیشن 5 که بنا به دلایلی 825 گیگابایت فضای خالی داشت، حافظه داخلی پلی استیشن 5 اسلیم یک ترابایت حافظه داخلی کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد.

درایو دیسک PS5 اسلیم و معمولی

مثل نسخه‌های اولیه پلی استیشن 5 استاندارد، پلی استیشن 5 اسلیم هم در دو مدل دیسک‌خور و دیجیتال عرضه می‌شود. البته درایو دیسک جداشونده و 80 دلاری جدیدی که سونی برای پلی استیشن 5 اسلیم دیجیتال به بازار عرضه کرده، به راحتی امکان اجرای دیسک‌ بازی‌ها را به این کنسول اضافه می‌کند.

مقایسه قیمت پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن معمولی

سونی تصمیم گرفته تا قیمت مدل‌های جدید پلی استیشن 5 را نسبت به نسخه استاندارد کاهش ندهد. پلی استیشن 5 اسلیم دیسک‌خور همچنان با برچسب قیمت 499 دلاری به بازار عرضه می‌شود اما برخلاف تصور، پلی استیشن 5 اسلیم دیجیتال با افزایش قیمت 50 دلاری نسبت به پلی استیشن 5 دیجیتال، با قیمت 449 دلار به بازار عرضه می‌شود.

پلی استیشن 5 اسلیم دیجیتال همچنان معامله ارزان‌تری نسبت به نسخه دیسک‌خور محسوب می‌شود،. با توجه به قیمت‌ گذاری جدید سونی، اگر پس از خرید اسلیم دیجیتال تصمیم به خرید درایو دیسک جداشونده بگیرید، مجموع هزینه شما از قیمت پایه پلی استیشن 5 اسلیم دیسک‌خور فراتر می‌رود.

سونی اعلام کرده که به‌زودی تولید مدل‌های قدیمی پلی استیشن 5 را متوقف خواهد کرد و در آینده نزدیک مدل‌های اسلیم را جایگزین مدل‌های استاندارد می‌کند. در این صورت، فرصت کمی برای تهیه پلی استیشن 5 دیجیتال با قیمت 399 دلار باقی‌ مانده و پس از تمام شدن موجودی این کنسول در بازار، ارزان‌ترین مدل پلی استیشن 5 با قیمت 449 دلار در دسترس خواهد بود. پلی استیشن 5 اسلیم در تعطیلات سال نوی میلادی عرضه خواهد شد.

مقایسه مشخصات PS5 قدیمی و جدید

مقایسه پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن معمولی

تمرکز سونی در مدل اسلیم از کنسول PS5 تماما روی کاهش ابعاد و وزن دستگاه معطوف بوده است. بنابراین بخش عمده مشخصات فنی مدل‌های اسلیم و استاندارد مشابه یکدیگر هستند. به‌عنوان مثال، هر دو کنسول از یک پردازنده AMD Ryzen Zen 2 استفاده می‌کنند که سرعت کلاک متغیر 3.5 گیگاهرتزی دارد.

علاوه بر این، مدل‌های قدیمی و جدید پلی استیشن 5 همچنین از کارت گرافیک‌های AMD Radeon RDNA 2 بهره خواهند برد. با این وجود، کارت گرافیک مدل قدیمی‌تر PS5 از تکنولوژی رهگیری پرتو در سطح سخت افزاری پشتیبانی می‌کرد؛ در حالی که مدل جدید از شتا‌ب گیری رهگیری پرتو (Ray Tracing Acceleration) بهره می‌برد که محاسبات را سریعتر خواهد کرد.

از طرف دیگر تفاوتی بسیار جزیی هم در ترافلاپس دو کنسول وجود دارد؛ به‌طوری که در مدل قدیمی شاهد ارائه توان ۱۰.۲۸ ترافلاپسی هستیم؛ در حالی که مدل جدید توان ۱۰.۳ ترافلاپس ارائه می‌کند. ترافلاپس معیاری برای سنجش توان خام دستگاه‌های دارای پردازنده و پردازشگر گرافیکی است.

از سوی دیگر، با این که میزان رم در هر دو نسخه از PS5 ثابت مانده (16 گیگابایت)، مدل اسلیم حافظه داخلی بیشتری خواهد داشت. نسخه اوریجینال حافظه داخلی 825 گیگابایتی داشت که پس از کسر فضای لازم برای نصب سیستم عامل و و سایر نرم افزارهای مورد نیاز به 667.2 گیگ می‌رسید. این در حالی‌ست که PS5 Slim حافظه خام یک ترابایتی خواهد داشت که پس از کسورات اجباری، 842.2 گیگ فضا برای نصب بازی‌ها را در اختیار گیمرها قرار خواهد داد.

به این ترتیب، دیگر مزیت مهم نسخه اسلیم حدود 200 گیگ فضای ذخیره‌سازی اضافی است. البته اگر این فضا هم برایتان کافی نیست، می‌توانید با افزودن حافظه اس اس دی از نوع M.2 فضای ذخیره سازی را افزایش دهید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x