سکه و طلا
ترند

منتظر کاهش قیمت طلا باشید!/ پیش بینی قیمت طلا در مهر 1402

طبق اعلام رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران؛ در 6 ماه اول سال قیمت طلا و سکه با کاهش چشمگیری روبه رو شد.

به گزارش پارت نیوز؛ از ابتدای سال 1402، 6 تا 8 درصد قیمت طلا و سکه کاهش یافت. در این راستا رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در معاملات امروز قیمت اونس جهانی با کاهش 4 دلاری به 1924 دلار رسید در ایران هم قیمت سکه به 3 دلیل به روند کاهشی خود ادامه داد.

بذرافشان خاطرنشان ساخت: نوسانات بازار ارز،عدم تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه به دلیل تعطیلی روز گذشته و کاهش 4 دلاری اونس جهانی باعث شد قیمت طلا و سکه اندکی کاهش شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در 6 ماه اول سال قیمت طلا و سکه با کاهش چشمگیر 6 تا 8 درصدی روبه رو شده است قیمت ها اکنون به ثبات نسبی خوبی رسیده است و نمی توان انتظار کاهش بیشتری از آن با توجه به نبود تقاضا داشته باشیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نوسان 1 تا 3 درصدی قیمت طلا و سکه را تا آخر هفته پیش بینی کرد.

در بازار ایران امروز قیمت سکه طرح جدید با 100 هزار تومان کاهش ، قیمت سکه طرح قدیم با 200 هزار تومان افزایش ،قیمت نیم سکه با 70هزار تومان افزایش، ربع سکه بدون تغییر و سکه های گرمی بانک مرکزی هم با 50 هزار تومان کاهش،هر گرم طلای 18عیار نیز با 17 هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه داد و ستد می شود.

۵ اصل مهم برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲

تعیین قیمت طلا

طلا، یکی از گران‌بهاترین فلزات در بازار جهانی است و پشتوانه بسیاری از ارزهای فیات به شمار می‌رود. عوامل زیر می‌توانند بر روی قیمت طلا تأثیر گذاشته و قیمت این دارایی ارزشمند را تحت تأثیر قرار دهد:

فاکتورهای اقتصادی

عوامل مربوط به اقتصاد یک کشور، تاثیر چشمگیری روی قیمت بازار آن دارد. ارزش طلا، در اکثر کشورها از جمله ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. به‌همین دلیل است که باید نرخ بهره، تورم یا سایر فاکتورهای مربوط به اقتصاد را برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ در نظر بگیریم.

مسائل سیاسی کشور

مسائل سیاسی، به‌ویژه سیاست خارجی یک کشور می‌تواند روی قیمت طلا تاثیرگذار باشد. تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری و مالی، جنگ داخلی و خارجی و یا تغییرات اساسی در نظام سیاسی یک کشور از جمله این عوامل هستند.

یکی از مهم‌ترین عوامل سیاسی تأثیرگذار بر روی قیمت طلا در سال‌های اخیر، به جنگ بین روسیه و اوکراین مربوط است. تداوم جنگ این دو کشور باعث شد تا در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، قیمت جهانی طلا با افزایش ۶ درصدی مواجه شود.

طبق نظر کارشناسان و تحلیل‌گران، گسترش اقدامات بانک‌های مرکزی و پیش‌بینی افزایش نرخ بهره ناشی از تورم بالاتر از حد انتظار، باعث شده تا قیمت طلا روبه‌افزایش باشد. در صورت تداوم جنگ بین این دو کشور، می‌توان انتظار داشت که قیمت هر اونس طلا روند افزایشی خود را حفظ کند.

تغییرات بین‌المللی

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ را باید با توجه به بعضی از عوامل بین‌المللی نظیر افزایش یا کاهش نرخ دلار آمریکا انجام داد. تغییرات بین‌المللی علاوه بر تغییرات قیمت ارز به دلیل عرضه و تقاضا، ممکن است دلایل دیگری نظیر برخی وقایع خاص داشته باشد. به عنوان نمونه تزریق سرمایه از طریق مذاکرات بین‌المللی موجب کاهش قیمت ارز و به سبب آن کاهش قیمت ملی طلا شود. برای مثال در روزهای اخیر مباحث مربوط به آزاد شدن دلارهای بلوکه شده ایران در کشور کره جنوبی بسیار داغ شده است.

آزاد شدن این ارز و تزریق آن به اقتصاد کشور می‌تواند باعث افزایش عرضه و کاهش ناگهانی قیمت دلار آمریکا و طلا در ایران شود. در کنار این هرگونه رفع تحریم، مذاکره و امضای توافق‌نامه با سایر کشورها و هر تحول مثبت دیگری، کاهش نرخ ارز را در پی خواهد داشت. در سمت دیگر بدیهی است که تحولات منفی نظیر تشدید تحریم‌ها منجر به افزایش قیمت دلار و طلا می‌شود.

فاکتورهای فنی

بعضی از عوامل، به‌صورت ویژه مربوط به خودِ طلا می‌شوند. برای مثال، برای پیش بینی ارزش طلا در سال ۱۴۰۲ باید به عواملی نظیر فناوری‌های به‌کاررفته در استخراج، روش‌های ذوب و فرآوری آن را در نظر داشت. هرچند که این موارد ممکن است جنبه پیچیده‌ای داشته و توسط سرمایه‌گذاران مبتدی یا حتی حرفه‌ای قابل تحلیل و سنجش دقیق نباشد؛ با این حال برخی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای طلا از همین جزئیات کوچک نیز برای پیش‌بینی آینده سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.

انتهای مطب/م.ع

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x