سلامت

نان چاق می کند یا برنج؛ کالری کدام بیشتر است؟

آیا تا به حال به این موضوع که نان چاق می کند یا برنج فکر کرده اید؟

به گزارش پارت نیوز؛ اگر نمی دانید که نان چاق می کند یا برنج و اینکه کدام یک کالری بیشتری دارند تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نان چاق می کند یا برنج؟

نان و برنج در سفره ما ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد زیرا نسبتا ارزان، خوش طعم و سیر کننده است. بسیاری از افراد دارای اضافه وزن، برنج را از وعده های غذایی خود حذف می کنند و فقط نان می خورند، اما آیا برنج لاغر کننده است یا نان؟ آیا می توان برنج و نان را از سفره حذف کرد؟ آیا نخوردن نان یا برنج باعث کاهش وزن می شود؟

برای لاغری نان بخوریم یا برنج؟

اضافه وزن و چاقی یکی از بزرگترین مشکلات مردم این روزها در جهان است. کاهش فعالیت های بدنی، افزودن فست فودها و شیرینی ها به برنامه غذایی روزانه و… از جمله دلایل افزایش چاقی است. برای حل مشکل چاقی رژیم های غذایی مختلفی وجود دارد که برخی از آنها مضر هستند. یک رژیم متعادل برای کاهش وزن شامل تمام مواد غذایی است، بنابراین در این رژیم می توانید مقدار مشخصی نان و برنج بخورید و وزن کم کنید.

نان بخوریم یا برنج

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، هیچ غذای سالمی به تنهایی چاق کننده نیست مگر اینکه از روش های اشتباه برای تهیه آن استفاده شود و روزانه مقدار زیادی از آن مصرف شود، بنابراین اگر برنج بخورید، خوردن نان و حذف برنج لاغر نمی شود. نان را بردارید اما زیاد بخورید هرگز لاغر نخواهید شد، می توانید هم برنج و هم نان را به مقدار مناسب بخورید و وزن کم کنید و هیچ کدام را حذف نکنید.

7 قاشق برنج معادل: 5/2 کف دست نان سنگک، 5/2 کف دست نان بربری، 4 کف دست نان تافتون، 6 کف دست نان لواش، یک عدد نان باگت است، یعنی شما می توانید مثلا به جای 5/2 کف دست نان سنگک،7 قاشق برنج میل کنید.

معایب حذف نان و برنج

تعهد به رژیم بدون نان و برنج سخت بوده و در طولانی مدت منجر به اختلال در خوردن غذا، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، تغییرات در هورمون‌های گرسنگی و سیری، ریزش مو، کاهش میزان متابولیسم، مشکلات متابولیکی، بدخوابی، تهوع و عملکرد ضعیف ذهنی و… می شود.

برای لاغری چه نان و برنجی بخوریم؟

بهترین نان برای لاغری و کاهش وزن نانی است که از آرد کامل تهیه شده باشد. نان سنگک و نان جو از بهترین نان ها برای کاهش وزن هستند، به شرطی که از آرد سبوس دار و سبوس دار تهیه شوند، آردی که برای تهیه نان لواش و تافتون استفاده می شود سبوس کمتری دارد.

آرد ستاره که در تهیه نان بربری و فانتزی استفاده می شود از نظر محتوای سبوس نیز رتبه سوم را دارد. آرد نول دارای کمترین میزان سبوس و ارزش غذایی پایینی است.

نان بهتر است یا برنج

برای لاغر شدن می توانید به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده نمایید، برنج قهوه‌‌ای فرآوری نشده و جز غلات کامل است و مقدار فیبر و مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

کالری برنج چقدر است؟

طبق جدول کالری مواد غذایی سازمان کشاورزی آمریکا (USDA) مقدار کالری انواع برنج‌ها به شرح زیر است:

100 گرم برنج سفید پخته شده 130 کیلوکالری انرژی دارد.

100 گرم برنج سفید بخارپز 129 کیلو کالری انرژی دارد.

100 گرم برنج قهوه‌ای پخته شده 111 کیلوکالری انرژی دارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مقدار مساوی، برنج قهوه‌ای کالری کمتری از برنج سفید دارد.

کالری نان چقدر است؟

کالری 100 گرم نان سفید 265 کیلوکالری و کالری 100 گرم نان سبوس‌دار 252 کیلوکالری است و همانطور که در بالا گفته شد، همین مقدار برنج سفید حدود 130 کالری دارد!

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x