گردشگری

نحوه تکثیر شفلرا برای مبتدی و حرفه ای ها

شاید اولین بار تصور کنید که تکثیر سفلرا سخت باشد اما باید به شما بگوییم که قلمه زدن و نحوه تکثیر شفلرا می‌تواند از لذت بخش‌ترین مراحل نگهداری از گیاهتان باشد.

به گزارش تلنگر؛ گل شفلرا یا گل پنجه کلاغی با نام انگلیسی Schefflera را می‌توان به روش‌های مختلف مانند کاشت بذر، خواباندن و قلمه زدن تکثیر کرد. آسان‌ترین نحوه تکثیر شفلرا از طریق قلمه است که می‌توان به راحتی در خانه یا گلخانه انجام داد. شفلرا سبز و شفلرا ابلق را می‌توان از طریق قلمه زنی ریشه دار کرد. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد نحوه تکثیر شفلرا بدانید، مرور خواهیم کرد.

فصل تکثیر شفلرا چه وقتی است؟

نحوه تکثیر شفلرا به زمان زمان مناسب قلمه زدن شفلرا باتوجه به روش انتخابی شما فرق می‌کند؛ اما در بیشتر موارد این کار بهتر است در فصول رشد گیاه یعنی بهار و تابستان انجام شود.

قلمه زدن گیاه شفلراقلمه زدن شفلرا

ساده ترین روش برای تکثیر شفلرا، قلمه زدن آن است. برای تکثیر گیاه شفلرا ابلق از طریق قلمه زنی کافیست 8 الی 10 سانتی متر از ساقه گیاه را به کمک قیچی باغبانی جدا کنید. سپس برگ های زیرین را هرس کرده و تنها یک شاخه برگ از قسمت انتهایی را حفظ کنید.

در قدم بعد قلمه ها را در خاک و گلدان مناسب کاشته و در دمای 21 الی 24 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. بهتر است میزان نور را به حداقل برسانید تا قلمه ها به سرعت ریشه دهند. در روش تکثیر از طریق قلمه لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

برای تسریع روند تکثیر، لازم است سطح خاک را همیشه مرطوب نگهدارید. اما این بدین معنا نیست که دائماً خاک را خیس کنید. آب بیش از حد موجب فساد ریشه و ساقه شفلرا می شود.

  • شرایط نگهداری را تا زمانی که در قسمت بالایی قلمه رویش جدید حاصل شود، حفظ کنید.
  • در صورت استفاده از کیسه پلاستیکی، آن را تا ریشه دهی کامل (حدود یک ماه) بر روی گلدان قرار دهید.
  • پس از ریشه دهی کامل، گیاه شفلرا ابلق را به یک گلدان با دهانه بزرگتر منتقل کنید.

تکثیر شفلرا در آبنکات تکثیر شفلرا

خبر خوب اینکه قلمه شفلرا در آب هم قابلیت رشد و تکثیر دارد. نحوه تکثیر شفلرا در آب به این گونه است که یک قلمه سالم و تازه را از گیاه مادر، جدا کنید و بعد در یک لیوان آب ترجیحا بدون کلر و املاح بگذارید.

نکات مهم برای قلمه زدن شفلرا در آب

قلمه‌ای که برای تکثیر شفلرا در آب انتخاب می‌کنید باید شامل قسمتی از یک ساقه بزرگ به همراه گره آن باشد.

اگر قلمه ی شفلرا را بعد از جداکردن نمی‌خواهید بلافاصله در آب بگذارید حتما آن را در بین حوله‌ای مرطوب بگذارید تا خشک نشود چون قلمه خشک‌شده دیگر نمی‌تواند به گیاهی تروتازه تبدیل شود.

برای پرورش شفلرا در آب مهم است که لیوان و قلمه در محیطی سایه‌دار قرار دهید.

اگر می‌خواهید ریشه‌زایی قلمه شفلرا زودتر انجام شود آن را در محیطی با رطوبت بالا و به‌دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

همه مراحل تکثیر شفلرا می‌تواند در آب انجام شود؛ اما اگر می‌خواهید گیاه دچار کمبود مواد معدنی نشود، قلمه را بعد از ریشه‌زایی به گلدانی با خاک دارای زهکشی قوی منتقل کنید.

بعد از آنکه قلمه شفلرا را در آب قرار دادید باید منتظر باشید که این قلمه ریشه‌زایی کند. این فراند ریشه‌زایی از شش هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد؛ درواقع شما کم‌کم رشد ریشه‌ها و برگ‌های گل شفلرا را روی قلمه می‌بینید.

 تکثیر گیاه شفلرا از طریق برگ

نحوه تکثیر شفلرا با خواباندن شاخه متصل به مادر، درون خاک نیز انجام می‌پذیرد. برای اینکار یک شاخه مقاوم که به شاخه مادر متصل است، خم کنید و داخل گلدان قرار دهید. با اینکار شاخه می تواند از مواد مغذی داخل خاک تغذیه کرده و به ریشه دهی برسد. 6 الی 8 هفته بعد، گیاه خم شده به طور کامل ریشه داده و قابلیت جداسازی از گیاه مادر را دارد.

تکثیر گیاه شفلرا از طریق خواباندن هواییتکثیر شفلرا

برای تکثیر شفلرا از طریق خواباندن هوایی لازم است بر سطح یک ساقه جوان و قوی، چند شیار ایجاد کنید. سپس برگ های اطراف را برای ریشه های هوایی، حذف کنید. می توانید از یک چوب نازک برای ایجاد مانع میان پوست و چوب گیاه استفاده کنید. به مرور گیاه از طریق شیارهای مربوطه ریشه داده و تکثیر می شود.

نحوه تکثیر شفلرا ابلق

این یک امر کاملاً طبیعی ست که تصمیم به تکثیر شفلرا ابلق گرفته اید. تقریباً همه دوست داران گیاهان طبیعی، پس از مدتی به فکر تکثیر آن می افتند. اینکار فواید بسیاری دارد. از جمله اینکه خیال شما را از بابت خرابی گلدان شفلرا راحت می کند. همچنین با تکثیر گیاه می توانید آن را به یک دوست و آشنا هدیه دهید. برای تکثیر شفلرا چند راه مختلف پیش رو دارید.

روش تکثیر شفلرا ابلق با کاشت دانه در بهار

برخی از گونه های شفلرا قابلیت تکثیر از طریق قلمه زنی را ندارند. در این صورت لازم است گیاه آپارتمانی شفلرا را از طریق بذر تکثیر کنید. در نحوه تکثیر شفلرا با این روش که با عنوان تیمار گرمایی نیز شناخته می شود، بهترین روش تکثیر گیاه شفلرا به شمار می آید.

برای اعمال تیمار گرمایی لازم است گیاه را برای سه هفته در دمایی بیش از دمای اتاق قرار دهید. در هفته اول گیاه در دمای 18، در هفته دوم در دمای 23 و در هفته سوم در دمای 29 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. پس از این دانه ها را جدا سازی کرده و به شکل پراکنده در یک سینی بکارید. زمانی که نهال ها به طول 4.5 الی 5 سانتی متر رسیدند، آن ها را بیرون آورده و در گلدان بکارید.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x