دین

نحوه دریافت ارز اربعین + شرایط و مدارک لازم

با شروع ماه محرم افراد زادی برای سفر به عراق و شرکت در عزاداری اربعین برنامه رزی می کنند بسیاری از زائران به دلیل نداشتن ارز اربعین در هنگام ورود به عراق دچار مشکل شده و نمی توانند به راحتی تاکسی بگیرند و یا خرید داشته باشند. در ادامه به نحوه دریافت ارز اربعین و همچنین شرایط و مدارک لازم خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ آشنایی با نحوه دریافت ارز اربعین می تواند در سفر به عراق بسیار سودمند باشد. چراکه استفاده از دینار در عراق می تواند بسیار آسان تر از ریال باشد. مسافران با ورود به کربلا می توانند از غذاها و نذورات استفاده کنند و مشکلی برای خورد و خوراک نداشته باشند، اما گاهی اوقات ممکن است یک خرید ضروری یا کرایه کردن تاکسی پیش آید و در آن هنگام نداشتن ارز عراق دردسر ساز خواهد شد. در ادامه با نحوه دریافت ارز اربعین وهمچنین مدارک و شرایط آن آشنا خواهید شد.

سامانه ثبت نام ارز اربعین 1402

آشنایی با سامانه ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۲ و قیمت دینار مسافرتی کربلا در زمان ثبت نام اربعین به افراد کمک می کند تا به راحتی دینار عراق را به هزینه پایینی تهیه کرده و سفر خوبی را به سمت کربلا تجربه کنند. عدم کسب اطلاعات کافی در مورد سامانه نام نویسی ارز دولتی اربعین ممکن است باعث ایجاد سردرگمی و نگرانی شده و به ضرر مسافران عراق باشد. به طور کلی باید گفت سامانه خاصی برای گرفتن اینترنتی ارز اربعین بر اساس نحوه دریافت ارز مسافرتی کربلا وجود ندارد.

افراد برای نحوه دریافت ارز اربعین باید به صرافی ها و بانک های معتبر مراجعه کنند. اما سامانه ثبت نام ارز اربعین 1402 در واقع همان سامانه نام نویسی برای پیاده روی اربعین می باشد که به نشانی samah.haj.ir در دسترس متقاضیان خواهد بود. افراد بعد از ثبت نام در سامانه سماح و اعلام آمادگی برای شرکت در پیاده روی اربعین می توانند در زمان معین برای دریافت ارز دولتی عراق اقدام کنند.

یکی از شرایط خرید دینار با هزینه پایین تر و با قیمت مصوب ارز مسافرتی ارائه مدارک دال بر نام نویسی در سامانه samah.haj.ir می باشد. افراد با ورود به سامانه سماح و تکمیل فرم نام نویسی پیاده روی اربعین 1402 می توانند از خدمات خوبی بهره مند شوند. یکی از این موارد خرید دینار عراق با هزینه پایین تر خواهد بود که قیمت ارز مسافرتی کربلا در سال جاری 200 هزار دینار عراق معادل 62 تا 65 میلیون ریال خواهد بود. سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir وظیفه اطلاع رسانی در مورد تمامی اخبار سفر به عراق را بر عهده دارد.

مدارک لازم برای دریافت ارز اربعین ۱۴۰۲

مدارک دریافت ارز اربعین

یکی از شروط لازم در نحوه دریافت ارز اربعین داشتن مدارک لازم است. با توجه به این که ارز دولتی اربعین تنها به کسانی تعلق می گیرد که برای زیارت امام حسین ثبت نام کرده و واجد شرایط دریافت دینار دولتی باشند، افراد باید پس از معین شدن قیمت دینار مسافرتی کربلا برای ثبت نام ارز اربعین 1402 مدارک خاصی را ارائه دهند. عدم ارائه مدارک لازم منجر به عدم دریافت دینار عراق با هزینه پایین تر و مصوب می گردد که به همین دلیل لیست موارد لازم در ادامه آورده شده است.

اصل کارت ملی

یکی از مواردی که افراد باید به صرافی یا شعب بانک ها ارائه داده و سپس دینار عراق را خریداری کنند، اصل کارت ملی می باشد. افراد باید توجه داشته باشند که نیازی به ارائه کپی کارت ملی نبوده و تنها همراه داشتن اصل آن کافی خواهد بود.

مدارک دال بر ثبت نام در سامانه سماح

کسانی واجد شرایط دریافت ارز اربعین ۱۴۰۲​ به حساب می آیند که در سامانه سماح ثبت نام کرده باشند و نحوه دریافت ارز مسافرتی کربلا را بدانند. به همین دلیل ارائه مدارک دال بر نام نویسی در آن سامانه مهم خواهد بود.

گذرنامه یا برگه تردد اربعین

یکی دیگر از مدارکی که لازم است افراد برای دریافت ارز اربعین ارائه دهند، گذرنامه یا برگه تردد اربعین می باشد. دریافت برگه تردد اربعین یا برگ گذر ویژه اربعین از طریق ثبت درخواست در سامانه سخا ممکن است.

سیم کارت تلفن همراه

سیم کارت تلفن همراه را می توان جزو مدارک لازم برای دریافت ارز اربعین 1402 به حساب آورد. زیرا افراد برای گرفتن ارز مسافرتی کربلا باید حتما یک سیمکارت به نام خودشان داشته باشند. با توجه به این که دینار دولتی عراق به هر متقاضی تا سقف معینی تعلق می گیرد، تمامی افراد بالای 18 سال حتی اگر جزو یک خانواده به حساب می آیند، باید سیم کارتی به نام خود دارا باشند.

در مورد مدارک لازم برای دریافت ارز اربعین باید گفت افراد در صورتی که تمایل به خرید دینار با قیمت ارز مسافرتی کربلا دارند، باید ثابت کنند که زائر اربعین هستند. اما اگر افراد می خواهند دینار عراق را به صورت آزاد و با قیمت غیر دولتی تهیه نمایند نیازی به ارائه برخی موارد خاص مانند مدارک دال بر ثبت نام در سامانه سماح نخواهند داشت.

نحوه خرید ارز اربعین ۱۴۰۲

چگونه ارز اربعین بگیریم؟

بعد از کسب اطلاعات در مورد ثبت نام سفر عراق و قیمت دینار مسافرتی کربلا افراد باید با نحوه دریافت ارز مسافرتی کربلا نیز آشنا شوند. برای دریافت دینار با قیمت دولتی و با هزینه کمتر مسافران باید مراحل خاصی را طی کرده و قبل از ورود به کشور عراق، مقدار خاصی دینار تهیه نمایند که تمامی مراحل مورد نیاز به طور کلی عبارت اند از:

ثبت نام در سامانه سماح

افراد قبل از هر چیز باید با مراجعه به نشانی   samah.haj.ir یا سامانه ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۲ برای ثبت نام پیاده روی اربعین حسینی اقدام کرده و فرم نام نویسی را تکمیل کنند.

مراجعه به صرافی های معتبر و معرفی شده توسط دولت

دولت هر ساله بعد از تعیین قیمت ارز مسافرتی کربلا مراکز خاصی را برای خرید دینار عراق مشخص کرده و در مورد این که دینار را از کجا می توان تهیه کرد اطلاعاتی منتشر می کند. معمولا ارز اربعین از طریق صرافی ها و بانک ها عرضه شده و در دسترس قرار می گیرد.

ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه

افراد برای دریافت ارز اربعین 1402 باید مدارک لازم مانند کارت ملی را ارائه داده و همچنین هزینه دینار های خریداری شده را هم بپردازند. لازم به ذکر است که سقف خرید ارز دولتی اربعین 200 هزار دینار عراق می باشد.

دریافت دینار و سفر به عراق

افراد بعد از طی کردن مراحل گفته شده می توانند به راحتی دینار عراقی را گرفته و برای ورود به کربلا آماده شوند. همچنین باید گفت که گاهی اوقات ممکن است به جای دینار به افراد دلار اعطا شود که امکان خرید و دریافت خدمات با دلار نیز در کشور عراق وجود داشته و در دسترس می باشد.

پیشنهاد می شود پس از تعیین قیمت ارز مسافرتی کربلا افراد در اسرع وقت برای دریافت آن اقدام کرده و خرید دینار را به لحظه آخر موکول نکنند. افراد همچنین در صورت لزوم می توانند با صرافی ها یا بانک های معتبر اعتبار برقرار کرده و در مورد جزئیات خرید ارز دولتی اربعین اطلاعات دریافت کرده یا سوالات خود را بپرسند.

بعد از تعیین قیمت دینار مسافرتی کربلا کسانی که ثبت نام در سامانه سماح یا سامانه ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۲ را انجام داده اند می توانند منتظر اعلام لیست بانک های منتخب ارز اربعین 1402 توسط دولت بمانند. معمولا همزمان با اطلاع رسانی هزینه دولتی دینار عراق، لیست صرافی ها و بانک های معتبری که افراد می توانند با مراجعه به آن ها دینار خریداری کنند منتشر می شود. طبق آخرین اطلاعیه های منتشر شده لیست بانک های ارائه دهنده دینار دولتی اربعین در جدول زیر آورده شده است.

کدام بانک ها ارز اربعین پرداخت می کنند؟

بانک های منتخبی که ارز اربعین را ارائه می دهند عبارتند از: بانک ملی، بانک سپه، بانک تجارت، بانک، صادرات و پست بانک ها.

نحوه دریافت ارز اربعین

از چه روزی می توان ارز اربعین خرید

متقاضیان می توانند از 28 مرداد نسبت به دریافت ارز ارزبعین اقدام کنند.

سن دریافت ارز اربعین چقدر است؟

سن تعیین شده برای دریافت دینار عراق 5 سال به بالا است.

ارائه ارز اربعین در صرافی ها

لازم به ذکر است که علاوه بر بانک های منتخب ارز اربعین 1402 افراد می توانند همچنین با مراجعه به صرافی ها نیز برای تهیه ارز دولتی اربعین اقدام کنند. هزینه دینار عراق توسط دولت تعیین شده و افراد باید توجه داشته باشند که خرید دینار دولتی از خرید دینار آزاد ارزان تر است. افراد در صورت تمایل می توانند با برقراری ارتباط با بانک های منتخب جزئیات نحوه دریافت ارز مسافرتی کربلا را جویا شده و سوالات خود را مطرح نمایند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x