پیشرفت شخصی
ترند

نحوه شستن موکاپات با روش اصولی روسوب زدایی

اگر نحوه شستن موکاپات آن هم به روش صحیح را بدانید هرگز موکاپات شما تغییر رنگ نمی دهد و رسوب نمی گیرد.

به گزارش پارت نیوز؛ در مورد تمیز کردن و شستن موکاپات، تصورات مختلفی وجود دارند. برخی از افراد معتقدند که به هیچ وجه لازم نیست موکاپات یا قهوه جوش شسته شود. بر خلاف این تصور غلط، باید گفت که ترکیبات قهوه رسوب شده بر روی موکاپات، بعد از هر بار دم کردن قهوه، اکسید شده و می‌سوزد. همین امر باعث می‌شود طعم قهوه تازه دم شده خراب شود و مزه دلچسبی که انتظار دارید را نداشته باشد.

روش شستن موکاپات

دم کردن قهوه و تهیه آن در خانه می تواند خوشمزه تر و دلچسب تر از قهوه بیرون باشد، البته به شرطی که کیفیت کافی داشته باشد. کیفیت قهوه تهیه شده در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها تمیزی قهوه ساز یا قهوه جوش است. تمیز کردن قهوه جوش علاوه بر افزایش طول عمر قهوه ساز بر طعم قهوه تازه دم شده نیز تاثیر می گذارد. به گفته برخی از کارشناسان، گاهی اوقات مزه تلخ قوی در برخی قهوه ها می تواند به دلیل کثیف بودن موکاپوت باشد.

در واقع به جای اینکه قهوه در قهوه جوش بماند، طعم قهوه را تلخ و ترش می کند. از طرفی به دلیل آلومینیوم بودن مواد آن باعث چسبیدن ذرات قهوه به منافذ آن می شود و در نتیجه تمیزکردن آن بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار این قهوه جوش ها را بشویید.

شستن موکاپات

زمان مناسب برای تمیز کردن موکاپات

موکاپات را بهتر است، بعد از هربار استفاده تمیز کرد تا مانع از رسوب قهوه در داخل و کناره‌های آن شود. با این حال ممکن است بسیاری از افراد وقت کافی برای تمیز کردن موکاپات به صورت روزانه نداشته باشند.

در این صورت بعد از مدتی دانه‌های قهوه در طولانی مدت در درزها و کناره‌های قهوه جوش رسوب می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود هر چند وقت یکبار به طور اساسی نسبت به رسوب زدایی آن اقدام کنید. بهتر است در مناطقی که آب شهری رسوب زیادی دارد، این کار ماهی یکبار انجام شود. در صورتی که چندان استفاده ای از موکاپات ندارید، می‌توانید در سال دو بار قهوه جوش خود را کامل تمیز کنید.

چگونه موکاپات را تمیز کنیم؟

برای شستن موکاپات روش‌های ساده و در دسترسی وجود دارند که با انجام صحیح آن‌ها می‌توانید یک موکاپات تمیز و سالم داشته باشید. دقت داشته باشید، استفاده از هر نوع مواد شوینده شیمیایی در شستن آن ممکن است باعث آسیب و تغییر رنگ دستگاه شود. در نتیجه باعث تغییر در طعم و مزه قهوه تازه دم شده، می‌شود. مراحل شستن موکاپات را می‌توانید به صورت مرحله به مرحله انجام دهید.

خالی کردن موکاپات از قهوه

قبل از هر چیز در شستشو موکاپات، ابتدا آن را خالی از قهوه کنید. برای انجام این کار، قسمت بالایی، پیستون و بخش‌های دیگر قهوه جوش را از هم جدا کنید سپس باقی مانده‌های قهوه را تا حد ممکن خارج کنید. خالی کردن موکاپات را می‌توانید با استفاده از قاشق‌های پلاستیکی یا چوبی انجام دهید. در صورت استفاده از ابزارهای فلزی، دقت کنید به دستگاه موکاپات صدمه ای وارد نشود.

دقت کنید قهوه خارج شده از موکاپات را داخل سینک ظرفشویی نریزید چرا که ممکن است در طولانی مدت باعث گرفتگی سینک شود. بنابراین آن را در سطل زباله بریزید یا به عنوان کود برای گیاهان استفاده کنید.

جدا نمودن اجزاء و شستن موکاپات

دم کردن قهوه و تهیه آن در خانه می تواند خوشمزه تر و دلچسب تر از قهوه بیرون باشد، البته به شرطی که کیفیت کافی داشته باشد. کیفیت قهوه تهیه شده در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها تمیزی قهوه ساز یا قهوه جوش است. تمیز کردن قهوه جوش علاوه بر افزایش طول عمر قهوه ساز بر طعم قهوه تازه دم شده نیز تاثیر می گذارد. به گفته برخی کارشناسان، گاهی اوقات احساس طعم تلخ شدید در برخی قهوه ها،

بعد از خالی کردن قهوه های باقیمانده، قهوه جوش را با آب جوش پر کنید، سپس با چرخاندن سوپاپ، پیستون را فشار دهید تا تمام قسمت های آن به خوبی شسته شود. ذرات قهوه باقیمانده را که در مرحله قبل حذف نشده اند با کمک آب بشویید تا از شر آنها خلاص شوید. بعد از اینکه دستگاه به خوبی تمیز شد، آب آن را تخلیه کرده و قسمت های مختلف موکاپوت را جدا کنید. برای شستن موکاپات بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

چگونه موکاپات را بشوییم

جداسازی قسمت های مختلف قهوه ساز فرانسوی یا موکاپوت کار سختی نیست. به طوری که با فشار دادن قسمت های تعیین شده به راحتی می توانید آنها را از هم جدا کنید. در برخی موارد ممکن است لازم باشد این کار را با استفاده از ابزار خاصی مانند پیچ ​​گوشتی یا انبردست انجام دهید. بهتر است هنگام باز کردن آن محل قطعات را به خاطر بسپارید تا در هنگام چیدن آن به مشکل برنخورید. ممکن است به این دلیل باشد که موکاپات کثیف است.

در واقع به جای اینکه قهوه در قهوه جوش بماند، طعم قهوه را تلخ و ترش می کند. از طرفی به دلیل آلومینیوم بودن مواد آن باعث چسبیدن ذرات قهوه به منافذ آن می شود و در نتیجه تمیزکردن آن بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار این قهوه جوش ها را بشویید.

رسوب زدایی دستگاه با استفاده از سرکه و جوش شیرین

گاهی اوقات ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت، عدم تمیز کردن اصولی موکاپات و رسوب بالای آب شهری، ذرات ریز قهوه در دستگاه رسوب کند. در این صورت می‌توان با استفاده از مواد طبیعی همچون سرکه و جوش شیرین، برای رسوب زدایی موکاپات اقدام کرد.

سرکه و جوش شیرین دو ماده طبیعی عالی جهت از بین بردن جرم و بوی نامطبوع در موارد مختلفی هستند. برای انجام این عمل، نسبت برابری از سرکه و جوش شیرین، را داخل ظرفی بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید. مخلوط شدن این دو ماده باعث ایجاد کف خواهد شد که امری طبیعی است. سپس با استفاده از اسفنج و قلم مو پلاستیکی ترکیب این مواد را به همه قسمت‌های دستگاه بمالید.

بعد از حدود ۵ دقیقه، قسمت‌های مختلف دستگاه را بررسی کنید تا هرگونه جرم و رسوب از بین رفته باشد. سپس با استفاده از اسفنج پاک کنید و در نهایت با آب شستشو دهید. دقت داشته باشید در پایان کار نباید هیچ گونه بوی نامطبوع و حتی سرکه از دستگاه استشمام شود. بنابراین به خوبی با آب داغ بشویید تا دستگاه کاملاً تمیز و خوشبو شود.

سرهم کردن اجزاء موکاپات

بعد از تمیز کردن و شستن موکاپوت، پس از اینکه تمام قطعات کاملا شسته و رسوب زدایی شدند، اجازه دهید کاملا خشک شوند. زیرا هر گونه رطوبت باقی مانده در قهوه ساز باعث زنگ زدگی و کپک زدن دستگاه می شود.

چگونه موکاپات را بشوییم

خشک کردن قسمت های مختلف را می توان با استفاده از یک حوله نخی مناسب انجام داد یا آن را برای چند ساعت کنار گذاشت تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن، تمام قطعات قهوه ساز را با احتیاط در جای اصلی خود قرار دهید.

نکات نگهداری موکاپات و قهوه جوش

در قسمت بالا مراحل لازم برای تمیز کردن موکاپوت را بصورت اصولی توضیح دادیم. اما برای اینکه قهوه جوشی سالم در خانه داشته باشید و با استفاده از آن قهوه ای خوشمزه تهیه کنید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

هنگام شستن موکاپات، قسمت های بیرونی دستگاه را فراموش نکنید. در بسیاری از موارد، لکه های قهوه خشک شده ممکن است باقی بمانند.

در ترکیب انواع قهوه روغن وجود دارد و اگر دقت کنید لایه نازک، رنگارنگ و براقی از روغن را روی فنجان قهوه دیده اید. برای پاک کردن آثار روغن قهوه از دستگاه، سعی کنید تمام قطعات را با دقت بشویید.

برای تمیز کردن شیشه موکاپوت، از برس فلزی، سیمی یا مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید.

هر قسمت از موکاپوت را جداگانه و با دقت خشک کنید. خشک کردن قسمت های مختلف مانند صافی، پیستون و شیر قهوه ساز از ایجاد هرگونه کپک و قارچ روی آنها جلوگیری می کند.

بعد از هر بار استفاده از قهوه جوش، آن را با آب بشویید و اجازه ندهید دانه های قهوه دم کرده در قهوه جوش باقی بمانند. این باعث می شود طعم قهوه تازه دم شده کهنه شود.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x