گل و گیاه

چگونه از گیاه گل سنگ( Hypoestes phyllostachya ) مراقبت کنیم؟

گیاه گل سنگ همیشه سبز بامزه که به خاطر ظاهر متمایز برگ‌های خال‌دارش نام‌گذاری شده است، یک ماده اصلی تراریوم است و مورد علاقه بسیاری از کسانی است که به دنبال یک گیاه آپارتمانی نامتعارف و کم نگهداری هستند.

به گزارش پارت نیوز؛ گیاه گل سنگ  ( Hypoestes phyllostachya )، گیاه گل سنگ با شرایط مناسب به راحتی رشد می کنند. آنها سرعت رشد متوسطی دارند و پس از بالغ شدن نسبتاً کوچک باقی می مانند، به ویژه هنگامی که در داخل خانه به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند. از آنجایی که آنها بومی آب و هوای گرم هستند، بسیاری از باغبان ها وقتی در فضای باز کاشته می شوند، آنها را به عنوان گیاهان یک ساله رفتار می کنند.

معرفی گیاه گل سنگ

گیاهان گل سنگ که گاهی اوقات گیاه صورت کک و مک نامیده می شود، یک گیاه چند ساله علفی با آب و هوای گرم با برگ های رنگارنگ است . رایج‌ترین گیاهان خال‌خالی دارای شاخ و برگ سبز با رنگ صورتی هستند، اما انواعی با رنگ‌های بنفش، سفید یا قرمز نیز موجود است. گیاه نقطه پولکا در شرایط گرم و مرطوب با نور روشن، غیر مستقیم یا سایه جزئی بهترین رشد را دارد.

نگهداری از گیاه گل سنگ

مراقبت از گیاه گل سنگ

در شرایط خاص، این گیاه ممکن است گل های صورتی منفرد شبیه شکوفه های پیچ امین الدوله تولید کند، اما این شاخ و برگ پر جنب و جوش است که ستاره این نمایش است. برگ‌های مقاوم به نظر می‌رسند که با بی‌احتیاطی رنگ پاشیده شده‌اند و بسیاری از نقاط کوچک‌تر با هم ادغام می‌شوند تا شکاف‌های شیاردار و بزرگ‌تری ایجاد کنند.

اگر گیاهان با موفقیت رشد کنند، معمولاً توده‌های کوچک فشرده تشکیل می‌دهند، با برگ‌های رنگارنگ که در مقابل یکدیگر و با تقارن منظم و طبیعی رشد می‌کنند. یکی از اعضای خانواده Acanthaceae، می تواند تنوع قابل توجهی در گونه با زیرگونه های مختلف وجود داشته باشد که طیف خیره کننده ای از طرح های سفید، قرمز و حتی صورتی عمیق را نشان می دهد. یک   وسیله زینتی به طور کلی آرام و سرسبز، همه در زندگی خود به یک گیاه خال خالی نیاز دارند.

نور مورد نیاز گل سنگنور مورد نیاز گیاه گل سنگ

در فضای باز، گیاهان خال خالی را در مکانی بکارید که کمی سایه داشته باشد. نور زیاد می تواند باعث از بین رفتن تنوع گیاه شود. نور روشن و غیرمستقیم از یک پنجره رو به شرق یا جنوب در داخل خانه ایده آل است.

خاک مناسب گیاه گل سنگ

گیاه گل سنگ خاک غنی از مواد آلی با زهکشی خوب را ترجیح می دهند. یک مخلوط گلدان آلی همه منظوره معمولاً برای این گیاهان مناسب است. برای بهبود زهکشی خاک، مقداری پوکه یا پرلیت را با آن مخلوط کنید.

هر چند وقت یکبار باید آبیاری کنم؟

خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید. زمانی که نیم اینچ بالای خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. آبیاری را در زمستان کمی کاهش دهید، سپس آبیاری را با مشاهده رشد جدید در بهار از سر بگیرید.

دما و رطوبت مورد نیاز گل سنگ

گیاه خال خالی خود را در مکانی گرم با حداقل 50 درصد رطوبت نگهداری کنید. آنها می توانند یک گیاه حمام عالی باشند ، اگر حمام شما دارای پنجره باشد. گیاه گل سنگ دمای بیش از 60 درجه فارنهایت را ترجیح می دهند، بنابراین آنها فقط در فضای باز در مناطق رشد USDA 10 و 11 مقاوم هستند. گیاهان کانتینری را در بهار پس از پایان هر گونه خطر یخبندان به خارج از منزل منتقل کنید، سپس آنها را قبل از اولین یخبندان به داخل خانه بازگردانید. در پاییز اگر قصد دارید آنها را زمستان گذرانی کنید.

چه کودی به گل سنگ بدیم؟

گیاهان کانتینری را با یک کود آلی که برای گیاهان آپارتمانی طراحی شده است، ماهی یک بار در فصل رشد گرم تغذیه کنید. در صورت کاشت در زمین، هر بهار قبل از کاشت، کمپوست ارگانیک را در خاک مخلوط کنید.

مشکلات رایج گیاه گل سنگ

برگ ها رنگ خود را از دست می دهند. محو شدن رنگ برگ معمولاً در اثر آفتاب زیاد یا خیلی کم ایجاد می شود. گیاه گل سنگ برای حفظ رنگ خود به نور روشن و غیرمستقیم نیاز دارند، اما آفتاب داغ و مستقیم می تواند باعث محو شدن رنگ ها شود.

انواع گیاهان گل سنگ

گل سنگ قرمز

گونه های مختلف Hypoestes phyllostachya به دلیل رنگ آمیزی برگ آنها پرورش داده می شوند، از جمله:

‘کارمینا’: دارای برگهای سبز تیره و خال قرمز است

“Confetti”: برگ های سبز با لکه های سفید، صورتی، گل رز، قرمز یا شرابی را ارائه می دهد.

“بروکاد صورتی”: دارای برگ های سبز با لکه های صورتی خالدار است

سری «Splash»: دارای برگ‌هایی در ترکیب سبز با لکه‌های صورتی، قرمز یا سفید است.

چگونه گل سنگ را هرس کنم؟

دو برگ بالای هر ساقه را هر هفته برش دهید یا به عقب بچسبانید تا باعث رشد بیشتر شود و از ساق دار شدن گیاه خال خالی خود جلوگیری کنید . هنگامی که گیاه گل داد، سنبله گل را با قیچی تمیز و تیز جدا کنید زیرا گیاه پس از گلدهی وارد خواب می شود. حذف گل ها از خوابیدن گیاه جلوگیری می کند.

تکثیر گیاه گل سنگ

چگونه گل سنگ را تکثیر کنیم

می توانید گیاه گل سنگ را از قلمه های ساقه تکثیر کنید . بیشترین موفقیت را در بهار یا تابستان خواهید داشت. در اینجا نحوه تکثیر گیاه نقطه پولکا از قلمه ساقه ای که ریشه در آب دارد، آورده شده است. به یک لیوان یا شیشه کوچک و هرس یا قیچی تمیز و تیز نیاز دارید. یک نوک ساقه را از گیاه مادر ببرید.

مطمئن شوید که حداقل دو و در حالت ایده آل چهار اینچ طول دارد. برگ های نیمه پایینی ساقه را جدا کنید. قلمه را در لیوان یا شیشه قرار دهید. آب را اضافه کنید تا قسمت پایینی ساقه زیر آب فرو برود. قلمه را در مکانی گرم با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. آب را پر کنید تا سطح آن ثابت بماند و هر دو هفته یا بیشتر آب را عوض کنید تا جلبک ها شکل نگیرند. هنگامی که ریشه ها حدود دو اینچ طول دارند، قلمه آماده کاشت در خاک است. این می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

نحوه کاشت بذر گل سنگ

تعویض گلدان گل سنگ

بذرها را در اوایل بهار روی سطح خاک گرم و مرطوب بکارید. گیاه را در مکانی آفتابی قرار دهید. دانه ها باید در عرض چند روز جوانه بزنند. هنگامی که نهال چندین اینچ رشد کرد – معمولاً در چند هفته – آماده پیوند در یک ظرف بزرگتر یا کاشت در فضای باز است. فقط پس از پایان تهدید یخبندان در فضای باز بکارید.

گلدان و تعویض گلدان گیاهان گل سنگ

بهترین زمان برای کاشت مجدد گیاه خال خالی در بهار پس از دوره خواب زمستانی آن است. زمانی که ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی ظرف آن شروع به رشد می‌کنند، گیاه خال‌خالی شما به گلدان بسته می‌شود. گلدان جدید نباید بیش از دو اینچ پهن‌تر و عمیق‌تر از گلدان قدیمی باشد. از گلدان های تراکوتا که رطوبت را از بین می برند و باعث خشک شدن خیلی سریع خاک می شوند، خودداری کنید.

مراقبت از گل سنگ در زمستان چگونه است؟

بیماری گل سنگ

قبل از اینکه دمای شب در اواخر تابستان یا اوایل پاییز به کمتر از 60 درجه فارنهایت برسد ، گیاهان ظروف فضای باز را به داخل خانه بیاورید. در بهار سال بعد که دمای شبانه به طور مداوم بالای 60 درجه است، می توانید آنها را دوباره در فضای باز بیاورید.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

سوختن سربرگ گیاه گل سنگ

آفاتی مانند شپشک‌های آردآلود،  شته‌ها و مگس‌های سفید می‌توانند روی گیاه گل سنگ تأثیر بگذارند. بیماری های معمولی مرتبط با گیاهان خال خالی عبارتند از پوسیدگی ریشه، بیماری های لکه برگی و سفیدک پودری. 3 علائم آشکار هجوم یا بیماری شامل تغییر رنگ یا آسیب شاخ و برگ و خزیدن یا تغذیه حشرات از برگ ها و ساقه ها است.

چگونه گیاه نقطه پولکا را شکوفا کنیم

گل گیاه گل سنگ

برخلاف اکثر گیاهان گلدار، باغبان ها معمولاً می خواهند از شکوفه دادن گیاه نقطه پولکا جلوگیری کنند زیرا گلدهی باعث خوابیدن گیاه می شود. اگر می خواهید گیاه شما دوام بیشتری داشته باشد، بهتر است سنبله گل را هنگام شکل گیری جدا کنید.

نکات طلایی مراقبتی از گیاه گل سنگ

  • گیاه نقطه پولکا را در مخلوط گلدانی غنی و با زهکشی خوب بکارید.
  • گیاهان خال خالی را در مکانی گرم با نور روشن و غیرمستقیم در داخل خانه یا قسمتی از آفتاب در فضای باز قرار دهید.
  • زمانی که نیم اینچ بالای خاک خشک شد به گیاه خال خالی خود آبیاری کنید.
  • در بهار و تابستان هر ماه یک بار به گیاهان کود بدهید.
  • گیاه گل سنگ پس از گلدهی چرخه رشد خود را کامل می کنند و در اکثر محیط ها یک تا دو سال عمر می کنند.

سوالات متداول

ماه های شکوفایی گل سنگ

گیاه گل سنگ معمولاً در اواخر تابستان یا اوایل پاییز با شروع کوتاه شدن روزها شکوفا می شوند.

گل های گیاه نقطه پولکا چه شکلی دارند و چه بویی دارند؟

گیاه گل سنگ با فرستادن یک سنبله کوچک با گل های صورتی یا بنفش ریز شکوفا می شوند. آن‌ها خودنمایی یا معطر نیستند.

قهوه ای شدن یا افتادگی برگ ها به خاطر چیست؟

آب و رطوبت ناکافی می تواند باعث قهوه ای شدن یا افتادگی برگ های گیاه خال خالی شود. همچنین نور زیاد خورشید می تواند برگ ها را بسوزاند. آب سخت و کود دهی بیش از حد از دیگر دلایل قهوه ای شدن برگ های یک گیاه خال خالی است. رطوبت یا عادت آبیاری خود را برای احیای گیاه تنظیم کنید.

زرد شدن یا افتادن برگ‌های گل سنگ به چه معناست؟            

آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن و حتی ریزش برگها می شود. اگر متوجه زردی شدید، مقدار آبی که به گیاه می دهید را کاهش دهید و مطمئن شوید که از خاک گلدان با زهکشی خوب استفاده می کنید.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x