گل و گیاه

نحوه نگهداری و آبیاری گل زنبق + تکثیر

گل زنبق، از جمله گل هایی است که به راحتی در خانه می توان پرورش دادرد. و مشکلی برای گل زنبق به وجود نمی آید. ما در این مقاله تمام شرایط نگهداری از زنبق را در اختیارتان قرار می دهیم.

به گزارش پارت نیوز؛ گل زنبق، قدبلند و زیبا است. این گل بدنه ی محکمی دارد و شرایط نگهداری بسیار راحتی را فراهم می کند. شما با خیال راحت می توانید این گل را در خانه نگهداری کنید.

گل زنبق چیست؟

گل زنبق پیوندی نزدیک با اشرافیت، شکوه و تجمل دارد. زنبق گلی زیبا، قد بلند و رنگارنگ است. رشد و نگهداری آسانی دارد و می‌توانید آن را در تابستان و حتی پاییز در باغچه منزل خود بکارید.

اگر گل زنبق را در باغچه بکارید، می‌توانید در فصل تابستان شاهد گل‌های زیبای رنگارنگ آن باشید، گل‌های بنفش، آبی، زرد، سفید، صورتی، قرمز، چندرنگ، قهوه‌ای تیره و گاهی مشکی. زنبق برای هر مراسم و هر موقعیتی یک رنگ مخصوص برای شما دارد.

نحوه نگهداری و آبیاری گل زنبق

گل زنبق در دسته گل های جان سخت است و به همین راحتی از بین نمی رود. برای کسانی که در مرحله ابتدایی از گل زنبق هستند، این گل بسیار عالی است.

آبیاری زنبق

از آنجایی که این گیاه یکی از گیاهان گل ده می باشد، برای اینکه گلدهی آنر بهتر باشد، باید خاک آنرا همیشه مرطوب نگهدارید. توصیه می شود در فصل تابستان هر 2 روز یک بار گیاه را آبیاری کنید و در فصل زمستان آبیاری را به هفته ای یک بار کاهش دهید.

دقت داشته باشد نباید گل زنبق را در آب غرق کنید، زیرا آبیاری بیش از حد نه تنها باعث رشد بهتر و افزایش گلدهی نشده بلکه می تواند موجب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه گردد.

نور مناسب گل زنبق

گل زنبق حتما باید نزدیک نور باشد و به وسیله نور زنده است. گل زنبق در صورتی که نور کافی را دریافت کند شروع به گلدهی می کند. گل زنبق باید نزدیک پنجره باشد و در روز 5الی 7 ساعت نور غیر مستقیم دریافت کند.

دقت داشته باشید زنبق را در معرض تابش نور شدید خورشید قرار ندهید، زیرا این کار باعث سوختن برگ ها و گل های گیاه خواهد شد. در صورتی که زنبق را در خارج از خانه نگهداری می کنید در روز های بسیار گرم و سوزان، در صورت امکان آنرا به درون خانه انتقال دهید.

دما مناسب زنبق

جالب است بدانید گل زنبق بر خلاف برخی از گیاهان مانند گل پتوس نسبت به سرما مقاوم است و کاهش دما باعث خرابی آن نخواهد شد. در صورتی که گیاه را در بیرون از خانه نگهداری می کنید در فصل زمستان خیالتان راحت باشد، زیرا این گل به سرما مقاوم است و دچار مشکل نخواهد شد.

تامین رطوبت گل زنبق

تامین ربوطبت گل زنبق شاخصه مهمی ندارد و در رطوبت های مختلف می تواند رشد بکند. و نیازی نیست نگران تامین رطوبت گل زنبق باشید.

خاک مناسب گل زنبق

این گیاه به خاک خاصی نیاز ندارد و می توان از خاک های آماده برای پرورش آن استفاده کرد. در صورت تمایل می توانید از ترکیب خاک شن + ماسه + رس برای این گیاه استفاده نمایید.

لازم به توضیح است خاک این گیاه باید حتما زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی ناشی از آبیاری به راحتی از گلدان گیاه خارج شود. باید بدانید در صورتی که زهکشی خاک زنبق مناسب نباشد، آب در گلدان گیاه باقی مانده و ریشه های گیاه دچار پوسیدگی خواهند شد.

کوددهی زنبق

شما باید تننها در زمانی که زنبق گلدهی میدهد کوددهی را نیز انجام بدهید تا نتیجه بهتری را دریافت کنید.  کودهایی که می توانید از آن استفاده کنید 15+5+30 طبق دستوراتی که بر روی جعبه آن ها نوشته شده است استفاده کنید.

دقت کنید در فصل های پاییز و زمستان باید کوددهی را قطع کنید تا ریشه های گیاه دچار سوختگی نشود.

تعویض گلدان زنبق

زمان مشخصی برای تعویض گلدان گیاه زنبق مشخص نیست اما هر زمان که حس کردید گلدان گیاه برای آن کوچک شده است و ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده اند می توانید اقدام به تعویض گلدان آن نمایید.

نکته: گلدان جدید را خیلی بزرگ انتخاب نکنید، زیرا در گلدان های بزرگ بیشتر انرژی گیاه به دلیل ریشه زنی مصرف می شود و تا مدتی رشد گیاه به طور کامل قطع خواهد شد.

دقت داشته باشید توصیه می شود حتما در زمان تعویض گلدان، خاک آنرا تعویض کنید، تا رشد گیاه با مشکل مواجه نشود.

سمی بودن

ترکیبا موجود در زنبق باعث ایجاد التهاب همچنین مشکلات پوستی می شود. اگر این گل زنبق را کسی بخورد دچار تب و حالت تهوع می شود. پس حواستان باشد کودکان دسترسی به این گل نداشته باشند.

روش کاشت

زنبق گل زیبایی است که کاشت و نگهداری آن نسبتا آسان است. نگهداری گل زنبق در گلدان نیز امکان پذیر است، بنابراین می‌توانید زنبق را هم در باغچه و هم در گلدان بکارید.

برای این منظور، مکانی پرنور و خاکی زه کشی شده انتخاب کنید. اگرچه زنبق می‌تواند نور کم را هم تحمل کند، اما بهترین عملکرد این گل در نور کافی خورشید همراه با آبیاری مناسب است. فصل گل زنبق بهار است.

فواید درمانی گل زنبق

  •  برای درمان التهاب پوستی از ریشه زنبق در گذشته استفاده می شده.
  • درمان آبله،
  • ورم و دل درد را نیز با ریشه های گل زنبق درمان می کردند.
  • امروزه از زنبق برای پاک‌سازی کبد استفاده می‌شود.
  • در بعضی از داروهای طب سنتی، از زنبق زرد برای درمان شوره سر، و از زنبق سفید برای درمان آسم، برونشیت و فشارخون استفاده می‌شود.

روش تکثیر گل زنبق

اولین مرحله آبیاری می باشد این کار را به این جهت انجام می دهیم تا تا ساقه ‏هاى زیرزمینى از خاک خارج شوند. در مرحله بعدی غده ‏ها را از خاک بیرون بیاورید و سپس به چند قسمت تقسیم کنید.

هر غده ای را که جدا کرده اید را داخل گودالی جداگانه قرار دهید. توجه کنید عمق گودال ها باید هشت سانتیمتر باشد و هر گودال باید به فاصله ده سانتیمتری هم قرار گیرند. روى غده‏ ها را با خاک نرم و برگ‏هاى خشک بپوشانید سپس آخرین مرحله آبیاری می باشد. بهترین ومناسب ترین  فصل برای  تکثیر و ازدیاد گل زنبق اوایل پاییز می باشد.

انتهای مطلب/آ.ع

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x