گل و گیاه

نحوه نگهداری گیاه برگ عبایی + آبیاری، نحوه تکثیر و آفات

گیاه برگ عبایی ، از دیرباز استفاده زینتی داشته و بومی کشور چین است. در این مقاله به شما نگهداری آسان این گیاه زینتی را آموزش می‌دهیم.

به گزارش پارت نیوز؛ گیاه Cast iron plant با نام فارسی برگ عبایی یا سپرگرده و نام علمی Aspidistra elatior که خاستگاه اصلی آن در جنوب شرقی آسیا بیشتر هم کشورهای ژاپن و تایوان است.

رشد معمول این گیاه تا ارتفاع 60 سانتی‌متر و طول هر برگ آن، ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر بوده. این گیاه از خانواده Asparagaceae است. رنگ برگ‌های آن سبز تیره ، براق و به حالت پهن و کشیده است که در تمامی فصول سال به‌صورت دائمی سبز هستند.

شرایط نگهداری گیاه برگ عبایی

برگ عبایی گیاهی با طول عمر بالایی است. سپرگرده که نام اصیل آن در زبان فارسی است به معنای کلاله گرد آن در گل‌ها اشاره دارد. در زبان انگلیسی فولاد نامیده می‌شود زیرا بسیار مقاوم بوده تا جایی که سم هم نمی‌تواند آن را بخشکاند .

لازم به ذکر است که این گیاه دارای ریزوم بوده و بدون ساقه هوایی می‌باشد. طریقه نگهداری از گل برگ عبایی در باغچه حیاط این است که آن را در سایه بکارید و از تابش نور مستقیم خورشید به آن جلوگیری کنید.

نحوه آبیاری گیاه برگ عبایی

آبیاری

این گیاه نیز به‌شدت نسبت به آبیاری بیش‌از اندازه حساس است و به‌سرعت نسبت به این اتفاق واکنش نشان می‌دهد که آن را می‌توانید در زرد شدن و پژمرده شدن برگ‌های گیاه مشاهده کنید. پس لازم است که حدفاصل دو مرحله آبیاری سطح خاک گلدان خشک‌شده باشد. البته گلدان باید دارای زهکشی مناسب نیز باشد. عدم زهکشی مناسب و آبیاری بیش‌ازاندازه باعث می‌شود تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود.

پس اصلی زرد شدن برگ‌های این گیاه، آبیاری بیش‌ازاندازه می‌باشد و برای برطرف کردن آن باید آبیاری را کاهش دهید و زهکشی خاک را بررسی نمایید. همچنین خالی کردن آب جمع شدن در زیرگلدانی می‌تواند در حل این مشکل مؤثر باشد.نحوه نگهداری گیاه برگ عبایی به‌گونه‌ای است که محیط خانه باید رطوبت لازم برای شاداب ماندن و سلامت کامل گیاه را داشته باشد.

باید مورد را در نظر داشته باشید که روزهایی که بسیار هوا خشک است، احتمال بیمار شدن برگ عبایی چند برابر می‌شود. بنابراین یا کنار گلدان این گیاه ظرف آبی قرار دهید تا بخارآب آن بسیار مرطوب شدن محیط و شادابی برگ‌های آن شود یا زیرگلدانی آن را شن بریزید و درون آن‌ها آب بریزید.

با درست کردن این جزیره مصنوعی برای برگ عبایی باعث می‌شوید آب به‌آرامی تبخیر شده و محیط را مرطوب نگه دارد. علاوه بر آن ریشه‌ها نیز رطوبت موردنیازشان را از انتهای گلدان جذب می‌کنند. غبار پاشی روی برگ‌های آن نیز بسیار خوشایند است. مخصوصاً در فصل‌های گرم و خشک‌سال که هوای محیط برای آن نامساعد می‌شود.

نور مناسب برای گیاه برگ عبایی

برگ عبایی در کم نوری مقاومت بسیار بالایی داردو می‌توانید جایی در منزل قرارش دهید که نورگیر نیست. این گیاه به‌خوبی می‌تواند سایه را تحمل کند. درواقع برگ عبایی به نور مستقیم خورشید بسیار حساس است و این امر باعث خشک شدن و سوختگی برگ‌های آن می‌شود. بنابراین لازم نیست آن را زیر نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.

بیماری برگ عبایی

نحوه کود دهی برگ عبایی

برخی از افراد با دیدن رشد کم‌برگ عبایی فکر می‌کنند که باید به‌صورت مداوم به آن کود شیمیایی بدهند. اما این کار اشتباه است. چراکه برگ عبایی جزء گیاهانی است که رشد کمی دارد و حتی اگر به آن کود نیز بدهید رشد آن بیشتر نمی‌شود.

می‌توانید از کودهای کامل اما سبک در فصل‌های بهار و تابستان استفاده کنید. به‌طور مثال یکی از روش‌های نگهداری از گل برگ عبایی این است که هرماه یک‌بار آن را با کودهای سه بیست تقویت کنید. همچنین به دلیل اینکه به آهن نیز نیاز دارد، می‌توانید از کود کلات آهن برای آن استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که در فصل زمستان لازم نیست آن را تقویت کنید. چراکه این فصل، گیاه به حالت خواب است.

گیاه برگ عبایی از گیاهان مقاوم آپارتمانی است که نگهداری از آن بسیار راحت است و درزمانی که کود مناسب به آن داده شود، به‌خوبی رشد می‌کند. برای گرفتن نتیجه بهتر کود npk با میزان یکسان نیتروژن، پتاسیم و فسفر تهیه کنید. مانند کود 10-10-10 یا 20-20-20. همچنین توجه کنید که کود برای گیاهان آپارتمانی مناسب باشد.

شما می‌توانید برای تأمین مواد مغذی گیاه برگ عبایی از کودهای آلی و طبیعی مانند کود حیوانی، کمپوست ها و امولسیون ماهی استفاده کنید. کودهای شیمیایی مواد مغذی موردنیاز گیاه را تأمین می‌کنند و این کار را سریع‌تر انجام می‌دهند. هم کود آلی هم کود شیمیایی مزایا و معایب خاص خود رادارند. پس بهتر است قبل از کود دهی به‌خوبی تحقیق کنید و کود موردنظر خود را انتخاب کنید.

روش‌های تکثیر گیاه برگ عبایی

برگ عبایی، گیاهی ریزوم دار و بوته‌ای که ریشه‌های آن منشعب و زردرنگ است. فاقد ساقه حقیقی بوده و دارای ریزوم های کوتاهی است که‌برگ‌ها از روی آن‌ها خارج می‌شوند. برگ‌های این گیاه عریض، چرمی و دارای دم برگ طویل با برگ‌های ابلق است. گل‌های کوچک این گیاه بنفش‌رنگ بوده که در سطح گلدان ظاهر می‌شوند.

برای تکثیر در مرحله اول باید گیاه مادری را از گلدان خارج کنید. ریزوم های تشکیل‌شده در اطراف گیاه مادری را با استفاده از چاقو یا قیچی جدا کنید. سپس قسمت‌های جداشده را در گلدان‌های مجزا با خاک مناسب و سبک بکارید.

روی سطح خاک را مرطوب نگهدارید و گلدآن‌ها را در محیطی با نور ملایم و دمایی بین 18 تا 20 درجه قرار دهید. ریزوم های کاشته شده در خاک پس از گذشت 15 الی 20 روز ریشه‌دار خواهند شد.

نحوه نگهداری گیاه برگ عبایی + آبیاری، نحوه تکثیر و آفات

شرایط نگه‌داری برگ عبایی در خانه

برگ عبایی ازجمله گیاهانی است که به خشکی و تغییرات دما،بسیار مقاوم است و نور کم را به‌خوبی تحمل می‌کند. اگر به دنبال گیاه بسیار مقاوم با آبیاری کم هستید و خانه شما دارای نور کافی نمی‌باشد برگ عبایی یا گیاه فولادی گزینه مناسبی برای منزل شماست. پشت شیشه های پنجره شمالی و شرقی بهترین جا برای نگهداری آن است.

عبایی دارای گل‌هایی ریز که ارغوانی، فنجانی مانند است که در اواخر فصل تابستان بر روی سطح خاک و در قسمت تحتانی گیاه از خاک سر بیرون می‌آورد. واریته ابلق گل‌هایی به رنگ بنفش‌اند که کاربرد زینتی ندارند.

نحوه کاشت برگ عبایی درون گلدان

اهمیت خاک در نگهداری گیاه فاکتور به شدت مهمی است که برای مراقبت از آن باید به آن توجه کنید. چراکه محل نگهداری ریشه‌هاست و تمامی مواد مغذی از این راه به گیاه می‌رسد. اولین چیزی که باید به آن دقت کنید این است که شرایط زهکشی خاک برای پرورش و نگهداری از گیاه برگ عبایی را فراهم کنید. چراکه ماندن رطوبت در گلدان و اطراف ریشه باعث پوسیدگی بوته‌ها می‌شود.

علاوه بر آن خاک آن باید کمی سمت قلیایی باشد. پس بهتر است خاکی را برای آن در نظر بگیرید که PH آن 5.5 تا 6.5 باشد. برای اینکه یک ترکیب خاک سبک با امکان زهکشی بالا برای آن تهیه کنید بهتر است خاک باغچه را به همراه ترکیب شن و ماسه ترکیب کنید. البته اگر آن را در باغچه می‌کارید باید شن و ماسه بیشتری در خاک استفاده کنید.

عبایی در نور نحوه نگهداری گیاه برگ عبایی + آبیاری، نحوه تکثیر و آفات

آفات و بیماری‌های گیاه برگ عبایی

برگ عبایی ، گیاهی ریزوم دار و بوته‌ای که ریشه‌های آن منشعب و زردرنگ است. فاقد ساقه حقیقی بوده و دارای ریزوم های کوتاهی است که‌برگ‌ها از روی آن‌ها خارج می‌شوند. برگ‌های این گیاه عریض، چرمی و دارای دم برگ طویل با برگ‌های ابلق است. گل‌های کوچک این گیاه بنفش‌رنگ بوده که در سطح گلدان ظاهر می‌شوند. کم نوری نیز باعث بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌های برگ عبایی است.

خاک هر گیاهی برای مراقبت از آن بسیار مهم است. چراکه محل نگهداری ریشه‌هاست و تمامی مواد مغذی از این طریق به گیاه می‌رسد. اما در گام اول باید به شرایط زهکشی خاک برای پرورش و نگهداری از گیاه برگ عبایی دقت کنید. چراکه ماندن رطوبت در گلدان و اطراف ریشه باعث پوسیدگی بوته‌ها می‌شود.

همچنین خاک آن باید کمی سمت قلیایی باشد. پس بهتر است خاکی را برای آن فراهم کنید که PH آن 5.5 یا 6.5 باشد. برای اینکه یک ترکیب خاک سبک با امکان زهکشی بالا برای آن تهیه کنید بهتر است خاک باغچه را به همراه ترکیب شن و ماسه را در نظر داشته باشید. البته اگر آن را در باغچه می کارید باید شن و ماسه بیشتری در خاک استفاده کنید.

قیمت گل برگ عبایی

در سال‌های اخیر قیمت بیش‌تر گیاهان آپارتمانی بسیار بالا رفته است. در زمان‌های گذشته گیاه برگ عبایی نگین سبز زینتی خانه‌ها و کاخ‌ها در حکومت ویکتوریا در انگلستان بود. اما امروز این گیاه با ظاهر مدرن جایگاهش را در دکوراسیون خانه‌ها ازدست‌داده است. بااین‌حال به علت ساده بودن نحوه نگهداری گیاه برگ عبایی و ویژگی ظاهری آن هر گوشه‌ی ساده‌ از خانه را می‌تواند به منظره‌ای مدرن و مجلل تبدیل کند. برگ عبایی جزء گیاهان آپارتمانی ارزان‌قیمت است که می‌توانید آن را با پرداخت مبلغی بین ۷۵ تا ۲۰۰ هزار تومان تهیه کنید.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x