گل و گیاه

 نحوه نگه داری و آبیاری کاج الودی چگونه است؟

یکی از زیباترین درختچه‌های کاج با قامت بلند و ایستاده، کاج الودی است. در این مطلب به معرفی این کاج زیبا و نحوه نگه داری آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ کاج الودی در ابعاد مینیاتوری نیز وجود دارد. این گیاه برای نگهداری در تراس‌های کوچک و یا پشت پنجره‌های نورگیر بسیار مناسب است. اگر نور و رطوبت لازم این گیاه را به خوبی فراهم کنید شاهد رشد مناسب و طراوت روزافزون آن خواهید بود.

آشنایی با کاج الودی

کاج الودی ( Lawson’s Cypress Ellwood’s ) با نام های رایج دیگری مانند سرو فشفشه‌ای، سرو الود و کاج الوودز نیز شناخته می‌شود. این کاج از اعضای خانواده ( Cupressaceae ) است و زادگاه اصلی آن آمریکای شمالی است. کاج الود انواع مینیاتوری زیبایی دارد که داخل یک گلدان نیز جا می‌شود، این درحالی است که ارتفاع درختچه آن در فضای باز به 2 متر نیز می‌رسد.

برگ‌های این کاج سوزنی شکل و سبز متمایل به آبی است و به صورتی فشرده به هم چسبیده‌اند و حالت اسفنجی به خود گرفته‌اند. کاج الودی رشدی آهسته و کند دارد و یک شکل مخروطی زیبا به خود می‌گیرد. شاخ و برگ‌های ظریف این گیاه در کنار قامت بلند و ایستاده آن ترکیبی زیبا ایجاد کرده است. این کاج زیبا انواع مختلفی دارد :

  • کاج الودی مینیاتوری
  • سرو الودی
  • کاج شبه لاوسون

شرایط نگهداری از کاج الودی

نحوه تکثیر کاج الود

نور :

نور ملایم و متوسط آفتاب برای این کاج مناسب است اما در نیم سایه نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. در صورتی که از بونسای الودی نگهداری می‌کنید بهتر است آن را در معرض هوای آزاد و یا نزدیک پنجره جنوبی با نور زیاد قرار دهید و هر از گاهی درب پنجره را باز کنید تا گیاه هوا بخورد.

آبیاری :

برای تشخیص زمان درست آبیاری باید اجازه دهید خاک تا عمق 2 سانتی‌متری یعنی به‌اندازه یک‌بند انگشت خشک شود تا آبیاری مجدد صورت گیرد. توجه داشته باشید که کاج الودی به آبیاری حساس است و حتما به فواصل و میزان آبیاری دقت کنید تا آبیاری بیش از حد سبب پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

برای آبیاری درختچه‌های فضای باز بهتر است در سالهای اول که ریشه گسترش کمی دارد، آبیاری منظم انجام شود و پس از چند سال ریشه خودبه‌خود به آب‌های زیرزمینی راه پیدا می‌کند و نیاز آبی گیاه را تامین می‌کند. در فصول خشک‌سالی آبیاری گیاهان بالغ نیز نیابد فراموش شود.

دما :

کاج‌ها از گیاهان بسیار مقاوم در برابر تغییرات دمایی هستند و می‌توانند سرما را تا 29- درجه سانتی گراد تحمل کنند. در صورت وجود یخبندان‌های طولانی بهتر است گیاه را به داخل منتقل کنید.

رطوبت :

در ماه‌های اول کاشت که ریشه گیاه ضعیف است بهتر است برای حفظ رطوبت گیاه آن را غبار پاشی کنید و یا آبیاری روزانه صورت گیرد.

خاک :

کاج الودی نسبت به خاک حساسیت زیادی ندارد و در هر خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد رشد می‌کند. خاک دارای زهکشی به دلیل عبور آب اضافی برای الودی مناسب‌تر است. در خاک کمپوست بهترین رشد را خواهد داشت.

کوددهی :

کاج‌ها گونه‌هایی مقاوم هستند و زندگی در خاک فقیر از مواد مغذی برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای رشد بهتر می‌توانید در اوایل بهار که فصل رشد آن‌ها است، به کوددهی اقدام کنید. یک‌بار کوددهی در طول یک سال برای آن‌ها مناسب است و تا پایان سال آن‌ها را تغذیه می‌کند. بنابراین برای کاج الودی نیز می‌توانید در اوایل سال از کود مخصوص بونسای و یا کاج استفاده کنید و آن را تقویت کنید.

در هنگام تغذیه گیاه باید دقت کنید که روی ساقه و یا برگ‌های سوزنی شکل، کود ریخته نشود زیرا سبب سوختگی برگ‌ها می‌شود. درصورتی‌که مقداری از کود روی گیاه ریخت، سریعا آن را با دستمال مرطوب پاک‌کنید و اجازه ندهید مدت طولانی باقی بماند.

هرس :

انواع کاج‌ها به دلیل فرم گیری زیبا بسیار معروف هستند. کاج الودی نیز می‌تواند با چند برش شکل دلخواه شما را بگیرد. با هرس کردن برگ‌های نامنظم گیاه جوان علاوه بر کمک به رشد بهتر، می‌توانید به گیاه آرایش و فرم دلخواه خود را بدهید. همچنین درصورتی‌که تمایلی به فرم دادن گیاه ندارید بهتر است با حذف شاخه‌های نامنظم و یا خشک‌شده به زیبایی طبیعی و رشد صاف و مستقیم کاج کمک کنید.

نحوه تکثیر کاج الودی

چگونه کاج الود را قلمه بزنیم

تکثیر این کاج از سه طریق کاشت بذر، ریشه‌دار کردن قلمه و پیوند زدن صورت می‌گیرد. تکثیر کاج الودی از طریق کاشت بذر بسیار زمان‌بر است و نتیجه گرفتن از آن تنها در گلخانه‌های مناسب این کار میسر است.

ریشه‌دار کردن قلمه تهیه شده از کاج، رایج‌ترین روش تکثیر الودی است و تنها با یک قیچی و یا چاقوی تیز، یک کاج الود سالم و بالغ و قلمه ساقه انجام می‌شود. پیوند زدن کاج الودی نیز امکان‌پذیر است اما به تخصص و تجربه در این زمینه نیاز دارد تا یک کاج سر حال به شما تحویل دهد.

بیماری‌های رایج در کاج الودی

از مهم‌ترین خصوصیات دیگر که باید اطلاعات کاملی را نسبت به آن داشته باشید تا بتوانید به بهترین نحو از این کاج‌ها نگهداری نمایید شناخت انواع بیماری های سرو الود است. شناخت بیماری‌های رایج در این کاج‌ها و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از بروز و یا درمان آن‌ها بقای گیاه شما را تضمین می کند. متاسفانه بسیاری از افراد زمانی به سراغ شناخت بیماری های این گیاه می روند که برگ های گیاه خشک شده و ریخته اند.

در ادامه به معرفی انواع بیماری های این گیاه خواهیم پرداخت. ازجمله دلایل ایجاد بیماری در این گیاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبیاری زیاد:

همان‌طور که ذکر شد برای آبیاری این کاج‌ها باید به خشکی خاک تا دو سانت، توجه کنید.

در غیر این صورت ریشه دچار پوسیدگی و خشک شدن خواهد شد.

عدم وجود زهکشی مناسب:

نحوه آبیاری کاج الود

دو دلیل سبب عدم وجود زهکشی مناسب خواهد شد.

خاک نامناسب و یا گلدان نامناسب، استفاده از خاک‌هایی که زهکشی مناسبی داشته باشند، بسیار لازم و ضروری بوده است.

همچنین اگر گلدان انتخاب شده از زهکشی مطلوبی برخوردار نباشد، آب اضافی در خاک باقی‌مانده و سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

قارچ و آفات:

در برخی از موارد وجود آفات مکنده و یا برخی از قارچ‌ها، ظاهری نامناسب و مرگ این گیاهان را در بر خواهد داشت.

یکی از راهکارهای بسیار مفید در این راستا، ایجاد جریان مناسب هوا در بین شاخه‌ها، شستن شاخه‌ها و یا استفاده از سموم کاربردی و مفید بوده است.

اغلب از سمومی با نام‌های استامی پراید، کنفیدور و غیره برای از بین برند قارچ‌ها و سموم استفاده خواهد شد.

زمان استفاده از این سموم و آفت‌کش‌ها، فصل بهار و یا اوایل پاییز بوده است.

ریزش برگ‌ها:

در برخی از موارد ممکن است شاهد ریزش بی‌دلیل برگ‌ها باشید.

ریزش برگ‌ها به دو دلیل:

افزایش میزان آبیاری و یا کمبود نور آفتاب بوده است.

لذا دریافت نور آفتاب برای این گیاهان بسیار مهم و ضروری بوده است.

در موارد خاص می‌توان در نیم‌سایه و باوجود نور غیرمستقیم نیز از این گیاهان مراقبت نمود.

اما دریافت نور حتی با میزان کم برای کاج الودی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

در برخی از موارد ریزش برگ‌ها به دلیل افزایش سن و پیری کاج الودی نیز خواهد بود که جای هیچ نگرانی نیست.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x