نفت

نفت برنت چیست؟ معرفی شاخصه‌های اقتصادی و تجاری برنت

بزرگ‌ترین دسته از دسته‌بندی‌های نفت خام نفت برنت است. اینکه نفت برنت چیست و چرا نفت مهمی محسوب می‌شود را در ادامه خواهیم فهمید

به گزارش پارت نیوز؛ نفت برنت چیست؟ این سوالی است که در ذهن افرادی که حداقل یک‌بار نام آن را می‌شنوند نقش می‌بندد. در این مقاله به معرفی نفت برنت خواهیم پرداخت.

نفت برنت چیست

تاریخچه نفت برنت چیست

نفت خام برنت در سال 1859 در دریای شمال که در اقیانوس اطلس واقع‌شده است، کشف شد. به همین خاطر به این نفت، نفت خام برنت دریای شمال نیز گفته می‌شود. پس از کشف، اکتشاف تا سال 1966 میلادی شروع نشد.

فعالیت‌های اکتشافی نفت خام برنت دریای شمال در اوایل دهه 1970 افزایش یافت. درنهایت پس از حدود بیست سال تلاش اولین خط لوله نفت در سال 1975 ساخته شد. کیفیت بالای نفت خام برنت و ثبات منطقه دریای شمال، اکتشاف و تولید نفت را مفید ساخته است.

نفت برنت دریای شمال

معنی و مفهوم نفت برنت چیست؟

نفت برنت(Brent Crude) یا نفت برنتِ دریای شمال، از اصطلاحاتی است که روزانه حداقل یک‌بار در هر یک از بخش‌های خبری به کار می‌رود.

ریشه‌ی اسم برنت (Brent) از یک نوع غاز گرفته‌شده است.این نفت نام یک میدان نفتی در دریای شمال بوده که در اقیانوس اطلس و در قاره اروپا واقع شده است. ام‌گذاری این میدان نفتی به نام « برنت» به دلیل سیاست نام‌گذاری شرکت اصلی اکتشاف،«Shell UK Exploration and Production» است که میدان‌های نفتی اکتشافی و زیر نظر خود را به نام پرندگان نام‌گذاری می‌کند.

نفت برنت

اصطلاح «برنت» از یک نوع پرنده آمریکای شمالی به نام غاز گرفته شده است.
طبق گفته‌ها برنت از طرفی مخفف عبارت «Broom، Rannoch، Etive، Ness، Tarbert »؛ پنج سازنده زمین‌شناسی است. این‌ها میدان ژوراسیک میانی را تشکیل می‌دهند.

ترکیبات نفت برنت چیست

در طول زمان با کاهش استخراج و تولید از میدان نفتی برنت، ترکیبات نفت خام از دیگر میدان‌های نفتی به این طبقه‌بندی تجاری اضافه شده است.

ترکیب فعلی نفت برنت شامل نفت خام تولیدشده از میدان‌های نفتی برنت، فورتیس، اوزبرگ، اکوفیسک و ترول است.

نشانگر نفت خام برنت با نام‌های دیگری مانند برنت، برنت لندن و نفت برنت نیز شناخته می‌شود. این نوع نفت خام برنت دریای شمال به دلیل چگالی نسبتا کم آن سبک و به دلیل محتوای گوگرد کم آن شیرین است. پس نفت برنت را نفتی سبک و شیرین در بین دیگر نفت‌ها می‌دانند.

استخراج نفت

نفت برنت شامل چه نفت‌هایی است؟

برنت در حقیقت یک سبد نفتی است. این سبد نفتی (برنت) شامل نفت خام برداشت‌شده از چهار چاه نفت بریتانیایی و نروژی در دریای شمال می‌باشد. در جواب پرسش نفت برنت چیست می‌توان گفت یک نفت سبک و شیرین می‌باشد.

مهم‌ترین مرجع قیمت نفت خام در منطقه آتلانتیک، برنت است. حدود دو سوم نفت مبادله شده در بازار بین‌المللی بر اساس نفت برنت قیمت‌گذاری می‌شود.

نفت برنت بزرگ‌ترین دسته از دسته‌بندی‌های نفت خام است. این نفت از طریق شبکه خط لوله به پایانه نفتی سالوم وو منتقل می‌شود. سالوم وو، بزرگ‌ترین بندر صادراتی دریای شمال، در بریتانیا است و نفت برنت در آنجا بارگیری می‌شود.

ویژگی شیمیایی نفت برنت چیست؟

نفت برنت یک نوع نفت خام سبک می‌باشد. این نفت سبک‌تر از نفت اوپک (OPEC) و سنگین‌تر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت است.

نفت خام برنت به دلیل ویژگی‌های شیمیایی ویژه‌ای که دارد برای تولید نفت سفید، بنزین و گازوئیل گزینه‌ای بسیار مناسبی است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های شیمیایی این نفت خواهیم پرداخت.

قیمت نفت برنت

نفت شیرین برنت

حال برای شما به غیر از سوال نفت برنت چیست؟ شاید سوال دیگری پیش آید که نفت شیرین برنت چیست؟ در جواب این سوال باید گفت،این نفت به دلیل وجود تقریبا ۰.۷۳ درصد گوگرد، در دسته‌بندی نفت خام شیرین قرار می‌گیرد.

همان‌طور که می‌دانید بنزین از نفت تهیه می‌شود. برای تولید بنزین نفت خام برنت گزینه‌ای مناسب و ایده‌آل است. این نفت دارای گرانیته برابر یا (API) حدود ۳۸ و گرانیته خاص ۰.۸۳۵ می‌باشد این ویژگی منحصربه فرد این نوع نفت مرغوبیت آن را افزایش می‌دهد.

استخراج نفت برنت دریای شمال

اهمیت اقتصادی نفت برنت دریای شمال در جهان

حال که فهمیدیم نفت برنت چیست می‌خواهیم به اهمیت چنین ماده‌ی گران بهایی در جهان بپردازیم. یکی از شناخته‌شده‌ترین شاخص‌های نفت خام، نفت خام برنت دریای شمال است.
این نفت مبنای قیمت‌گذاری بسیاری از انواع نفت خام در بازارهای جهانی نفت است. در حقیقت حدود دو سوم نفت دنیا بر اساس نفت برنت یا همان نفت برنت دریای شمال، قیمت‌گذاری می‌شود. از طرفی از این نفت به شکلی گسترده برای قیمت‌گذاری، نفت خام در اروپا نیز استفاده می‌شود.

نفت برنت چیست

قیمت برنت در جهان؛ معیار قیمت‌گذاری نفت برنت چیست؟

مقدار گوگرد نفت برنت بیشتر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) و کمتر از نفت اوپک (OPEC)است، به همین دلیل به‌طورکلی قیمت این نوع نفت کمتر از قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت و بیشتر از قیمت نفت اوپک است.

پس میزان گوگرد موجود در انواع نفت می‌تواند بر قیمت آن تاثیر مستقیم بگذارد. جدای از درصد خلوص گوگرد، عوامل دیگری در تعیین قیمت‌های روزانه نفت خام بی تاثیر نیست و می‌تواند تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بگذارد.

یکی دیگر از شاخص‌های اصلی تعیین قیمت نفت خام در جهان قیمت و میزان استخراج نفت اوپک (OPEC) و نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) می‌باشد.
نفت خام عمان و نفت خام دوبی نیز از دیگر مراجع‌های قیمت‌گذاری نفت جهان در کنار نفت برنت هستند.

شاخصه معاملات تجارتی نفت برنت چیست

در دهه 1970، بحران نفتی اوپک موجب شد کالاهای نفت خام در بازار آتی شروع به معامله کنند. معاملات آتی برنت در بورس کالای نیویورک (NYMEX) در ایالات‌متحده با نماد BZ معامله می‌شود. آن‌ها همچنین در بورس بین‌قاره‌ای (ICE) در اروپا با معامله می‌شوند.

در قراردادهای آتی برنت (ICE) از دلار آمریکا به‌عنوان ارز مورداستفاده‌ی اصلی استفاده می‌شود. یک قرارداد آتی برنت معادل 1000 بشکه نفت است. این حجم نفت نیز معادل 159 مترمکعب است. جدای از معاملات آتی، سرمایه معاملات دیگری دارند که به نفت خام برنت ارتباط دارد.

تجارت نفت

شاخص برنت قیمت تسویه معاملات آتی برنت در ICE است. عناصر متفاوتی در محاسبه شاخص برنت در نظر گرفته می‌شود:
عنصر اول: میانگین وزنی معاملات محموله در ماه اول.
عنصر دوم: میانگین وزنی معاملات بار در ماه دوم، به‌اضافه، منهای میانگین وزنی اسپرد محموله ماه اول و دوم.
عنصر سوم: میانگین ارزیابی‌های گزارش شده و تایید شده توسط رسانه‌ها.

جمع‌بندی
در این مقاله به سوال نفت برنت چیست پاسخ دادیم. به‌طورکلی نفت برنت در دریای شمال کشف شده و در حال حاضر شاخص مهمی در قیمت گذاری‌های نفتی جهان به شمار می‌آید.درصد گوگرد موجود در این نفت از نفت اپک بیشتر و از نفت تگزاس اینترمیدییت کمتر است. به همین سبب گوگرد آن را از نفت اپک ارزشمندتر می‌کند و نمی‌تواند از این نظر به پای نفت تگزاس اینترمیدیت برسد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x