نقد و بررسی انیمیشن بچه زرنگ
جدیدترین انیمیشن ساخته شده در مجموعه فرهنگی هنری، هنر پویا با عنوان انیمیشن بچه زرنگ در روز 5 مهر اکران شد. در این مقاله به نقد و بررسی این انیمیشن موفق خواهیم پرداخت.
به گزارش پارت نیوز؛ کمتر کسی پیشبینی میکرد یک فیلم با مخاطب کودک و نوجوان پس از اکران وارد کورس رقابت برای تصاحب جایگاه اول در گیشه شود. اما حالا انیمیشن بچه زرنگ چنین اتفاقی را رقم زده و در کمتر از یک هفته توانسته در کنار فیلم پرستاره «هتل» جایگاه دوم فروش هفتگی سینماها را از آن خود کند.
فهرست
این انیمیشن سینمایی که در ادامه شکلگیری جریان تولید این دست آثار در یک دهه گذشته، به سرانجام رسیده، بار دیگر ثابت کرده است سینمای ایران ظرفیت بالایی برای تولید و زمینه این دست آثار با هدف جذب مخاطبان کودک و نوجوان به سینماها دارد. در این مقاله به معرفی بیشتر این انیمیشن سینمایی که این روزها در اوج استقبال مردم در روزهای اکرانش در سینماهای سراسر کشور است، پرداختهایم.
نقد داستان انیمیشن بچه زرنگ
داستان انیمیشن بچه زرنگ مانند انیمیشنهای قبلی گروه «هنر پویا» داستانی دو وجهی است؛ این قصه در جنگل ابر و سفر یک خانواده ب آنجا آغاز میشود.این خانواده دارای یک پسر کوچک هستند به نام محسن که خود را یک ابرقهرمان میداند، با یک قلاده ببر آشنا میشود. آشنایی با ببر مازندران که از گونههای منقرضشده و اصیل ایران است، زمینهساز ورود کاراکتر اصلی فیلم به دنیای حیوانات و ماجراهای آنها میشود اما از جایی بهبعد این فیلم هم مانند «شاهزاده روم» و «فیلشاه» سراغ مضامین دینی میرود.
سازندگان و صداپیشگان انیمیشن بچه زرنگ
هنر پویا یک برند شناختهشده در عرصه انیمیشنسازی سینما در ایران میباشد. این شرکت که کمتر از یک دهه قبل با رونمایی از انیمیشن شاهزاده روم معروف شد و درمیان نامهای دیگر توانست خود را بالابکشد. اثر بعدی معروف این شرکت با نام فیلشاه ثابت کرد در جریان صنعتی شدن انیمیشنسازی در ایران در مسیر درستی قرار دارد.
از چهرههای شاخص هنر پویا میتوان به حامد جعفری و هادی محمدیان اشاره کرد. این دو در مقام تهیهکننده و کارگردان، دو پروژه اول این شرکت را اواسط دهه ۹۰ به پایان رساندند. همچنین این مجموعه رکورد استقبال مخاطب از یک انیمیشن سینمایی در چرخه اکران عمومی را به خود اختصاص داد.
بچه زرنگ بهعنوان محصول سوم هنر پویا را هم حامد جعفری تهیه کرده است و نام هادی محمدیان هم در ترکیب کارگردانانش دیده میشود اما اینبار بهنود نکویی و محمدجواد جنتی هم در کارگردانی او را همراهی کردهاند. یکی از ویژگیهای مهم انیمیشنها برای جذب مخاطب، استفاده از صداپیشگان حرفهای است که در پروژه انیمشن بچه زرنگ این مسئولیت را سعید شیخزاده بهعنوان یکی از چهرههای جوان اما باسابقه دوبله برعهده داشته است.
از مهمترین چهرههایی که به دعوت شیخزاده با این پروژه همراه شده است میتوان به هومن حاجیعبدالهی اشاره کرد. او به جای کاراکتر ببری در انیمیشن «بچه زرنگ» صحبت کرده و استفادهاش از لهجه مازندرانی برای این ببر، یادآور نقشی است که خود حاجیعبدالهی در سریال «پایتخت» ایفا میکرد و با دیالوگ «ناپلئونی رو بیارم!» حسابی به شهرت رسید.
پروژه ساخت انیمیشن بچه زرنگ
یکی از برجستهترین مواردی که این انیمیشن را به یک انیمیشن رده بالا تبدیل میکند، تکنیکهای بالای آن در زمینه گرافیک و فضاسازی بصری میباشد. البته فیلم از منظر داستانی و محتوایی نقطه ضعفهایی جدی دارد که در فرصت نقد و بررسی میتوان به آنها پرداخت اما واقعیت این است که تکنیک تولید این انیمیشن و کیفیت بالای تصاویر آن، بخشی از این نقصانهای محتوایی را جبران کرده است.
کیفیت فنی فیلم باعث شد که رونمایی از آن در جشنواره فیلم فجر موردتوجه داوران قرار بگیرد. این انیمیشن سینمایی با راهیابی به بخش سودای سیمرغ و رقابت با فیلمهای بلند داستانی توانست در شش بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود. انیمیشن بچه زرنگ در بخشهای بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم توانست نامزد سیمرغ بلورین شود؛ اما این جایزه را بهعنوان بهترین انیمیشن دریافت کرد.
اکران عجیب انیمیشن بچه زرنگ
انیمیشن بچه زرنگ از روز چهارشنبه پنج مهر و در کنار «هتل» وارد جریان اکران شدند و هر دو فیلم خیلی زود قدرت خود را برای جذب مخاطب به سالنهای سینما به رخ کشاندند. درباره «هتل» البته این وضعیت قابل پیشبینی بود اما «بچهزرنگ» را از این منظر میتوان پدیده اکران پاییزی معرفی کرد. فیلم «بچه زرنگ» تا به اینجا توانسته است بالغبر ۶۱ هزار مخاطب را به سالنهای سینما بکشاند که این آمار برای بازه یک هفتهای اکران این فیلم کودک و نوجوان، بسیار قابل توجه است.
فروش فیلم تنها چند گام دیگر تا ۳ میلیاردی شدن فاصله دارد و اگر با همین وضعیت، استقبال از آن ادامه داشته باشد، دور از انتظار نیست که ظرفیت بیشتری در سانسبندی سینماها را از آن خود کند. در حالی که تعداد سانسهای هفتگی فیلم «فسیل» در این هفته به کمتر از ۲ هزار سانس کاهش پیدا کرده است، «بچه زرنگ» توانسته ۲ هزار و ۲۰۰ سانس اکران داشته باشد که این آمار نشاندهنده اقبال سینماداران به این فیلم کودک و نوجوان است.
حواشی ساخت انیمیشن بچه زرنگ
انیمیشنهای سینمایی، به دلایل مختلف معمولا در سکوت خبری کلید میخورند و در فرآیند پیچیده تولید، بهدلیل فضای بهشدت رقابتی، سعی میکنند از ویترین رسانهها فاصله بگیرند. شاید به همین دلیل هم خالقان انیمیشنهای سینمایی کمتر تبدیل به چهرههای رسانهای میشوند و معمولا برای مخاطبان عام ناشناس هستند.
با این همه اما کنجکاوی درباره چهرههای موفق این عرصه همچنان توجهها را به سمت برخی نامهای خاص جلب میکند. مانند هادی محمدیان که با وجود جوانی، بعد از توفیق دو پروژه «شاهزاده روم» و «فیلشاه» که با کارگردانی او به سرانجام رسید، تبدیل به یک چهره شاخص در جریان انیمیشنسازی ایران شد.
به همین دلیل زمانی که خبر رسید او با همراهی حامد جعفری که دو فیلم قبلی را تهیه کرده بود، فیلم سومی را کلید زده است، انتظارات از نتیجه آن بسیار بالا رفت. اخبار مربوط به «بچه زرنگ» در ابتدا با نام هادی محمدیان بهعنوان کارگردان در رسانهها منتشر شد اما در روزهای منتهی به جشنواره فجر ناگهان نام بهنود نکویی و محمد جواد جنتی بهعنوان دو کارگردان این انیمیشن در اخبار رسمی درج شد.
انیمیشن بچه زرنگ به تهیه کنندگی حامد جعفری، همچنان پای کار بود فیلم هم بهعنوان محصول «هنر پویا» معرفی میشد؛ اما نام هادی محمدیان به دلیل اختلافاتی که هیچ گاه رسانهای نشد، در مدتی کوتاه از فرآیند اطلاعرسانی فیلم حذف شد. در ادامه اما براساس توافقات صورت گرفته، فیلم با درج عنوان سه کارگردان بر پوستر و تیتراژ راهی جشنواره فجر شد و حالا هم با همین ترکیب عوامل درمرحله اکران معرفی شده است. حالا نام هادی محمدیان در میان بهنود نکویی و محمدجواد جنتی، بهعنوان یکی از سه کارگردان انیمیشن بچه زرنگ قرار گرفته است.
پایان مطلب/س.آ