مسکن

نورگیری ساختمان از کدام جهت بهتر است؟ ( شمالی-جنوبی یا شرقی-غربی)

نورگیری ساختمان، تاثیر زیادی در خرید و انتخاب خانه دارد. اگر جز افرادی هستید که به خانه نورگیر علاقه دارید، باید به جهت قرار گیری ساختمان دقت کنید. این نکته ای است که ما به طور کامل به شما توضیح می دهیم. 

به گزارش پارت نیوز؛ نورگیری ساختمان بسیار مهم است. زیرا همه دوستدارند در خانه خود از نور کافی استفاده کنند. خانه تاریک عملا دلگیر است و ما در خانه های نورگیر حس بهتری داریم. حالا اینکه ساختمان در کدام جهت نورگیری بهتری دارد را در ادامه توضیح می دهیم.

بهترین جهت برای نورگیری ساختمان

نورگیری ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. معیارهایی که برای انتخاب خانه و نوع ساخت آن در نظر گرفته‌اید، روشنایی خانه است که اصطلاحاً به آن نورگیری ساختمان می‌گویند.

هر خانه با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور و جهت حرکت خورشید در طول ساعات شبانه‌روز و همچنین حرکت آن در طول سال، میزان نورگیری ساختمان خانه‌های مختلف که در جهت‌های مختلفی ساخته می‌شوند، می‌تواند متفاوت باشد.

تاثیر جهت های اصلی جغرافیایی بر نورگیری ساختمان

نورگیری ساختمان

شما می توانید جهت ها و نوع ساخت ساختمان را با توجه به جهت طلوع خورشید، تشخیص بدهید.

خب از آنجا که مشخص است، خورشید در صبحگاه از سمت مشرق طلوع می‌کند، اگر دست راست خود را به سمت خورشید بگیریم، دست چپمان جهت مغرب و جهت‌های بالا و پایین نیز به ترتیب شمال و جنوب را نشان خواهند داد.

ساختمان‌های شمالی ـ جنوبی در نورگیری ساختمان چگونه است؟

در نظر بگیرید که منزل شما در وسط یک کوچه قرار دارد که در هر دو طرف آن در امتداد کوچه خانه‌های دیگری نیز قرار گرفته‌اند. از آنجایی که در هر خیابان و هر کوچه دو ردیف ساختمان قرار دارند، برخی از این ساختمان‌ها در سمت شمال جغرافیایی کوچه هستند و برخی دیگر در سمت جنوب جغرافیایی.

بنابراین ما به ساختمان هایی که در سمت شمال جغرافیایی قرار گرفته‌اند، را خانه شمالی و ساختمان‌هایی که در سمت جنوب جغرافیایی کوچه یا خیابان قرار گرفته باشند را ساختمان‌های جنوبی می‌گویند.

شما زمانی که وارد خانه های شمالی می شوید، ابتدا وارد حیاط می شوید، اما د خانه های جنوبی اینگونه است که شما از درب اصلی ئوارد خانه می شوید و بعد ب به حیاط ورود می کنید. معمولاً در هر مجتمع آپارتمانی از هر دو نوع شمالی و جنوبی واحد وجود دارد.

فضاهایی که رو به شمال هستند (در نیمکره شمالی) نور مستقیم دریافت نمی کنند. در این مکان نور به طور  پراکنده و بدون سایه یا انعکاس ایجاد می شود.

ساختمان شمالی - جنوبی

شما برای اینکه بتوانید، از حداکثر نور از قسمت شمالی استفاده کنید، می توانید پنجره های بزرگ را در قسمت شمالی قرار بدهید. نوری که در قسمت شمالی قرار دارد، معمولا سرد و تمیز است. در طراحی و ساخت خانه پارکینگ و راه پله را در شمال نقشه باید قرار بدهید.

نور خورشید در نیمکره شمال در قسمت جنوب با انحراف بیشتر و شدت گرم کنندگی کمتر در زمستان  است و برعکس آن در تابستان می باشد.

بهترین جهت نورگیری ساختمان برای خانه های جنوبی است. معولا زمانی که هوا سرد است، شدت گرمی نور برای این اتاق های جنوبی کمتر از اتاق های رو به شمال است.

اگر مناطق نورگیری اتاق بزرگتر شود آنگاه نیاز به وجود محافظت از نور مستقیم خورشید در تابستان به وجود می آید.

پس ما نتیجه می گیریم که خانه های جنوبی نسبت به خانه های شمالی نورگیری بهتری دارند. از آنجایی که نورگیری بیشتری در خانه های جنوبی وجود دارد، دمای این خانه ها را بهتر می توانید مدیریت کنید. اما خانه های شمالی که نورگیری کمتری دارند، برای فصل تابستالن کناسب هستند، زیرا نور و گرمای کمتری وارد خانه می شود.

نورگیری ساختمان های دوبر چگونه است؟

ساختمان های دوبر

برخی از ساختمان‌ها دارای ساخت شمالی ـ جنوبی هستند، یعنی مساحت ساختمان به گونه‌ای است که به دو کوچه محدود شده است. این مسئله برای ساختمان‌های شرقی ـ غربی با نام دو بَر یا دو نبش نشان داده می‌شودف که نور خوب و مفیدی را از هر دو سمت به شما می دهند.

نورگیری ساختمان های شرقی – غربی

علاوه بر ساختمان شمالی – جنوبی، ما نوع دیگری از وضعیت قرارگیری خانه ها داریم که شرقی – غربی می باشد. شما به راحتی می توانید، این جهت را می توانید به راحتی تشخیص بدهید تنها کافی است که: در کوچه رو به جهت شمال جغرافیایی بایستید ساختمان‌هایی که در سمت راست شما قرار می‌گیرند ساختمان‌های شرقی بوده و ساختمان‌های سمت چپ شما ساختمان‌های غربی هستند.

در ساختمان های شرقی – غربی نور مناسب را دریافت می کنید. اما در صبح نور ما در این ساختمان بسیار تیز است و اذیت ککنده است. البته زمانی که خانه نبش قرار بگیرد در وضعیت شرقی – غربی به این صورت است.

تاثیر فصل بر نورگیری ساختمان

از آنجایی که کشور ما در نیم کره شمال قرار دارد، در تابستان روزها طولانی تر است و نوربیشتری وارد خانه ها می شود و در زمستان نور کمتری وجود دارد.

پس تاثیرگذاری فصل در نورگیری ساختمان را متناسب با فصل در نظر بگیرید.

حرف آخر 

با توجه به فهمیدن وضعیت نورگیری ساختمان، شما می توانید انتخاب بهتری در خرید خانه داشته باشید. از آنجایی که در شهرهایی همچون تهران تراکم بالا است و برج های زیادی ساخته شده اند، نورگیری خانه ها را تحت تاثیر قرار داده است.

با این حال خانه های زیادی هستند که نورگیری عالی دارند و شما راحت می توانید آن خانه ها را پیدا کنید.. البته خانه در شهرستان این خصوصیات نورگیری را بیشتر دارد.

معمولاً در ساختمان‌های جنوبی، واحدهای جنوبی نورگیری بهتری دارند و در ساختمان‌های شمالی واحدهای شمالی از این امتیاز برخوردار هستند. از آنجایی که تابش نور خورشید به داخل ساختمان تأثیر قابل توجهی بر سلامتی و شادابی روحیه‌ی انسان دارد، بهتر است قبل از خرید خانه حتماً به ساخت شمالی ـ جنوبی یا شرقی ـ غربی خانه توجه داشته باشید و البته در این باره وسواس زیادی به خرج ندهید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x