سلامت

نوشیدن آب همراه غذا مفید است یا مضر؟

اگر به نوشیدن آب همراه غذا عادت کرده‌اید و برای شما سخت است که غذا را بدون آب میل کنید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ نوشیدن آب همراه غذا می‌تواند برای بدن زیان‌آور باشد. از نظر برخی متخصصان تغذیه فرآیند هضم غذا را کاهش داده و باعث تخلیه زودرس محتویات معده می‌شود. طبق این نظریه آب آنزیم‌ها و اسیدهای معده را که برای هضم غذا لازم است، رقیق کرده و در نتیجه هضم مؤثر غذا را مختل می‌کند. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

نوشیدن آب همراه غذا

بسیاری از تحقیقات و متخصصان تغذیه معتقدند که نوشیدن مقدار معقولی آب همزمان با غذا تأثیر چندانی بر فرآیند هضم نداشته و برای بدن ضرری ندارد و حتی ممکن است به تسهیل هضم و جذب مواد مغذی کمک کند. درست برعکس کسانی‌که معتقدند این کار فرآیند هضم غذا را با اختلال مواجه می‌کند. در ادامه فواید و مضرات ممکن برای نوشیدن آب کنار غذا را بررسی خواهیم کرد و در پایان انتخاب با شماست که کدام یک برای شما مناسب خواهد بود. از نظر عده‌ای از متخصصان که به مزایای این عادت غذایی معتقدند.

فواید نوشیدن آب همراه غذا

چند مورد از فواید نوشیدن آب همراه غذا در ادامه ذکر می‌شود:

فواید نوشیدن آب همراه غذا

۱. کمک به هضم غذا

آب می‌تواند سبب نرم شدن غذا شود، همچنین جویدن و بلعیدن آن را آسان‌تر می‌کند. همچنین نوشیدن آب به تجزیه غذا در معده کمک می‌کند و از تولید آنزیم‌های گوارشی حمایت می‌کند..

۲. افزایش جذب مواد مغذی

نوشیدن آب همراه غذا به حل شدن مواد مغذی غذا کمک می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به‌طور مؤثرتری در دستگاه گوارش جذب شوند. از این طریق بدن می‌تواند حداکثر مقدار ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات ضروری را از غذا استخراج کند.

۳. جلوگیری از کم‌آبی بدن

خوردن وعده‌های غذایی می‌تواند به از دست دادن مایعات از طریق تعریق و افزایش تولید ادرار کمک کند. نوشیدن آب همراه با غذا به جبران سطح مایعات بدن کمک می‌کند، از کم‌آبی بدن جلوگیری کرده و هیدراتاسیون کلی را حفظ می‌کند.

۴. تقویت احساس سیری

نوشیدن آب همراه با وعده‌های غذایی در ایجاد احساس سیری بسیار موثر است. این ویژگی نوشیدن آب با غذا به تنظیم اشتها و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند و برای مدیریت وزن و حفظ یک رژیم غذایی سالم مفید واقع می‌شود.

مضرات نوشیدن آب همراه غذا

عده‌ای دیگر از متخصصان مضراتی برای نوشیدن آب به هنگام صرف غذا قائل هستند و آن را توصیه نمی‌کنند. این مضرات عبارت‌اند از:

۱.ضعف آنزیم‌های گوارشی

نوشیدن آب کنار غذا ممکن است آنزیم‌های گوارشی معده را که برای تجزیه و هضم صحیح غذا ضروری هستند از بین ببرد و در نتیجه فرآیند هضم و جذب مواد مغذی را مختل خواهد کرد.

۲. کاهش اسید معده

اسید معده کافی برای هضم مناسب غذا به خصوص پروتئین‌ها ضروری است. نوشیدن آب همراه غذا ممکن است اسید معده را رقیق کرده و منجر به کاهش اثربخشی در تجزیه پروتئین‌ها و اختلال در هضم شود.

۳. نفخ و ناراحتی گوارشی

برخی از افراد ممکن است با نوشیدن مقدار قابل توجهی آب همراه با وعده‌های غذایی خود احساس سیری، نفخ یا ناراحتی کنند. به ویژه برای کسانی‌که سیستم گوارشی حساس یا بیماری‌های معده و روده‌ای خاص دارند، این مشکلات شایع هستند.

توجه به این نکته مهم است که اثرات نوشیدن آب همراه غذا می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. همیشه ایده خوبی است که به بدن خود گوش دهید و عادات غذایی خود را بر اساس راحتی و احساسات بدن انتخاب کنید. اگر نگرانی یا مشکلات گوارشی خاصی دارید، مشاوره با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه معتبر می‌تواند برای شما مفید واقع گردد.

چه کسانی نباید وسط غذا آب بخورند؟

افرادی که دچار سوزش معده، نفخ هستند و حین خوردن غذا احساس سنگینی معده دارند، تا حد امکان نباید همراه غذا آب بنوشند.

چه کسانی نمی توانند وسط غذا آب بخورد؟

خشکی دهان

بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، نوشیدن یک لیوان آب همراه غذا بزاق دهان را خشک می‌کند. برخی افراد دوست دارند یک تکه لیمو به آب خود اضافه تا آن را به یک نوشیدنی اسیدی تبدیل کنند که این مورد اشتباه نیز بر ترشح بزاق تأثیر می‌گذارد. ازآنجاکه بزاق مایع سالمی برای محیط دهان است، خشکی دهان می‌تواند منجر به برخی علائم ناخوشایند ازجمله بوی بد دهان شود. از طرفی آب لیمو همچنین می‌تواند برخی از بیماری‌ها مانند ریفلاکس اسید را بدتر کند و به مینای دندان آسیب برساند.

مشکل در هضم غذا

با نوشیدن آب همراه غذا بزاق دهان رقیق می‌شود و این تغییر بر ترشح مایع معده که مسئول هضم غذا است، تأثیر می‌گذارد در نتیجه معده سیگنال‌های ضعیف‌تری را برای تجزیه غذا دریافت می‌کند که منجر به نفخ شکم می‌شود.

کند شدن جذب مواد مغذی

از آنجا که نوشیدن آب در طول وعده‌های غذایی مایع گوارشی را رقیق می‌سازد، بر میزان اسیدیته طبیعی معده تأثیر می‌گذارد و هضم را دچار مشکل کرده و باعث جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی کمتری می‌شود.

سوزش معده

نوشیدن آب همراه غذا حجم معده و فشار وارده بر آن را افزایش می‌دهد، درست مثل یک وعده غذایی. پس می‌تواند بر سلامتی تاثیر بگذارد و خطر ریفلاکس اسید را بالا ببرد. از آنجا که نوشیدن آب در طول وعده‌های غذایی باعث ترشح آنزیم‌های هضم در بدن می‌شود، می‌تواند منجر به عوارض جانبی ازجمله سوزش معده شود.

 افزایش وزن

نوشیدن آب هنگام غذا خوردن می‌تواند باعث اضافه وزن شود. زمانیکه بدن به‌واسطه‌ی نوشیدن آب نتواند غذا را به‌اندازه کافی هضم کند، آن را به چربی تبدیل کرده و باعث اضافه وزن می‌شود. نوشیدن آب وسط غذا می‌تواند باعث ترشح انسولین بیشتری در بدن شده که این امر احتمال ذخیره چربی در بدن را افزایش می‌دهد.

افزایش انسولین

نوشیدن آب هنگام خوردن غذا مانند غذاهای حاوی قند می‌تواند منجر به افزایش سطح انسولین شود. به این دلیل که وقتی بدن قادر به هضم غذاها به اندازه کافی نباشد، تمایل دارد گلوکز غذا را به چربی تبدیل و ذخیره کند که این روند با افزایش انسولین در بدن سطح کلی قند خون را بالا می‌برد. اگرچه مقاومت در برابر میل به نوشیدن آب در بین غذا دشوار است، اما در این بخش از نمناک چند پیشنهاد وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا بر تشنگی غلبه کنید.

عوارض نوشیدن آب همراه غذا از دید طب سنتی

ـب خوردن با غذا خوب است یا بد؟

متخصصان طب سنتی نیز مصرف آب همراه غذا را به‌شدت منع می‌کنند و معتقدند این عادت اشتباه عوارضی دارد شامل:

  • نفخ و ریفلاکس
  • دفع غذا از سیستم گوارش به صورت هضم نشده
  • سنگینی معده و سنگینی سر پس از خوردن غذا
  • تهوع، اسهال و دل پیچه
  • حالت تهوع

چگونه عادت خوردن آب وسط غذا را ترک کنیم؟

اگر به نوشیدن آب همراه غذا علاقه دارید و اما با اطلاع از عوارض این عادت تصمیم به ترک آن دارید کافیست راه‌حل‌هایی که در ادامه آورده‌ایم را امتحان کنید.

وعده‌های غذایی کم نمک داشته باشید

از آنجا که نمک باعث تشنگی می‌شود، بهتر است غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی سدیم کمتری هستند.

برای جویدن غذا وقت بگذارید

هضم غذای جویده شده برای معده کار بسیار راحتی است همچنین با جویدن، بدن بزاق بیشتری ترشح می‌کند و میل شما به نوشیدن آب را کاهش می‌دهد.

30 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید

نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا یکی از موثرترین راه‌ها برای هیدراته ماندن است. همچنین می‌تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند تا درنهایت کالری کمتری مصرف کنید.

برای خوردن غذا عجله نکنید

مصرف میان وعده در طول مسیر کار احتمال تشنگی فرد را بیشتر می‌کند چون احساس می‌کنید باید غذای خود را با آب ببلعید تا تشنگی رفع شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x