جامعه

نگاهی بر زندگینامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری 1403 به عنوان کاندیدا ثبت نام کرده است.

به گزارش پارت نیوز؛ علیرضا زاکانی در سال 1400، به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و از آن سال شروع به کار کرده است.

زندگینامه علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی متولد سال 1344 در 12 اسفند شهر تهران است. زاکانی در خانواده مذهبی بزرگ شده است و نام پدرش حاج حسین زاکانی و مادرش فاطمه کرندابی بود.

پدر زاکانی جز سابقه داران در رشته ورزشی شهر تهران و ری می باشد. حاج حسین زاکانی، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی غلامرضا تختی و در ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت ۲۸ سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد تختی بود.

پدربزرگ مادری اش اهل تبریز بود و اجداد پدری‌اش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند.

رزومه کاری علیرضا زاکانی

در این بخش به رزومه کاری زاکانی و سابقه او می پردازیم.

  •  علیرضا زاکانی در یازدهم شهریور ۱۴۰۰ به عنوان چهل و هفتمین شهردار تهران شروع به کار کرد.
  • پیش از این وی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ۱ مرداد ۱۳۹۹ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ بود.
  • او نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم
  • همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بود و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌است.

سابقه علیرضا زاکانی در جنگ

علیرضا زاکانی از نوجوانی در دفاع مقدس حضور یافت و جانباز پنجاه درصد است. وی سابقه شصت و دو ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها را داراست.

ازدواج علیرضا زاکانی

وی با پایان جنگ‌ تحمیلی، در سال ۱۳۶۸ ازدواج کرد، وصلتی که حاصل آن سه فرزند می‌باشد.

همسرش اصالتاً تبریزی و معاون حوزه های علمیه استان تهران است. وی سه فرزند دختر دارد و به قول خودش هیچ یک از فرزندانش ازدواج سیاسی نکرده اند.

در دوران جنگ زاکانی چه فعالیت هایی انجام داد؟

علیرضا زاکانی

زاکامنی به دلیل سابقه پدر خود در ورزش، مدتی در حوزه کشتی فعالیت داشت. زاکانی از زمانی که دانش آموز بود به فعالیت علیه رژیم پهلوی پرداخت و در راهپیمایی ها و تظاهرات ها شرکت می کرد و در مسجدهای لرزاده و همت‌آباد تهران فعال بود.

پس از انقلاب و شروع جنگ ایران و عراق، زاکانی به جنگ رفت و در لشگرهای محمّد رسول الله (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاه های جنوب و غرب شرکت داشت. همچنین زاکانی در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» نیز فعالیت می کرد.

زاکانی در دوره جنگ تحمیلی مسوولیت‌هایی از جمله معاون گردان، مسوول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسولالله (ص) و مسوولیت محور این لشگر را برعهده داشت.

سوابق تحصیلی علیرضا زاکانی

زاکانی پس از آنکه در سال 1368، در کنکور شرکت کرد، در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران قبول شد. او دکتری عمومی خود را در سال 1376 گرفت.

بعد از دریافت مدرک دکتری، درآزمون تخصصی شرکت کرد و به عنوان دانشجو دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را در ۱۳۸۳ خورشیدی به پایان رساند.

فعالیت علیرضا زاکانی در بیمارستان

وی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی نیز مشغول به کار بوده است. او علاوه براین عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز است.

عضویت علیرضا زاکانی در بسیج دانشجویی

علیرضا زاکانی، زمانی که دانشجو بود، شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت داشت.

زاکانی پس از یک سال در بسیج دانشجویی دانشگاه عضو شد و مسئولیت بسیج دانشجویی، دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را عهده دار شد. همچنین زاکانی به مدت چهار سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت.

همچنین زاکانی در اواخر ۱۳۷۷ خورشیدی مسوولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ خورشیدی مسوولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور را برعهده داشت.

نمایندگی مجلس شورای اسلامی

علیرضا زاکانی به مدت سه دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بود. شهرهایی که در هفتمین دوره انتخابات مجلس کسوت «آبادگران ایران اسلامی» به عنوان نماینده انتخاب شد شامل: ری، شمیرانات و اسلامشهر است.

زاکانی در هشتمین دوره مجلس زمانی که عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود و بار دیگر به ‌عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد.

در این دوره او به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفت. وی علاوه بر آن نایب ربیس کمیسیون، رییس کمیته اقتصادی آن و به مدت ۲.۵ سال نیز مسوول حوزه دولت و دستگاه های اجرایی در این کمیسیون شد.

رزومه کاری علیرضا زاکانی در مجلس

  •  در این دوره زاکانی در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی حضور داشت.
  • هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
  • همچنین به عنوان شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان حضور داشت
  • زاکانی مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس بر عهده گرفت.
  •  عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را برعهده گرفت.

ریاست کمیته احزاب در مجلس نهم

علیرضا زاکانی

در انتخابات مجلس نهم زاکانی بار دیگر که عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود، به مجلس راه یافت. در این دوره به کمیسیون اجتماعی و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را  برعهده گرفت.

علیرضا زاکانی، در این دوره رییس فراکسیون سازمان های مردم نهاد شد و به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درآمد.

وی هم اکنون و در مجلس یازدهم رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم دراین دوره مجلس شورای اسلامی است.

ثبت نام علیرضا زاکانی در انتخابات

زاکانی صبح آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات نام‌نویسی کرد.

او پیش از این یک بار در انتخابات سال ۹۲ و بار دیگر در انتخابات سال ۹۶ در انتخابات ثبت نام کرده بود صلاحیت او تایید نشده بود.

در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ صلاحیت وی در ۴ خرداد از سوی شورای نگهبان اعلام شد.

کناره گیری علیرضا زاکانی از انتخابات

علیرضا زاکانی پس از حضور در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر و در جوار مرقد فرمانده شهیدش حاج محمود (عبدالله) نوریان از حضور در عرصه انتخابات کناره گیری کرد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x