اقتصاد کلانجامعه

همه چیز اقتصادمان به هم می آید!

اگر نگاهی از بالا به اقتصاد ایران بندازید می بینید که همه مهره های نظام اقتصادی کشور با هم یک پازل را می سازند؛ از افراد سالم تا ناسالم و سیستم های درست و اشتباه؛ پازل فساد!

امیر محمدی در یادداشتی برای پارت نیوز نوشت؛ همه چیز اقتصادمان به هم می‌آید!

عکس بالا را خوب نگاه کنید؛ اینجا بورکینافاسو، سومالی یا افغانستان نیست. اینجا ایران است کشوری که دارای ذخایر خدادادی ملی است نه حکومتی مال افرادی خاص! بترسید از آه این پسر و امثال او که دستان و نگاهشان به آسمان است!

در کشوری که دم از عدالت و الگو بودن علی (ع) می‌زنند؛ بانک ها وام‌هایی که دولت تصویب می کند تا با نرخ بهره پایین به دست جامعه هدفش برسد را به پیشکش کارمندان و مدیران خود می کنند؛ خودروسازانی که اغلب نشان دولتی بر پیشانی دارند رانت داخلی ایجاد می کنند و بورسیان به جای حمایت از سرمایه های مردم به فکر جیب خود هستند! آری گویی اسلام واقعا پوستین وارونه پوشیده است و خواصش به سبک معاویه زندگی می کنند و عوامش زندگی فقیرانه دارند!

اگر نگاهی به زندگی امام علی (ع) داشته باشید می بینید که ایشان هیچگاه انسان فقیری نبودند؛ اما به دلیل ساده زیستی و آنکه شرایط زندگی فقرا را درک کنند هم سطحی با ایشان را برگزیدند و فکر جمع کردن مال دنیا نبودند؛ در کنار این موضوع در زمان زمامداری اجازه دست درازی به بیت المال به انواع حربه ها را نمی دادند؛ البته آن زمان گویا وام 20 ساله 4 درصد نداشتند که ببینیم برخوردشان چه بود ولی مخالف دست درازی به بیت المال بودند!

این روزها و در دوران زمامداری ولی مطلقه فقیه کشور را چه می شود که بانک ها که عملا بساط ربا خواری راه انداخته اند در حالی که از مردم سودهای 21 تا 30 درصد برای اعطای وام ( اگر آن هم بدهند) دریافت می کنند فقط در یک سال از مصوبه دولت در خصوص وام های 4 درصدی که جامعه هدف مشخصی دارد سوء استفاده کرده و به کارمندان و مدیران خود 91 هزار میلیارد تومان وام کم بهره پرداخت کردند؟

این پول را چه کسی به جیب آنها ریخته است که اینگونه بذل و بخشش می کنند؟ ارث پدریشان است؟ فکر نمی کنم!

در سمت دیگر مدیران بورسی کشور و هیئت مدیره محترم به پاس خدمات شایسته و تلاش های شبانه روزیشان برای به خاک سیاه نشاندن دست رنج مردم؛ به خود وام 4 درصدی اهدا کردند! آن هم با بازپرداخت 20 ساله! علی برکت الله!

در سوی دیگر خودروسازان که عموما نیز دولتی هستند؛ برای کارمندان، کارگران و البته مدیران مجموعه خودرو؛ را به قیمت کارخانه بدون قرعه کشی و خارج از سامانه های مرسوم که مردم را روزها و ماه ها درگیر و گرفتار کرده بود تقدیم کردند؛ احتمالا هم تحویل فوری! چون خودی هستند دیگر!

روی اول سخنم با دولت است؛ خصوصا دولت دکتر پزشکیان که تصمیم بر اصلاح امور دارد؛ اولا دولت مگر انقدر بی صاحب است که بخشنامه دهد و بر اجرا نظارت نکند تا رانت ایجاد شود؟

دوما مگر این‌ها بیت المال نیست؟ آقایان به اسم دین اسلام و شیعه علی (ع) بودن و در زیر بیرق امیر المومنین، امام حسین (ع)، صاحب الزمان (ع) و البته ولایت حالا دیگر مطلقه فقیه دست به زندگی معاویه گونه می زنند!

جالب تر از همه این است که در زمان اذان ظهر صدای الله اکبر و ولا الضالينشان از همه بلندتر و جای مهر داغ کرده روی پیشانیشان از همه بزرگتر است! یقه بسته‌تر و پیراهن سپیدتر! اگر ریش دارند محاسن سبک روحانیت! اگر ندارند ته ریش به سبک بچه های خاص!

وقتی این حجم از فساد را می بینم یاد آن فراز از خطبه منافین امیر المومنین علی (ع) می افتم که گویی برای این روزها بیان داشتند:

در هر راهى، كسانى را فداى خود كرده، به خاك هلاك افكنده اند و ايشان را نزد هر دلى شفاعتگرى است. بر هر غمى سرشكها افشانده اند. مدح و ثنا به يكديگر وام دهند و منتظر پاداشش باشند. اگر چيزى را خواهند، به اصرار خواهند و اگر مورد ملامت قرار گيرند، پرده درى كنند و اگر داورى كنند به اسراف گرايند.
براى هر حقى باطلى مهيا كرده اند و براى هر راستى، كژى. و براى هر زنده اى، كشنده اى و براى هر درى كليدى و براى هر شبى، چراغى.
نوميد نمايى را وسيله آزمندى خود سازند تا بازار خود گرم دارند و كالاى خود به بهاى بيشتر بفروشند. سخن باطل مى گويند و حق جلوه مى دهند تا ديگران را به اشتباه افكنند. اگر توصيف مى كنند، تزوير مى كنند. طريق باطل را آماده و آسان جلوه دهند و گذرگاههاى تنگ آن را پرپيچ و خم سازند تا رونده در آن سرگشته بماند. گروه شيطان اند و زبانه هاى آتش. «آنان حزب شيطانند و بدانيد كه حزب شيطان زيانكاران اند.

یک بار دیگر عکس بالا را نگاه کنید. می بینید که چگونه برخی خواص از رنج مردم گنج می سازند و در حالی که مردم را به خویشتن داری و ساده زیستی دعوت می کنند و می گویند که مرغ نیست اشکنه بخورید انقدر شکم پرست نباشید؛ چونان اربابان بر صندلی تکیه می زنند تا مریدان خانگاهشان به خدمت برسند جهت تلمز و دست بوسی! باورم نمی شود اینچونین پادشاهی اشکنه بخورد!

در نهایت اگر قصد حاکمان حکومت است و تلاش دارند راه امام علی (ع) را پیش بگیرند علی گونه رفتار کنند و علی وار زندگی؛ اگر هم به دنبال دنیا هستند خواهش می کنم نام ایشان را از سخن و حرف و خطبه حذف کنند؛ باشد مردم به اهل البیت به خاطر رفتارهای حکام جسارت نکنند که هر چه مردم بگویند به نظر حقیر عقابش برای مسئولین نوشته می شود!

 

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x