بین الملل

همه چیز در خصوص روابط امریکا و چین

روابط چین و امریکا از روز اول با تنش های زیادی همراه بود؛ تنش هایی که امروزه نیز کم و بیش ادامه دارد.

به گزارش پارت نیوز؛ روابط امریکا و چین در طول تاریخ با نوسانات زیادی همراه بوده؛ در یک دوره زمانی روابط این دو کشور بسیار خوب بوده و طی دوره ای دو کشور به شدت با هم تنش داشتند.

البته تنش های دو کشور بیشتر پیرامون مسائل اقتصادی بود و کشور چین تا چند سال اخیر خیلی دنبال رقابت سیاسی و نفوذ در دنیا مانند ایالات متحده نبوده؛ اما به نظر می رسد در سال های اخیر خط مشی به سیاست های پکن اضافه شده است.

در ادامه شما را دعوت می کنیم تا روابط امریکا و چین را از ابتدا تاکنون مطالعه کنید. تلاش می کنیم به سوالاتی که در ذهن شما است در این مقاله پاسخ بدهیم.

عکس مقابله امریکا با چین

مقابله امریکا با چین

موضع تقابل فزاینده آمریکا در قبال چین نسبت به گذشته نشان از تغییر در سیاست خارجی ایالات متحده است که مستلزم بررسی و بحث بیشتر است.

در بیشتر نیم قرن گذشته، ایالات متحده به دنبال تغییر شکل چین از طریق تعامل اقتصادی و دیپلماتیک – یا در مورد دولت ترامپ، از طریق عدم مشارکت اقتصادی و دیپلماتیک بود.موضوعی که بر نوسانات روابط امریکا و چین  در مقابل، دولت بایدن این ایده را کنار گذاشت و امیدوار بود بتوانید چین را با این سیاست با خود همراه کند؛ اما عملا این سیاست موفقیت آمیز نبود.

کاخ سفید برای محدود کردن روابط اقتصادی با چین، محدود کردن دسترسی چین به فناوری با کاربردهای نظامی، عقب‌نشینی از نهادهای بین‌المللی که ایالات متحده از مدت‌ها پیش در آنها به دنبال تعامل با چین بوده و تقویت روابط با همسایگان چین اقدام کرده است. در ماه های اخیر، ایالات متحده صادرات کالاهای واسطه و نیمه هادی به چین را محدود کرده است و برنامه هایی را برای کمک به استرالیا در دستیابی به زیردریایی های هسته ای در پیش گرفته است. امریکا همچنین به دنبال اعمال محدودیت های جدید بر سرمایه گذاری های آمریکایی در برخی شرکت های چینی است. در برخورد با چین به عنوان یک تهدید فزاینده برای منافع آمریکا، این ایالات متحده با حمایت گسترده توسط جمله جمهوری خواهان برجسته، بسیاری از نهادهای نظامی و سیاست خارجی و بخش رو به رشدی از جامعه تجاری عمل می کند.

روابط امریکا و چین یکی از مهم ترین و پیچیده ترین روابط دوجانبه جهان را دارند. از سال 1949، کشورها دوره هایی از تنش و همکاری را بر سر موضوعاتی از جمله تجارت، تغییرات آب و هوایی و تایوان تجربه کرده اند.

عکس تجارت چین با امریکا

تجارت چین با امریکا

جالب ترین نکته در روابطه امریکا و چین این است که تجارت بین ایالات متحده و چین در سال گذشته حتی با بدتر شدن روابط دیپلماتیک به بالاترین حد خود رسید. آمارهای رسمی نشان می دهد که واردات و صادرات بین دو کشور در سال 2022 بالغ بر 690.6 میلیارد دلار (572.6 میلیارد پوند) بوده است.

عکس رقابت اقتصادی چین و آمریکا

رقابت اقتصادی چین و آمریکا

سرمایه انسانی نقش مهمی را در رقابت گسترده بین ایالات متحده و چین ایفا می کند. توانایی واشنگتن و پکن برای حفظ رشد اقتصادی؛ زنجیره تامین امن؛ ایجاد بخش های قوی علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM)؛ و توسعه نیروی کار برای صنایع آینده به توانایی آنها در جذب و پرورش استعدادهای داخلی و خارجی بستگی دارد. این رقابت بین دو قدرت بزرگ جهان برای بهترین ها و درخشان ترین ها، چندین نقطه قوت و ضعف اصلی را در نحوه رویکرد هر دو کشور به پرورش استعداد برجسته کرده است.

در 10 ژانویه، مرکز جان ال. تورنتون چین در بروکینگز و کرسی فریمن در مطالعات چین در CSIS به طور مشترک میزبان پانلی از کارشناسان بودند تا در مورد پویایی سرمایه انسانی و رویکردهای سیاست مربوطه بین ایالات متحده و چین و چگونگی تأثیر آنها بر ژئوپلیتیک و ژئوپلیتیک بحث کنند. رقابت اقتصادی در سطح داخلی و جهانی.

عکس اشغال چین توسط آمریکا

اشغال چین توسط آمریکا

عملیات Beleaguer نام رمزی بود برای اشغال استان های هبی و شاندونگ شمال شرقی چین توسط ارتش تفنگداران دریایی ایالات متحده از سال 1945 تا 1949. تفنگداران دریایی وظیفه نظارت بر بازگرداندن بیش از 600000 ژاپنی و کره ای را داشتند که در پایان جنگ جهانی دوم در چین باقی مانده بودند. این موضوع در آن زمان تاثیر منفی زیادی بر روابط امریکا و چین داشت.

چین یا آمریکا

این موضوع کاملا به سیاست های کلان و منافع افتصادی و راهبردهای سیاسی کشورها بستگی دارد.

روابط امریکا و چین در طی دوره های مختلف تاریخی

روابط تاریخی چین و امریکا فراز و فرودهای زیادی داشته و دو کشور در مقاطعی روابط حسنه با هم داشتند و در مقاطعی هم به شدت با هم درگیر بودند.

 

روابط امریکا و چین: اکتبر 1949

جمهوری خلق چین تاسیس شد

رهبر حزب کمونیست چین، مائو تسه تونگ، در 1 اکتبر پس از شکست کمونیست های مورد حمایت دهقانان بر دولت ناسیونالیست چیانگ کای شک، جمهوری خلق چین را در پکن تأسیس کرد. چیانگ و هزاران نفر از نیروهایش به تایوان گریختند. ایالات متحده – که در طول جنگ جهانی دوم از ملی گراها در برابر نیروهای مهاجم ژاپنی حمایت می کرد – از دولت تبعیدی چیانگ در جمهوری چین در تایپه حمایت کرد و زمینه را برای چندین دهه روابط محدود ایالات متحده با سرزمین اصلی چین فراهم کرد.

روابط امریکا و چین: ژوئن 1950

با آغاز جنگ کره پناهجویان کره جنوبی هنگام فرار از پیشروی کمونیست ها در جنوب سئول، پل جاده ای را که در میان شالیزارهای برنج قرار دارد مسدود کردند.

ارتش خلق کره شمالی تحت حمایت شوروی در 25 ژوئن به کره جنوبی حمله می کند. سازمان ملل و ایالات متحده به دفاع از کره جنوبی می شتابند. چین، در حمایت از شمال کمونیست، زمانی که نیروهای ایالات متحده، سازمان ملل و کره جنوبی به مرز چین نزدیک می شوند، تلافی می کند. حدود چهار میلیون نفر در درگیری های سه ساله جان خود را از دست دادند تا اینکه سازمان ملل، چین و کره شمالی در سال 1953 توافقنامه آتش بس را امضا کردند.

جنگ تایوان

روابط امریکا و چین: آگوست 1954

جنگ تایوان

اولین بحران تنگه تایوان به وجود می آید. پرزیدنت دوایت آیزنهاور محاصره نیروی دریایی ایالات متحده بر تایوان را در سال 1953 لغو کرد و چیانگ کای شک را به اعزام هزاران نیرو به جزایر کوئموی و ماتسو در تنگه تایوان در آگوست 1954 سوق داد. ارتش آزادیبخش خلق سرزمین اصلی چین با گلوله باران جزایر پاسخ داد. واشنگتن یک معاهده دفاعی متقابل با ملی گرایان چیانگ امضا می کند. در بهار 1955، ایالات متحده چین را به حمله اتمی تهدید کرد. در آوریل آن سال، چین با ادعای پیروزی محدود پس از خروج ملی گرایان از جزیره داچن، با مذاکره موافقت کرد. بحران‌ها دوباره در سال‌های 1956 و 1996 شروع شد.

روابط امریکا و چین: مارس 1959

قیام تبت

قیام تب درست زمانی شروع میشود که  9 سال پس از اینکه جمهوری خلق چین بر تبت تسلط یافت، شورش گسترده ای در لهاسا رخ می دهد. هزاران نفر در سرکوب متعاقب نیروهای PRC جان باختند و دالایی لاما به هند گریخت. ایالات متحده در محکوم کردن پکن به دلیل نقض حقوق بشر در تبت به سازمان ملل متحد می‌پیوندد، در حالی که آژانس اطلاعات مرکزی به تسلیح مقاومت تبت از اواخر دهه 1950 کمک می‌کند.

روابط امریکا و چین: اکتبر 1964

اولین آزمایش اتمی چین

چین در اکتبر 1964 هنگامی که اولین آزمایش بمب اتمی خود را انجام داد، به باشگاه هسته ای پیوست. این آزمایش در بحبوحه تنش های آمریکا و چین بر سر تشدید درگیری در ویتنام انجام می شود. تا زمان آزمایش، چین نیروهای خود را در امتداد مرز خود با ویتنام جمع آوری کرده است.

عکس درگیری مرزی چین و شوروی

روابط امریکا و چین: مارس 1969

درگیری مرزی چین و شوروی

تفاوت‌ها بر سر امنیت، ایدئولوژی و مدل‌های توسعه، روابط چین و شوروی را تحت فشار قرار داده است. سیاست‌های صنعتی‌سازی رادیکال چین، معروف به جهش بزرگ رو به جلو، اتحاد جماهیر شوروی را به خروج مشاورانش در سال 1960 سوق داد. اختلافات در درگیری‌های مرزی در مارس 1969 به اوج خود رسید. مسکو به عنوان بزرگترین تهدید چین جایگزین واشنگتن شد و انشعاب چین و شوروی به نزدیک شدن نهایی پکن کمک کرد. . با ایالات متحده

روابط امریکا و چین: آوریل 1971

دیپلماسی پینگ پنگ

گلن کوان، یکی از اعضای تیم 15 نفره تنیس روی میز ایالات متحده، در کنار مقامات مرزی چینی که یونیفرم پوشیده اند، روی می دهد و برای خبرسازان در لوو، چین دست تکان می دهد.

در اولین نشانه علنی گرم شدن روابط بین واشنگتن و پکن، تیم پینگ پنگ چین اعضای تیم ایالات متحده را در 6 آوریل 1971 به چین دعوت کرد. خبرنگارانی که بازیکنان ایالات متحده را همراهی می کردند از جمله اولین آمریکایی هایی هستند که از سال 1949 اجازه ورود به چین را پیدا کردند. ژوئیه 1971، وزیر امور خارجه هنری کیسینجر سفری مخفیانه به چین انجام داد. اندکی پس از آن، سازمان ملل متحد جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت و کرسی دائمی شورای امنیت را که در اختیار جمهوری چیانگ کای شک بود، به آن اعطا کرد.

عکس اولین دیدار رسمی چینی ها و امریکایی ها

روابط امریکا و چین: فوریه 1972

نیکسون از چین بازدید می کند

رئیس جمهور ریچارد نیکسون در فوریه 1972 هشت روز را در چین سپری می کند و طی آن با رئیس مائو ملاقات می کند و بیانیه شانگهای را با نخست وزیر ژو انلای امضا می کند. این بیانیه با اجازه دادن به چین و ایالات متحده برای گفتگو در مورد موضوعات دشوار، به ویژه تایوان، زمینه را برای بهبود روابط ایالات متحده و چین فراهم می کند. با این حال، عادی سازی روابط بین دو کشور باعث پیشرفت کندی برای بیشتر دهه می شود.

روابط امریکا و چین: 1972

روابط رسمی و سیاست چین واحد

رئیس جمهور ایالات متحده، جیمی کارتر، چین را به رسمیت شناخت کامل دیپلماتیک، در حالی که اصل چین واحد سرزمین اصلی چین را به رسمیت می شناسد و روابط عادی خود را با تایوان قطع می کند. دنگ شیائوپینگ، معاون نخست وزیر چین، که چین را از طریق اصلاحات اقتصادی بزرگ رهبری می کند، اندکی پس از آن از ایالات متحده بازدید می کند. با این حال، در ماه آوریل، کنگره قانون روابط تایوان را تصویب کرد که اجازه می دهد روابط تجاری و فرهنگی بین ایالات متحده و تایوان ادامه یابد. این اقدام واشنگتن را ملزم می کند تا تسلیحات دفاعی به تایپه ارائه کند، اما رسماً سیاست چین واحد ایالات متحده را نقض نمی کند.

روابط امریکا و چین: جولای 1982

چین در دوره ریگان

دولت رونالد ریگان “شش تضمین” را به تایوان صادر می کند، از جمله تعهد می کند که به قانون روابط تایوان احترام می گذارد، میان تایوان و چین میانجیگری نمی کند، و تاریخ مشخصی برای پایان دادن به فروش تسلیحات به تایوان نداشت. سپس دولت ریگان در اوت 1982 سومین بیانیه مشترک با جمهوری خلق چین را برای عادی سازی روابط امضا کرد. این مجدداً بر تعهد ایالات متحده به سیاست چین واحد خود تأکید می کند. اگرچه رئیس جمهور ریگان در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود از روابط قوی تر با تایوان حمایت می کند، اما دولت او در اوج نگرانی ایالات متحده در مورد توسعه طلبی شوروی برای بهبود روابط پکن و واشنگتن تلاش می کند. ریگان در آوریل 1984 از چین بازدید کرد و در ژوئن، دولت ایالات متحده به پکن اجازه خرید تجهیزات نظامی ایالات متحده را داد.

عکس دیدار نیکسون و آغاز روابط رسمی امریکا و چین

روابط امریکا و چین: ژوئن 1989

قتل عام تیان ان من

در بهار 1989، هزاران دانشجو در میدان تیان‌آن‌من پکن تظاهرات کردند و خواستار اصلاحات دموکراتیک و پایان دادن به فساد شدند. در 3 ژوئن، دولت نیروهای نظامی را برای پاکسازی میدان می فرستد و صدها معترض را کشته بودند. در پاسخ، دولت ایالات متحده فروش نظامی به پکن را به حالت تعلیق درآورد و روابط خود را متوقف کرد.

روابط امریکا و چین: سپتامبر 1993

مخالفان برجسته چینی اخراج شدند: در سپتامبر 1993، چین وی جینگ‌شنگ، یک زندانی سیاسی از سال 1979 را آزاد می‌کند. در آن سال، رئیس‌جمهور بیل کلینتون سیاست «تعامل سازنده» را با چین آغاز کرد. با این حال، پس از شکست پکن در تلاش خود برای میزبانی بازی های المپیک 2000، دولت چین دوباره وی را زندانی می کند. چهار سال بعد، کلینتون آزادی وی و معترض میدان تیان‌آن‌من وانگ دان را تضمین کرد. پکن هر دو مخالف را به ایالات متحده اخراج می کند.

روابط امریکا و چین: 1996

لی تنگ‌هوی از حزب ملی‌گرا، علی‌رغم آزمایش‌های موشکی چین که قصد داشت رای‌دهندگان تایوانی را در مخالفت با رای دادن به کاندیدای استقلال‌طلب منحرف کند، در اولین انتخابات آزاد ریاست‌جمهوری تایوان با اختلاف زیادی در مارس 1996 برنده شد. این انتخابات یک سال پس از آن برگزار می‌شود که چین سفیر خود را پس از اینکه رئیس‌جمهور کلینتون مجوز سفر لی را صادر کرد و سیاست پانزده ساله ایالات متحده در برابر اعطای ویزا به رهبران تایوان را تغییر داد، برگزار می‌شود. در سال 1996، واشنگتن و پکن برای تبادل مقامات مجددا توافق کردند.

عکس بمب گذاری در سفارت بلگراد

روابط امریکا و چین: مه 1999

بمب گذاری در سفارت بلگراد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور تصادفی سفارت چین در بلگراد را در جریان عملیات خود علیه نیروهای صرب اشغالگر کوزوو در ماه مه 1999 بمباران کرد و روابط ایالات متحده و چین را متزلزل کرد. ایالات متحده و ناتو برای یک سری اشتباهات اطلاعاتی ایالات متحده که منجر به بمباران مرگبار شد عذرخواهی می کنند، اما هزاران تظاهرکننده چینی در سراسر کشور تظاهرات کردند و به اموال رسمی ایالات متحده حمله کردند.

روابط امریکا و چین: اکتبر 2000

عادی سازی روابط تجاری

پرزیدنت کلینتون قانون روابط ایالات متحده و چین در سال 2000 را در اکتبر امضا می کند که به پکن روابط تجاری عادی دائمی با ایالات متحده اعطا می کند و راه را برای پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 هموار می کند. بین سال های 1980 و 2004، تجارت ایالات متحده و چین از افزایش یافت. 5 تا 231 میلیارد دلار در سال 2006، چین به عنوان دومین شریک تجاری ایالات متحده، پس از کانادا، از مکزیک پیشی گرفت.

روابط امریکا و چین: آوریل 2001

توقف هواپیماهای جاسوسی آمریکا و چین

در آوریل 2001، یک هواپیمای شناسایی آمریکایی با یک جنگنده چینی برخورد کرد و در خاک چین فرود اضطراری کرد. مقامات جزیره هاینان چین، بیست و چهار خدمه آمریکایی را بازداشت کردند. پس از دوازده روز و یک بن بست پرتنش، مقامات خدمه را آزاد می کنند و رئیس جمهور جورج دبلیو بوش از مرگ یک خلبان چینی و فرود هواپیمای آمریکایی ابراز تاسف می کند.

روابط امریکا و چین: سپتامبر 2005

پذیرش چین به عنوان یک قدرت جهانی

در یک سخنرانی در سپتامبر 2005، معاون وزیر امور خارجه رابرت بی زولیک گفتگوی استراتژیک با چین را آغاز کرد. او با به رسمیت شناختن پکن به عنوان یک قدرت نوظهور، از چین می‌خواهد که به‌عنوان یک “ذینفع مسئول” عمل کند و از نفوذ خود برای جذب کشورهایی مانند سودان، کره شمالی و ایران به سیستم بین‌المللی استفاده کند. در همان سال، کره شمالی از مذاکرات شش جانبه با هدف محدود کردن جاه طلبی های هسته ای پیونگ یانگ کنار رفت. پس از انجام اولین آزمایش هسته ای کره شمالی در اکتبر 2006، چین به عنوان میانجی برای بازگرداندن پیونگ یانگ به میز مذاکره عمل می کند.

روابط امریکا و چین: مارس 2007

چین هزینه های نظامی خود را افزایش می دهد

در مارس 2007، چین افزایش 18 درصدی بودجه در هزینه های دفاعی سال 2007 را اعلام کرد که مجموعاً بیش از 45 میلیارد دلار است. افزایش مخارج نظامی به طور متوسط 15 درصد در سال از سال 1990 تا 2005. معاون رئیس جمهور ایالات متحده، دیک چنی، طی یک تور آسیایی در سال 2007 می گوید که افزایش نظامی چین با هدف اعلام شده این کشور برای «افزایش صلح آمیز» «سازگار نیست». چین می‌گوید برای «حفاظت از امنیت ملی و تمامیت ارضی»، هزینه‌های خود را افزایش می‌دهد تا آموزش‌های بهتر و حقوق بالاتر برای سربازانش ارائه دهد.

روابط رسمی و سیاست چین واحد

روابط امریکا و چین: سپتامبر 2008

چین بزرگترین طلبکار خارجی آمریکا شد

در سپتامبر 2008، چین با پیشی گرفتن از ژاپن، به بزرگترین دارنده بدهی یا اوراق خزانه ایالات متحده با حدود 600 میلیارد دلار تبدیل شد. وابستگی متقابل فزاینده بین اقتصادهای ایالات متحده و چین با تهدید یک بحران مالی، اقتصاد جهانی را آشکار می کند و نگرانی ها را در مورد عدم تعادل اقتصادی ایالات متحده و چین افزایش می دهد.

روابط امریکا و چین: آگوست 2010

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان شد

چین پس از 1.33 تریلیون دلار ارزش گذاری در سه ماهه دوم 2010، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان از ژاپن پیشی گرفت که کمی بالاتر از 1.28 تریلیون دلار ژاپن در آن سال بود. به گفته جیم اونیل، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس، چین در مسیر پیشی گرفتن از ایالات متحده به عنوان اقتصاد شماره یک جهان تا سال 2027 است. در آغاز سال 2011، چین تولید ناخالص داخلی 5.88 تریلیون دلاری را برای سال 2010 گزارش کرد، در حالی که ژاپن 5.47 تریلیون دلار بود.

روابط امریکا و چین: نوامبر 2011

“محور” ایالات متحده به سمت آسیا

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مقاله ای برای فارین پالیسی، “محور” ایالات متحده به آسیا را تشریح می کند. درخواست کلینتون برای “افزایش سرمایه گذاری – دیپلماتیک، اقتصادی، استراتژیک و غیره – در منطقه آسیا و اقیانوسیه” به عنوان اقدامی برای مقابله با نفوذ رو به رشد چین تلقی می شود. در آن ماه، در نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که ایالات متحده و هشت کشور دیگر به توافقی در مورد مشارکت ترانس پاسیفیک – یک توافقنامه تجارت آزاد چند ملیتی، دست یافته اند. اوباما بعداً اعلام کرد که قصد دارد 2500 تفنگدار دریایی در استرالیا مستقر کند که انتقاد پکن را برانگیخت.

روابط امریکا و چین: فوریه 2012

افزایش تنش های تجاری در روابط امریکا و چین

کسری تجاری ایالات متحده با چین از 273.1 میلیارد دلار در سال 2010 به بالاترین رقم تاریخ 295.5 میلیارد دلار در سال 2011 رسیده است. این افزایش سه چهارم رشد کسری تجاری ایالات متحده در سال 2011 را تشکیل می دهد. در ماه مارس، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن «درخواستی برای مشاوره» با چین در سازمان تجارت جهانی در مورد محدودیت های این کشور در صادرات فلزات کمیاب خاکی ارائه می کنند. ایالات متحده و متحدانش ادعا می کنند که سهمیه چین ناقض تجارت بین المللی شماره است.

شرکت های چند ملیتی را که از فلزات استفاده می کنند مجبور به نقل مکان به چین می کند. چین این اقدام را “عجولانه و ناعادلانه” می خواند و در عین حال متعهد شده است که از حقوق خود در اختلافات تجاری دفاع کند.

عکس فرار مخالف چینی به سفارت امریکا

روابط امریکا و چین: آوریل 2012

فرار مخالفان چینی به سفارت ایالات متحده

یک فرد چینی نابینا با نام چن گوانگ چنگ در 22 آوریل از بازداشت خانگی در استان شاندونگ و فرار او به سفارت ایالات متحده در پکن شروعی بر تغییر روابط امریکا و چین بود. دیپلمات های آمریکایی در مورد توافقی با مقامات چینی مذاکره کردند که به چن اجازه می دهد در چین بماند و در شهری نزدیک به پایتخت تحصیل کند. با این حال، پس از اینکه چن به پکن نقل مکان می کند، نظر خود را تغییر می دهد و می خواهد در ایالات متحده پناهنده شود. این توسعه روابط دیپلماتیک ایالات متحده و چین را تهدید می کند، اما هر دو طرف با اجازه دادن به چن برای بازدید از ایالات متحده به عنوان یک دانشجو و نه به عنوان یک پناهجو، از یک بحران جلوگیری می کنند.

روابط امریکا و چین: نوامبر 2012

رهبری جدید چین

نمایندگان در جلسه پایانی هجدهمین کنگره حزب ملی حزب کمونیست چین در 14 نوامبر 2012 رأی می دهند.

هجدهمین کنگره حزب ملی با جابجایی حدود 70 درصد از اعضای نهادهای اصلی رهبری کشور – کمیته دائمی دفتر سیاسی، کمیسیون نظامی مرکزی و شورای دولتی – با مهم‌ترین تغییر رهبری در دهه‌های اخیر به پایان می‌رسد. لی کچیانگ نقش نخست وزیری را بر عهده می گیرد، در حالی که شی جین پینگ جایگزین هو جین تائو به عنوان رئیس جمهور، دبیر کل حزب کمونیست و رئیس کمیسیون مرکزی نظامی می شود. شی یک سری سخنرانی در مورد “جوان سازی” چین ایراد می کند.

 

کاریکاتور اوباما در روابط با چینروابط امریکا و چین: 7 تا 8 ژوئن 2013

اجلاس Sunnylands

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در زمین های Sunnylands در رانچو میراژ، کالیفرنیا، ژوئن 2013 قدم می زنند.

پرزیدنت اوباما میزبان رئیس جمهور شی برای یک “اجلاس آستین پیراهن” در Sunnylands Estate در کالیفرنیا در تلاش برای ایجاد یک رابطه شخصی با همتای خود و کاهش روابط پرتنش ایالات متحده و چین است. رهبران متعهد می شوند در زمینه فشار دوجانبه، منطقه ای و جهانی، از جمله تغییرات آب و هوایی و کره شمالی، به طور مؤثرتری همکاری کنند. اوباما و شی همچنین متعهد شدند که یک «الگوی جدید» از روابط برقرار کنند، اشاره ای به مفهوم شی برای ایجاد «نوع جدیدی از روابط قدرت های بزرگ» برای ایالات متحده و چین.

عکس ایالات متحده اتباع چین را متهم به جاسوسی می کند

روابط امریکا و چین: 19 مه 2014

ایالات متحده اتباع چین را متهم به جاسوسی می کند

دادگاهی در ایالات متحده پنج هکر چینی را که گفته می شود با ارتش آزادیبخش خلق چین ارتباط دارند، به اتهام سرقت فناوری تجاری از شرکت های آمریکایی متهم کرد. در پاسخ، پکن همکاری خود را با کارگروه امنیت سایبری ایالات متحده و چین به حالت تعلیق درآورد. در ژوئن 2015، مقامات ایالات متحده نشان دادند که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه هکرهای چینی در پشت نقض بزرگ آنلاین دفتر مدیریت پرسنل و سرقت داده‌های بیست و دو میلیون کارمند فعلی و رسمی فدرال هستند.

روابط امریکا و چین: 12 نوامبر 2014

اعلامیه مشترک آب و هوا

در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سال 2014، پرزیدنت اوباما و رئیس جمهور شی بیانیه مشترکی در مورد تغییرات آب و هوایی صادر کردند و متعهد شدند که انتشار کربن را کاهش دهند. اوباما هدف بلندپروازانه‌تری را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا تعیین می‌کند و شی اولین وعده چین برای محدود کردن رشد انتشار کربن تا سال 2030 را می‌دهد. این تعهدات از سوی آلاینده‌های بزرگ جهان، امیدهایی را در میان برخی کارشناسان برانگیخت که می‌توانند شتاب مذاکرات جهانی را پیش از سال 2015 افزایش دهند. کنفرانس تغییرات آب و هوایی به رهبری سازمان ملل در پاریس.

روابط امریکا و چین: 30 مه 2015

هشدار آمریکا به چین درباره دریای چین جنوبی

در چهاردهمین گفتگوی سالانه شانگری-لا درباره امنیت آسیا، اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، از چین می‌خواهد تا تلاش‌های بحث برانگیز احیای زمین در دریای چین جنوبی را متوقف کند و گفت که ایالات متحده با «هر گونه نظامی‌سازی بیشتر» در سرزمین مورد مناقشه مخالف است. پیش از این کنفرانس، مقامات آمریکایی می گویند که تصاویر نظارت نیروی دریایی ایالات متحده شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد چین تجهیزات نظامی را در زنجیره ای از جزایر مصنوعی قرار می دهد، علیرغم ادعای پکن مبنی بر اینکه ساخت و ساز عمدتاً برای اهداف غیرنظامی است.

عکس تیرگی روابط امریکا و چین در دوران ترامپ

روابط امریکا و چین: 9 فوریه 2017

ترامپ سیاست چین واحد را پس از ایجاد شک و تردید تایید کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که در تماسی با رئیس‌جمهور شی به سیاست چین واحد احترام می‌گذارد. ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، با سخنرانی در تلویزیون، رویه‌های ثابت شده را شکست.

با تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان تماس گرفت و تعهد ایالات متحده به سیاست چین واحد را زیر سوال برد. سیاست چهار دهه واشنگتن متوجه شده است که فقط یک چین وجود دارد. بر اساس این سیاست، ایالات متحده روابط رسمی با جمهوری خلق چین را حفظ کرده است، اما همچنین روابط غیر رسمی با تایوان، از جمله ارائه کمک های دفاعی را حفظ کرده است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، که در ماه مارس از پکن بازدید کرد، روابط ایالات متحده و چین را روابطی توصیف کرد که “بر پایه عدم تقابل، بدون درگیری، احترام متقابل و همیشه در جستجوی راه حل های برد-برد ساخته شده است.”

روابط امریکا و چین: 6 تا 7 آوریل 2017

ترامپ در مارآ لاگو میزبان شی جینپینگ است

پرزیدنت ترامپ از شی چین برای یک نشست دو روزه در املاک مار-آ-لاگو در فلوریدا استقبال می کند، جایی که تجارت دوجانبه و کره شمالی در دستور کار قرار دارند. پس از آن، ترامپ از “پیشرفت فوق العاده” در روابط ایالات متحده و چین و شی جینپینگ به درک عمیق تر و اعتمادسازی بیشتر اشاره کرد. در اواسط ماه مه، وزیر بازرگانی ایالات متحده، ویلبر راس، از یک توافق ده قسمتی بین پکن و واشنگتن برای گسترش تجارت محصولات و خدماتی مانند گوشت گاو، مرغ، و پرداخت الکترونیکی رونمایی کرد. راس روابط دوجانبه را به عنوان “به بالاترین سطح جدید” توصیف می کند، اگرچه کشورها به مسائل تجاری بحث برانگیزتر از جمله آلومینیوم، قطعات خودرو و فولاد رسیدگی نمی کنند.

عکس تعرفه های ترامپ چین را هدف قرار می دهد

روابط امریکا و چین: 22 مارس 2018

تعرفه های ترامپ چین را هدف قرار می دهد

دولت ترامپ در پاسخ به آنچه کاخ سفید ادعا می‌کند که چینی‌ها از فناوری و مالکیت معنوی آمریکا سرقت کرده‌اند، تعرفه‌های گسترده‌ای را بر واردات کالاهای چینی به ارزش حداقل ۵۰ میلیارد دلار اعلام می‌کند. به دنبال تعرفه های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، این اقدامات کالاهایی از جمله پوشاک، کفش و لوازم الکترونیکی را هدف قرار داده و برخی از سرمایه گذاری چینی ها را در ایالات متحده محدود می کند. چین در اوایل آوریل تدابیر تلافی جویانه ای را علیه طیف وسیعی از محصولات ایالات متحده اعمال کرد و نگرانی ها از جنگ تجاری بین بزرگترین اقتصادهای جهان را برانگیخت. این اقدام نشان‌دهنده سخت‌تر شدن رویکرد پرزیدنت ترامپ در قبال چین پس از نشست‌های بلندپایه با رئیس‌جمهور شی در آوریل و نوامبر ۲۰۱۷ است.

روابط امریکا و چین: 6 جولای 2018

تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین

دولت ترامپ تعرفه های جدیدی را به ارزش 34 میلیارد دلار بر کالاهای چینی اعمال می کند. بیش از هشتصد محصول چینی در بخش‌های صنعتی و حمل‌ونقل و همچنین کالاهایی مانند تلویزیون و تجهیزات پزشکی با ۲۵ درصد مالیات وارداتی مواجه خواهند شد. چین با تعرفه های خود بر بیش از پانصد کالای آمریکایی تلافی می کند. این اقدام تلافی جویانه که ارزش آن نیز حدود 34 میلیارد دلار است، کالاهایی مانند گوشت گاو، لبنیات، غذاهای دریایی و سویا را هدف قرار می دهد. پرزیدنت ترامپ و اعضای دولت او بر این باورند که چین با سوء استفاده از قوانین تجارت آزاد به ضرر شرکت‌های آمریکایی فعال در چین، ایالات متحده را از بین می‌برد. پکن از اقدامات دولت ترامپ به عنوان “قلدری تجاری” انتقاد می کند و هشدار می دهد که تعرفه ها می تواند باعث ناآرامی در بازار جهانی شود.

روابط امریکا و چین: 4 اکتبر 2018

پنس سخنرانی سیگنال رویکرد خط سخت

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، سخنرانی‌ای را ارائه می‌کند که نشان‌دهنده روشن‌ترین بیان تاکنون از سیاست دولت ترامپ در قبال چین و سخت‌تر شدن قابل توجه موضع ایالات متحده است. پنس می گوید که ایالات متحده رقابت را بر همکاری با استفاده از تعرفه ها برای مبارزه با «تهاجم اقتصادی» اولویت خواهد داد. او همچنین آنچه را که تجاوز نظامی فزاینده چین به ویژه در دریای چین جنوبی می خواند محکوم می کند، از افزایش سانسور و آزار مذهبی توسط دولت چین انتقاد می کند و چین را به سرقت مالکیت معنوی آمریکا و مداخله در انتخابات ایالات متحده متهم می کند. وزارت امور خارجه چین سخنرانی پنس را «اتهامات بی‌اساس» خواند و هشدار داد که چنین اقداماتی می‌تواند به روابط آمریکا و چین آسیب برساند.

روابط امریکا و چین: 1 دسامبر 2018

کانادا مدیر اجرایی هواوی را دستگیر کرد

 گ وانژو، مدیر مالی شرکت مخابراتی و الکترونیکی چینی هوآوی، به درخواست ایالات متحده در کانادا دستگیر شد. وزارت دادگستری ایالات متحده مدعی است که هواوی و منگ تحریم های تجاری علیه ایران را نقض کرده و مرتکب کلاهبرداری شده اند و درخواست استرداد او را دارد. در اقدامی تلافی جویانه، چین دو شهروند کانادایی را که مقامات آنها را به تضعیف امنیت ملی چین متهم می کنند، بازداشت می کند. مقامات چینی با خواندن دستگیری منگ یک “حادثه سیاسی جدی” خواستار آزادی فوری او شدند. در سپتامبر 2021، منگ با دادستان های ایالات متحده به توافق رسید و اجازه یافت به چین بازگردد. دولت چین نیز این دو کانادایی را آزاد می کند.

شکایت هواوی از امریکا

روابط امریکا و چین: 6 مارس 2019

شکایت هواوی از آمریکا

در میان روند قانونی علیه منگ، هواوی از ایالات متحده در یک شکایت جداگانه به دلیل ممنوعیت آژانس های فدرال ایالات متحده از استفاده از تجهیزات غول مخابراتی شکایت کرد. در نبرد با پکن برای برتری تکنولوژیک، دولت ترامپ یک کمپین تهاجمی را راه‌اندازی می‌کند و به کشورهای دیگر هشدار می‌دهد که از تجهیزات هواوی برای ساخت شبکه‌های 5G استفاده نکنند و ادعا می‌کند که دولت چین می‌تواند از این شرکت برای جاسوسی استفاده کند.

روابط امریکا و چین: 10 مه 2019

جنگ تجاری تشدید می شود

پس از شکست مذاکرات تجاری، دولت ترامپ تعرفه کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را از 10 به 25 درصد افزایش داد. چین با اعلام برنامه هایی برای افزایش تعرفه ها بر 60 میلیارد دلار کالاهای آمریکایی، تلافی جویانه را اعلام کرد. پرزیدنت ترامپ می گوید که معتقد است هزینه های سنگین تحمیل شده توسط تعرفه ها، چین را وادار می کند تا معامله ای را به نفع ایالات متحده انجام دهد، در حالی که وزارت خارجه چین می گوید ایالات متحده “انتظارات گزاف” دارد. چند روز بعد، دولت ترامپ شرکت‌های آمریکایی را از استفاده از تجهیزات مخابراتی ساخت خارجی که می‌تواند امنیت ملی را تهدید کند، ممنوع کرد، اقدامی که گمان می‌رود هواوی را هدف قرار دهد. وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز هوآوی را به لیست سیاه نهادهای خارجی خود اضافه کرده است.

روابط امریکا و چین: 5 آگوست 2019

ایالات متحده چین را دستکاری کننده ارز می‌داند

پس از اینکه بانک مرکزی چین اجازه داد یوآن به میزان قابل توجهی تضعیف شود، دولت ترامپ چین را به عنوان دستکاری کننده ارز معرفی کرد. این نام که برای اولین بار از سال 1994 برای چین اعمال شد، عمدتاً نمادین است، اما کمتر از یک هفته پس از اعلام تعرفه های بیشتر ترامپ بر 300 میلیارد دلار کالاها، صورت می گیرد. این بدان معناست که هر چیزی که ایالات متحده از چین وارد می کند اکنون با مالیات مواجه است. پکن هشدار می دهد که این نامگذاری باعث آشفتگی بازار مالی خواهد شد.

روابط امریکا و چین: 27 نوامبر 2019

ترامپ لایحه حمایت از معترضان هنگ کنگ را امضا کرد

رئیس جمهور ترامپ قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ را پس از تصویب در کنگره ایالات متحده با اکثریت قاطع امضا می کند. این قانون به ایالات متحده اجازه می دهد تا افراد مسئول نقض حقوق بشر در هنگ کنگ را تحریم کند. همچنین مقامات ایالات متحده را ملزم می کند که هر سال ارزیابی کنند که آیا هنگ کنگ از «درجه بالایی از خودمختاری» از پکن برخوردار است یا خیر. بسیاری از معترضان طرفدار دموکراسی که از ژوئن تظاهرات کرده اند، تصویب این لایحه را جشن می گیرند. مقامات چینی این اقدام را محکوم می کنند، چندین سازمان مستقر در ایالات متحده را تحریم می کنند و بازدید کشتی های جنگی ایالات متحده از هنگ کنگ را متوقف می کنند.

روابط امریکا و چین: 15 ژانویه 2020

قرارداد تجاری «فاز اول» امضا شد

پرزیدنت ترامپ و لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین، توافقنامه [PDF] را امضا کردند، یک پیشرفت در جنگ تجاری تقریباً دو ساله بین دو اقتصاد بزرگ جهان. این قرارداد برخی از تعرفه های ایالات متحده بر واردات چینی را کاهش می دهد و چین را متعهد می کند که 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای آمریکایی از جمله محصولات کشاورزی و خودرو را طی دو سال خریداری کند. چین همچنین متعهد شده است که حفاظت از مالکیت معنوی را اجرا کند. اما این توافق اکثر تعرفه‌ها را حفظ می‌کند و به یارانه‌های گسترده دولت چین اشاره نمی‌کند، که نگرانی دیرینه ایالات متحده است، اگرچه ترامپ می‌گوید این موارد می‌تواند در یک توافق آینده حل شود. چند روز قبل از امضای قرارداد، ایالات متحده نام چین را به عنوان دستکاری کننده ارز کنار گذاشت.

روابط امریکا و چین: 31 ژانویه 2020

دولت ترامپ تمامی شهروندان غیرآمریکایی را که اخیراً به سرزمین اصلی چین سفر کرده‌اند، از ورود به ایالات متحده منع می‌کند، زیرا شیوع ویروس کرونای جدید برای اولین بار در شهر ووهان چین گزارش شده است. در ماه مارس، سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع بیماری را پس از سرایت آن به بیش از صد کشور جهان یک بیماری همه گیر اعلام کرد. مقامات برجسته در چین و ایالات متحده طرف مقابل را مقصر این همه گیری می دانند. سخنگوی وزارت خارجه چین بدون مدرک ادعا می کند که ارتش ایالات متحده ویروس را به چین آورده است، در حالی که رئیس جمهور ترامپ بارها به “ویروس چینی” اشاره می کند که به گفته او به دلیل شکست دولت چین گسترش یافته است. در ماه آوریل، مقامات ارشد هر دو کشور با برجسته کردن زمینه های همکاری در بحبوحه بحران، لحن خود را تغییر دادند. با این حال، ترامپ سازمان جهانی بهداشت را به دلیل تعصب نسبت به چین مقصر می داند و متوقف می شود.

دولت چین حداقل سیزده روزنامه نگار از سه روزنامه آمریکایی -نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست- را که اعتبارنامه مطبوعاتی آنها در سال 2020 منقضی می شود، اخراج می کند. آمریکا، اطلاعاتی را در مورد عملیات خود در چین با دولت به اشتراک بگذارید. وزارت خارجه چین می گوید این اقدامات در پاسخ به تصمیم دولت ایالات متحده در اوایل سال جاری برای محدود کردن تعداد خبرنگاران چینی از پنج رسانه دولتی در ایالات متحده به 100 نفر است که از 160 نفر کاهش یافته است و این رسانه ها را به عنوان خارجی معرفی می کند. ماموریت ها در نوامبر 2021، واشنگتن و پکن توافق کردند که محدودیت های روزنامه نگارانی که در کشورهای یکدیگر کار می کنند را کاهش دهند.

روابط امریکا و چین: 14 جولای 2020

ترامپ به وضعیت ویژه هنگ کنگ پایان داد

پلیس ضد شورش مردی را پس از پاکسازی اعتراضات علیه قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ بازداشت کرد.

پلیس ضد شورش مردی را پس از پاکسازی اعتراضات علیه قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ بازداشت کرد. دیل د لا ری / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ

دو هفته پس از تصویب قانون امنیت ملی جدید پکن برای هنگ کنگ، رئیس جمهور ترامپ فرمان اجرایی را امضا کرد که به وضعیت تجارت ترجیحی این شهر با ایالات متحده پایان می دهد. او همچنین قوانینی را برای تحریم مقامات و مشاغلی که آزادی و استقلال هنگ کنگ را تضعیف می کنند، امضا می کند. مقامات چینی تهدید کرده اند که تحریم های تلافی جویانه ای علیه افراد و نهادهای آمریکایی اعمال خواهند کرد. آنها مداخله ایالات متحده در امور داخلی چین را محکوم می کنند، از جمله اعلامیه روز قبل واشنگتن مبنی بر غیرقانونی بودن بیشتر ادعاهای پکن در دریای چین جنوبی.

عکس تعطیلی کنسولگری چین در امریکا

روابط امریکا و چین: 22 جولای 2020

ایالات متحده و چین کنسولگری های خود را در تشدید تنش دیپلماتیک می بندند

ایالات متحده به چین دستور می دهد تا کنسولگری خود در هیوستون تگزاس را ببندد، زیرا این کشور مرکز جاسوسی و سرقت مالکیت معنوی است. چین این دستور را محکوم می کند و با بستن کنسولگری ایالات متحده در چنگدو به تلافی می پردازد. در همان هفته، واشنگتن دو هکر چینی را به اتهام سرقت تحقیقات واکسن کروناویروس متهم کرد و یازده شرکت چینی را به دلیل نقش گزارش شده آنها در نقض حقوق بشر در سین کیانگ تحریم کرد. در همین حال، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، آمریکا را مسئول تنش ها می داند.

روابط امریکا و چین: 23 جولای 2020

پمپئو: تعامل با چین شکست خورده است

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سخنرانی ای با عنوان “چین کمونیستی و آینده جهان آزاد” ارائه می دهد که نشان دهنده یک تغییر عمیق در سیاست ایالات متحده است. وی با محکوم کردن اقدامات تجاری ناعادلانه، سرقت مالکیت معنوی، نقض حقوق بشر در سین کیانگ و هنگ کنگ، و اقدامات تهاجمی در دریای چین شرقی و جنوبی، اعلام می کند که دوران تعامل با حزب کمونیست چین به پایان رسیده است. او از شهروندان چینی و دموکراسی‌های سراسر جهان می‌خواهد که پکن را برای تغییر رفتار و احترام به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین تحت فشار قرار دهند.

روابط امریکا و چین: نوامبر 2020 – دسامبر 2020

ترامپ با نزدیک شدن به انتقال فشارها را افزایش می دهد

 پرزیدنت ترامپ تلاش می کند میراث سخت گیری خود در قبال چین را در هفته های آخر ریاست جمهوری خود تثبیت کند. جان رتکلیف، مدیر اطلاعات ملی، چین را “بزرگترین تهدید برای آمریکا امروز” می خواند، در حالی که وزارت بازرگانی ده ها شرکت چینی از جمله بزرگترین سازنده تراشه کشور، شرکت بین المللی تولید نیمه هادی (SMIC) را به لیست سیاه تجاری خود اضافه می کند. وزارت امور خارجه قوانین ویزا برای حدود نود میلیون عضو حزب کمونیست چین را تشدید می کند. همچنین مقامات چینی بیشتری از جمله چهارده عضو قانونگذار چین را به دلیل سوء استفاده در هنگ کنگ، سین کیانگ و جاهای دیگر تحریم می کند. علاوه بر این، کاخ سفید سرمایه‌گذاری ایالات متحده در شرکت‌های چینی را که می‌گوید با ارتش آزادی‌بخش خلق ارتباط دارند، ممنوع می‌کند. مقامات چینی قول تلافی در برابر این اقدامات و سایر اقدامات دولت ترامپ را داده اند.

روابط امریکا و چین: 21 ژانویه 2021

ایالات متحده سوء استفاده چین از اویغورها را نسل کشی می داند

در آخرین روز ریاست جمهوری ترامپ، پمپئو اعلام کرد که چین در حال ارتکاب جنایات علیه بشریت و نسل کشی علیه اویغورها، یک گروه قومی مسلمان عمدتاً از منطقه سین کیانگ چین است. ایالات متحده اولین است.

این کشور این شرایط را برای سوء استفاده هایی که دولت چین در چند سال گذشته مرتکب شده است، اعمال کند. دولت چین وقوع نسل کشی را رد می کند. دولت جو بایدن بیانیه پمپئو را تأیید می کند. تا پایان سال تمام واردات از سین کیانگ را ممنوع می کند.

روابط امریکا و چین: 19 مارس 2021

بایدن تعرفه های ترامپ و سایر اقدامات سخت را حفظ می کند

اولین ملاقات حضوری بین مقامات ارشد دولت بایدن و مقامات چینی در آنکوریج آلاسکا، منعکس کننده اختلافات عمیق بین دو طرف است و بدون بیانیه مشترک پایان یافت. در ماه‌های پس از این نشست، دولت بایدن به برخی از سیاست‌های دولت ترامپ ادامه می‌دهد، اگرچه تاکید بیشتری بر هماهنگی اقدامات خود با متحدان دارد. این کشور تعرفه‌ها را بر واردات چین حفظ می‌کند، مقامات چینی را به دلیل سیاست‌های هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ تحریم می‌کند، ده‌ها شرکت چینی را در لیست سیاه قرار می‌دهد، و ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌های چینی مرتبط با ارتش را در دوره ترامپ گسترش می‌دهد. پرزیدنت بایدن در اولین سخنرانی خود در کنگره در ماه آوریل بر اهمیت افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها و فناوری ایالات متحده برای رقابت با چین تاکید کرد.

 

عکس اعلام تهدید امنیتی چین برای ناتوروابط امریکا و چین: 14 ژوئن 2021

به اصرار آمریکا، ناتو چین را «چالش امنیتی» اعلام کرد:

ناتو که در سال‌های اخیر بر جلوگیری از تجاوز و تروریسم روسیه تمرکز کرده است، بیانیه‌ای منتشر می‌کند که تمرکز این ائتلاف را گسترش می‌دهد تا تهدیداتی از جانب چین، مانند توسعه سلاح‌های هسته‌ای و مدرن‌سازی نظامی این کشور را در بر بگیرد. در بیانیه آمده است: «جاه طلبی‌های اعلام‌شده و رفتار قاطعانه چین چالش‌های سیستمی را برای نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و حوزه‌های مرتبط با امنیت اتحاد ایجاد می‌کند». این اولین بار است که در بیانیه ناتو به تهدیدهای چین اشاره می شود. این بیانیه در حالی منتشر می شود که دولت بایدن متحدان خود را تحت فشار قرار می دهد تا به طور جمعی به چین پاسخ دهند.

روابط امریکا و چین: 10 نوامبر 2021

همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی در میان تنش ها

ایالات متحده و چین، بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای در جهان، بیانیه مشترکی را در جریان اجلاس آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو امضا کردند. آنها توافق کردند که در دهه آینده همکاری در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی را تقویت کنند و در افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، توسعه چارچوب های نظارتی و به کارگیری فناوری هایی مانند جذب کربن با یکدیگر همکاری کنند. مقامات ایالات متحده و چین این توافق را تحسین می کنند و شی ژنهوا، نماینده چین در آب و هوا گفت: “توافق بین ایالات متحده و چین بیشتر از اختلاف نظر وجود دارد.”

روابط امریکا و چین: 15 نوامبر 2021

بایدن و شی درباره «نرده‌های محافظ» برای جلوگیری از درگیری صحبت کردند

اولین نشست رسمی رهبران از زمان روی کار آمدن بایدن به صورت مجازی برگزار می شود و بیش از سه ساعت به طول می انجامد. مشابه با نشست آلاسکا، رهبران مسائل مربوط به اختلافات طولانی مدت را بیان کردند، بایدن در مورد نقض حقوق بشر توسط پکن ابراز نگرانی کرد و شی گفت که حمایت ایالات متحده از تایوان مانند “بازی با آتش” است. هیچ پیشرفت بزرگی و یا بیانیه مشترک نهایی وجود ندارد، اگرچه بایدن می گوید که آنها برای جلوگیری از درگیری «نرده های محافظ» ایجاد می کنند، و کارشناسان می گویند که این یک گام مثبت است که این دیدار حتی انجام شود.

عکس تحریم المپیک 2022 پکن توسط امریکا

روابط امریکا و چین: 4 فوریه 2022

آمریکا المپیک پکن را بایکوت دیپلماتیک کرد

ایالات متحده با استناد به نقض حقوق بشر دولت چین در سین کیانگ و جاهای دیگر، بازی های المپیک زمستانی در پکن را تحریم دیپلماتیک می کند. تعداد انگشت شماری از کشورهای دیگر از جمله استرالیا، کانادا و بریتانیا نیز از اعزام مقامات به بازی ها خودداری می کنند. مقامات چینی می گویند که ایالات متحده در تلاش است تا «ورزش را سیاسی کند، تفرقه ایجاد کند و درگیری ایجاد کند». هیچ ورزشکاری به طور علنی در طول بازی‌های المپیک اعتراض نمی‌کند، اگرچه تعدادی از آنها مراسم افتتاحیه را نادیده می‌گیرند و علیه سوء استفاده‌های چین پس از بازی‌ها صحبت می‌کنند.

روابط امریکا و چین: 18 مارس 2022

بایدن شی جینپینگ را درباره جنگ روسیه در اوکراین تحت فشار قرار می دهد

چند روز پس از اینکه مقامات آمریکایی گفتند روسیه از چین برای کمک نظامی درخواست کرده است، بایدن با شی جینپینگ تماس ویدیویی برقرار می کند و تهدید می کند که اگر چین حمایت مادی ارائه کند، «عواقب» خواهد داشت. این تماس هفته‌ها پس از حمله روسیه به اوکراین صورت می‌گیرد. در آن زمان، چین از محکوم کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دلیل جنگ و بحران انسانی ناشی از آن خودداری می کند. . دیپلمات‌های چینی و رسانه‌های دولتی نیز تئوری توطئه روسیه را تکرار می‌کنند مبنی بر اینکه ایالات متحده از آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین حمایت مالی می‌کند. در طول این تماس، بایدن تحریم‌ها و سایر تلاش‌هایی را که با متحدانش برای مجازات روسیه هماهنگ شده است، ارائه می‌کند. شی از تحریم‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید این تحریم‌ها «تنها باعث رنج مردم می‌شود». هر دو رهبر از مذاکرات صلح حمایت می کنند.

روابط امریکا و چین: 26 مه 2022

استراتژی چین بایدن فراخوانی برای احیای رقابت پذیری ایالات متحده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در یک سخنرانی که مدت‌ها منتظر آن بودیم، بر اهمیت تقویت رقابت‌پذیری ایالات متحده در قبال چین تأکید کرد. او چین را «جدی‌ترین چالش بلندمدت نظم بین‌الملل» می‌خواند و اقتدارگرایی این کشور را با تعهدات ایالات متحده برای پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر مقایسه می‌کند، اما همچنین می‌گوید واشنگتن مصمم است از درگیری اجتناب کند. سه رکن استراتژی دولت بایدن سرمایه گذاری در صنعت داخلی، فناوری و زیرساخت است. همسویی با متحدان و شرکا برای مقابله با تجاوز فزاینده چین؛ و رقابت با چین در سطح جهانی. وزارت خارجه چین سخنان بلینکن را «اطلاعات نادرست» محکوم کرد و در مقابل گفت که چین «نگهبان نظم بین‌المللی» است.

روابط امریکا و چین: 2 آگوست 2022

تشدید تنش ها بر سر سفر پلوسی به تایوان

پس از ماه ها هشدار مقامات چینی به ایالات متحده در مورد تقویت روابط با تایوان، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در سفری که به گفته او برای نشان دادن حمایت ایالات متحده از این جزیره است، از تایپه بازدید می کند. این سفر باعث می شود پکن مذاکرات آب و هوایی آمریکا و چین را به حالت تعلیق درآورد، برخی از کانال های ارتباطی نظامی در سطح بالا را قطع کند و پلوسی را تحریم کند. ارتش چین تمرینات شلیک مستقیم انجام می دهد که به طور مؤثر جزیره را محاصره می کند و بسیار بزرگتر از تمرینات انجام شده در آخرین بحران تنگه تایوان در سال 1996 است. همچنین موشک های بالستیک را بر فراز جزیره پرتاب می کند که برخی از آنها در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود می آیند و چینی ها هواپیماها از خط میانه بین سرزمین اصلی چین و تایوان عبور می کنند. گروه هفت (G7) با «فعالیت نظامی تهاجمی» چین مخالف است و می‌گوید که خطر بی‌ثباتی منطقه را به دنبال دارد. وزارت خارجه چین ایالات متحده را مسئول تنش‌ها می‌داند، در حالی که تسای رئیس‌جمهور تایوان می‌گوید واکنش چین وضعیت موجود را تضعیف کرده است.

روابط امریکا و چین: 7 اکتبر 2022

محدودیت های ایالات متحده صنعت تراشه چین را شوکه می کند

وزارت بازرگانی ایالات متحده محدودیت های گسترده ای [PDF] بر صادرات تراشه های محاسباتی پیشرفته ساخت ایالات متحده و تجهیزات مرتبط به چین اعمال می کند. مقامات بازرگانی می گویند چین از این اقلام برای «تولید سیستم های نظامی پیشرفته» و «ارتکاب نقض حقوق بشر» استفاده می کند. شرکت‌ها و افراد آمریکایی که می‌خواهند از توسعه تراشه‌های چین حمایت کنند، اکنون برای انجام این کار به تأییدیه دولت ایالات متحده نیاز دارند. این محدودیت ها همچنین شامل شرکت های خارجی می شود که از ابزارها و نرم افزارهای ساخت ایالات متحده استفاده می کنند. کارشناسان انتظار دارند که این حرکت صنعت تراشه داخلی چین را که در سال‌های اخیر بودجه‌ای از دولت دریافت کرده، اما هنوز توانایی تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌ها را ندارد، از بین ببرد. سخنگوی وزارت خارجه چین می گوید که ایالات متحده با این محدودیت ها “تنها به خود آسیب می رساند و منزوی می کند”.

روابط امریکا و چین:: 14 نوامبر 2022

بایدن و شی به دنبال ترمیم روابط هستند

در اندونزی، بایدن و شی برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری بایدن به صورت حضوری ملاقات کردند. هر دو رهبر تمایل خود را برای کاهش تنش‌های دوجانبه ابراز کرده و با بازگشایی کانال‌های ارتباطی، از جمله گفتگوهای آب و هوایی که ماه‌ها قبل به حالت تعلیق درآمده بودند، موافقت کردند. بایدن می گوید که ایالات متحده به شدت با چین رقابت خواهد کرد، اما او «به دنبال درگیری نیست». بر اساس گزارش وزارت خارجه چین، شی می‌گوید که کشورها باید «راه درست برای کنار آمدن» را بررسی کنند. در این نشست سه ساعته، رهبران درباره جنگ روسیه در اوکراین نیز بحث کردند. بر اساس اعلامیه ایالات متحده، رهبران مخالفت خود را با استفاده از سلاح های هسته ای در اوکراین ابراز کردند، در حالی که در قرائت چینی اشاره ای به سلاح هسته ای نشده است. بایدن نگرانی خود را در مورد نقض حقوق در سین کیانگ و تجاوز چین به تایوان مطرح کرد و تاکید کرد که سیاست ایالات متحده در قبال این جزیره تغییر نکرده است.

روابط امریکا و چین: 4 فوریه 2023

آمریکا بالون مظنون جاسوسی چینی را سرنگون کرد

رئیس جمهور بایدن به نیروی هوایی ایالات متحده دستور می دهد تا یک بالون تحت کنترل چین را در سواحل جنوب شرقی ایالات متحده ساقط کند، زیرا مقامات امنیتی می گویند که این بالون از سایت های نظامی حساس جاسوسی می کند. چین این بالون را یک هواپیمای غیرنظامی برای نظارت بر آب و هوا می نامد که به طور تصادفی به فضای هوایی ایالات متحده منحرف شد. وزارت خارجه چین سقوط این هواپیما را “نقض جدی رویه بین المللی” محکوم می کند و قول تلافی می دهد. این حادثه باعث می‌شود دولت بایدن سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن را لغو کند و نگرانی‌های تازه‌ای را در مورد بدتر شدن روابط ایالات متحده و چین که قبلاً به دلیل حمایت ایالات متحده از تایوان و اصطکاک‌های تجاری تیره شده است، افزایش می‌دهد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x