کشاورزی

همه چیز در مورد مراحل کاشت برنج + کاشت برنج ، آبیاری ، کود ، برداشت

مراحل کاشت برنج ساده است؛ بذر تهیه کنید، زمین مناسب داشته باشید و به مقدار کافی به آن آب و کود برسانید تا برنج شما آماده برداشت شود.

به گزارش پارت نیوز؛ مراحل کاشت برنج عموماً یکسان است. درواقع برنج انواع برنج بافت‌های بلند، متوسط و کوتاه دارد. شما می‌توانید برنج را در شالی، زمین کشاورزی، حیاط خانه و حتی یک سطل نیز پرورش دهید. اما باید به نکاتی نظیر میزان خاک، آب کافی و سایر موادی که بذر برنج برای باروری نیاز دارد توجه کنید.

مراحل کشت برنج درانواع برنج تفاوت زیادی ندارد. برنج دانه کوتاه، دانه‌متوسط و دانه بلند در مخلوطی از خاک و آب رشد می‌کنند. این موضوع به آن معنا است که برنج برای رشد رطوبت زیادی لازم دارد. درواقع باید برنج را در گودال آب یا شرایطی باتلاق شکل کاشت.  توجه داشته باشید که زمانی که برنج رشد کرد، باید آب داخل زمین تخلیه شود تا امکان برداشت محصول فراهم شود. سپس باید آن را آسیاب کنید. محصول شما پس‌ازاین مراحل آماده است.

در ادامه تمام مراحل کاشت برنج را به‌صورت جز به‌جز توضیح می‌دهیم. اما لازم است قبل از آن چند نکته را به شما بگوییم.

مراحل کاشت برنج با تصویر

مراحل کاشت برنج در شالیزار

کاشت برنج آسان است. یک بسته بذر برنج را روی خاک بپاشید، آن را به‌آرامی بپوشانید و اجازه دهید در جای خود جوانه بزند. طبق تجربه من، نشاءها در عرض یک هفته پس از کاشت جوانه می‌زنند. گیاهان در طول تابستان به مدت 50 تا 85 روز پس از کاشت، بسته به‌گونه‌ای که رشد می‌کنید، برگ می‌دهند.

مراحل کاشت برنج: خرید بذر

شما می‌توانید بذر برنج را از هر فروشگاه لوازم باغبانی یا کشاورز خریداری کنید. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت برنج است چراکه شما شش نوع اصلی برنج پیش روی خود برای انتخاب دارید:

دانه بلند: این نوع برنج دانه‌های سبک و کرکی تولید می‌کند. نسبت به انواع دیگر کمی خشک‌تر است.

دانه‌متوسط: این نوع مرطوب، لطیف، کمی چسبنده و در هنگام پخت کمی خامه‌ای است. بافتی مشابه دانه بلند دارد.

دانه کوتاه: برنج دانه کوتاه وقتی پخته می‌شود نرم و چسبناک می‌شود. همچنین کمی شیرین‌تر است – این برنجی است که باید با سوشی استفاده کنید.

شیرین: این برنج را گاهی اوقات برنج چسبنده می‌نامند و زمانی که پخته می‌شود لکه‌دار می‌شود. اغلب برای محصولات منجمد استفاده می‌شود.

معطر: این نوع برنج نسبت به انواع دیگر طعم و عطر بیشتری دارد. این دسته شامل باسماتی، یاس، قرمز، و ژاپنی سیاه است.

آربوریو: این نوع پس از پخت با مرکز جویدنی حالت خامه‌ای پیدا می‌کند. در درجه اول برای ریزوتو و سایر غذاهای ایتالیایی استفاده می‌شود.

بذرهای محلی: انواع برنج ایرانی شامل بذرهای محلی می شوند. معروفترین برنج ایرانی طارمی و هاشمی است. در ایران برنج در دو سری کشت می شود و کشت اول و دوم دارد. این دو کشت نسبت به کیفیت با هم متفاوتند. برنج در ایران دو بار هم برداشت می شود و داشت دوم از داشت اول با ارزش تر است.

مراحل کاشت برنج: انتخاب محل کشت

بعدازآنکه نوع برنج خود را انتخاب کردید در درجه دوم اهمیت محلی قرار دارد که می‌خواهید بذر برنج را دران جا بپاشید. برای این کار شما باید بدانید که محل کاشت برنج چه شرایطی باید داشته باشد. خاک زمین که دران برنج می‌کارید باید از خاک رس کمی اسیدی تشکیل‌شده باشد تا بهترین نتیجه را به دست آورید. بذر برنج خود را در سطل‌های پلاستیکی با همان نوع خاک بکارید. در هر فضایی که مراحل کاشت برنج را انجام می‌دهید مطمئن شوید که میزان آب موردنیازتان تأمین می‌شود و مسیری را برای تخلیه آب از قبل در نظر داشته باشید تا در زمان برداشت دچار مشکل نشوید.

زمین شما باید نور کامل خورشید را دریافت کند، زیرا برنج با نور روشن و دمای حداقل 21 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را دارد.

یکی از نکات مهم در کاشت برنج فصل است؛ منطقه‌ای که درآن برنج می‌کارید حداقل باید بین 3 تا 6 ماه فصل گرم داشته باشد. بذر برنج یک‌فصل طولانی و گرم برای رشد نیاز دارد. پس آب هوای شمالی ایران و شاید جنوب کشور مناسب کاشت برنج باشد. درصورتی‌که آب‌وهوای مناسب را ندارید بهتر کاشت در محیط گلخانه‌ای انجام گیرد.

مراحل کاشت برنج: آماده ‌سازی بذر برنج برای کاشت

بهتر از بذرهای برنج را در آب خیس کنید تا برای کاشت آماده شوند. اجازه دهید حداقل 12 ساعت خیس بخورند. اما نباید حداکثر بیش از 36 ساعت خیس بخورند. سپس دانه‌ها را از آب خارج کنید.

درحالی‌که بذرهای شما در حال خیساندن هستند، برنامه‌ریزی کنید که کجا و چگونه می‌خواهید آن‌ها را بکارید. پیشنهاد می‌کنیم بذرها را به‌صورت ردیفی بکارید تا آبیاری و جدا کردن علف‌های هرز از برنج راحت‌تر شود. ساختن تران شه‌ها و مسدود کردن انتهای آن را در نظر بگیرید تا آب دران محفوظ بماند و سد شود (از برم‌ها نیز می‌توان استفاده کرد).

عکس نشاء برنج

مراحل کاشت برنج: کاشت بذر در خاک

بهتر است که بذر برنج را در طول فصل پاییز یا بهار خاک بکارید. از شر علف‌های هرز خلاص شوید، بسترها را بچینید و خاک را صاف کنید. اگر از سطل استفاده می‌کنید، آن‌ها را 15 سانتی‌متر خاک مرطوب پرکنید. سپس دانه‌های برنج را اضافه کنید.

توجه کنید که پر کردن یک محوطه کوچک از آب خیلی راحت‌تر از پر کردن یک محوطه بزرگ است؛ پس اگر آب کافی ندارید زمین را به چند بخش تقسیم کنید.

درصورتی‌که در پاییز اقدام به کاشت می‌کنید، در بهار حتماً علف‌های هرز را از بین ببرید. دانه‌های برنج به تمام مواد مغذی و فضایی که می‌توانند دریافت کنند نیاز دارند.

مراحل کاشت برنج: پوشاندن بذر و نحوه کود دادن

سطل‌ها یا فضای باغ را با 5.1 سانتی‌متر آب پرکنید. درصورتی‌که آب کافی برای غرقابی کردن محیط ندارید می‌توانید خاک را دائماً مرطوب کنید. به‌طوری‌که حداقل رطوبت 70 درصدی داشته باشید.

بعدازآنکه روی بذرها لایه‌ای خاک اضافه کردید؛ کمپوست یا مالچ را به خاک اضافه کنید. این به‌طور خودکار دانه‌ها را در خاک فرومی‌کند. کمپوست ارگانیک رطوبت را در خود نگه می‌دارد، بنابراین برای مناطق خشک این گزینه مناسب‌تر است.

عکش کاشت نشاء در چین

مراحل کاشت برنج: رشد نشاء

مراقب سطح آب یا رطوبت خاک باشید. نباید رطوبت خاک کمتر از 70 درصد باشد. اگر نمی‌خواهید 5.1 سانتی‌متر آب برای رشد برنج نگه‌دارید باید اطمینان حاصل کنید که خاک به‌طور مداوم مرطوب است. انتظار می‌رود بعد از حدود 1 هفته شاهد رشد نشاء باشید.

اگر گیاهان شما در سطل هستند شما می‌توانید در شب و زمانی که هوا خنک است آن را به مکانی گرم‌تر منتقل کنید. برنج در گرما رشد می‌کند، و اگر دماپایین بیاید، احتمالاً شاهد توقف رشد خواهید بود.

اگر شما جزو افرادی هستید که ترجیح می‌دهید به‌جای بذر از نشاء برنج استفاده کنید حتماً از فروشنده نحوه کشت نشاء را بپرسید تا بدانید میزان غرقابی آبی که برای کشت نشاء نیاز دارید چقدر است. توجه داشته باشید در صورت انتخاب مراحل کاشت برنج با نشاء شما لزوماً باید از روش غرقابی استفاده کنید.

عکس کاشت برنج در استرالیا

مراحل کاشت برنج: ایجاد فاصله بین نشاء

درصورتی‌که از کاشت به روش بذر استفاده می‌کنید. پس از رشد بذرها باید فاصله نشاءهای برنج را به میزان 10 سانتی‌متر رعایت کنید. در صورتی هم که نشاء می‌کارید حتماً حریم 10 سانتی‌متری از هر طرف برای هر نشاء را رعایت کنید. دقت کنید که هر ردیف کاشت شما از ردیف دیگر باید بین 22.9 تا 30.5 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند. اجازه دهید بذرها تا 17.8 سانتی‌متر شوند که به‌طور متوسط حدود یک ماه طول می‌کشد.

عکس خوشه زرد شده برنج

مراحل کاشت برنج: برداشت

شما باید مدتی را صبر کنید تا دانه‌های برنج بالغ شوند. این تقریباً 3 یا 4 ماه طول می‌کشد. در طول این مدت، آن‌ها می‌توانند به‌اندازه کافی رشد کنند. توجه کنید که حتماً قبل از برداشت برنج باید آب زمین تخلیه شود. پس از تخلیه آب زمین در طول دو هفته برگه‌ای برنج سبز به رنگ طلایی می‌شوند. این دقیقه زمانی است که شما باید برنج خود را برداشت کنید.عکس برداشت برنج با دستگاه مکانیزه

مراحل کاشت برنج: جداسازی ساقه از دانه‌های برنج

ساقه‌ها را برش دهید و بگذارید خشک شوند. وقتی برنج طلایی شد حدود 2 هفته بعد از تخلیه آب زمین آن‌ها آماده هستند. ساقه‌ها را درست زیر سر، جایی که دانه‌های برنج قرار می‌گیرد، ببرید. جیب‌های کوچکی را در بالای ساقه می‌بینید که بدون شک پوسته برنج هستند.

باید بین 2 تا 3 هفته صبر کنید تا ساقه‌ها خشک شوند. با بریده شدن ساقه‌ها، آن‌ها را در روزنامه بپیچید و به مدت 2 تا 3 هفته در جای خشک و آفتابی قرار دهید. رطوبت باید کاملاً خشک شود تا بتوانید به دانه‌ها تمیز برسید.

عکس جدا کردن نشاء برنج برای کاشت

مراحل کاشت برنج: آماده‌سازی برنج برای عرضه

برای آنکه برنج شما برای عرضه آماده شود می‌توانید آن را در دمای 82 درجه سانتی‌گراد به مدت یک ساعت بپزید. سرها را بردارید و آن‌ها تفت دهید. نباید خیلی داغ باشد وگرنه دانه‌ها می‌سوزند. در طول این مدت، آن‌ها باید سایه تیره‌تری از قهوه‌ای طلایی داشته باشند.

هسته‌ها را از پوسته جدا کنید. بعد از تمام شدن زمان، بگذارید سرد شوند. سپس آن‌ها را با دست بمالید (یا از هاون و هاون استفاده کنید) تا مغزها را از پوسته جدا کنید. اکنون با دانه‌های برنج سروکار دارید که درواقع می‌شناسید. با این کار دانه‌های برنج آماده برای پختن و مصرف خواهید داشت.

مرحله آماده‌سازی برنج برای عرضه را می‌توانید به شرکت‌هایی که کارشان شالی‌کوبی است بسپارید؛ مخصوصاً در حجم‌های زیاد تولید این کار کاملاً منطقی است.

 

عکس مزرعه برنج کاشته شده

روش کشت برنج پر محصول

اگر شما هم به دنبال این هستید که محصول بیشتری در کاشت برنج به دست بیاورید به نکات زیر توجه کنید:

  • شما می‌توانید خاک رازمانی که گیاهان حدود 37.5 سانتی‌متر قد کشیدند، زهکشی کنید، کود دهید و دوباره غرقابی کنید و سپس در پایان دوره آب آن را تخلیه کنید. پس‌ازآن به روش بالا ادامه دهید تا برنج خشک شود و طلایی شود.
  • استفاده از نشاءهای استاندارد و اصلاح نژاد شده در کاهش زمان باروری و حجم برداشت تأثیر بسیاری دارد. برای اطلاع از بهترین نوع برنج منطقه خود می‌توانید به کارشناسان ادارات جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنید تا اطلاعات کافی از آن‌ها دریافت کنید.

عکس کاشت برنج در سطل

کاشت برنج در خانه

شما می‌توانید برنج را در ظروف سنتی با سوراخ‌های زهکشی یا ظروف جامد و بدون سوراخ پرورش دهید، زیرا برنج در حالت مرطوب رشد می‌کند. کاشت آسان است: کافی است یک بسته بذر برنج را روی خاک بپاشید، آن را به‌آرامی بپوشانید و اجازه دهید در جای خود جوانه بزند. طبق تجربه من، نهال‌ها در عرض یک هفته پس از کاشت جوانه می‌زنند.

گیاهان در طول تابستان به مدت 50 تا 85 روز پس از کاشت، بسته به‌گونه‌ای که رشد می‌کنید، برگ می‌دهند. دران مرحله، خوشه تولیدمثل یا ساقه گل شروع به ظهور می‌کند. این شبیه برآمدگی ساقه برگ است که به‌عنوان مرحله بوت شدن شناخته می‌شود. به دراز شدن ادامه می‌دهد و درنهایت شکوفه‌ای را آشکار می‌کند که از آن به‌عنوان “هدینگ” یاد می‌شود. گلدهی ازنظر فنی یک روز پس از اتمام فصل شروع می‌شود و می‌تواند حدود یک هفته ادامه یابد.

برنج مانند همه غلات گرده‌افشانی با باد است. هنگامی‌که گل‌ها باز می‌شوند، گرده‌های خود را به‌وفور می‌ریزند و اطمینان حاصل می‌کنند که کل خوشه دانه‌های زنده تولید می‌کند. حدود 30 روز طول می‌کشد تا بذر به‌طور کامل بالغ شود و آب‌وهوا نقش اصلی را ایفا می‌کند. در سال‌های با طوفان و شرایط ابری و مرطوب، بالغ شدن بذر برنج به میزان قابل‌توجهی طول می‌کشد. بازهم، من کارها را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهم – من فقط گیاه را تماشا می‌کنم و سر دانه‌ها را احساس می‌کنم و زمانی که بذر آماده برداشت است آشکار می‌شود.

عکس مزرعه برنج هنگام تخلیه آب

چگونه برنج را سالم نگه می‌دارید؟

باروری یک جنبه ضروری برای سلامت گیاه است و برنج نیز از این قاعده مستثنا نیست. ازآنجایی‌که من یک باغدار ارگانیک هستم، ماهی یک‌بار به ظرف‌های برنجم با امولسیون ماهی تغذیه می‌کنم. این‌یک رویکرد ارزان و ارگانیک است که شمارا به برداشت موفقی می‌رساند.

من هیچ مشکل آفت یا بیماری را تجربه نکرده‌ام، که وقتی مقدار کمی از یک گیاه را پرورش می‌دهید، شوکه کننده نیست. بیش از 100 گونه از حشرات وجود دارد که برای برنج‌کاران تجاری مشکل‌ساز تلقی می‌شوند و باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند. انتخاب یک رقم مقاوم برای جلوگیری از احتمال از دست دادن محصول، همیشه بهترین روش است.

برنج مستعد ابتلا به نمادهای گره ریشه است که من در سراسر باغ خوددارم. این ارگانیسم میکروسکوپی به سیستم ریشه حمله می‌کند و باعث ایجاد گندله‌های ریشه می‌شود که باعث تخلیه مواد مغذی گیاه می‌شود و درنتیجه باعث کمبود نیرو و از دست دادن محصول می‌شود. تاکنون، نمادها من را در گیاهان برنج زمینی کشف نکرده‌اند – احتمالاً به این دلیل که آن‌ها بیش‌ازحد مشغول آلوده کردن گوجه‌فرنگی، بامیه و هر چیز دیگری هستند! اما به همین دلیل است که من علاوه بر رشد در منظره، برنج را در ظروف نیز کشت می‌کنم.

زمان کاشت برنج

همان‌طور که در بخش بالایی مقاله توضیح دادیم؛ برنج در فصل گرم سال باید کاشت و برداشت شود. برای این کار بهتر است بهار یا اواخر تابستان و شروع پائیز را انتخاب کنید.

مراحل کاشت برنج برای کودکان

شما می‌توانید کودک دلبندتان که علاقه به کاشت برنج دارد را تشویق کنید تا با یک سطل مراحل کاشت برنج را آغاز کند.

مراحل کاشت برنج برای کودکان به این شکل است:

  • مقدار خاک مناسب بر اساس آنچه در مقاله گفتیم در سلت بریزید
  • بذر را آماده کنید روی آن بپاشید
  • روی آن را بپوشانید
  • کود دهید و غرقاب کنید
  • صبر کنید تا نشاء به وجود بیاید
  • فاصله‌ها را تنظیم کنید
  • پس از آماده شدن آب را تخلیه کنید و برنج را با دستور عمل داده‌شده آماده‌سازی کنید.

مراحل کاشت برنج کلاس اول

ظرف کوچکی بردارید و مقداری بذر برنج دران بریزید؛ روی آن را بپوشانید و غرقاب کنید. صبر کنید بذرها جوانه بزند.

سؤالات متداول در خصوص مراحل کاشت برنج

سوالات مختلفی در خصوص کاشت برنج مردم دارند؛ بنابر این به برخی از آنها پاسخ دادیم. شما هم اگر در این زمینه سوالی دارید می توانید در بخش نظرات بنویسید تا پاسخ خود را دریافت کنید.

آیا می‌توانید برنج خریداری‌شده از فروشگاه مواد غذایی بکارید؟

اگر به‌اندازه کافی تازه باشد، ممکن است بتوان برنج را از برنج فروشگاه مواد غذایی پرورش داد. به دنبال برنج قهوه‌ای دانه بلند ارگانیک باشید. بسیاری از باغبان‌های خانگی متوجه می‌شوند که برنج قهوه‌ای ارگانیک بیشتر از انواع معمولی برنج قهوه‌ای دانه بلند از فروشگاه‌های مواد غذایی جوانه می‌زند. شما نمی‌توانید برنج را از برنج سفید، برنج صیقل داده‌شده یا برنج نیم‌پز پرورش دهید، زیرا این نوع برنج فرآوری شده است. بااین‌حال، به‌طورکلی، بهتر است بذر برنج را خریداری کنید، زیرا تضمین می‌شود که آماده رشد است.

بذر برنج را با چه فاصله‌ای از هم بکارم؟

نهال‌ها را بافاصله بیش از 10.2 سانتی‌متر در ردیف‌هایی که بین 22.9 تا 30.5 سانتی‌متر از هم فاصله‌دارند بکارید. این کافی خواهد بود تا نهال‌های باقی‌مانده به گیاهان قوی تبدیل شوند.

برنج از کجا می ‌آید و چگونه پرورش می‌یابد؟

برنج از مناطق مختلف رشد در سراسر جهان، ازجمله آسیا، خاورمیانه، استرالیا، آمریکای شمالی و غیره می‌آید. معمولاً در شالیزارها یا مزارع برنج که پر از آب هستند، کشت می‌شود. برای مرطوب نگه‌داشتن ریشه‌های برنج جزئیات بیشتر در مورد کشت برنج خودتان در مقاله بالا توضیح داده‌شده است.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x