روانشناسی

وابستگی عاطفی چه تاثیرات مخربی دارد؟

اگر مدام به تایید دیگران نیاز دارید، از دور شدن شریک عاطفی تان می هراسی و نمی توانید درست و با عزت نفس تصمیم بگیرید احتمال اینکه دچار وابستگی عاطفی باشد زیاد است.

به گزارش پارت نیوز؛ برخی افراد پس از ورود به یک رابطه  دچار وابستگی عاطفی می شوند و این امر می تواند بر تمام فعالیت هایشان تاثیر بگذارد. این افراد اگر از شریک عاطفی شان جدا شوند زندگی شان فلج شده و در انجام کارهای روزمره شان دچار اختلال خواهند شد. در ادامه به پیامد های این وابستگی و همچنین راه های ایجاد یک رابطه عاطفی سالم خواهیم پرداخت.

وابستگی عاطفی چیست؟

وابستگی احساسی و عاطفی یک الگوی رفتاری است که با نیاز شدید به توجه، محبت، تایید یا به رسمیت شناختن دیگران مشخص می شود. بنابراین، فرد وابسته احساس تعهد قوی برای حفظ رابطه نزدیک و زیردست با شریک عاطفی خود می کند. این وابستگی به جایی می رسد که زندگی بدون حضور همسر عملا غیرممکن است.

تحقیقات انجام شده توسط روانشناس آنا استیو نشان می دهد که امروزه وابستگی عاطفی اغلب با سوء استفاده از اینترنت و دستگاه های تلفن همراه همراه است. علاوه بر این، اکنون سن وابستگی عاطفی به نوجوانان و جوانان تغییر کرده است و جوانان را از سنین پایین تحت تأثیر قرار می دهد.

این افراد نیاز تکانشی به برقراری ارتباط با دیگران از خود نشان می دهند. رفتار تکانشی از خصوصیات این افراد است. اما این وابستگی و سرخوردگی به تدریج با علائم اضطراب، افسردگی و اعتماد به نفس پایین همراه می شود.

این رفتار مخرب و مضر، بدون مراقبت حرفه ای، می تواند منجر به موقعیت های ناراحت کننده عاطفی شود. قربانی نیاز به گذراندن یک دوره روانشناسی مثبت یا کمک حرفه ای دارد.

وابستگی عاطفی چه تاثیرات و پیامدهایی دارد؟

در جامعه ای در حال زندگی کردن هستیم که ایجاد روابط عاطفی زودگذر و فقدان مسئولیت عاطفی در مقابل کسی که دوستش داریم یا می داشتیم، از مشخصات آن است.در چنین جامعه ای افراد زیادی با عزت نفس پایین یا ناتوانی در برقراری روابط سالم اسیر وابستگی های عاطفی می شوند و از آن رنج می بَرند.

این افراد نیاز دائمی به توجه، مراقبت و محبت دارند. جای تعجب نیست که افرادی با وابستگی عاطفی بالا بعد از جدایی سخت آسیب می بینند. با مخدوش شدن سلامت روانی این افراد، دیگر روابط شان چه رابطه با اعضای خانواده چه همکاران یا همکلاسی های شان هم تحت تاثیر قرار می گیرند.

گذراندن دوره روان شناسی مثبت اندیشی می تواند از سه طریق به این افراد کمک کند:

به آنها کمک می کند تا احساسات و عواطف خود را بهتر بشناسند و در ک کنند و برای آن ارزش قائل شوند.
به آنها یاد می‌دهند که چگونه با مشکلات شان به روشی بالغ‌تر برخورد کنند.
به آنها کمک می کنند تا راه های سالمی برای برقراری روابط بین فردی در آینده پیدا کنند.

 وابستگی عاطفی چیست

چرا افراد دچار وابستگی عاطفی می شوند؟

گذشته هر کس منحصر به فرد است. علاوه بر این، گذشته‌ هر یک از ما از همان چیزی را می سازد که هستیم؛ نحوه درک ما از جهان و روابط اجتماعی‌مان را شکل می‌دهد. بنابراین علل وابستگی های عاطفی پیچیده و چند عاملی بوده و از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است.

برخی از شایع ترین علل آن عبارتند از:

نیاز به محبت

جستجوی عشق، دوستی و توجه می تواند آنها را به وابستگی های متعدد عاطفی سوق دهد، به خصوص اگر در زندگی خود محبت و گرمای انسانی کافی دریافت نکرده باشند.

عدم عزت نفس

عزت نفس پایین و فقدان اعتماد به نفس می تواند افراد را به دنبال تصدیق و تایید دیگران برای احساس ارزشمندی پیدا کردن و پذیرفته شدن سوق دهد.

احساس ناامنی

عدم اعتماد به استحکام پیوندهای عاطفی آنها می تواند باعث شود آنها احساس آسیب پذیری کنند. در نتیجه، آنها به دنبال امنیت و محافظت از دیگران هستند.

آسیب های عاطفی رویدادهای ناگوار گذشته

این آسیب ها زخم های عمیق و ماندگاری بر جای می گذارد که می تواند بر تشخیص احساسات آنها تأثیر بگذارد. این می تواند آنها را به جستجوی امنیت و حمایت از عزیزانشان سوق دهد.

افرادی که موقعیت های توهین آمیزی را در گذشته از سر گذرانده اند؛ قربانیان آزار عاطفی یا فیزیکی ممکن است بیشتر به وابستگی عاطفی مبتلا شوند. این به این دلیل است که آنها اغلب در برقراری روابط بین فردی سالم با مشکل مواجه می شوند.

عواقب وابستگی های عاطفی

وابستگی عاطفی خود را در یک سری علائم رایج نشان می دهد. از جمله نیاز دائمی به توجه، میل به نزدیک بودن همیشه به طرف مقابل، ترس از رها شدن و تنهایی، کمبود عزت نفس، ناتوانی در تصمیم گیری و تمایل به قربانی شدن است.

مطالعات و پزوهش های اخیراً انجام شده از سوی متخصصان روانشناسی دانشگاه (Complutense University of Madrid) حاکی از آن است که از نظر وابستگی عاطفی و شدت و ضعف آن هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد.

در واقع، هر کسی فارغ از جنسیت یا حتی سن و سال از پیامدهای منفی وابستگی عاطفی آسیب می بیند. افکار وسواسی، اختلالات خواب، و ترک روابط اجتماعی و اوقات فراغت همگی از تبعات وابستگی عاطفی شدید و جدایی اند که هم زن و هم مرد تجربه شان می کنند.

اما، بدون درمان سریع، عواقب این رفتار می تواند جدی باشد. به عنوان مثال، افراد وابسته عاطفی اغلب احساس می کنند در روابط خود به دام افتاده اند. این باعث می شود که آنها نتوانند احساسات خود را توسعه دهند و زندگی رضایت بخشی داشته باشند.

انتهای مطلب/م.ع

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x