سلامت

ویتامین های مفید برای مو/ چه ویتامینی مو را پرپشت می کند؟

موها نیز مانند دیگر اعضای بدن به مواد مغذی و مفید نیاز دارند که به آن ها ویتامین های مفید برای مو گفته می‌شود.

به گزارش پارت نیوز؛ استفاده از آبرسان ها و روغن‌های گوناگون مانند مصرف ویتامین ها نمی‌تواند به تقویت موها کمک کند. افراد می‌توانند ویتامین های مفید برای مو را به روش های مختلفی استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با این ویتامین‌ها و داشتن مویی پرپشت تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ویتامین های مفید برای مو

ویتامین‌ها برای سلامت پوست و مو بسیار مهم هستند. در ادامه به برخی از ویتامین‌هایی که می‌توانند به تقویت و پرپشت شدن موها کمک کنند، اشاره می‌کنم:

انواع ویتامین های مو

ویتامین A ؛ تقویت مو

ویتامین A باعث تولید روغن طبیعی پوست می‌شود که این روغن می‌تواند موها را تقویت کرده و از خشکی جلوگیری کند.

سلامت پوست و مو با ویتامین E

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل است که می‌تواند به بهبود سلامتی موها و پوست کمک کند. مکمل‌های ویتامین E به صورت کپسول و به صورت مایع در دسترس هستند اما غذاهای حاوی مقدار مناسب ویتامین ای عبارت‌اند از: جوانه گندم، اسفناج، کلم پیچ، بادام، تخمه آفتابگردان، آووکادو.

پر پشت شدن مو با ویتامین C

کلاژنی که ویتامین C ایجاد می کند سبب افزایش ضخامت و تقویت موها می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

ویتامینD ؛ جلوگیری از ریزش مو

یک از ویتامین های مفید برای مو، ویتامین D است.مطالعه‌ای در سال 2019 انجام شد که نشان داد در موارد متعددی، بین کمبود ویتامین D و آلوپسی آره آتا ارتباط مستقیمی وجود دارد، این شرایط می‌تواند منجر به ریزش شدید مو شود؛ در بررسی‌های انجام شده در این تحقیق افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا کمبود ویتامین D موجود در خون خود داشتند.

در مطالعه دیگری در سال 2016 بر اساس داده های 55929 زن در ایالات متحده، محققان ارتباطی بین مصرف ویتامین D و ریزش مو پیدا نکردند؛ همچنین برای اثبات اینکه ویتامین D می‌تواند منجر به رشد مجدد مو شود شواهد زیادی وجود ندارد. بنابراین برای تأیید فواید ویتامین D برای رشد مو تحقیقات بیشتری لازم است. اگرچه ویتامین D ممکن است ارتباط مستقیمی با رشد مو نداشته باشد، اما مصرف آن از عوارض سطح پایین ویتامین D و در نتیجه ریزش بیشتر مو جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ریزش مو

اداره مکمل های تغذیه‌ای توصیه می‌کند که بزرگسالان روزانه 600 واحد بین المللی یا 15 میکروگرم ویتامین D دریافت کنند. بدن انسان ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه خورشید تولید می کند، با این حال بسیاری از مردم دارای کمبود ویتامین D هستند؛ آمارها نشان می‌دهد که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین D دارند. زمانی که مکمل رشد موی شما حاوی ویتامین D باشد، توسط سلول های اپیدرم متابولیزه می‌شود که کراتین ایجاد می‌کنند.

راه های طبیعی دریافت ویتامین D بیشتر شامل مصرف موارد زیر است: ماهی‌های چرب، مانند ماهی قزل آلا یا شمشیر ماهی، قارچ، غلات، آب پرتقال، شیر کم چرب، آفتاب گرفتن

ویتامین B؛ افزایش رشد مو

از دیگر ویتامین های مفید برای مو ویتامین B است که انواع گوناگونی دارد و همه آن‌ها به نو عی به رشد مو بسیار کمک می‌کنند.

بیوتین(B7)

بیوتین به‌عنوان یکی از ویتامین‌های کلیدی برای سلامتی موها شناخته شده است و این ویتامین می‌تواند به تقویت موها و افزایش رشد و داشتن موهای پرپشت کمک کند.

ویتامین B 12

ویتامین B12 به بهبود رشد موها و تقویت آنها کمک می‌کند.

ویتامین B6

این ویتامین به کنترل تولید ژله مویی کمک می‌کند و می‌تواند موها را تقویت کند. برخی از منابع غذایی حاوی ویتامین B شامل: غلات، سبزیجاتی مانند گل کلم، هویج و سبزیجات، جگر گاو و مرغ، تخم‌مرغ، دانه های سویا، آجیل، آووکادو.
ویتامین F (اسیدهای چرب ضروری): اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولئیک و اسید آلفا – لینولنیک می‌توانند به تقویت موها و افزایش براقی آنها کمک کنند.

تقویت مو با ویتامین K

یکی دیگر از ویتامین های مفید برای مو ویتامین K است. این ویتامین به تقویت موها و بهبود سلامتی پوست می تواند کمک کند.

ویتامین های مفید مو

بنابراین به این نتیجه می‌توان رسید که بهترین راه برای تأمین این ویتامین‌ها و داشتن موهای پرپشت استفاده از ویتامین های مفید برای مو و همچنین مصرف منابع غذایی مختلف است. مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، تخم‌مرغ، غلات کامل، مغزها و روغن‌های گیاهی منابع خوبی از ویتامین‌ها هستند. همچنین، درصورتی‌که معتقدید که مصرف غذاهای کافی برای تأمین ویتامین‌ها مشکل است، می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی با مشورت پزشک خود استفاده کنید.

معمولا زمانی مصرف مکمل‌های ویتامینی توصیه می‌شود که با تغذیه نتوان این ویتامین‌ها را جبران کرد؛ اما بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل و ویتامین، با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی برخی ویتامین‌های مفید برای مو پرداختیم. در کل، تغذیه مناسب و متنوع از منابع غذایی طبیعی بهترین راه برای تأمین ویتامین‌ها و داشتن موهای پرپشت است. همچنین، حفظ سبک زندگی سالم، مصرف آب کافی و همچنین مراقبت مناسب از پوست و مو نیز می‌توانند به تقویت موها و بهبود سلامت پوست کمک کنند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x