پتروشیمی

پلیمر چیست؟/معرفی انواع پلیمر و خواص آنها 

کلمه پلیمر تعداد نامشخصی از واحدهای مونومر را مشخص می کند. هنگامی که تعداد مونومرها بسیار زیاد باشد، گاهی اوقات این ترکیب را پلیمر بالا می نامند.

به گزارش پارت نیوز؛ مردم به طور دائم در زندگی خود از پلیمر ها استفاده می کردند، اما برای سال ها به طور کامل این ماده را درک نکردند. برخی از پلیمرهای طبیعی از یک نوع مونومر تشکیل شده اند. با این حال، اکثر پلیمرهای طبیعی و مصنوعی از دو یا چند نوع مختلف مونومر تشکیل شده اند. چنین پلیمرهایی به عنوان کوپلیمر شناخته می شوند.

پلیمر چیست؟

پلیمرها همه جا هستند. فقط به اطراف خود نگاه کنید، بطری آب پلاستیکی، سرهای لاستیکی سیلیکونی روی هدفون گوشی، نایلون، پلی استر در کت یا کفش ورزشی و لاستیک موجود در لاستیک های ماشین خانواده همه پلیمر هستند.

طبق تعریف، پلیمرها مولکول های بزرگی هستند که از طریق پیوند (پیوند شیمیایی) مجموعه ای از بلوک های ساختمانی ساخته می شوند. کلمه پلیمر از کلمات یونانی به معنای “بخش های زیادی” گرفته شده است. دانشمندان به هر یک از این بخش ها مونومر می گویند (که در زبان یونانی به معنای “یک قسمت” است). پلیمر را به عنوان یک زنجیره در نظر بگیرید که هر یک از حلقه های آن یک مونومر است.

انواع پلیمرها

انواع پلیمر

پلیمرها را به دلیل ساختار پیچیده، رفتارهای متفاوت و کاربردهای وسیع نمی توان در یک دسته طبقه بندی کرد. بنابراین ما می توانیم پلیمرها را طبقه بندی کنیم.

پلیمرهای طبیعی

آنها به طور طبیعی وجود دارند و در گیاهان و حیوانات یافت می شوند. به عنوان مثال، پروتئین، نشاسته، سلولز و لاستیک. برای جمع کردن، پلیمرهای زیست تخریب پذیری به نام پلیمرهای زیستی نیز داریم.

پلیمرهای نیمه مصنوعی

آنها از پلیمرهای طبیعی به دست می آیند و تحت تغییرات شیمیایی بیشتری قرار می گیرند. به عنوان مثال، نیترات سلولز و استات سلولز.

پلیمرهای مصنوعی

اینها پلیمرهای ساخت بشر هستند. پلاستیک رایج ترین و پرمصرف ترین پلیمر مصنوعی است. در صنایع و لبنیات مختلف کاربرد دارد. به عنوان مثال، نایلون-6، 6، پلی اتر و غیره.

طبقه بندی پلیمرها بر اساس ساختار زنجیره مونومر

این دسته دارای طبقه بندی های زیر است:

پلیمرهای خطی

ساختار پلیمرهای حاوی زنجیره های بلند و مستقیم در این دسته قرار می گیرد. PVC، یعنی پلی وینیل کلراید، عمدتاً برای ساخت لوله ها استفاده می شود و کابل برق نمونه ای از پلیمر خطی است.

پلیمرهای شاخه دار

هنگامی که زنجیره های خطی یک پلیمر شاخه هایی تشکیل می دهند، آنگاه چنین پلیمرهایی به عنوان پلیمرهای زنجیره ای شاخه دار طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، پلی اتیلن با چگالی کم.

پلیمرهای متقاطع

آنها از مونومرهای دو کاره و سه کاره تشکیل شده اند. آنها پیوند کووالانسی قوی تری در مقایسه با سایر پلیمرهای خطی دارند. باکلیت و ملامین نمونه هایی از پلیمرهای دارای پیوند متقابل هستند.

طبقه بندی بر اساس پلیمریزاسیون

  • پلیمریزاسیون افزودنی: به عنوان مثال، پلی اتان، تفلون، پلی وینیل کلراید (PVC) و غیره.
  • پلیمریزاسیون تراکمی: به عنوان مثال می توان به نایلون -6، 6، پریلن، پلی استرها و غیره اشاره کرد.

طبقه بندی بر اساس مونومرها

  • هومومر: در این نوع، یک نوع واحد مونومر وجود دارد. به عنوان مثال، پلی اتیلن.
  • هتروپلیمر یا کوپلیمر: از انواع مختلفی از واحدهای مونومر تشکیل شده است. به عنوان مثال، نایلون -6،

طبقه بندی بر اساس نیروهای مولکولی

  • الاستومرها: اینها جامدات لاستیکی مانند هستند و نیروهای برهمکنش ضعیفی در آنها وجود دارد. به عنوان مثال، لاستیک.
  • الیاف: قوی، سخت، استحکام کششی بالا و نیروهای متقابل قوی وجود دارد. به عنوان مثال، نایلون -6، 6.
  • ترموپلاستیک ها: اینها نیروی جاذبه متوسطی دارند. به عنوان مثال، پلی وینیل کلراید.
  • پلیمرهای ترموست: این پلیمرها خواص مکانیکی مواد را تا حد زیادی بهبود می بخشند. این مقاومت شیمیایی و حرارتی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، فنول ها، اپوکسی ها و سیلیکون ها.

خواص پلیمرها

در این قسمت خواص پلیمرها را در چند بخش طبقه بندی کردیم:

خواص فیزیکی پلیمر

با افزایش طول زنجیره و اتصال عرضی، استحکام کششی پلیمر افزایش می یابد.
پلیمرها ذوب نمی شوند و از کریستالی به نیمه بلوری تغییر حالت می دهند.

خواص شیمیایی پلیمر

در مقایسه با مولکول‌های معمولی با مولکول‌های جانبی مختلف، پلیمر با پیوند هیدروژنی و پیوند یونی فعال می‌شود که در نتیجه استحکام اتصال عرضی بهتری دارد.

  • زنجیره های جانبی پیوند دوقطبی-دوقطبی پلیمر را قادر می سازد تا انعطاف پذیری بالایی داشته باشد.
  • پلیمرهای با نیروهای واندروالس زنجیره‌های پیوند دهنده ضعیف هستند اما نقطه ذوب پایینی به پلیمر می‌دهند.

خواص نوری

با توجه به توانایی آنها در تغییر ضریب شکست خود با دما، مانند PMMA و HEMA: MMA، آنها در لیزرها برای کاربردهای طیف سنجی و کاربردهای تحلیلی استفاده می شوند.

ساختار پلیمرها

بیشتر پلیمرهای اطراف ما از یک ستون فقرات هیدروکربنی تشکیل شده اند. ستون فقرات هیدروکربنی یک زنجیره طولانی از اتم های کربن و هیدروژن به هم پیوسته است که احتمالاً به دلیل ماهیت چهار ظرفیتی کربن است.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور کلی راجع به پلیمر، انواع آن و خواصی که دارد توضیح دهیم. اگر این مطلب را دوست داشتید یا نظری در ارباط با این موضوع دارید، خواهشمندیم که در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x