ارز

چگونه ارز مسافرتی 1403 را بگیریم؟/ ارز مسافرتی چیست + مدارک و شرایط

امروزه همه راجع به ارز مسافرتی 1403 صحبت می کنند اما دلیل ارزشمند شدن این ارز چیست و چرا می خواهند از ارز مسافرتی استفاده کنند؟ در واقع ارز مسافرتی نشان دهنده این است که شما در موقعیتی تحت پوشش هستید که می تواند بسیار خوب باشد البته قبل از همه چیز باید از تمام شرایط دریافت و نکات کلیدی ارز مسافرتی آگاه باشید که در ادامه مطلب آموزش قدم به قدم دریافت ارز مسافرتی در 1403 را می خوانید. 

برای دریافت ارز مسافرتی 1403 می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید، همچنین اپلیکیشن های مختلفی برای این کار وجود دارد که به راحتی در خانه ارز خود را دریافت می کنید. در این مطلب از پارت نیوز به چیستی ارز مسافرتی و نحوه دریافت آن به همراه نکات کلیدی پی می برید که می تواند در این مسیر بسیار کمک کننده باشد.

نحوه دریافت ارز مسافرتی 1403از طریق بانک ملی

برای دریافت ارز مسافرتی 1403 از بانک ملی ۲ روش مراجعه حضوری و استفاده از پیام رسان بله وجود دارد.

۱- ثبت نام ارز مسافرتی بانک ملی با پیام‌رسان بله

اپلیکیشن بله به عنوان ارائه کننده خدمات مالی بانک ملی، قابلیت های مختلفی از جمله امکان ثبت نام برای اخذ ارز مسافرتی را  ایجاد می کند. برای ثبت نام ارز مسافرتی با بانک ملی ابتدا اپلیکیشن بله را از سایت این پیام رسان در گوشی خود نصب کنید. پس از ورود به برنامه:

  1. وارد قسمت خدمات شوید
  2. بر روی گزینه ارز مسافرتی کلیک کنید
  3. مشخات فردی خود را وارد نمایید.
  4. میزان ارز مسافرتی مورد نیاز خود تا سقف ۵۰۰ یورو را انتخاب کنید.

هنگام ثبت نام حتما به موارد زیر دقت نمایید:

  • شماره تلفن و کد ملی که با آن ثبت نام می کنید هر دو باید متعلق به یک نفر باشد.
  • ثبت نام در سامانه بله تنها در بازه زمانی ۷ تا ۱۶ هر روز به جز جمعه امکان پذیر است.
  • برای دریافت ارز مسافرتی باید ۳ تا ۴ روز قبل از تاریخ پرواز اقدام کنید.

۲- مراجعه حضوری به شعب منتخب بانک ملی

با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی قادر به ارائه درخواست برای گرفتن ارز مسافرتی خود هستید که در مرحله اول باید فرم تقاضای ارز را کامل کرده و مدارک لازم را تحویل مسئول مربوطه دهید. پس از پرداخت کردن معادل ریالی ارز، رسید حواله به شما تحویل داده می شود. با دریافت حواله ارز مسافرتی می توانید در فرودگاه ارز مورد نیاز خود را دریافت کنید.

ارز مسافرتی چیست؟

بانک ملی مصوبه ای صادر کرده است که براساس آن، مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند (البته نه هر کشور خارجی) قادر به دریافت کمک هزینه سفر هستند. این کمک هزینه به این شکل است که شما ارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار از بانک مرکزی دریافت می کنید. این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد.

اولین قدم برای دریافت ارز مسافرتی 1403 خرید بلیط  سفر خارجی است و پس از آن وارد سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی شده یا به بانک های تعیین شده بروید ارز خود را خریداری کنید.

برای دریافت ارز مسافرتی 1403 باید مدارک سفر خارجی خود راببرید. بنابراین از مهم‌ترین شرایط دریافت ارز مسافرتی در ۱۴۰۳ همراه داشتن مدارک سفر خارجی مثل بلیط می باشد.

تقریبا حدود 8 یا 9 سال پیش قیمت ارز مسافرتی معادل ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای هر نفر تعیین می شد اما در سال 97 قیمت ارز مسافرتی افزایش شدیدی پیدا کرد و این مقدار تا مدتی به یک سوم خود رسید و به ۳۰۰ دلار یا یورو برای هر نفر کاهش پیدا کرد. بنابراین اگر شما یک خانواده ۴ نفری باشید، شما  می توانستید، ۱۲۰۰ دلار یا یورو ارز مسافری دریافت کنید.

اما بعدها رقم این ارز دوباره ابالا رفت و در حال حاضر برای سال ۱۴۰۳ مقدار ارز مسافرتی برای یک خانواده ۴ نفره چیزی در حدود ۲۰۰۰ الی ۲۲۰۰ دلار یا یورو است.

قیمت دریافتی ارز مسافرتی 1403 چقدر است؟

قیمت دریافتی ارز مسافرتی تا قبل از سال 97 برای هر نفر معادل با ۲۲۰۰ یورو بود که شرایط سخت و پیچیده ای نبود و اهمیت چندانی نداشت که شما به کجا و به چه دلیل مسافرت می کنید؟ یا اینکه از چه طریقی سفر می کند؟

سال 1400 بود که بانک مرکزی با صادر کردن بخشنامه ای به وضعیت فروش ارز مسافرتی رسیدگی کرد. براساس این بخشنامه سقف فروش این ارز نسبت به قبل کمتر شد. البته در تیرماه ۱۴۰۱ این ارز باز هم کاهش پیدا کرد. حالا میزان ارز مسافرتی 1403 که با ویزای گردشگری یا مسافرتی می توانند دریافت کنند به صورت زیر است:

  • ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای نیازمند دریافت ویزا: ۵۰۰ یورو
  • ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به دریافت ویزا: ۳۰۰ یورو
  • ۴ اسفند ۱۴۰۲ بنابر تصمیم بانک مرکزی و باتوجه‌به سفرهای نوروزی، مقدار ارز مسافرتی به ۱۰۰۰ یورو افزایش پیدا کرد و این روند تا اول فروردین ۱۴۰۳ ادامه دار بود. با کمتر شدن تب سفرهای خارجی پس از نوروز ۱۴۰۳، مقدار ارز مسافرتی به نفری ۵۰۰ یورو کاهش یافت.

نکته: اگر قصد دارید در یک سال هم به کشورهای بدون ویزا و هم به کشورهای با ویزا بروید، حواستان باشد در هر صورت فقط یک بار ارز مسافرتی را می توانید دریافت کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم در چنین حالتی برای سفر به کشورهای بدون ویزا سهمیه ارز دلاری را دریافت نکرده تا سهمیه ارز برای سفر به کشورهای با ویزا را بتوانید بگیرید.

معرفی مزایای دریافت ارز مسافرتی 1403

مزایای دریافت ارز مسافرتی 1403

اگر برای شما سوال شده آیا قیمت خرید ارز مسافرتی، از نرخ بازار آزاد کمتر است یا نه؟ باید بگوییم بله.

قیمت ارز مسافرتی ارزان‌تر از قیمت بازار می باشد و به همین دلیل افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، می خواهند این ارز را دریافت کنند. مبلغ ارز مسافرتی اغلب حدود چند هزار تومان ارزان‌تر می باشد و دریافت ارز به این قیمت، با کاهش هزینه چند میلیونی برای مسافران روبه رو است. شرایط دریافت ارز مسافرتی در ۱۴۰۳ ترسناک و سخت نیست.

یکی دیگر از شرایط دریافت ارز مسافرتی این است که ارز مسافرتی را فقط برای یک بار در سال می توانید دریافت کنید.

در حاشیه نشستی که رئیس بانک مرکزی با فعالان اقتصادی داشت، تصمیم گرفته شد مجددا سهمیه ارز دانشجویی و ارز مسافرتی برقرار شود. البته مسئولان تلاش دارند مانع سواستفاده‌ افراد از این سهمیه‌ها شوند.

همچنین آنطور که معلوم شده است می خواهند سامانه‌ای راه‌اندازی کنند که افراد از طریق آن سامانه و به صورت غیرحضوری درخواست خودشان را ارائه بدهند، اما اینکه این سامانه چه زمانی به طور کامل اجرایی می شود، معلوم نیست. در حال حاضر گفته شده که سایت my.ice.ir را برای این منظور راه‌اندازی کرده اند، اما مسافران زیادی تجربه استفاده از آن را ندارند.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی در 1403

مهم ترین بخش ما همین جاست که شما باید بدانید چه مدارکی را لازم دارید تا درخواست ارز مسافرتی 1403 بدهید، که شامل موارد زیر است:

اصل و کپی گذرنامه‌ ایرانی شخص: برای دریافت ارز مسافرتی حتما باید گذرنامه شما حداقل به مدت ۶ماه اعتبار داشته باشد.
ارائه اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی: دقت داشته باشید اگر بلیط خود را به صورت اینترنتی خریده‌اید، کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ و زمان خرید روی آن نوشته شده باشد.
ارائه اصل و کپی کارت ملی
ارائه رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور: هر بار می‌خواهید از کشور خارج شوید، باید مبلغی تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. این مبلغ بستگی به این که چندمین سفر خارجی شماست، متفاوت است.
ارائه اصل و کپی ویزا: البته درصورتی که قصد سفر به کشورهای نیازمند ویزا را دارید.
تکمیل فرم درخواست ارز: توجه داشته باشید باید این فرم را در کمال دقت پر کنید، چون اگر اشتباهی در آن باشد یا ناقص باقی بماند، برایتان مشکل‌ساز خواهد شد.
شماره موبایل و حساب بانکی معتبر: شماره تماسی و حساب بانکی باید دقیقا به نام خودتان باشد.

شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی 1403 چیست؟

خرید ارز مسافرتی شرایطی دارد که در زیر لیست شده است:

  1. برای دریافت ارز مسافرتی ابتدا باید آماده سفر به یک کشور خارجی شوید. شما بلیط سفر خود را آماده می کنید و تحویل داده تا بتوانید سهمیه ارز مسافرتی 1403 را دریافت کنید.
  2. توجه داشته باشید ارز مسافری را می توانید تنها یک بار در سال دریافت کنید.
  3. همچنین رده سنی مسافران هم برای دریافت این ارز با اهمیت است. افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند این ارز را بگیرند.

 نکات مهم برای شرایط دریافت ارز مسافرتی

قبل از خرید ارز مسافرتی از چندین نکته مهم آگاه باشید که شامل موارد زیر است:

نکته ۱: مدارک مورد نیاز در ارائه درخواست خرید ارز متقاضیان شامل گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است.

نکته ۲: اگر می‌خواهید برای سفر زیارتی این ارز را بخرید، واجب است نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت قابل مشاهده باشد.

نکته ۳: برای دریافت ارز مسافرتی حتما باید خود متقاضی مراجعه کند، یعنی اگر یک خانواده ۴ نفره هستید که قصد سفر دارید، باید مدارک هر ۴ نفرتان را برای دریافت ارز ارائه دهید.

نکته ۴: درصورتی که گذرنامه‌تان را عوض کردید یا المثنی گرفتید، باید گذرنامه قبلی خود را برای دریافت ارز همراه داشته باشید.

نکته ۵: تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

نکته ۶: متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند.

 چه کسانی نمی توانند ارز مسافرتی ۱۴۰۳ را دریافت کنند؟

طبق بخشنامه 4 گروه از افراد هستند که قادر به دریافت ارز مسافرتی 1403 نمی باشند که در اینجا لیست کرده ایم:

  • فرد متقاضی باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد و به افرادی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند، ارز مسافرتی داده نمی‌شود.
  • به ایرانیانی که مقیم کشور خارجی، یعنی دو تابعیتی هستند، ارز مسافرتی داده نمی‌شود.
  • این نوع ارز به افرادی که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند، تعلق نخواهد گرفت.

قیمت ارز مسافرتی ترکیه در سال ۱۴۰۳؟

قیمت ارز مسافرتی و پول

حداکثر مبلغ دریافت این ارز برای سفر به ترکیه معادل ۵۰۰ یورو در سال ۱۴۰۳ است.

شما می‌توانید برای دریافت این ارز بعد از گرفتن بلیط پرواز ترکیه، اقدام کنید.

ارز مسافرتی 1403 را از کجا بگیریم؟

بانک مرکزی قبلا اعلام کرده بود که ارز مسافرتی فقط با ثبت نام در «سامانه برخط مرکز مبادلات ارز و طلای ایران» به متقاضیان تعلق خواهد گرفت؛ اما بنابر آخرین بررسی‌ها، این موضوع دیگر اجباری نمی باشد و می‌توانید با رفتن به شعبه‌های مختلف بانک‌های عامل یا اپلیکیشن «بله»، مدارک لازم برای دریافت حواله ارزی خود را ارائه کنید.

همچنین این نکته را هم در نظر بگیرید که بنابر قوانین بانک مرکزی، وجه نقد ارزی فقط در فرودگاه و پشت گیت خروجی به مسافران تحویل داده می‌شود.

 ارز دانشجویی و ارز مسافرتی چه تفاوتی دارد؟

ارز دانشجویی هم مانند ارز مسافرتی سهمیه‌ای برای رفاه حال دانشجویان خارج از کشور محسوب می شود. این ارز برای دانشجویانی می باشد که در مقاطع تحصیلی تکمیلی در دانشگاه‌های خارجی در حال تحصیل هستند و بورسیه تحصیلی نگرفته اند. دانشگاه این افراد برای دریافت ارز دولتی باید مورد تایید وزرات علوم ایران قرار بگیرد.

برای دریافت ارز دانشجویی افراد باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • در یکی از آزمون‌های زبان نمره مورد تایید وزرات علوم را دریافت کرده باشید.
  • دارای پذیرش قطعی و غیرمشروطی از دانشگاه خارجی مورد تایید وزرات علوم باشند.
  • دارای گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاه مذکور باشند.
  • آقایان باید کارت پایان خدمت را ارائه دهند.
  • جهت تقاضای ارز دانشجویی، ابتدا با توجه به رشته ای که در حال تحصیل هستید و یا پذیرش گرفته اید می بایست از طریق سامانه سجاد (برای رشته های مرتبط به وزارت علوم) و یا از طریق سامانه موحد (برای رشته های مرتبط با وزارت بهداشت) مراجعه و ثبت نام اولیه را انجام دهید. میزان ارز دانشجویی ماهانه ۵۰۰ دلار است.

چه زمانی برای دریافت و پرداخت ارز مسافرتی اقدام کنید؟

مسافرانی که می خواهند به خارج از کشور سفر کنند حداکثر از ۷ روز قبل پرواز خارجی خود قادر هستند برای ثبت نام و ارائه مدارک خود جهت اخذ ارز مسافرتی کاری کنند. اگر قبل از پرواز این ارز را دریافت نکرده باشید، دیگر قادر نخواهید بود بعد از برگشت از سفر خارجی برای دریافت آن به مراکز مجاز بروید. به عبارت دیگر مهلت دریافت ارز مسافرتی تمام می شود و دریافت ارز تنها بعد از طی مراحل کنترل پاسپورت، تحویل بار و دریافت کارت پرواز ممکن می باشد.

بنابراین توصیه می‌کنیم حتما در همین بازه زمانی برای دریافت ارز اقدام کنید. همچنین برای دریافت ارز، ساعت پرواز را در نظر داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب از پارت نیوز ما هر چیزی که راجع به ارز مسافرتی بود را توضیج دادیم از ارز مسافرتی چیست گرفته تا روش های دریافت ارز مسافرتی، قیمت ارز مسافرتی در 1403، شرایط و مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی، افرادی که نمی توانند ارز مسافرتی دریافت کنند؛ زمان درست برای دریافت ارز مسافرتی و تفاوت ارز مسافرتی با ارز دانشجویی در این مطلب ارائه شده است. خواهشمندیم از شما کاربران گرامی اگر پیشنهادی دارید با ما و دوستان به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x