روانشناسی

چگونه ترس و اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه را کنترل و درمان کنیم؟

فصل بازگشایی مدارس نزدیک است و کسانی که فرزندشان در مقطع ابتدایی است، می دانند ترس و اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه به سراغ آنها خواهد آمد، چرا که جدایی کودکان در این سن دشوار است و بسیاری از آن ها نمی توانند، برای ساعت ها در مدرسه تنها بمانند.

به گزارش پارت نیوز؛ ترس و اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه کاملا شایع و رایج است و والدین معمولا در این دوران با چالش هایی بزرگی مواجه می شوند تا فرزند خود را راهی مدرسه کنند. این مورد بیشتر برای کودکانی است که وابستگی زیادی به خانواده خود دارند و نمی توانند به راحتی از آن ها جدا شوند. در ادامه روش های کنترل و درمانی این اختلال روانی را به طور کامل توضیح داده ایم.

راهکارهای کنترل و درمان ترس و اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه

برای درمان ترس و اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه شما باید، ابتدا علت را پیدا کنید و پس از آن با توجه به تیپ شخصیتی فرزند خود به دنبال روش های درمانی بگیردید که ما به شما ساده ترین راهکارها را خواهیم گفت تا بتوانید به سرعت از این مشکبل عبور کنید.

1. با کودک خود صحبت کنید

برای درمان اظطراب کلاس اولی از مدرسه به کودک خود نشان دهید که درک می کنید. برای مثال، می‌توانید بگویید: «می‌بینم که نگران رفتن به مدرسه هستید. می دانم سخت است، اما رفتنت برایت خوب است. من و معلم شما به شما کمک خواهیم کرد.

از جملات آرام بخش در صحبت های خود استفاده کنید. با تهدید صحبت نکنید و از جملات اگر در ابتدای صحبت خود استفاده نکنید تا کودک شما حس بهتری نسبت به مدرسه داشته باشد.

2. برای درمان اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه تشویق کنید

با گفتن چیزهای مثبت و تشویقی نشان دهید که معتقدید فرزندتان می تواند به مدرسه برود. به عنوان مثال، “شما با رفتن به مدرسه نشان می دهید که چقدر شجاع هستید”. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شما می شود.

3. لوازم مورد نیاز را از شب قبل آماده کنید

زمانی که کودک شما به مدرسه می خواهد برود، تمام لبوازم او را از شب قبل آماده کنید و این کار را با حس خوب و بدون استرس انجام دهید تا کودک شما مطمئن شود که رفتن به مدرسه خوب است و نیازی به استرس ندارد.

4. زمانی که کودک بی تابی می کند شما خونسرد باشید

کودک شما در ابتدای راه ممکن است شروع به گریه و داد و بیداد کند که شما در مقابل باید کاملا آرام باشید و هیچ واکنش تندی از خود نشان ندهید، زیرا عصبانیت شما باعث حال بد کودک می شودو حتی حس لجبازی کودک شما را تحریک می کند.

5. به فرزند خود اعتماد به نفس بدهید

وقتی فرزندتان رفتار شجاعانه ای از خود نشان می دهد، مانند آماده شدن برای مدرسه، تحسین کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «می‌دانم که این برای شما سخت است، اما فکر می‌کنم عالی است که این کار را انجام می‌دهید. آفرین.»

6. بردن کودک به مدرسه را به افراد دیگری واگذار کنید

اگر می توانید از شخص دیگری بخواهید که فرزندتان را به مدرسه ببرد. بچه ها اغلب با جدایی در خانه بهتر کنار می آیند تا دم در مدرسه.

7. از فرزند خود بخواهید تکالیفش را در خانه انجام دهد

یبرای درمان اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه می توانید از او بخولاهید تا تکالیف خود را انجام دهد. اینگونه فرزند شما حس می کند که باید نسبت به مدرسه خود مسئولیت پذیر باشد و رفتن را برای او راحت تر می کنید.

8. از ترساندن کودک خود پرهیز کنید

به هیچ وجه سعی نکنید؛ کودک خود را از معلم یا دوستانش بترسانید زیرا با این کار شما استرس کودک را بیشتر خواهید کرد. ترس کودک از مدرسه یک امر طبعی است که شما باید با خونسردی رفتارز کنید.

9. برای درمان اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه تحقیر نکنید

اگر م یخواهید کودک خود را درمان کنید، به هیچ عنوان او را تحقیر یا تهدید نکنید و از جملاتی مانند اگر به مدرسه نروی دوست ندارم استفاده نکنید.

10. هفته اول خودتان کودک را به مدرسه ببرید

راهکاری که برای درمان اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه م یتوانید به کار بگیرید، بردن فرزدتان به مدرسه در روز های اول است. سعی کنید با او راجع به مدرسه صحبت کنید و با بودن کنار او حس آرامش را به فرزند خود تزریق کنید.

11. از مشاور کمک بگیرید

شما برای این که بهتر با کودک خود برخورد کنید، سعی کنید در چنین مواردی از مشاور کمک بگیرید تا کودک دلبند شما از رفتن به مدرسه آسب روحی نبیند.

علت اظطراب کلاس اولی ها از مدرسه

علت ترس از مدرسه، وابستگی شدید کودک به والدین به خصوص مادر است . این کودکان هنگام جدا شدن از مادر اضطراب بسیار شدیدی پیدا می کنند و برای غلبه به اضطراب خود در خانه، سایه مادر را دنبال می کنند. این کودکان به جدا شدن از مادر و خانه، تمایلی نشان نمی دهند و هنگام وارد شدن به محیط جدید دچار نوعی ترس و اضطراب می شوند.

از دیگر علت های ترس کودک از مدرسه، اعتماد به نفس پائین کودک، ترس از تنهایی و دوری از خانواده، ترس از درس و مدرسه و تنبیه، شنیدن خاطرات بد و نامطلوب از افراد خانواده است.

علت ترس از مدرسه در کودکان بزرگتر که به کلاس بالاتری می روند ممکن است به علت بخش خاصی از مدرسه، عملکرد تحصیلی یا محیط مدرسه یا در اثر تجربه اتفاق های ناخوشایند، مانند آزاردیدن از دوستان در مدرسه یا مشکلاتی در مسیر خانه تا مدرسه باشد. در این مورد باید علت ترس شناسایی شود تا اقدام های درمانی لازم برای آن صورت گیرد.

علائم ترس کودک از مدرسه

کودکانی که می ترسند به مدرسه بروند، نشانه هایی دارند که به سرعت می توان آنها را تشخیص داد.

  • گریه کردن
  •  عصبانی شوند
  •  فریاد بزنید یا جیغ بزنند
  • خود را در اتاق خود پنهان کرده یا حبس می کنند
  • امتناع از حرکت
  • التماس کنید یا التماس کنید که نروید
  • قبل از مدرسه از درد، درد و بیماری شکایت کنند، که اگر اجازه دهید فرزندتان در خانه بماند، به طور کلی بهتر می شود
    سطح بالایی از اضطراب را نشان می دهد
  • مشکل خواب دارند
  • تهدید به صدمه زدن به خود

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x