آشپزی

چگونه حلوا شکری خانگی درست کنیم؟ + مواد تشکیل دهنده و خواص

حلوا شکری معمولاً به‌عنوان یک وعده صبحانه یا میان وعده عصرانه مصرف می‌شود. این خوراکی که انرژی زیادی دارد برای داشتن یک روز پرجنب‌وجوش توصیه می‌شود. ما در این مقاله به خواص و انواع و آموزش تهیه حلوا شکری خانگی در منزل می‌پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ بااینکه مواد تشکیل دهنده حلوا شکری زیاد نیست اما آن را به یک خوراکی خوشمزه و مقوی مبدل کرده است. شما می‌توانید حلوا شکری خانگی را در تمامی وعده‌ها یا میان وعده‌ها مصرف کنید؛ اما اغلب آن را به‌صورت میان وعده یا در وعده صبحانه استفاده می‌کنند. این خوراکی از موادی تهیه می‌شود که مقوی و انرژی‌زا هستند.

بااینکه این خوراکی در خانه هم سالم‌تر است هم مفیدتر اما عده‌ای طعم کارخانه‌ای آن را بیشتر ترجیح می‌دهند. ما در این مقاله قصد داریم تا به‌نوعی آن را به شما آموزش دهیم تا طعم آن همانند کارخانه باشد؛ با پارت نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای حلوا شکری خانگی

مواد لازم تهیه حلوا شکری خانگی

مواد لازم برای تهیه حلوا شکری خانگی عبارت‌اند از:

ارده ۱۲۰ گرم
آرد گندم ۲۱۰ گرم
گردو ۱۵۰ گرم
آب یک پیمانه
شکر نیم کیلوگرم
گلاب سه قاشق غذا‌خوری
پودر پسته به مقدار دلخواه
خلال مغز پسته به مقدار دلخواه
خلال مغز بادام به مقدار دلخواه
زعفران دم‌کرده یک قاشق غذاخوری
کره ۱۰ گرم

طرز تهیه حلوا شکری خانگی

طرز تهیه و دستور پخت حلوا شکری خانگی با آرد گندم و ارده

مرحله اول

برای تهیه‌ی حلوا شکری خانگی، ابتدا آرد را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت با شعله‌ی ملایم قرار دهید. آن را خوب تفت دهید تا بوی خام آرد از بین برود. حواستان باشد رنگ آرد عوض نشود، بلکه فقط کمی تفت‌داده شود.

مرحله دوم

طرز حلوا شکری خانگی

سپس ارده، کنجد آسیاب شده را به آرد بو داده‌شده، اضافه کنید و به مدت پنج دقیقه مخلوط آرد و ارده را روی حرارت ملایم هم بزنید تا یکدست سرخ شود.

مرحله سوم

گردوها را با دست ریز یا میکسر خردکنید، گردوهای خردشده را به مخلوط آرد و ارده اضافه ‌کنید و مواد راکمی هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس مخلوط آرد و گردو را به یک ظرف مناسب منتقل کنید و آن را کنار بگذارید.

مرحله چهارم

آب و شکر را در ظرف مناسب ریخته و آن را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا شکر حل شود. پس‌ازاینکه شکر حل شد، گلاب و زعفران را که از قبل دم کرده‌اید را به مخلوط شکر اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا شربت حلوا شکری به نقطه جوش برسد.

مرحله پنجم

پس از اینکه شربت حلوا شکری به جوش آمد، زیر شعله را خاموش‌کنید و آن را به مخلوط آرد و ارده اضافه کنید. سپس مواد را به‌خوبی هم بزنید تا مخلوط آرد و شربت هم‌ دما شوند. در این مرحله می‌توانید به دلخواه خلال مغز پسته یا بادام را به آن اضافه کنید.

مرحله ششم

کره را روی حرارت ذوب ملایم در ظرف مناسب کنید. کف و دیواره‌ی قالب کمربندی کیک را با سلفون به‌خوبی بپوشانید و حلوا شکری را درون قالب بریزید، سپس یک قاشق را با کره‌ی ذوب‌شده چرب کنید و روی سطح حلوا شکری را با قاشق صاف کنید. به مقدار لازم روی حلوا شکری پودر پسته یا خلال پسته پخش‌کنید و حلوا شکری را به مدت ۱۲ ساعت درون یخچال قرار دهید.

مرحله هفتم

پس از ۱۲ ساعت، آن را از یخچال بیرون بیاورید و به‌اندازه‌ی دلخواه برش بزنید، یا همان‌طور داخل ظرف دربداد در یخچال نگه‌دارید‌.

خواص حلوا شکری خانگی

حلوا شکری خانگیحلوا شکری طبیعی و ارده باید از کنجد و روغن کنجد خالص تهیه شوند. مهم‌ترین ویژگی حلواارده روغن آن به نام ارده است که در مقایسه با کره، چربی‌های زیان باری ندارد.حلوا ارده از مواد غذایی پرخاصیت است که اغلب در وعده صبحانه مصرف می‌شود، همچنین سرشار از پروتئین و ویتامین‌ها می‌باشد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

حلوا ارده یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی صبحانه ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود که سرشار از پروتئین،ویتامین B، D، E، لستین و حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است. حلوا ارده از ترکیب کنجد له شده با شیره یا شکر تهیه می‌شود.

خواص حلوا شکری خانگی تهیه شده با دانه‌های کنجد

حلواارده یکی از فرآورده‌های به دست آمده از دانه کنجد است که از مخلوط کردن ارده (کنجد آسیاب شده) با شیره تغلیظ شده به دست می‌آید و حاوی تمامی مزایای تغذیه‌ای کنجد نظیر پروتئین، آنتی اکسیدان، ویتامین B، ویتامین E، کلسیم، فسفر، پتاسیم و آهن می‌باشد.

خواص حلوا شکری برای نوزاد و کودکان

این میان وعده برای کودکان می‌‌تواند غذای جایگزین در وعده صبحانه باشد. همچنین برای بچه‌هایی که دچار کمبود وزن هستند می‌تواند میان ‌وعده مناسبی باشد. اما یک نکته‌ی مهم که در مورد ارده یا روغن کنجد وجود دارد آن‌هم کیفیت ارده است. اگر ارده کاملاً از روغن کنجد تهیه‌شده باشد، مفید است. اما امکان دارد برخی کارخانه‌های سازنده حلواشکری و ارده، روغن‌های دیگری را با آن مخلوط کنند که این ارزش کنجد و خواص روغن کنجد یا همان ارده را زیر سؤال می‌برد.

خواص حلوا شکری خانگی برای صبحانه

حلوا شکری خانگیحلوا ارده با حلوا شکری متفاوت است؛ یکی از پرانرژی‌ترین مواد غذایی حلوا ارده است و خوردن آن در وعده‌های غذایی به‌ویژه صبحانه شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. کودکان برای تقویت قدرت یادگیری، حافظه و بهبود عملکرد ذهنی خود بهتر است در وعده صبحانه حلوا شکری مصرف نمایند.

حلوا شکری و حلوا ارده

برای پیدا کردن تفاوت حلوا‌ ارده و حلوا شکری باید به دل تاریخ و به زمان شاه ‌عباس‌ صفوی سفر کنیم. شاه عباس در یکی از جنگ‌ها به مشاورش یعنی شیخ بهایی دستور داد که یک خوراکی مقوی برای سربازان درست کند. شیخ بهایی هم روغن کنجد را با یکی دو ماده‌ی دیگر و نوعی شیره مخلوط کرد و اولین حلوا ارده‌ی دنیا تولید شد.

در حدود قرن چهاردهم، یکی از حلواپزهای سرشناس شهر، تصمیم گرفت به‌جای شیره از مخلوط شکر آب شده در ساخت حلوا استفاده‌کند و به‌این‌ترتیب حلوا شکری هم خیلی زود وارد بازار شد و در اختیار عوام قرار گرفت. به خاطر وجود شکر و مخلوط ساکارز در حلوا شکری، قند این نوع حلوا بیشتر است و برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، منع مصرف دارند. تفاوت دیگر این دو نوع حلوا در رنگشان است. رنگ حلوا ارده‌ی تولید شده با شیره‌ به خاطر وجود شیره، تیره‌تر از حلوا شکری است.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x