آشپزی

چیکار کنیم شیر سر نرود؟/ 10 راهکار اصولی جلوگیری از سر رفتن شیر

چیکار کنیم شیر سر نره؟ در پاسخ به این سوال به بررسی 10راهکار اصولی جلوگیری از سر رفتن شیر خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ تجربه سر رفتن شیر برای بسیاری از افراد بسیار تجربه ای آشنا است. پیش از آنکه به شما بگوییم چیکار کنیم شیر سر نرود باید این را بدانید که پروتین و چربی موجود در شیر مانع خروج بخار و در نهایت سر رفتن آن می شود.

چیکار کنیم شیر سر نرود؟

شیر سرریز شده واقعاً ناخوشایند است زیرا دیواره های بیرونی ظرف علاوه بر کثیف شدن و سوختن اگر سریع عمل نکنید، اجاق گاز یا مایکروویو که در آن شیر را می جوشانید نیز کثیف می شود. تمیز کردن شیر آب ریخته، سوخته یا سفت می تواند بسیار آزاردهنده باشد. اما اگر شیر سر نباشد چه؟ بهترین کاری که می توانید انجام دهید یادگیری چند ترفند برای جلوگیری از لیز خوردن شیر است. این ترفندها را دنبال کنید.

۱- لبه‌های قابلمه را کره بمالید

یکی از راه های جلوگیری از لیز خوردن شیر، استفاده از کره برای چرب کردن لبه های ظرف است. برای این کار قالب کره ای شده را از لبه به داخل به مدت حداقل 2 سانتی متر کره بمالید. این ترفند به شما کمک می کند اگر شیر بجوشد تا فاصله قسمت کره ای که رسیده پایین بیاید. فقط اطمینان حاصل کنید که از کره به اندازه کافی برای چرب کردن کناره ها استفاده کرده اید، لازم نیست بالای تابه را کره بمالید.

۲- روی کف شیر، آب بپاشید

گاهی اوقات، حتی بعد از اینکه شعله زیر قابلمه را کم می‌کنید، ممکن است شیر سر ریز شود. بهترین راه برای جلوگیری از سر رفتن شیر، پاشیدن چند قطره آب روی کف یا فوم بالای سطح شیر است.

۳- روی قابلمه درپوش مشبک بگذارید

این وسیله بسیار خوب و همه کاره برای شیر یا غذاهایی است که احتمال ریختن آن وجود دارد. این دستگاه یک کلاهک سیلیکونی است که روی ظرف قرار می گیرد. هنگامی که شیر آب بسته می شود، محتویات ظرف از مرکز به داخل دریچه نشت می ریزد و دیگر روی گاز یا دیواره ظرف نمی ریزد. اما اگر این وسیله را در بازار پیدا نکردید می توانید از توری و روکش های مشبک برای نگهداری آن روی قابلمه استفاده کنید.

۴- استفاده از قاشق چوبی

جلوگیری از سر رفتن شیر

از آن جایی که شیر از قسمت مرکزی قابلمه شروع به جوشیدن و بالا آمدن می‌کند، اگر یک قاشق چوبی بلند را به صورت عمودی در ظرف شیر بگذارید، وقتی شیر جوش آمد، حباب‌ها به دسته قاشق برخورد می‌کنند و می‌ترکند.

به طورکلی برای جلوگیری از سر رفتن شیر، استفاده از قاشق چوبی خیلی کمک کننده است. البته باید در این مواقع، مراقب شعله زیر قابلمه هم باشید چون اگر بیش از ۱ ساعت از زمان جوشیدن شیر بگذرد، ممکن است چندان برای از بین بردن حباب‌ها به خوبی عمل نکند.

۵- روی قابلمه درپوش چینی یا شیشه‌ای بگذارید

درپوش‌های چینی یا شیشه‌ای مقاوم می‌توانند از سر ریز شیر و ریختن آنها روی گاز خودداری کنند. در این صورت، شیر بر اثر جوشیدن، حجم بیشتری می‌گیرد و به ظرف یا درپوش برخورد می‌کند. شما فرصت پیدا می‌کنید که خیلی سریع شعله زیر قابلمه را کم کرده و از سرریز شدن شیر از لبه‌ها و درزهایی که بین ظرف و دهانه قابلمه وجود دارد، جلوگیری کنید.

۶- یک قاشق چوبی روی دهانه قابلمه بگذارید

یک قاشق چوبی را روی دهانه قابلمه قرار دهید تا از ریختن شیر کوچک جلوگیری شود. راه جالب دیگر برای جلوگیری از سرریز شدن شیر این است که یک ملاقه چوبی را به صورت افقی روی دهانه قابلمه قرار دهید. مثلاً اگر شیر بالا بیاید به دسته ملاقه یا قاشق می خورد. این نیز یک راه موثر برای جلوگیری از ریختن کف شیر از ظرف یا سرریز شدن آن است. بد نیست بدانید قاشق هایی در بازار وجود دارد که به آن «قاشق های کوچک ضد شیر» نیز می گویند که برای این منظور طراحی شده اند.

۷- قاشق چوبی را چرب کنید

از دیگر کارهایی که می توانید در پاسخ به این سوال که چیکار کنم شیر سر نره بدهید استفاده از قاشق چوبی است. چرب کردن قاشق چوبی و قرار دادن آن در مرکز قابلمه‌ای که شیر در آن می‌جوشد، یک روش ترکیبی برای جلوگیری از سر رفتن شیر است. در این صورت حتی می‌توانید لبه‌های قابلمه را هم کمی چرب کنید تا خیالتان بابت سر نرفتن شیر، جمع باشد.

۸- مراقب دمای زیر شیر باشید

هر چه شعله گاز را بیشتر بالا ببرید، شاید به زودتر جوشیدن آن کمک کند ولی کم کردن شعله می‌تواند به گرم شدن ملایم شیر به طور یکنواخت کمک کند و سر رفتن آن را به تاخیر بیندازد.

۹- ظرف مناسب جوشاندن شیر

 

درست است که سر رفتن شیر  امری طبیعی است ولی اگر ظرفی که شیر را در آن می‌جوشانید، کوچک باشد و شیر به اندازه کافی فضا برای بالا آمدن و حجیم شدن نداشته باشد، به محض اینکه جوش بیاید و کف یا فوم روی آن ایجاد شود، سر ریز می‌کند و به هیچ عنوان فرصت کافی برای اقدام ندارید. بهتر است ظرفی که شیر را در آن می‌جوشانید به اندازه‌ای باشد که نصف یا ۱/۳ فضای آن خالی باشد.

۱۰- از نعلبکی چینی استفاده کنید

برای جلوگیری از سر رفتن شیر با نعلبکی کافی است ابتدا قابلمه ای مناسب را برای جوشاندن شیر انتخاب کنید. کف قابلمه را یک نعلبکی بگذارید و شیر را در قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی شعله ملایم بگذارید تا شیر داخل آن شروع به جوشیدن کند. با این کار، شیر بعد از جوشیدن سر ریز نمی‌شود.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x