گل و گیاه

انواع کاج مطبق + نحوه نگهداری، آبیاری، احیا و خواص آن

کاج های مطبق گیاهانی هستند که به نگهداری خیلی سختی نیاز ندارند؛ فقط باید بلد باشید با آنها درست رفتار کنید.

به گزارش پارت نیوز؛ کاج مطبق ازجمله گیاهانی است که زیبایی چشم‌نوازی دارد؛ درصورتی‌که شما منزلی دارید که فضای خوبی برای نگهداری از آن دارید می‌توانید یک کاج مطبق را در خانه خود قرار دهید. البته توجه داشته باشید که این درخت نیاز به فضا در اطراف خود دارد.

به‌صورت نرمال؛ درجه حرارت موردعلاقه کاج مطبق در زمستان 5 درجه سانتی‌گراد و در تابستان 16 درجه سانتی‌گراد است. درصورتی‌که شرایط بیرون بردن آن را آپارتمان را دارید؛ بهتر است در تابستان آن را از اتاق خارج کنید.

کاج مطبق گياهی سوزنی با برگ‌هایی زیبا است. این کاج از خانواده «آراكريياسه» است ولی با شاخه‌های مطبق، موطن این کاج در اصل جزایر نور لوک استرالیا است . این گیاه در محیط طبیعی سریع رشد می‌کند اما در آپارتمان سرعت رشدش کاهش میابد. این درخت احتیاج شدیدی به اکسیژن دارد؛ درجه حرارت بالا را نیز تاب نمی‌آورد؛ این درخت در صورت نگهداری در سطح معمولی حدود 150 سانتی‌متر رشد دارد؛ اما در شرایطی که محیط مناسب‌تری داشته باشد می‌تواند تا 2 متر نیز رشد کند.

برای قلمه زدن این گیاه  بهتر است از جوانه‌های انتهایی استفاده کنید؛ چراکه گیاهانی که از کاشت بذر به دست می‌آیند شاخه‌هایی نامنظم دارند.

عکس از یک کاج مطبق در گل فروشی

انواع کاج مطبق

کاج‌های مطبق در دو مدل 4 و 6 ردیفه وجود دارند و هرکدام زیبایی خاص مربوط به خود را دارند. کاج مطبق یا کپیناژ بانام علمی Araucaria heterophylla شناخته می‌شود؛ این درخت نوعی کاج است.

درواقع این نوع کاج‌ها که به مطبق‌کاجیان معروف هستند درختانی همیشه‌سبز می‌باشند. اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید این نوع درختان از راسته کاج‌سانان (Pinales)، رده ناژویان (Pinopsida)، دستهٔ مخروطیان (Coniferae یا Pinophyta) هستند.

این نوع کاج‌ها به نور معمولی نیاز دارند، هوای خنک برایشان بهتر است و خاک همیشه خیس می‌خواهند. رطوبت نسبی موردنیازشان بین 50 تا 90 درصد باشد مناسب است. درصورتی‌که خاک کمی اسیدی باشد بهتر است.

نگهداری کاج مطبق در آپارتمان

کاج مطبق جزو گیاهانی است که خیلی حساس نیست و درصورتی‌که فضا و شرایط مناسب را برایش محیا کنید تا سال‌ها در کنار شما خواهد زیست.

این گل زیبا به دفتر کار یا خانه شما زیبایی خاصی می‌دهد و شرایط محیطی شمارا تغییر می‌دهد. انرژی مثبتی از خود ساتر می‌کند و حس و حال شمارا تغییر می‌دهد.

عکس از کاج مطبق زیبا در بیرون ساختمان

نور کاج مطبق باید چگونه باشد؟

نور یکی از ارکان اصلی برای کاج مطبق است اما اجازه تابش دائمی نور به‌صورت مستقیم روی آن را ندهید. البته اگر فضای مناسب ندارید این گل نور را تحمل می‌کند. اما سعی کنید هفته‌ای یک‌بار آن را بچرخانید تا تمام زوایای آن نور بگیرد و گیاه به سمت نور خم نشود. توجه داشته باشید که برخی از درختانی که در محیط طبیعی رشد کردند نور مستقیم آفتاب را تحمل می‌کنند اما درختانی که در فضای گلخانه‌ای رشد  و نمو پیدا کردند نمی‌توانند به‌سرعت با این شرایط کنار بیایند.

چه دمایی برای کاج مطبق مناسب است؟

برای کاج مطبق در زمستان کمترین دمای مطلوب در حدود 5 درجه سانتی‌گراد‌است؛ در تابستان نیز 16 درجه سانتی‌گراد دمایی مناسب برای این گیاه است؛ اما اگر شرایط خنک کردن فضا را ندارید نگران نباشید این درخت تا حدود 40 درجه سانتی گرا را تحمل می‌کند و مشکلی برایش پیش نمی‌آید اما توجه داشته باشید که کاج مطبق گیاهی استوایی است که تحمل سرما را ندارد.

عکس کاج مطبق که با هولدر ساقه اش حمایت شده

آبیاری کاج مطبق چگونه است؟

برای سلامت گیاه در تابستان بسته به حجم آب و دمای محیط هفته‌ای یک الی دو بار به گیاه آب دهید. در زمستان نیز هفته‌ای یک‌بار تا نهایتاً 10 روز یک‌بار گیاه امکان آبیاری را دارد. به این نکته توجه کنید که خاک گیاه همیشه باید مرطوب باشد. در حقیقت کاج مطبق نیاز به رطوبت دارد اما این به آن معنا نیست که خاک را غرقاب کنید. این کار باعث آسیب دیدن ریشه گیاه می‌شود. دقت کنید هم پرآبی هم کم‌آبی باعث سوختگی و خشک شدن برگ‌های گیاه می‌شود.  زمان مناسب برای آبیاری وقتی است که خاک تقریباً رطوبت خود را ازدست‌داده است.

این گیاه رطوبتی بین 50 تا 90 درصد نیاز دارد؛ شما می‌توانید با اسپری کردن آب روی آن این رطوبت را تأمین کنید ولی باید بدانید درست انجام ندادن این کار و زیاده‌روی باعث بیماری‌های قارچی در گیاه می‌شود.

مرطوب نگه‌داشتن برگ‌ها و خاک برای سبز ماندن و طراوت دائمی گیاه مهم است. برای این کار روزی یک‌بار با آب‌پاش برگ‌های گیاه را مرطوب نمایید؛ علی‌الخصوص برگ‌های فوقانی را حتماً خیس کنید.

چه خاکی برای کاج مطبق استفاده کنیم؟

خاک کم پوست سبک برای این گیاه بسیار مناسب است. برای این کار می‌توانید خاک مناسبی تهیه‌کرده و استفاده کنید. شما می‌توانید بخشی را خاک و بخشی را با ترکیب دو از سه ماسه و 1 از سه خاک‌برگ بریزید.

نحوه کود دهی و تغذیه کاج مطبق

برای تغذیه گیاه می‌توانید در روزهای اول ماه بهار اقدام به تغذیه مصنوعی کنید. برای این کار کافی است از کود مصنوعی محلول در آب استفاده کنید . ولی توجه داشته باشید این گیاه نیاز زیادی به تغذیه مصنوعی ندارد؛ پس هر مقداری که روی ظرف نوشته‌شده است را نصف کنید تا کاج مطبق شما نسوزد.

این تغذیه باید با کود مناسب کاج مطبق انجام گیرد. این کود باید شامل کود کامل گرین، کریستالن قرمز یا سبزباشد.  درصورتی‌که گیاه در فصل رشد است؛ باید تغذیه آن را کامل کنید . پس تمامی موارد اصلی نظیر میکرو المنت ها باشد و در این دوره هر 10 روز یک‌بار از این مواد استفاده کنید.

در قبول سرد نیازی به حجم زیاد کود ندارید؛ اگر این کار را ماهی یک‌بار انجام دهید به گیاه کمک می‌کند اما خیلی نیازی به آن ندارد. اگر دوست داشتید ماهی یک‌بار این کار را انجام دهید.

برگهای سوزنی شکل و زیبای یک کاج مطبق

نحوه تکثیر کاج مطبق

کاج مطبق جزو گیاهانی است که در آپارتمان بسیار کند رشد می‌کند. این گیاه به‌صورت نرمال سالی یک طبقه رشدمی کندو در بهترین حالت دوطبقه رشد دارد. زیبایی این کاج به دلیل طبقات منظم و برگ‌های سوزنی شکل شفاف و روشن آن است.  برای شفاف شدن این برگ‌ها نباید از براق‌کننده‌های گیاهان استفاده کنید یا گیاه را دستمال بکشید. شما می‌توانید با آب فشان به شفافیت گیاه کمک کنید.

درواقع تکثیر کاج مطبق در خانه امری است سخت و تقریباً غیرممکن؛ اما برای این کار از ساقه گیاه استفاده می‌کنند. اما برای ریشه‌دار کردن آن راه‌هایی باید استفاده شود که نیاز به تخصص دارد و نمی‌توانید در خانه این کار را انجام دهید.

راه‌های هرس کرده کاج مطبق

کاج‌های مطبق درختانی مخروطی هستند. آن‌ها نیازی به هرس کردن به شکل معمولی که درختان مثمر را انجام می‌دهیم ندارند. پس درصورتی‌که علاقه‌مند بودی که درختتان را هرس نمایید از پایین هرس کنید نه از بالا.

درواقع هرس کردن به این معنی است که شاخه‌ها به‌جز تنه‌های اصلی درخت را می‌برند. به‌طوری‌که تنها تاج بالایی درخت می‌ماند. شاخه‌های بلند می‌توانند مشتق شوند. برای انجام این کار، شاخه یک شاخه را به‌گونه‌ای قطع کنید که شاخه کوچک‌تر همسایه، تابع هدف باشد. شما هرگز نباید نوک یک درخت کاج را برید، بلکه درخت را از پایین ببرید.

  • شاخه‌های پایینی را از انتها ببرید.
  • پودر گوگرد و روغن وازلین به محل قطع بمالید.

عکس یک کاج مطبق با هولدر ساقه

مشکلات کاج مطبق و درمان آن‌ها

دقت کنید که کاج مطبق به نور نیاز دارد. اگر آن را پشت پنجره قرار می‌دهید پرده را از جلوی پنجره کنار بزنید تا نور به آن بتابد.

زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها

زرد شدن یا قهوه‌ای شدن برگ‌های کاج مطبق می‌تواند علل مختلفی داشته باشد ازجمله کمبود آهن، بیماری گیاه، عدم کود دهی مناسب، گرمای هوا و خشکی خاک، آبیاری و آبفشانی مناسب که با بررسی محیط و حل این مسائل می‌توانید کاج خود را حیا کنید.

خشکی نوک برگ

خشکی نوک برگ کاج مطبق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله آنکه گرمای محیط زیاد باشد، رطوبت محیط کم باشد، نور محیط خیلی زیاد باشد، خشکی محیط، نحوه آبیاری کم باشد و نامناسب باشد. شما برای آنکه بتوانید علت درست را پیدا کنید باید تک‌تک موارد را یک‌به‌یک بررسی کنید و ببینید علت اصلی موضوع کدام مورد است. برای تأمین رطوبت می‌توان آب را روی برگ‌ها اسپری کرد، ولی بهترین روش برای تأمین رطوبت قرار دادن یک سینی یا زیرگلدانی روی سنگریزه است که فقط باید دقت شود که آب با خاک گلدان تماس نداشته باشد.

کاج مطبق در محیط طبیعی

خشکی برگ‌های پایینی کاج مطبق

برگ‌های پایینی درخت اگر خشک‌شده است علت آن به خاطر شرایط محیطی نامناسب است. شرایطی نظیر نور زیاد، درجه حرارت و همچنین پایین بودن رطوبت می‌تواند از علل اصلی آن باشد. در بیشتر موارد به دلیل عدم آبپاشی درست برگ‌های پایینی زرد می‌شود. برای حل مشکل می‌توانید با آبپاشی درست کاج مطبق خود را احیا کنید.

علت افتادگی برگهای کاج مطبق

کاج‌های مطبق یا به دلیل سرما یا به دلیل نور خم می‌شوند. اگر میخواهید در مورد علت افتادگی برگهای کاج مطبق بیشتر بخوانید میتوانید مقاله آن را در پارت نیوز مشاهده نمایید.

چه آبی روی گل اسپری کنیم؟

آب جوشیده و سرد شده را اگر اسپری کنید نتیجه بهتری می‌گیرید اما این کار رازمانی که خاک‌روبه خشکی است انجام دهید.

رشد گیاه متوقف‌شده است

در این مورد باید ریشه‌های گیاه را بررسی کنید تا ببینید وضعیت تراکم ریشه‌ها چگونه است؛ اگر ریشه‌ها در هم و متراکم بودند باید گلدان را تعویض و گلدان بزرگ‌تری بگیرید.

عکس یک کاج مطبق در منزل

زخم‌های سفید پینه‌ای شکل و سفیدروی برگ نشانه چیست؟

حشره آفت علت این مسئله است. برای حل کردن مشکل باید 14 روز یک‌بار با سم حشره‌کش طبق دستور روی سم به گیاه سم‌پاشی کنید . درصورتی‌که سم‌پاش ندارید می‌توانید محلول را بر اساس فرمول ساخت آن‌که روی سم است درست و با پنبه روی برگ‌های گیاه بمالید.

برگ‌های کاج مطبق در حال سفید شدن هستند

اشعه مستقیم و تند آفتاب باعث ایجاد این مشکل می‌شود. مخصوصاً که از پشت شیشه باشد باعث ایجاد حرارت زیادی خواهد شد. برای حل مشکل می‌توانید گیاه را به محلی با نور غیرمستقیم ببرید.

برگ‌های درخت سبز هستند ولی می‌ریزند

درصورتی‌که برگ‌های درخت شما سبز است اما می‌ریزد آبیاری گیاه شما با مشکل روبرو است. باید صبر کنید تا گیاه خاکش خشک شود و با مقدار کمتری آبیاری را ادامه دهید.

علت ریختن برگ‌های پایینی چیست؟

گیاه شما پیر شده است؛ درصورتی‌که نور شما خیلی کم است گیاه را به محلی پرنورتر منتقل کنید و شاخه‌های خشک‌شده را با چاقو یا قیچی ببرید.

شاخه‌ها باریک و علفی هستند

در این حالت تغذیه گیاه شما مشکل دارد؛ شما باید به‌سرعت حجم کود مصرفی گیاه را تا دو برابر بیشتر کنید.

حشرات ریز سبزرنگ روی برگ‌های سوزنی دیده می‌شوند و برگ‌ها چسبناک شده‌اند

برای حل این مشکل باید هر 14 روز یک‌بار سم حشره‌کش نفوذی طبق دستور سم‌پاشی نمایید تا برطرف گردد.

درصورتی‌که شما هم روش‌هایی را می‌شناسید تا بتوانیم کاج مطبق خود را بهتر نگهداری کنید با ما و دیگران در نظرات به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

به نظرم مطلب جالبی بود. من خودم یه کاج مطبق دارم که حالش خوبه ولی یه سری مواردی را رعایت نمی کردم

دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x