پتروشیمی

معرفی کاربرد اتانول در صنعت های (آرایشی، بهداشتی، تولید، داروسازی و سوخت)

در این مقاله با کاربرد اتانول در صنعت و حوزه های مختلف می توانید آشنا شوید. 

به گزارش پارت نیوز؛ کاربرد اتانول را می توان در سه دسته اصلی، الکل سوختی، بهداشت و درمان و صنعت تقسیم بندی کرد.

کاربرد اتانول در صنعت آرایشی

کاربرد اتانول در صنعت آرایشی

از جمله کاربرد اتانول می توان به محصولات مراقبتی اشاره کرد. اتانول به عنوان یک حلال در عطرها و عطرها استفاده می شود، جایی که به حل شدن اسانس ها و سایر ترکیبات معطر کمک می کند. در صنعت آرایشی و بهداشتی، اتانول محصولاتی مانند لوسیون، اسپری مو و لاک ناخن را حل می کند.

اتانول معمولا در طیف وسیعی از محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود. این ماده دارای خواص ضد عفونی کننده ای است که می تواند باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد و آن را به یک عنصر کلیدی در ضدعفونی کننده های دست، ضدعفونی کننده ها، لوازم پاک کننده و دهان شویه ها برای از بین بردن باکتری ها تبدیل می کند.

کاربرد اتانول در مراقبت های بهداشتی

کاربرد اتانول در مراقبت های بهداشتی

همین خواص ضد عفونی اتانول دلیلی است که از آن به عنوان یک ضدعفونی کننده در بیمارستان ها و سایر مراکز مراقبت های بهداشتی نیز استفاده می شود، جایی که از بین بردن باکتری ها و ویروس ها بر روی سطوح و تجهیزات کلید حفظ محیط ایمن برای بیماران آسیب پذیر است.

کاربرد اتانول در داروسازی

از کاربرد اتانول می توان به استفاده از آن در داروسازی اشاره کرد. اتانول یک عنصر مهم در بسیاری از محصولات دارویی از جمله داروها، واکسن ها و ضدعفونی کننده ها است.

دو نقش کلیدی در صنعت داروسازی دارد: حلال و نگهدارنده. اتانول به عنوان یک حلال، مواد فعال دارویی را پخش می کند و باعث می شود که مصرف آنها آسان تر و موثرتر باشد.

این ماده به عنوان یک نگهدارنده در واکسن ها و سایر داروهای تزریقی عمل می کند، جایی که به جلوگیری از آلودگی توسط باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها کمک می کند.

کاربرد اتانول در تولید صنعتی

کاربرد اتانول در تولید صنعتی

حالا در این بخش به کاربرد اتانول در تولید صنعتی می پردازیم. تطبیق پذیری اتانول در هیچ کجا به اندازه کاربردهای فراوان آن در صنعت مشهود نیست. مهم نیست که اتانول به عنوان حلال در تولید رنگ، پوشش و جوهر یا عنصر اصلی در تولید مواد شیمیایی مانند اتیلن، اسید استیک و اتیل استات، اتانول را می‌توان در هر جایی یافت.

اتانول همچنین به عنوان یک عامل تمیز کننده استفاده می شود، زیرا یک حلال بسیار موثر برای از بین بردن روغن، گریس و سایر آلودگی ها از سطوح و تجهیزات است. به همین دلیل اغلب در ساخت وسایل و قطعات الکترونیکی وجود دارد.

و در نهایت، اتانول می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی در دیگهای‌های صنعتی و نیروگاه‌ها شود و به کاهش گازهای گلخانه‌ای (GHGs) کمک کند.

کاربرد اتانول در سوخت

از آنجایی که اتانول یک سوخت تجدیدپذیر است که از محصولاتی مانند غلات، چغندرقند، نیشکر، میوه ها و سایر محصولات کشاورزی تولید می شود، جایگزینی پایدار و سازگار با محیط زیست برای سوخت های فسیلی است که البته به تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

اتانول در طول تولید و استفاده از آن، انتشار گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کند و بنابراین ردپای کربن کمتری نسبت به بنزین دارد. یکی از اهداف اصلی اتانول به عنوان یک افزودنی سوخت است. اتانول معمولاً با بنزین در نسبت های مختلف مخلوط می شود، از E5 تا E85 بسته به کشور و مقررات.

اعداد E مربوط به درصد سوخت اتانول در مخلوط بر حسب حجم است (به عنوان مثال E85 85٪ اتانول بی آب و 15٪ بنزین است). E10 رایج ترین ترکیب در بسیاری از کشورها است. E85 در خودروهای با سوخت انعطاف پذیر که می توانند با بنزین و اتانول کار کنند استفاده می شود.

افزودن اتانول به بنزین می تواند رتبه اکتان سوخت را افزایش دهد که باعث بهبود عملکرد موتور و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

در برخی کشورها، اتانول به عنوان سوخت مستقل استفاده می شود، به ویژه برزیل، جایی که از نیشکر تولید می شود و به عنوان سوخت زیستی در وسایل نقلیه استفاده می شود.

اتانول یک سوخت تجدیدپذیر و پاک سوز است که می تواند وابستگی به سوخت های فسیلی را کاهش دهد و در نتیجه گازهای گلخانه ای را کاهش دهد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x