روانشناسی

کنترل پرخاشگری کودکان چگونه است + راهکار های موثر

شاید برایتان عجیب باشد اما پرخاشگری بخش طبیعی از فرآیند رشد کودک است. بعضی وقت ها بچه ها به حدی داد می زنند که کبود شوند.

به گزارش پارت نیوز؛ کنترل پرخاشگری کودکان بسیار کار سختی است. بدرفتاری های کودکتان احتمال دارد شما را آزرده خاطرکند؛ اما نگران نباشید فقط کودک شما اینطور نیست این اتفاق طبیعی است.

علل پرخاشگری کودکان چیست؟

بروز پرخاشگری در رفتار کودکان می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که عبارتند از:

  • گرسنگی
  • به دنبال توجه بودن
  • دنبال اطمینان و آرامش
  • امنیت
  • ناراحتی
  • زمانی که تسلیم خواسته هایشان نشوید عصبی می شوند.

چگونه با پرخاشگری کودکان مقابله کنید؟

اگر کودک شما بیشتر از حد قابل قبول پرخاشگری می کند وقت آن است که جلویش را بگیرید. راه مقابله با پرخاشگری کودکان عبارتند از:

چگونه با پرخاشگری کودکان مقابله کنید؟

از گفتن «نه، نکن و بس کن» اجتناب کنید

این بهترین راه برای جلوگیری از پرخاشگری در کودکان است. هرچند که کاری بسیار دشوار است اما میتوانید آن را عملی کنید. لازم نیست که به هرچیزی بله بگویید و جواب مثبت بدهید، اما تلاش کنید از واژه‌های منفی‌ای که ممکن است کودک با شنیدن آنها احساس شکست‌ کند و تسلیم ناتوانی‌اش بشود، اجتناب کنید.

تجزیه و تحلیل کنید

یکی از راه های خوب برای حفظ ارتباط و درک نیاز ها و احساسات کودک این است بدانید علت پرخاشگری او چیست که به این رفتار تمایل پیدا کرده است. این رفتار ممکن است در هر کودکی متفاوت باشد.

اکثر کودکان زمانی که گرسنه می شوند تمایل پرخاشگری می کنند. بعضی کودکان زمانی که دچار خواب آلودگی یا خسته می شوند دچار پرخاشگری می شوند.

ارتباط چشمی برقرار کنید

ارتبا چشمی بر قرار کنید با کودکتان

افرادی که با دیگران ارتباط چشمی برقرار می کنند تایر گذار تر هستند در این مرحله تا سطح چشم کودک خم شوید و پایی بیایید. عادت‌هایی مثل با فریاد دستور دادن یا داد‌زدن از اتاقی دیگر به منظور جلب توجه کودکتان را ترک کنید. در عوض، خم شوید تا هم‌قد او شوید، به چشمانش نگاه کنید و با متانت و قاطعانه و با لحنی روشن، صحبت کنید و مراقب باشید خیلی ساده یا سخت‌گیرانه عمل نکنید.

به کودک زمان بدهید

اگر دیدید که فرزندتان کار اشتباهی انجام می دهید نخواهید که به سرعت آن را ترک کنید زیرا که وسوسه می شود آن را دوباره انجام دهد. به کودکتان زمان دهید ت گریه اش تمام شود و با آرامش با او رفتار کنید.

به کودک خود اجازه انتخاب بدهید

کودکانی که کمبود قدرت دارند این روش خوبی است که به آن ها اجازه انتخاب بدهید. به او اجازه بدهید که برای خود تصمیمات کوچک بگیرد.

بازی بسازید

بسیاری از بچه‌ها وقتی که می‌خواهند فعالیت‌های تکراری و روزمره‌ی زندگی را انجام بدهند، مانند حمام کردن یا مسواک زدن دندان‌ها، ممکن است پرخاشگری کنند. یکی از راه‌های خوبی که می‌تواند به کودک کمک کند تا هنگام انجام فعالیات‌های تکراری و روزمره از رفتار نامناسب دور بماند، این است که این فعالیت‌ها را برای او لذت‌بخش کنید.

برای اینکه تجره لذت بخش تری به او از حمام کردن ارائه بدهید برای او در داخل حمام اسباب بازی ببرید تا برای او این کار خوشایند تر شود.

یک الگوی خوب باشید

برای کودکتان یک الگو خوب باشید. ممکن است موقعیت‌های خاصی باشند که شما را تحت فشار و استرس قرار بدهند و باعث شوند که عصبانی شوید، داد بزنید و احساسات منفی از خود بروز بدهید. در چنین شرایطی آرامش‌تان را حفظ کنید.

نخستین آموزگار هر کودکی پدر و مادر اوست، بنابراین مهم است که حداقل در حضور او به بهترین شکل ممکن رفتار کنید. به یاد داشته باشید که فرزندتان هر کاری را که انجام می‌دهید زیر نظر دارد و مشاهده می‌کند، و اگر ببیند که شما در هر شرایطی فردی منصف، آرام و مسؤولیت‌پذیر هستید، این احتمال وجود دارد که او نیز پا جای پای شما بگذارد.

او را از محرک‌ها دور نگه دارید

هر کودکی را یک محرک خاصی عصبانیش می کند. برای کودکان کم سن و سال‌تر، غذا و خواب محرک‌های شایع هستند، بنابراین مطمئن شوید که فرزندتان به‌خوبی غذا می‌خورد و شب‌ها نیز خوب می‌خوابد.

کنترل‌تان را از دست ندهید

زمانی پیش می آید که رفتار کودکتان غیر قابل کنترل باشد. اگر در این شرایط کنترل خود را از دست بدهید . باعث می شود که کودکتان آن رفتار را بیشتر تکرا کند پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

با او همدل باشید/ برای جلوگیری از پرخاشگری کودکتان با او همدل باشید

 

به جای اینکه در رفتار با فرزندتان احساس شکست کنید سعی کنید در رویکردتان شجاعت به خرج بدهید. زمانیکه کودکتان عصبانی است سعی کنید با او همدل باشید.

رویکرد درستی داشته باشید

با یه بچه ایرادگیر سعی کنید رویکرد درست ضروری داشته باشید. . حفظ آرامش و رفتار مهربانانه نکته بسیار مهمی است که باید آن را رعایت کنید.

خودتان را ارزیابی کنید

به عنوان یک والدین موفق رفتار خود را ارزیابی کنید. احتمالاتی که موجب پرخاشگری کودکتان می شود را پیدا کنید و ببینید کدام رفتار شما موجب عصبانیت کودکتان می شود.

انتهای مطلب/ ی.ر

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x