تولید و تجارت

گمرک بندرعباس: قلب تپنده تجارت دریایی ایران: ترخیص سریع و آسان کالا در این گمرک

گمرک بندرعباس و همه چیز درباره آن که تمامی بازرگانان و علاقه مندان به تجارت بین الملل باید بدانند.

یکی از بنادر مهم جنوب کشور، بندر عباس است که بسیاری از بازرگانان آن را یکی از مهم ترین و اصلی ترین بنادر ایران برای تجارت با کشور های همسایه مانند عراق، کویت و امارات تلقی می‌کنند. موقعیت جغرافیایی بندرعباس و دسترسی آسان آن به شبکه حمل و نقل جهانی، ارتباط این بندر را به بازارهای بزرگ جهانی امکان پذیر کرده است. لازم به ذکر است که این گمرک برای کشور هایی چون امارات، هند و چین نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به صراحت می‌توان گفت که درصد بالایی از کشتی های کانتینر بزرگ که مقصد آن‌ها کشور ایران است، عازم بندر عباس می‌شوند. همچنین بسیاری از بازرگانان ترجیح می‌دهند تا کالای خود را در این گمرک ترخیص نمایند چرا که گمرک بندرعباس می‌تواند نقش مهمی در انجام فرآیند های تجاری کشور داشته باشد.

در ادامه این مطلب مراحل ترخیص کالا از بندرعباس و هزینه های آن، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در ادامه با ما همراه باشید.

ترخیص کالا در گمرک بندر عباس

استان هرمزگان دارای گمرکات متعدی است، اما دو گمرک شهید رجایی و شهید باهنر، این استان را به مرکز اصلی برای تجارت بین الملل تبدیل کرده است. گمرک شهید رجایی نسبت به گمرک باهنر وسیع‌تر و همچنین دارای مزایای بیشتری است. البته گمرک باهنر نیز از قدیمی ترین گمرکات کشور است. در ادامه دو گمرک ذکر شده به طور کامل بررسی خواهند شد:

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندر عباس

بندر شهید رجایی در فاصله 23 کیلومتری غرب بندر عباس واقع شده است. این گمرک دارای 35 خط کانتینر، 18 دستگاه جرثقیل، 40 پست اسکله و با 80 بندر در ارتباط است. این گمرک دارای پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور است و می‌تواند انواع کشتی های اقیانوس پیما را پهلو دهد. گمرک شهید رجایی بندر عباس با تخلیه و بارگیری سالیانه 100 میلیون تن کالا، بیش از نیمی از واردات و صادرات کشور را بر عهده دارد.

کارمندان گمرک شهید رجایی بندر عباس با تسلط بر قوانین گمرکی، تمامی وظایف خود را در سریع ترین زمان ممکن انجام می‌دهند و در صورتی که ترخیص کار و یا شرکت ترخیص کار معتبر و با سابقه ای، وظیفه ترخیص کالای شما را بر عهده داشته باشد، کالای شما بدون مشکل و به سرعت از این گمرک ترخیص خواهد شد.

کالاهای ترخیص شده از گمرک شهید رجایی

بیشترین کالاهایی که از طریق گمرک شهید رجایی بندرعباس ترخیص می‌شوند عبارت اند از:

  • مواد معدنی و مشتقات نفتی

  • مواد پتروشیمی

  • محصولات کشاورزی

  • مصنوعات فلزی

  • لوازم خانگی بزرگ

  • انواع رایانه

  • تجهیزات عکاسی

  • فرش

گمرک بندرعباس: قلب تپنده تجارت دریایی ایران: ترخیص سریع و آسان کالا در این گمرک

ترخیص کالا از گمرک شهید باهنر بندر عباس

بعد از گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک شهید باهنر مهم ترین گمرک جنوب کشور است. موقعیت استراتژیک گمرک شهید باهنر موجب شده است تا بسیاری از بازرگانان، صادرات واردات و عملیات ترخیص کالاهای خود را از طریق این گمرک انجام دهند. گمرک شهید باهنر 12 اسکله دارد و در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی، حمل و نقل کالا و همچنین حمل و نقل مسافرتی فعالیت می‌کند.

کالاهای ترخیص شده از گمرک شهید باهنر

به دلیل وسعت بالای انبارداری گمرک شهید باهنر، تقریبا امکان پذیرش و ترخیص کلیه کالاها در این گمرک وجود دارد. برخی از کالاهای ترخیص شده از طریق این گمرک عبارت اند از:

  • اسباب بازی

  • پارچه

  • لوازم خانگی

  • تجهیزات پزشکی

  • انواع لاستیک

مراحل ترخیص کالا از گمرک بندر عباس

مراحل ترخیص کالا در بندر عباس که یکی از بزرگترین بنادر تجاری کشور است؛ شامل 9 مرحله زیر می‌باشد:

نکته: قوانین و شرایط ترخیص کالا از بندرعباس تقریبا با سایر گمرکات کشور برابر است.

1-ورود کالا به گمرک شهید رجایی و ثبت اطلاعات از طریق سامانه EPL

2-پرینت اظهار نامه

3-دریافت کوتاژ و تعیین مسیر

4-ارزیابی کالا

5-اخذ مجوزهای لازم

6-بررسی مدارک توسط کارشناس

7-پرداخت هزینه های گمرکی

8-صدور گواهی ترخیص (پروانه گمرکی) و خروج کالا از انبار

9-تحویل کالا به صاحب آن

بعد از طی کردن مراحل ذکر شده، نهایتا کالای مورد نظر شما از گمرک ترخیص می‌شود.

البته مراحل ترخیص کالا با توجه به نوع کالا و مقصد آن، ممکن است با موارد ذکر شده کمی متفاوت باشد. با این وجود 9 مرحله ای که به آن اشاره شد متداول ترین مراحلی هستند که بازرگانان باید برای ترخیص کالای خود در بندرعباس انجام دهند.

گمرک بندرعباس: قلب تپنده تجارت دریایی ایران: ترخیص سریع و آسان کالا در این گمرک

هزینه ترخیص کالا در بندر عباس

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس در وهله اول به نوع کالای صادرات و یا وارداتی بستگی دارد. هرچند که برخی از امتیازات و قوانین میتوانند در کاهش هزینه های ترخیص موثر عمل کنند. اما به جرات میتوان گفت که هزینه ترخیص کالا از بندرعباس نسبت به سایر گمرکات به صرفه تر است.

هزینه ترخیص کالا از گمرکات بندرعباس با توجه به قوانین تصویب شده و تعرفه ها، مدام در حال تغییر است؛ اما در حالت کلی هزینه ترخیص کالا از بندرعباس به عواملی چون نوع و حجم کالا، شرایط بارگیری، انبار داری، حقوق و عوارض ورودی، مالیات و … بستگی دارد اما همواره راهکارهایی برای کاهش هزینه های ترخیص از این گمرک وجود دارد که با به کارگیری از آن‌ها می‌توان تجارت پرسودی را تجربه کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای مدیریت دقیق تر هزینه های ترخیص کالای خود، پیش از هرگونه اقدامی در این زمینه، با مشاورین بازرگانی و شرکت های متخصص مشورت کرده تا بدین وسیله از هدر رفت هزینه ها جلوگیری به عمل آورید.

جمع بندی

در این مقاله، ترخیص کالا از بندر عباس و مراحل آن به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا و هزینه های ترخیص از بندرعباس نیز عنوان شد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد نحوه انجام مراحل ترخیص است چرا که در صورت بروز کوچکترین اشتباه، فرآیند ترخیص با مشکل مواجه شده و هزینه و زمان زیادی باید صرف آن شود. از طرفی ترخیص کالا از بندرعباس که به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور شناخته می‌شود؛ به دلیل تغییرات مداوم قوانین، قطعا چالش برانگیز خواهد بود. درنتیجه پیشنهاد ما به بازرگانانی که قصد ترخیص کالای مورد نظر خود از طریق گمرکات بندر عباس را دارند این است که حتما با ترخیص کاران حرفه ای و یا شرکت های ترخیص کاری معتبر و با سابقه همکاری کنند تا بدون ایجاد مشکل، کالای خود را ترخیص نمایند. در نهایت امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x