گل و گیاه

0 تا 100 هرس درخت گردو در تمام فصول + ابزار مناسب

هرس درخت گردو بسیار کار آسانی است چراکه این درخت در مقایسه با درختان مرکبات به هرس کمتری نیاز دارد.

به گزارش پارت نیوز؛ هرس درخت گردو در سال اول یا دوم انجام می‌گیرد تا شکل آن مشخص شود. شکل درختان بسیار حائز اهمیت است و بر کمیت، کیفیت و سهولت برداشت محصول یا سایر فعالیت‌های کشاورزی تاثیر می‌گذارد.

گردو درختی بادوام است اما مانند هر گیاهی کاشت اولین جوانه و پیوند و هرس صحیح آن بسیار مهم است. برای اینکه درخت گردوی جوانه زده قوی شود باید در زمان مناسب هرس شود و شاخه های زائد آن حذف شود. دفعات آبیاری و کوددهی به اندازه هرس درخت گردو اهمیت دارد. مناطقی که درخت در آن رشد می کند نیز بسیار مهم است.

در برخی مناطق، گردو سریع رشد می‌کند؛ در حالی که در برخی دیگر رشد آن به کندی رخ می‌دهد. در این صورت دانستن و استفاده از تکنیک‌های مختلف آبیاری مهم است.

هرس درخت گردو چگونه انجام می‌شود؟

عملیات هرس با بررسی درخت آغاز شده و تعیین می‌شود که کدام شاخه‌ها و در چه سطحی باید هرس شوند و بعد باغداران شروع به برش می‌کنند.

  • شاخه­‌های دوساله بلندتر از ۶۰ سانتی ­متر و شاخه­‌های خشک باید هرس شوند.
  • شاخه‌های شکسته و آسیب‌دیده را در هنگام برداشت هرس کنید.
  • ۱-۲ شاخه اسکلتی که در مرکز تاج رشد می‌­کنند را هرس کنید.
  • شاخه­‌های نازک و بلند را هرس کنید.
  • محل‌ برش را روغن کاری کنید.

چگونه درخت گردو را هرس کنیم

چه زمانی درخت گردو را هرس کنیم؟

بهترین زمان برای هرس درخت گردو، اواخر زمستان و تابستان است. در اواخر زمستان، هرس زمستانی سبک انجام می‌شود و هرس تابستانی برای کمتر شدن حجم ساقه‌ها صورت می‌گیرد. بهترین دوره برای هرس این درخت از اواسط تابستان تا اوایل پاییز یا به عبارتی مرداد تا مهر است. در این دوره درختان گردو تولید شیره خود را قبل از خواب کاهش می­‌دهند.

همچنین باید دقت شود که از قسمت وسط درخت هرس صورت گیرد، شاخه‌های بسیار نازک هرس نشود و پیچ کوتاه‌تر از ۳۰ سانتی‌متر قطع نگردد. تشکیل تاج خوب در هنگام هرس درخت گردو ضروری است. به این ترتیب میزان کیفیت گردو افزایش می یابد، گلدهی و گردش هوا تضمین می‌شود و قسمت های آسیب دیده تمیز می‌شوند. هدف اصلی هرس، مراقبت از برگ های شاخه‌های درخت، افزایش کیفیت و عملکرد محصول و اطمینان از دریافت نور و هوا توسط درخت است.

ابزار مناسب هرس درخت گردو

ابزار مورد نیاز برای هرس کردن ماهرانه درخت گردو به اندازه درخت بستگی دارد. اگر درخت قبلا به ارتفاع قابل‌ ­توجهی رسیده، یک داربست یا یک اره هرس دسته بلند لازم است؛ در غیر این صورت اره دستی و قیچی هرس کافی به نظر می‌رسد. فراموش نکنید که تیز بودن وسایل بسیار اهمیت دارد؛ چون چوب درخت گردو بسیار سخت است. ابزارهای هرس درخت گردو عبارت‌اند از:

قیچی هرس یک دست

برای بریدن شاخه های تا قطر ۲.۵ سانتی­متر قابل استفاده است. استفاده از این قیچی بیشتر برای بریدن شاخه‌­ها توصیه می شود.

قیچی دو دستی

می­‌توانیم از آن برای بریدن شاخه­‌های تا قطر ۵ سانتی ­متر استفاده کنیم.

چاقو هرس

از آن‌ها برای بریدن شاخه‌­هایی با قطر ۵ تا ۲۰ سانتی ­متر استفاده می­‌شود. برای ساقه­‌ها و تنه­‌های بزرگ به اره برقی نیاز داریم.

اره برقی

برای بریدن کنده‌­های ضخیم بالای ۲۰ سانتی­متر استفاده می­‌شود. با این ابزار می‌­توانیم شاخه‌­ها را در ارتفاع حدود ۵ یا ۶ متر نیز برش دهیم. عناصر ایمنی مانند دستکش، عینک و تجهیزات مناسب را از یاد نبرید تا از خود محافظت کنید و در ایمنی کامل کار خود را به سرانجام برسانید. همچنین توصیه می­‌شود چاقوها را قبل از برش استریل کنید. این کار به جلوگیری از بیماری درختان گردو کمک بسزایی می­‌کند.

انواع هرس درخت گردو

چگونه درخت گردو را هرس کنیم

به طور کلی پنج نوع هرس درخت گردو قابل انجام است که عبارت‌اند از: هرس تشکیلی، هرس باردهی، هرس تولیدی، هرس تجدید یا جوانسازی و هرس سبز که در ادامه به تفصیل به هر یک پرداخته خواهد شد.

هرس تشکیلی

این نوع هرس بر روی درختان گردو جوان در سه سال اول زندگی یا به شکل گلدان و یا در محور مرکزی انجام می‌شود. این هرس شامل بریدن درخت در ارتفاع تقریبی ۱.۵ متر است که امکان انشعاب جانبی گسترده را فراهم می‌کند؛ در حالی که یکی از شاخه­‌ها به دنبال محور مرکزی به صعود ادامه می‌­دهد.

در سال بعد، علاوه بر حذف شاخه‌های انباشته شده در تاج، چهار جوانه در فاصله مساوی و جهت گیری به سمت چهار نقطه اصلی انتخاب می‌شوند. این هرس به رشد درخت، ورود نور خورشید به بدنه درخت و بهره وری آینده کمک شایانی می کند.

هرس باردهی

هرس باردهی از سال چهارم زندگی درخت گردو انجام می‌­شود؛ زمانی که درخت از قبل شروع به میوه دادن کرده و در جستجوی ورودی بیشتر نور و تهویه به سمت مرکز و شاخه­‌های اصلی است. معمولا برای بهینه‌­سازی تولید سعی می‌­کنند هشت شاخه جانبی را هرس کنند.

هرس تولیدی

هرس تولیدی به دنبال به دست آوردن بالاترین تولید محصول باکیفیت است. برای این کار شاخه‌­هایی که مانع عبور نور و تهویه می­‌شوند حذف شده و تعداد شاخه­‌های جانبی آن حداکثر به هشت عدد کاهش می­‌یابد تا درخت به رشد متعادل و سالم خود ادامه دهد.

هرس تجدیدی یا جوان­سازی

هرس تجدید یا جوان سازی عموما از سال دهم زندگی درخت انجام می‌شود. هدف از انجام این نوع هرس، تجدید چوب غیرمولد برای تولید نقاط مولد جدید در کارخانه است. کارشناسان توصیه می­‌کنند تعداد شاخه‌­های ضخیم را به تدریج کاهش دهید تا از ورود نور خورشید حمایت شود.

هرس سبز

هرس سبز بدون توجه به سن درخت، با هدف حذف پایین­‌ترین شاخه­‌ها، حذف شاخه­‌های ضخیم اما ضعیف و هرس کردن تاج برای کمک به ورود نور انجام می­‌شود. انجام این نوع هرس درخت گردو در تابستان مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

مراقبت‌­های بعد از هرس درخت گردو

راه های هرس درخت گردو

هنگامی که جای بریدگی‌ها بهبود می‌یابند، گردو را با محلول مایع بوردو یا اوره اسپری می‌کنند. این کار برای محافظت از درخت در برابر بیماری ها و آفات انجام می‌شود. گیاه را صبح یا عصر با یک بطری شامل یکی از محلول‌های فوق، اسپری می­‌کنند.

گیاهان بالغ زمستان را بدون سرپناه می­‌گذرانند؛ اما درختان جوان را اغلب برای زمستان با نایلونی ضخیم می‌پوشانند. همچنین پایه تنه درخت با یونجه یا تراشه‌­های چوب مالچ می­‌شود تا ریشه را از یخ زدگی محافظت کند. این کار به ویژه در مناطقی با آب‌وهوای سرد و متغیر بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

درختان گردوی جوان و چند ساله نیاز به هرس دارند. در طول این فرایند، باغبان شاخه­‌های قدیمی، خشک، بی­حاصل و آسیب­دیده را هرس می­‌کند. برای هرس صحیح درخت گردو استفاده از ابزار مناسب توصیه می­‌شود که بسته به اندازه و ارتفاع شاخه‌­ها شامل قیچی، چاقو، اره برقی و … می‌شود.

شاخه­‌های هرس شده اگر سالم باشند، می‌­توان آن‌ها را خرد کرد و به عنوان ماده آلی در خاک گنجاند؛ در حالی که اگر سالم نیستند یا در مورد این مسئله شک دارید، بهتر است آن‌ها را به عنوان زیست توده برای اجاق گاز یا شومینه بسوزانید. یک اشتباه رایج توسط باغبانان تازه‌کار این است که شاخه‌­ها را در حد صفر می‌­برند. توصیه می­‌شود شاخه‌­های باردهی را کوتاه در حدود ۲۰-۴۰ سانتی ­متر باقی بگذارید تا سال آینده به شاخه‌­های میوه تبدیل شوند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x