روانشناسی

10 روش اصولی درمان افسردگی + علائم افسردگی در زنان و مردان

آمارها نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان برای درمان افسردگی، یا هر اختلال دیگری، به پزشک مراجعه می کنند. این در حالی است که اقدام برای درمان افسردگی امری ضروری است.

به گزارش پارت نیوز؛ درمان افسردگی اگر به‌موقع و به‌درستی انجام شود می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و از تشدید بیماری جلوگیری کند. باوجوداینکه برخی افسردگی‌ها خود برطرف می‌شوند اما در صورت بروز علائم این بیماری روحی و روانی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان افسردگی در خانه

افسردگی چیست؟

احساس ناامیدی و غم در برخی مواقع، جزوی از زندگی طبیعی انسان است اما وقتی عواطفی مانند ناامیدی و ترس باگذشت زمان در فرد از بین نروند و تشدید شوند ممکن است فرد دچار افسردگی شود.در ادامه به روش های درمان افسردگی خواهیم پرداخت.

افسردگی نه‌تنها باعث داشتن احساس غم و اندوه در تمامی مراحل زندگی فرد می‌شود بلکه توانایی وی در پاسخ به مشکلات زندگی، انجام فعالیت‌های روزانه و عملکرد جسمی و عقلانی را تحت‌الشعاع قرار داده و در خوردن، خوابیدن و لذات زندگی فرد اخلال ایجاد می‌کند تا حدی که حتی گذراندن یک روز معمولی نیز برای وی سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. درحالی‌که برخی افراد افسردگی را تحت عنوان «زندگی در سیاه‌چاله» یا داشتن عذاب همیشگی تفسیر می‌کنند برخی احساس بی‌جانی، خالی بودن و بی‌تفاوتی می‌کنند. افسردگی ممکن است منجر به عصبانیت و بی‌قراری شده و میزان طاقت افراد در برابر مشکلات را بسیار کم می‌کند.

مهم‌ترین علائم افسردگی؛ چگونه بفهمیم افسرده‌ایم؟

پیش از درمان افسردگی باید با علائم آن آشنا شویم. علائم افسردگی در افراد مختلف متفاوت است اما نکات مشترک زیادی در بین آن‌ها وجود دارد که می‌تواند برای تشخیص راهبردی باشد. بسیاری از این موارد در بیش‌تر اوقات جزو روند طبیعی زندگی فرد محسوب شده و دلیل قطعی برای وجود افسردگی نیست.

اما هرچه این علائم شدیدتر باشد و ماندگاری بیش‌تری داشته باشد خطر ابتلا به افسردگی در فرد نیز افزایش می‌یابد. از سری علائم افسردگی عبارت‌اند از؛

  • داشتن احساس ناتوانی و ناامیدی شدید؛ این احساس که هیچ‌چیز در زندگی وی بهتر نخواهد شد و هیچ کاری هم برای بهبود این شرایط نمی‌شود کرد.
  • از دست‌دان علاقه برای انجام فعالیت‌های روزانه؛ بیمار هیچ حسی نسبت به فعالیت‌هایی که قبلاً وی را خوشحال می‌کرده ندارد و نسبت به عادات، سرگرمی‌ها و حتی رابطه جنسی هیچ لذت و حس خوبی ندارد.
  • تغییر اشتها و وزن؛ کاهش قابل‌توجه و یا افزایش بیش‌ازحد وزن در یک‌فاصله یک‌ماهه (تغییرات بیش از ۵درصد وزن) می‌تواند یکی از علائم هشداردهنده شروع افسردگی باشد.
  • تغییرات در روتین خواب؛ بی‌خوابی و یا خوابیدن بیش‌ازحد به‌خصوص بیدار ماندن تا صبح و خوابیدن تمام‌روز در افراد دارای افسردگی بسیار شایع است. درمان افسردگی کیفیت خواب را افزایش می دهد.
  • عصبانیت یا تحریک‌پذیری شدید؛ با شروع افسردگی، فرد به‌شدت حساس و کم‌طاقت می‌شود و دائماً احساس خشم، اضطراب و بی‌قراری می‌کند. هر دلیل کوچکی می‌تواند شروع یک عصبانیت برای وی باشد و همیشه در حال بحث‌وجدل است.
  • از دست‌دان انرژی؛ احساس خستگی، کندی و ناتوانی بدن. ممکن است فرد در اعضای بدنش احساس سنگینی کند و حس کند حتی برای انجام کارهای کوچک نیز خسته است.
  • بی‌حالی و کسالت؛ یکی از نشانه‌های شایع و اولیه افسردگی است. برای درمان بی‌حالی و کسالت می‌توانید به کلینیک دکتر کربلایی مراجعه کنید.
  • احساس بی‌فایده بودن؛ بیمار دائماً در حال انتقاد از خود و مقصر دانستن خود در تمامی اتفاقات زندگی‌اش است.
  • رفتارهای خطرناک؛ فرد ممکن است درگیر مشکلاتی مانند سوءمصرف مواد، قمار، رانندگی خطرناک یا ورزش‌های خطرناک شود.
  • عدم توانایی تمرکز؛ فرد افسرده در متمرکز کردن حواس خود، به خاطر سپردن کارها و تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شود.
  • دردهای بدون علت قبلی؛ افسردگی باعث بروز دردهای جسمی بی‌دلیل مانند سردرد، کمردرد، درد عضلات، معده درد و گرفتگی‌ ناگهانی ماهیچه‌ها می‌شود.

علائم افسردگی در مردان

مردان افسرده معمولاً کم‌تر علائم ناامیدی و خود تخریبی دارند و در عوض، دائماً از خستگی و مشکلات خوابیدن گلایه می‌کنند. احساس خشم، حساسیت بی از حد نسبت به رفتار دیگران، به‌سرعت از کوره دررفتن، از دست‌دان علاقه به کار و اموری که آن‌ها را سرگرم می‌کرده از علائم شایع بروز افسردگی در مردان است. مردان دارای افسردگی پرخاشگری، سوءمصرف مواد و رفتارهای خطرناک از خود نشان می‌دهند. درمان افسردگی در مردان و زنان می تواند بسیار شبیه باشد.

افسردگی در مردان چه غلائمی دارد

علائم افسردگی در زنان

زنان برعکس مردان در هنگام ابتلا به افسردگی دچار نگاه خود تخریبی شده و احساس گناه می‌کنند. زنان افسرده معمولاً دچار خواب‌آلودگی بیش‌ازحد، پرخوری، افزایش وزن و حمله پانیک می‌شوند. البته زنان در کل بیش‌تر مستعد ابتلا به افسردگی بوده و در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی تحت تأثیر تغییرات هورمونی ممکن است به افسردگی خفیف دچار شوند. همچنین افسردگی پس از زایمان نیز در زنان بسیار شایع بوده و از هر ۷ زن ۱ نفر به افسردگی بعد از زایمان مبتلا می‌شود.

روش‌های پیشگیری از افسردگی

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از افسردگی وجود ندارد؛ بااین‌حال، برخی استراتژی‌ها ممکن است در کاهش خطر ابتلا مؤثر باشند:

  •  کنترل استرس، افزایش مقاومت و صبوری و تقویت اعتمادبه‌نفس
  •  ورزش‌ و فعال بودن یکی از راه های درمان افسردگی است.
  •  سپری کردن وقت با خانواده و دوستان
  •  مراجعه و صحبت با دوستان، آشنایان و متخصصین در زمان‌های بحرانی
  • مراجعه سریع به روان‌پزشک در صورت مشاهده علائم افسردگی و پایبند بودن به روند درمانی
  • عدم مصرف مواد مخدر، داروهای روان‌گردان و مسکن‌های قوی
  • تلاش برای پیدا کردن راه‌حل و مشورت گرفتن از دیگران در هنگام برخورد با مشکلات سخت

روش‌های درمان افسردگی

چند روش مؤثر برای درمان افسردگی وجود دارد. روان‌درمانی یکی از این روشها است که هدف از آن اصلاح افکار و باورهایی است که به‌صورت ناخودآگاه زمینه بروز افسردگی شده است. راه‌های درمان افسردگی درصدد ارائه ی روش هایی برای کنار آمدن با استرس، تجویز دارو برای تسکین علائم، مانند فکر به خودکشی، یا تسهیل روش های روان‌درمانی (نورومدولاسیون) است که در آن به‌منظور بازگرداندن ارتباط مؤثر بین قسمت های کلیدی مغز، اعصاب به‌صورت مستقیم تحریک می شوند.

به‌علاوه، افراد می توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، از رژیم غذایی و ورزش ساده گرفته تا ملحق شدن به گروه سرود و تمرین مدیتیشن، به درمان افسردگی و رفع افسردگی شدید کمک کنند. نتایج حاکی از این است که روان‌درمانی دست‌کم به‌اندازه مصرف دارو مؤثر عمل می کند و ترکیب این دو روش برای بسیاری از افراد بهترین نتایج را به همراه دارد.

ثاثیر افسردگی بر بدن

آیا افسردگی خودبه‌خود برطرف می‌شود؟

توجه داشته باشید که درمان افسردگی زمان بر است. ممکن است دوره افسردگی خودبه خود برطرف شود اما در بهترین حالت این وضعیت چند ماه طول می کشد و در این مدت آسیب قابل‌توجهی به مغز و زندگی وارد می کند. به باور متخصصان، التهابی که در اثر افسردگی رخ می دهد به‌مرورزمان باعث زوال اعصاب میشود. این چرخه به تغییرات پاتولوژیک در مغز دامن می زند بطوری که بهبود یافتن فرد از افسردگی و درمان ناراحتی اعصاب در آینده سخت تر خواهد شد.

در یک تحقیق که روی بیماران دچار افسردگی عمده انجام شد، 23 درصد از بیماران که تحت درمان قرار نگرفتند ظرف سه ماه بهبود یافتند، حال 32 درصد بعد از 6 ماه بهبودیافته و 53 درصد بعد از گذشت یک سال خوب شدند. احتمال بهبود افسردگی بدون استفاده از روش های درمان در کودکان و نوجوانان بیشتر بود. افراد می توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، از رژیم غذایی و ورزش ساده گرفته تا ملحق شدن به گروه سرود و تمرین مدیتیشن، به درمان افسردگی کمک کنند.

روان‌درمانی چیست؟

دارو، علائم افسردگی را تسکین می دهد اما درمانی صددرصد برای آن نیست. افسردگی عمده در اثر عوامل مختلف مانند روش واکنش به استرس و تجارب و افکار منفی رخ می دهد. روان‌درمانی، ریشه افسردگی و نحوه پردازش افکار و احساسات در ذهن فرد را هدف قرار می دهد و به افراد کمک می کند باورها، عواطف و افکاری را که منجر به بروز افسردگی در آن ها شده است بشناسند.

افراد به کمک روان‌درمانی مشکلاتی را که باعث برانگیخته شدن افسردگی می شود یا به تداوم آن دامن می زند، تشخیص می دهند. روان‌درمانی افراد را به تجدیدنظر در منابع لذت در زندگی وا‌می‌دارد و به آن ها کمک می کند به زندگی خود تسلط داشته باشند. همچنین در پیدا کردن روشهای مؤثر کنار آمدن با شرایط به افراد کمک می کند.

استفاده داروهای ضدافسردگی کتامین برای درمان افسردگی

امروزه در شرایط کنترل شده از کتامین، که تا مدت ها به‌عنوان ماده ی بیهوشی به کار می رفت، برای معالجه افسردگی مقاوم به درمان استفاده میشود. کتامین با دوز مشخص و طی چند ساعت به فرد تزریق می شود. این دارو سریع عمل می¬کند، به‌طوری‌که ظرف چند ساعت علائم تسکین می یابد و حدود پنجاه‌درصد از بیماران بعد از یک‌بار تزریق تا چند روز یا چند هفته از شر علائم خلاص می شوند. این دارو به‌خصوص برای افرادی که دچار فکر به خودکشی هستند مفید و در شرایط اضطراری بسیار پرکاربرد است. نوع دیگر کتامین، به نام اسکتامین، به بینی اسپری می شود.

کتامین گلوتامات، که یک انتقال دهنده عصبی غیر مونوآمین است، را مسدود می کند و بدین  ترتیب روی عملکرد سایر انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد. این دارو عوارضی مانند گسستگی و فشارخون بالا را به همراه دارد که در کنار تاثیر کوتاه‌مدت آن باعث می شود کم تر مورداستفاده قرار گیرد. کتامین یکی از داروهای ضدافسردگی است. کتامین با دوز مشخص و طی چند ساعت به فرد تزریق می شود.

انواع داروهای درمان کننده افسردگی

نورومدولاسیون یا تحریک مغز برای درمان افسردگی

با افزایش آگاهی درمورد افسردگی و درمان اعصاب، این اختلال کمتر به‌عنوان نارسایی شیمیایی-عصبی، مثل کمبود سروتونین یا دوپامین، و بیشتر به‌عنوان مشکل در سیستم عصبی (مشکل در فعالسازی یا تعامل بین گره های کلیدی در شبکه های عصبی یا اختلال در خود شبکه به‌خصوص حین پردازش محرک احساسات، محرک پاداش یا عملکرد اجرایی) شناخته می شود.

درنتیجه، امروزه روش های درمان شامل راهکارهایی برای هوشیار ساختن الکتریکی یا مغناطیسی فعالیت عصب از طریق تحریک اجزای مغز می شود. تصویربرداری عصبی نشان داده است که فعالیت غیرعادی در شبکه های مغز به قسمت هایی مانند هیپوکامپ، آمیگدال و قشر پیش پیشانی مربوط است.

هدف از نورومدولاسیون تحریک نوروپلاستی است تا باعث ایجاد پیوند عصبی جدید و الگوی تازه فعالیت های عصبی شود که انعطاف پذیری ذهنی و رفتاری بیشتری را به همراه می آورد. تحقیقات نشان داده این دستگاه به‌مرورزمان روحیه و حافظه فرد را به طرز قابل‌توجهی بهبود می بخشد. امروزه ورزشکاران منتخب و سایر افراد که به دنبال عملکرد بهتر هستند، قبل از انجام تمرین یک‌بار تحریک سازی مغز را انجام می دهند.

هدف از نورومدولاسیون برای درمان افسردگی تحریک نوروپلاستی است تا باعث ایجاد پیوند عصبی جدید و الگوی تازه ی فعالیت های عصبی شود که انعطاف پذیری ذهنی و رفتاری بیشتری را به همراه می آورد.

تحریک مغناطیسی مغز برای درمان افسردگی

تحریک مغناطیسی مغز (TMS) در این روش، یک یا دو سیم به سر فرد وصل می شود و جریان مغناطیسی به آن وارد می کند تا جریان به بافت های عمیق مغز که منشا بروز افسردگی است برسد.

نوع و قدرت جریان الکتریکی در این روش اغلب همان است که در ام آر آی مورداستفاده قرار می گیرد. انجام این روش به بیهوشی نیاز ندارد و تحریک مغز طی چند جلسه در مطب دکتر انجام می شود. تقریبا 60 درصد از افرادی که به داروهای ضدافسردگی واکنش نشان نمی دهند، با TMS به طرز قابل‌توجهی بهبود می یابند یا کاملاً خوب می شوند.

کدام روش درمان افسردگی برای من بهتر است؟

متخصصان بر سر این اصل توافق دارند که افسردگی خفیف به روش های روان‌درمانی نظیر درمان شناختی و رفتاری پاسخ مثبت نشان می دهد و نیازی به مصرف داروهای ضدافسردگی نیست. نوع شدیدتر افسردگی به ترکیب دارو و روان درمانی بهتر جواب می دهد. داروهای ضدافسردگی بیشترین تاثیر را روی افسردگی متوسط تا شدید و نوعی از افسردگی که ذاتا مزمن است دارد.

روان پزشکان بالینی که درزمینهٔ درمان افسردگی تبحر دارند، عموما می دانند چه علائم یا مجموعه علائمی به کدام نوع از داروهای ضدافسردگی واکنش نشان می دهد. بااین‌حال، در اغلب موارد، لازم است یک یا چند دارو یا ترکیبی از داروهای مختلف با دوز مناسب و کمترین اثر جانبی امتحان شود تا بهترین دارو برای بیمار مشخص گردد.

گاهی اثرات جانبی (مانند حالت تهوع، افزایش وزن، پرخاشگری، بی خوابی، از دست رفتن میل جنسی، اختلال در رسیدن به ارگاسم) عامل تعیین کننده برای ادامه مصرف دارو است. زمانی که علائم کاملا بهبود پیدا کند و بیمار احساس کند می تواند نسبت به زمان بیماری عملکرد بهتری از خود نشان دهد، یعنی درمان موفقیت آمیز بوده است.

آیا اسکن های مغز به تعیین روش درمان افسردگی کمک می کند؟

اسکن های مغز در تحقیقات به تشخیص قسمت هایی از مغز که کلید پردازش احساسات و تغییر ارتباطات عصبی در افسردگی هستند کمک می کنند. این اطلاعات راهنمای خوبی برای استفاده از انواع دستگاه های نورومدولاسیون به عنوان روش درمان است. همچنین محققان به کمک این اطلاعات توانسته اند میزان عمل و تاثیر دارو را ارزیابی کنند. به‌منظور تحقیق روی میزان اثرگذاری روان‌درمانی هم از اسکن های مغز استفاده می شود تا عملکرد مغز قبل و بعد از درمان بررسی شود.

اما عکس برداری عصبی در وهله ی اول ابزار تشخیص و تحقیق است و هزینه زیادی به دنبال دارد. اگرچه این روش به تشخیص پیوندهای عصبی کمک می کند که در بروز علائم افسردگی مؤثر است، این کاربرد بیشتر به کار پژوهش های علمی می آید. درمجموع باید گفت اسکن مغز هنوز قابلیت کافی برای ارائه ی روش درمان مخصوص هر فرد را ندارد.
متخصصان بر سر این اصل توافق دارند که افسردگی خفیف به روش های روان‌درمانی نظیر درمان شناختی و رفتاری پاسخ مثبت نشان می دهد و نیازی به مصرف داروهای ضدافسردگی نیست.

درمان افسردگی در خانه و بدون مراجعه به پزشک

تغییر سبک زندگی به‌شدت در تسکین و درمان افسردگی موثر است. مهم ترین عادت سالم، داشتن خواب کافی است. زیرا خواب برای داشتن احساس خوب ضروری است و روی تمام دستگاه‌های بدن و مغز تاثیر می گذارد. اگرچه اختلال در خواب جز آخرین علائم افسردگی است که کاملا برطرف می شود، بااین‌حال داشتن خواب منظم لازم و ضروری است.

الگوی ثابت خواب به‌خودی‌خود روی متابولیسم بدن اثر می گذارد و خطر بیماری قلب و عروق را که با افسردگی در ارتباط است کاهش می دهد. به حداقل رساندن میزان تجربه ی نادیده گرفته شدن و مورد خشونت واقع شدن هم اهمیت دارد. ثابت‌شده اگر فرد از نظر رفتاری فعال باشد، وضعیت افسردگی بهبود پیدا می کند و اگرچه تراپیست به انجام این کار کمک می کند، بیمار می تواند به‌تنهایی این روش را انجام دهد.

افسردگی باعث منزوی شدن فرد میشود. بیمار انگیزه ی خود برای فعالیت را از دست می دهد و دوری از اجتماع او را از منابع موردنیاز تحریک و لذت محروم می سازد. بنابراین، فعال بودن- حتی اگر خلاف انگیزه ی فرد است- مزایای زیادی دارد. برای مثال، ارتباط اجتماعی منبع اصلی بهتر شدن روحیه است و با خنثی ساختن واکنش استرس روی جسم فرد اثر می گذارد. همچنین با ایجاد منبع لذت، با غم و اندوه افسردگی مقابله می کند. تغییر سبک زندگی به شدت در تسکین و درمان افسردگی موثر است.

به افراد افسرده چگونه کمک کنیم

چگونه به فرد دچار افسردگی کمک کنیم؟

بهترین راه برای کمک به فرد دچار افسردگی بردن او نزد تراپیست است. روش های مختلف دیگری هم برای کمک وجود دارد. مثلا می توانید در انجام وظایف روزمره، که معمولا فرد مبتلا به افسردگی را پریشان می کند، کمک کنید. از آنجایی فرد افسرده هرگونه فعالیت را کنار می گذارد، حتی وقتی این اختلال تمام انگیزه ها را از بین می برد، فعال ماندن و وا داشتن فرد به فعالیت بسیار مهم است. اگر می خواهید فرد را به فعالیت منظم وادارید، بهتر است به‌جای این که مدام به او یادآوری کنید ورزش کند، یک ژاکت به او بدهید و برای قدم زدن بیرون بروید.

ورزش، آفتاب و همراهی همگی تاثیر ضدافسردگی دارند. تغییر مکان هم همین طور. داشتن روتین منظم مانند خواب کافی کمک می‌کند. همچنین بهتر است ارتباط اجتماعی خود را با فرد افسرده حفظ کنید. این روزها پاندمی کرونا، شرایط ویژهای به وجود آورده است و بسیاری از افراد برای درمان افسردگی بعد از کرونا به کمک نیاز دارند.

مؤثرترین راه‌های درمان افسردگی در خانه به شکل طبیعی چیست؟

تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی ضدالتهاب که به متابولیسم کمک می کند، ورزش منظم، آفتاب گرفتن، حمایت اجتماعی و رفاقت، خواب و رابطه جنسی تأثیر مثبتی روی علائم افسردگی می گذارند. تمام این موارد روش های ارزان و غیرتهاجمی هستند که به تجویز نیاز ندارند. درواقع، این روش ها همیشه به‌سلامت عمومی همه ی انسان ها کمک می کنند.

بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده که رژیم غذایی سالم حاوی مواد ضدالتهاب که معمولاً در میوه، سبزی‌ها و ماهی چرب یافت می شود با نرخ پایین افسردگی در ارتباط است. به‌علاوه، در یک تحقیق تعدادی از بیماران افسرده به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و از غذای حاوی کربوهیدرات، شکر و گوشت فراوری‌شده‌ی کم تر استفاده کردند. علائم افسردگی در این بیماران نسبت به بیمارانی که رژیم غذایی استاندارد غرب را داشتند کم تر بود.

تاثیر افسردگی بر بدن

تحریک رفتاری نوعی تراپی است که لزوماً به مراجعه به تراپیست نیاز ندارد: در این روش با تشویق بیمار به گزینش و شرکت در فعالیت های پاداش دهنده که لذت مورد نیاز را به زندگی می بخشد، با علائم افسردگی مقابله می شود. آواز خواندن در گروه کر به افزایش سلامت روان کمک می کند:

هم‌آواز خواندن و هم برقراری روابط اجتماعی روی واکنش سیستم عصبی به استرس تاثیر می گذارد. فعالیت مذهبی از دیگر عواملی است که به دفع استرس کمک می کند. بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده که رژیم غذایی سالم حاوی مواد ضد التهاب که معمولا در میوه، سبزیجات و ماهی چرب یافت می شود با نرخ پایین افسردگی در ارتباط است.

تاثیر ورزش بر افسردگی

ورزش یکی از موثرترین روش ها برای شروع نوروپلاستی و خارج شدن از وضعیت افسردگی و به طور کلی درمان افسردگی است. تحقیقات نشان می دهد انجام یک فعالیت ساده مانند پیاده روی فورا باعث رشد پیوندهای عصبی جدید، که اساس نوروپلاستی است، می شود.

به نظر می رسد ورزش مخصوصا باعث افزایش نوروپلاستی در هیپوکامپ (مرکز یادگیری و حافظه و قسمتی از مغز که در برابر تاثیرات مخرب استرس بیشتر آسیب پذیر است) می شود. به‌علاوه، بلند کردن وزنه و ورزش های مقاومتی به افزایش قدرت پیام رسانی سلول های عصبی کمک می کند. ورزش یکی از موثرترین روش ها برای شروع نوروپلاستی و خارج شدن از وضعیت افسردگی است.

تاثیر ورزش بر بدن و درمان افسردگی

برای درمان افسردگی چه میزان ورزش لازم است؟

انجام هر نوع ورزشی باعث می شود فرد احساس کند دوباره کنترل زندگی خود را به دست گرفته است. تحقیقات نشان می دهد حتی 15 دقیقه فعالیت فیزیکی در روز- به‌خصوص بعدازظهر- تاثیر مثبتی روی روحیه، انرژی و خواب دارد. تحقیقی که طی 11 سال روی 34 هزار بزرگ‌سال انجام شد نشان داد حداقل یک ساعت فعالیت فیزیکی در هفته میزان ابتلا به افسردگی را تا 12 درصد کاهش می دهد.

سایر تحقیقات نشان می دهد حتی افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به افسردگی هستند نیز می توانند با انجام ورزش مانع از بروز آن شوند. از آنجایی افسردگی انگیزه و انرژی فرد را ضعیف می کند، متخصصان بر این نکته تاکید دارند که فرد از یک جا و با چیزهای کوچک، مثل چند دقیقه پیادهروی، شروع کند.

سخن پایانی

افسردگی زندگی فرد و اطرافیان وی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل درمان افسردگی چه به صورت خفیف و چه به صورت شدید را جدی بگیرید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x