سلامت

10 روش درمان افسردگی در خانه بدون مصرف دارو

درمان افسردگی در خانه و حتی بدون مصرف دارو امکان پذیر است. البته این را در نظر بگیرید که برای افسردگی های خفیف و دوره ای می توانید این مراحل را انجام دهید.

به گزارش پارت نیوز؛ برای درمان افسرگی در خانه می توانید از روش هایی از جمله؛ ماساژ، موسیقی و تغذیه سالم استفاده کنید. پیش از هر چیز این را بدانید که محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شما است و قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان مشاوره بگیرید.

درمان افسردگی در خانه بدون دارو

آیا درمان افسردگی در منزل و بدون دارو ممکن است؟ افسردگی نوعی بیماری است که مثل هر بیماری دیگری درمان لازم دارد. اما متاسفانه خیلی‌ها افسردگی را جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند درمان افسردگی به‌ راحتی و تنها با خواست و اراده خود فرد امکان‌پذیر است. باوری غلط که آسیب جدی به‌ دنبال دارد.

از نظر روانپزشک‌ها، افسردگی نوعی سرماخوردگی روح است و عدم درمان به ‌موقع آن باعث تشدید بیماری شده و درمان را سخت‌تر می‌کند. با این حال درمان افسردگی بدون دارو نیز غیرممکن نیست. فرد مبتلا به افسردگی خود را از زیبایی ها و لذت زندگی محروم می‌کند و دچار ناامیدی و یاس است. احساسات منفی، فرد افسرده را به سمت پرخاشگری، انزوا و یا حتی خودکشی (در موارد حاد) سوق می‌دهد.

درمان افسردگی بدون دارو

به نقل از «webmd» افسردگی درحال‌حاضر یکی از بیماری‌های جدی قرن اخیر است که افراد بسیاری با آن دست و پنجه نرم می کنند. در کنار درمان دارویی گاهی می‌توان برخی افسردگی‌ها را بدون دارو درمان کرد. تغییر سبک زندگی و تفکر مثبت از جمله راهکارهای درمان افسردگی بدون دارو هستند که کمک می‌کنند فرد مبتلا به بیماری‌های روانی بتواند بر حس و حال بد ناشی از این بیماری غلبه کند.

راه های درمان افسردگی در خانه بدون دارو

راهکارهای مفید برای درمان افسردگی بدون دارو عبارتند از:

  • روتین روزانه داشته باشید تا به ‌کمک نظم از پس افسردگی بربیایید.
  • برای خودتان هدف تعیین کنید تا احساس بی‌ارزشی و بی‌هدفی در زندگی نداشته باشید.
  • ورزش‌کردن را در برنامه روزانه قرار دهید. یک پیاده‌روی ساده می‌تواند راهکار مناسبی برای درمان افسردگی بدون دارو باشد.
  • هر چند هنوز رژیم غذایی خاصی برای درمان افسردگی  در خانه و بدون دارو ارائه نشده است، اما داشتن رژیم غذایی سالم کمک می‌کند حس بهتری به دست بیاورید.
  • خواب کافی را دست کم نگیرید. افسردگی باعث اختلال در خواب می‌شود. افسرده‌ها شب‌ها نمی‌خوابند و روزها خواب‌آلوده و خسته هستند. برای درمان افسردگی بدون دارو سعی کنید هر شب ساعت مشخصی بخوابید و ساعت معینی بیدار شوید.
  • یکی دیگر از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو مسئولیت‌پذیری است. افراد افسرده همیشه از بار مسئولیت فرار می‌کنند. با پذیرش مسئولیت احساس ارزشمندبودن ایجاد می‌شود.
  • فکرهای منفی، بدبینی و هر تفکری که تاثیر بدی روی ذهن می‌گذارد را دور کنید.
  • کارهای جدید را امتحان کنید و از روتین و روزمرگی فاصله بگیرید.
  • تفریح و کارهای لذت‌بخش را در برنامه روزانه بگذارید.
  • از مواد مخدر و الکل دوری کنید.
  • سعی کنید وارد روابط عاطفی، دوستانه، کاری و خانوادگی شوید و از غار تنهایی بیرون بیایید.
  • مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها راهی برای درمان افسردگی بدون دارو هستند.
  • مدیتیشن و یوگا باعث مدیریت افکار و شناخت احساسات می‌شوند.
  • با ارتباط با طبیعت احساسات و افکار منفی را از خود دور کنید.
  • موسیقی شاد گوش کنید.

آیا افسردگی در خانه قابل درمان است؟

به نقل از «selfcareimpact» افسردگی سطوح مختلفی دارد و اگر به ‌موقع درمان نشود باعث بروز بیماری های روانی خواهد شد. درمان افسردگی در خانه صرفا برای افسردگی‌های خفیف جواب می‌دهد یا افرادی که به ‌تازگی درگیر علائم افسردگی شده باشند؛ اما افسردگی شدید در خانه بدون دارو قابل درمان نیست و ممکن است کار به جاهای باریک بکشد.

تغذیه سالم، ورزش و زندگی هدفمند تکنیک‌هایی هستند که برای درمان افسردگی در خانه و بدون دارو بسیار اثرگذار هستند. البته برخلاف دارو، تاثیر این تکنیک‌ها در بلند مدت جواب می‌دهد. بهتر است برای درمان سطح خفیف افسردگی در خانه هم مشاوره با روانشناس را داشته باشید. روانپزشک و روانشناس در چنین شرایطی با بررسی وضعیت و روحیه بیمار می‌توانند بهترین متد درمانی را بدون دارو برای بیمار تجویز کنند.

۱. درمان افسردگی در خانه

تعداد زیادی از مبتلایان به افسردگی از مراجعه حضوری به روانشناس امتناع می‌کنند و روش درمان افسردگی در خانه را ترجیح می‌دهند. اگر شدت افسردگی زیاد نباشد و بیمار در مراحل اولیه افسردگی باشد، می‌توان گزینه درمان افسردگی در خانه را امتحان کرد.

روش‌های خانگی برای درمان افسردگی ساده و راحت هستند؛ رژیم غذایی مناسب و سالم‌خواری، دمنوش‌ها، گیاهان دارویی در کنار مشاوره تلفنی با روانشناس می‌توانند روحیه بیمار را بهتر کنند. از تاثیر ماساژ برای درمان افسردگی بدون دارو غافل نشوید. ماساژدرمانی کمک می‌کند تنش‌های روزانه و عصبی از بدن بیمار خیلی راحت بیرون رفته و احساس آرامش کند.

۲. درمان افسردگی با دستگاه TDCS

درمان افسردگی با دستگاه TDCS (تی دی سی اس) یکی از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو است که جریان الکتریکی خفیف و متناوب وارد مغز شده و به سلول‌های مغزی شوک وارد می‌کند تا مغز به حالت عادی و طبیعی خود برگردد. ترکیب درمان دارویی و غیردارویی بهترین نتیجه برای درمان افسردگی را به‌دنبال دارد.

درمان افسردگی با دستگاه TDCS

۳. درمان افسردگی با rTMS

rTMS جدیدترین درمان افسردگی بدون دارو است که جایگزین خوبی برای درمان دارویی محسوب می‌شود. مزیت درمان افسردگی با rTMS نسبت به روش دارویی این است که عوارض جانبی برای کبد، طحال و کلیه ندارد و صرفا تاثیرگذاری آن روی مغز است. به‌علاوه اینکه، درمان افسردگی با rTMS طولانی نیست و نهایت با یک دوره درمانی ۱۵ تا ۲۰ جلسه‌ای تمام می‌شود.

۴. درمان افسردگی با ماساژ درمانی

یکی از روش ای موثر درمان افسردگی در خانه بدون دارو ماساژ درمانی است. دلیل موثر بودن ماساژ درمانی در رفع افسردگی این است که ماساژ درمانی ترشح هورمون استرس یا کورتیزول را در بدن کاهش می دهد و خلق و خوی بیمار را تقویت می کند. به علاوه با کمک ماساژ ترشح سروتونین و هورمون های دوپامین در بدن افزایش می یابد و احساس آرامش و شادی به فرد منتقل می شود. در نتیجه عصبانیت، پوچی، استرس و نگرانی از فرد آسیب دیده دور می شود.

علت تاثیرگذاری ماساژ در رفع افسردگی این است که ماساژ درمانی میزان ترشح هورمون استرس یا کورتیزول در بدن را پایین می‌آورد و روحیه بیمار را تقویت می‌کند.

درمان افسردگی با ماساژ درمانی

۵. درمان افسردگی با هیپنوتیزم

هیپنوتیزم می تواند با ایجاد تغییراتی در ضمیر ناخودآگاه فرد را وادار به انجام کاری کند و یا از فشار روانی بر بیمار بکاهد، افکار بدبینانه و منفی را از بین ببرد و ترس و هیجان او را از جمعیت کم کند. درمان افسردگی با هیپنوتیزم زمانی موثر خواهد بود که با مشاوره روانشناس و روان درمانی باشد.

ترکیب هیپنوتیزم با روان درمانی و دارو درمانی یکی از روش های کارآمد برای درمان افسردگی است. در درمان افسردگی با هیپنوتیزم، حالات افسردگی مانند بی خوابی، کم خوابی، بی حالی، کابوس، بی حوصلگی، افکار خودکشی، ناامیدی، کم خوری و پرخوری، عصبانیت، ناامیدی، گوشه گیری و کاهش میل جنسی در بیمار کاهش یا رفع می شود.

۶. درمان افسردگی با موسیقی

موسیقی اگر با درمان‌های رایج افسردگی یعنی روان‌درمانی و داروهای ضدافسردگی ترکیب شود به ‌خوبی می‌تواند از پس درمان افسردگی بربیاید. درمان افسردگی با موسیقی در کنار سایر روش‌های درمانی اضطراب و افکار وسواسی را در بیماران مبتلا به وسواس فکری-عملی کاهش می‌دهد.

۷. درمان افسردگی در طب سنتی

افسردگی یک بیماری مزمن عصبی و روانی است که طب سنتی راه حل های زیادی برای آن دارد و شما می توانید راه های درمان افسردگی در خانه را امتحان کنید. معمولاً طب سنتی برای کنترل افسردگی و اضطراب استفاده از گیاهانی مانند زرشک، بهارنارنج، ریحان و چای را تجویز می کند. یکی دیگر از راه های درمان افسردگی در طب سنتی استفاده از زعفران و چای است که بیشتر برای افسردگی خفیف همراه با اسطوخودوس و زبان گاوی تجویز می شود.

طب سنتی ایران بر روغن گل مغربی، گل رز، گل رز و سنبل به عنوان داروهایی برای درمان افسردگی در طب سنتی تاکید دارد. چای گیاهی نیز گزینه مناسبی برای درمان افسردگی خفیف است.

۸. درمان افسردگی با داروهای گیاهی

برای درمان افسردگی می‌توان از داروهای گیاهی کمک گرفت. رایج‌ترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی عبارتند از:

  • جنسینگ
  • گل راعی یا علف چای
  • اسطوخودوس
  • زالزالک
  • بابونه
  • زعفران
  • جنسینگ
  • آویشن
  • رزماری

۹. درمان افسردگی با اسپند

اسپند گیاهی است با خاصیت ضدالتهابی که در طب سنتی برای درمان افسردگی توصیه می‌شود. برای درمان افسردگی با اسپند روزی یک قاشق چای‌خوری دانه اسفند را بیست دقیقه در یک لیوان آب جوش دم کرده و بعد صبحانه میل کنید.

۱۰. درمان افسردگی با دوش آب گرم

یکی از روش‌های مفید برای درمان افسردگی در خانه و بدون دارو ، دوش آب گرم است که تاثیرش دست کمی از اثر ورزش روزانه برای افراد افسرده ندارد.

درمان افسردگی در خانه و بدون دارو

دوش آب گرم دمای بدن را بالا برده و فعالیت و هماهنگی ساعت زیستی بدن را بهتر می‌کند. دوش آب گرم با ایجاد شرایط خواب خوب به درمان افسردگی کمک می‌کند. میزان سروتونین مغز در افراد افسرده پایین می‌آید و افزایش دمای بدن با حمام آب گرم اجازه می‌دهد انتقال‌دهنده‌های عصبی عملکرد بهتری داشته باشند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x