روانشناسی

10 علت احساس تنهایی در زنان متاهل و راه های درمان

در این مطلب به بررسی علت احساس تنهایی در زنان متاهل و همچنین روش های مقابله با آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ دلایل تنهایی و تجربه احساس تنهایی به دلایل مختلفی بستگی دارد. اگر در یک رابطه زناشویی و عاطفی هستید و همچنان احساس تنهایی می کنید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به شما علت احساس تنهایی در زنان را بگوییم.

دلایل احساس تنهایی در زنان متاهل

افراد با شور و هیجان زیادی با ازدواج اقدام به تشکیل خانواده‌ و یک فضای امن برای دریافت حمایت‌های عاطفی و احساسی می‌کنند. بااین‌حال همۀ ازدواج‌ها موفق نخواهند بود و بسیاری در یک سیر تدریجی و فرسایشی قرار می‌گیرند که نتیجه آن دل‌زدگی و احساس تنهایی بعد از ازدواج است.

ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و برای شکوفایی زندگی نیاز به روابط عاطفی عمیق با دیگران داریم. در بزرگسالی بخش عمده‌ای از نیازهای عاطفی و صمیمیت با همراهی و پیوستن با فرد دیگری تأمین می‌‌شود.

در حالی که بسیاری از روابط با عشق و اشتیاق فراوان همراه است و ما امیدواریم که همسر یا شریک زندگی ما بهترین دوست ما باشد. اما در عمل، این رابطه پس از چندین سال سرد می شود. تحقیقات موسسه گاتمن یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی و آموزشی در زمینه زوجین نشان داده است که احساس صمیمیت و ارتباط عاطفی بعد از حدود 10 تا 12 سال ازدواج کاهش می یابد و موضوعی به نام تنهایی پس از ازدواج وجود دارد.

احساس تنهایی در زنان متاهل بعد از ازدواج

چه اتفاقی می‌افتد که این همه عشق رویایی، نشاط، شور و اشتیاق رو به خاموشی می‌رود و به اصطلاح سرخوردگی و دل‌زدگی در روابط به وجود می‌آید و علت حس تنهایی در زنان متاهل می‌شود؛ چرا عاشق‌شدن راحت‌تر از عاشق‌ماندن می‌شود. نکتۀ بسیار مهم این است که، دل‌زدگی و سرخوردگی از عشق یک روند تدریجی است.

احساس تنهایی زنان بعد از ازدواج

ناراحتی‌ها، مسائل و مشکلات قبلیِ حل‌نشده و انباشته‌شده می‌توانند باعث ایجاد سرخوردگی در روابط شوند. متأسفانه ممکن است به دلایل مختلف، ازجمله نداشتن مهارت‌های لازم برای نگهداری و ارتقا رابطه، زوجین با وجود سال‌ها زندگی موفق و حتی داشتن فرزند احساس تنهایی و جدایی کرده و حتی اقدام به جدایی ‌کنند.

چرا در رابطه عاطفی احساس تنهایی می‌کنیم؟

همان ‌گونه که گفتیم، موارد زیادی می‌توانند به تجربۀ احساس تنهایی بعد از ازدواج بینجامند و علت حس تنهایی در زنان متاهل و همچنین مردان متأهل شوند. اما بیایید بر مبنای مطالعات روان‌شناسی ببینیم که، دقیقاً تنهایی عاطفی به چه دلیل است؟

داشتن باورها و توقعات غیرمنطقی، غیرواقع‌بینانه و مطالبات متناقض یکی دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج است. گاهی توقعات بالا و غیرواقع‌بینانه است که روند زندگی زناشویی را دستخوش مشکلات زیادی می‌کند؛ چراکه بسیاری از این توقعات در ازدواج قابل برآورده‌شدن نیستند.

آیا عشق بعد از مدتی فروکش می کند؟

به‌صورت طبیعی رابطه‌ها از مراحلی عبور می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • عشق هیجانی
  • نزاع، درگیری و جدال
  • پذیرش و ثبات
  • تعهد
  • دوست‌داشتن و عشق واقعی

علائم احساس تنهایی در زنان متاهل

در عشق هیجانی یا رمانتیک به‌دلیل فوران هیجان‌ها و تازگی در رابطه همه چیز عالی به نظر می‌رسد. در این مرحله طرفین عیب‌های یکدیگر را نمی‌بینند یا مشکلات کوچک دیده می‌شوند. همیشه حق را به طرف مقابل می‌دهند و به نوعی همه چیز گل‌وبلبل است. در این مرحله عشق به‌صورت ناپخته و نابالغانه است.

این مرحله بین چند هفته تا دو سال طول می‌کشد. وقتی زن و شوهر از مرحلۀ هیجانی و عاطفی بعد از ازدواج بیرون می‌آیند هر حادثۀ کوچکی را بهانه می‌کنند تا به همسرشان یک برچسب منفی بزنند.

اهمیت حرف‌زدن در رابطه

اگر همسران نیازهای خود را مطرح نکنند و به راه‌حل مثبتی برای برآورده‌کردن نیازهایشان نرسند، خطر دل‌زدگی در روابط زیاد می‌شود.

اهمیت خشونت در حس تنهایی

خشونت یکی از دلایل احساس تنهایی در زنان متاهل می باشد. در روابط همسران خشونت می‌تواند به دو صورت کلامی و رفتاری باشد. برای مثال هرگونه تحقیر و مقایسه می‌تواند موجب دل‌زدگی در زوجی که مورد خشونت قرار گرفته است شود.

نارضایتی از روابط جنسی

رضایت‌نداشتن و عدم تمایل در روابط جنسی می‌تواند یکی از دلایل اصلی دل‌زدگی زناشویی محسوب شود.

چرا زنان بعد از ازدواج احساس تنهایی یکنندعلائم سرد شدن رابطه و دلزدگی

برخی از مهم‌ترین نشانه‌های دل‌زدگی زناشویی و احساس تنهایی بعد از ازدواج عبارت‌اند از:

  • وابستگی عاطفی، توجه و مراقبت در رابطه کم می‌شود و بی‌تفاوتی نسبت به همسر جایگزین آن می‌شود.
  • تمایل به رابطۀ جنسی رو به کاهش می‌رود.
  • افراد دل‌زده‌ احساس می‌کنند شکست خورده‌اند و خودشان را دوست ندارند.
  • تمایلی به حل مشکل نشان نمی‌دهند و امیدی هم ندارند مشکلاتشان حل شود.
  • حس می‌کنند کسی را ندارند که از آن‌ها حمایت عاطفی کند.
  • آن‌ها نسبت به رفتارهای طرف مقابل حساس می‌شوند و رفتارهای عادی مانند غذاخوردن و راه‌رفتن طرف مقابل آن‌ها را آزرده می‌کند.
  • ممکن است نوعی احساس کسالت، سردردهای مزمن، بی‌اشتهایی یا پرخوری داشته باشند.

راه‌های مقابله با احساس تنهایی در زنان متاهل

زوجین باید خواسته ها و نیازهای خود را در محیطی آرام بیان کنند. ایجاد یک سرگرمی مشترک، مانند کوهنوردی، فیلم، ورزش، موسیقی و مسائل مشابه، فرصت خوبی برای کشف ناراحتی های پنهان همسر است. زیرا افراد در محیطی آرام اعتماد می کنند و احساس امنیت می کنند و ناگفته های خود را بیان می کنند.

قرارهای دو نفره در مکان های به یاد ماندنی از گذشته، دادن هدایای کوچک هفتگی و غافلگیری های ناگهانی، سفرها، پیاده روی روزانه از جمله مواردی هستند که می توانند زندگی را از زندگی روزمره خارج کنند. در پایان، مراقبت و تلاش مداوم برای حفظ و بازگرداندن عشق در یک رابطه است.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x