گردشگری

10 نکته ایمنی و کاربردی برای کویرگردی و سفر به کویر

با تجربه ترین طبیعت‌گردان هم قبل از کویرگردی خود را به خوبی مجهز می‌کنند.بنابراین رعایت نکات ایمنی قبل از سفر به کویر بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش پارت نیوز؛کویرگردی احتمالا یکی از جذاب‌ترین و چالش‌برانگیزترین مدل‌های سفر است. در این مطلب ۱۰ نکته‌ی کاربردی و مهم برای سفر به کویر و کویرگردی برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم که با کمک آن‌ها می‌توانید تجربه‌ای به یادماندنی برای خودتان رقم بزنید.

نکات مهم برای سفر به کویر و کویرگردی

طبیعت خاص کویر هم زیبایی‌هایی را نشان شما می‌دهد که احتمالا تا پیش از این هیچ‌کجا ندیده‌اید و هم خطراتی را به همراه دارد که اگر برای مواجه با آن‌ها آماده نباشید احتمالا این تجربه‌ی جادویی و منحصربه‌فرد را برایتان تلخ می‌کند. در ادامه به معرفی این نکات خواهیم پرداخت.

 آب کافی همراه داشته باشید

در سفر به کویر چه چیزی لازم است

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام سفر به کویر، به همراه داشتن آب کافی است. در کویر به خاطر گرمی زیاد هوا و تعریق بالا، آب بدن زودتر از دست می‌رود و مهم است که در طول روز آب فراوان بنوشید.

به ازای هر روز تقریبا 3.5 یا 4 لیتر آب به همراه ببرید. اگر از محل اقامت یا کمپ، عازم پیاده‌روی و کویرگردی شدید، حواستان به میزان آبی که به همراه می‌برید باشد. مسافت پیاده‌روی را هم با توجه به موجودی آبتان تنظیم کنید و جوری برنامه‌ریزی کنید که در راه برگشت بی‌آب نمانید.

برای مواجه با حشرات و خزندگان و حیوانات سمی آماده باشید

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از سفر دست کم یک مطالعه‌ ساده راجع به انواع گزیدگی‌ها داشته باشید تا در صورت مواجه با چنین شرایطی، کمی آماده باشید.

حتما یک جعبه‌ کوچک کمک‌های اولیه، شامل وسایلی مثل باند، بتادین، انواع قرص و کرم همراه خود ببرید. انواع کرم‌ها و اسپری‌های ضد حشرات هم جز اقلام ضروری این سفر هستند. برای دفع حشرات از خود و جلوگیری از گزیدگی‌ها، می‌توانید از بعضی کرم‌ها و اسپری‌های مخصوص استفاده کنید. بعضی روغن‌های گیاهی مثل اسطوخودوس هم این کار را برای شما انجام می‌دهند.

راه حل دیگر این است که از مکان‌های تاریک و حتی دارای سایه در طول روز دوری‌کنید. چون این مکان‌ها محل کمین حیواناتی مثل مار و عقرب هستند. همچنین هنگام استفاده از کفش‌ها یا زیرورو کردن وسایل کیف‌هایتان، حواستان به این حیوانات موذی باشد که ممکن است در آن‌ها کمین کرده باشند.

در برابر آفتاب از پوست خود محافظت کنید

کویر و آفتاب سوزان آن، از هم جدانشدنی‌اند. با وجود تمام زیبایی‌های این دشت شنی، آفتاب و گرمای آن می‌تواند سفربه کویر و کویرگردی را برای شما جهنم کند. اما این به آن معنی نیست که شما هیچ راهی برای محافظت از خودتان در برابر آفتاب ندارید. اتفاقا برعکس، با انجام یک سری کارهای ساده، می‌توانید ریسک گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی را بسیار پایین بیاورید.

اول از همه اینکه کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید و اقلا روزی دو بار روی صورتتان بمالید. هرچه spf کرم شما بالاتر باشد، از پوست شما در برابر آفتاب بهتر محافظت می‌کند. ترجیحاً از کرم ضدآفتاب با spf زیر 30 استفاده نکنید.

وسایل ضروری برای کویرگردی

وسایل مورد نیاز کویر گردی

از عینک آفتابی استفاده کنید تا علاوه بر محافظت از چشم در برابر آفتاب و گردوخاک، بخشی از پوست صورت شما هم توسط شیشه‌ی عینک محافظت شود. بهتر است عینکتان بند داشته باشد تا گم نشود.

یک نقاب سبک می‌تواند سایه‌بان و محافظ شما در کویرگردی باشد. بهتر است که تنها از یک نقاب استفاده کنید نه کلاه‌هایی که سر شما را بپوشانند. استفاده از تونیک‌ها و محلول‌های آب‌رسان هم یک راه‌حل خوب برای مرطوب نگه‌داشتن پوست و پاک کردن آن از آلودگی‌هاست.

لباس مناسب برای روز و شب کویر به همراه ببرید

هنگام انتخاب لباس برای سفر به کویر، شاید اولین انتخابتان، لباس‌های خنک برای مقابله با گرمای هوا باشد. اما اختلاف دمای بین شب و روز را فراموش نکنید. کویر به همان اندازه که در روز گرم است، شب‌ها خنک می‌شود. به همین دلیل برداشتن لباس گرم برای شب‌ها را فراموش نکنید.

برای روز هم لباس‌های رنگ روشن و نخی یا نخ‌پنبه بردارید. لباس‌های نازک کتان هم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند، چون کتان هم رطوبت بدن را جذب می‌کند و هم اگر لباس‌هایتان را خیس کنید، مدت زیادی خیس باقی می‌ماند. بلوز آستین بلند و گشاد بپوشید تا پوستتان را آفتاب نسوزاند. شلوار‌های نازک اما مچ‌دار تهیه کنید تا شن و ماسه به درون لباس‌هایتان نفوذ نکند.

همچنین حواستان به طوفان‌های کویر باشد. برای طوفان‌های کویری لباسی مناسب است که سریع خشک شود، عایق باشد و گرمای بدن را حفظ کند. یکی دو دستمال گردن یا اسکارف هم برای مقابله با طوفان شن و خاک همراه داشته باشید.

پیاده‌روی وسط روز را فراموش کنید

برای کویرگردی، باید برای صبح زود یا عصرها، قبل از غروب آفتاب برنامه‌‌ریزی کنید. وسط روز که شدت آفتاب و دمای هوا زیاد است، در اقامتگاه یا محل کمپ خود بمانید و از تماشای منظره‌ی کویر بی‌انتها لذت ببرید و یا خود را با بازی‌های گروهی سرگرم کنید یا گرفتار گرمازدگی و ضعف نشوید.

پیاده روی در کویر

به هیچ وجه در شب از محل اقامتتان به قصد گشت و گذار در کویر خارج نشوید. از یک‌سو احتمال گم شدن و از سوی دیگر امکان مواجه با حیوانات خطرناک در شب بسیار بالاست.

مسیریابی را یاد بگیرید

شما به هر کویری که سفر کنید، ممکن است حین پیاده‌روی گم شوید و یکهو از وسط ناکجاآباد سر دربیاورید. کویر پر است از پستی بلندی‌های شبیه به هم.

بنابراین استفاده از مسیریاب‌ها در کویرگردی یک ضرورت است. از آنجا که ممکن است برای استفاده از نقشه روی تلفن‌ همراهتان، دسترسی به اینترنت نداشته باشید، نقشه‌ی کاغذی و قطب‌نما و مسیریابی به شیوه‌ی سنتی، بهترین راه‌حل است.

اگر کویری که به آن سفر می‌کنید مسیر پاخور و مشخصی دارد، از آن مسیر خارج نشوید. وسوسه‌ی ماجراجویی را فراموش کنید که اگر در کویر گم شوید، پیدا کردن دوستان و اقامتگاهتان به این آسانی‌ها نخواهد بود.

کفش‌های جلو باز نپوشید

برای کویرگردی بهتر است از کفشی استفاده کنید که نفوذ شن به داخل آن ممکن نباشد. اگر شن و ماسه به داخل کفشتان نفوذ کند، کف پا دچار سایش و سوختگی می‌شود. کفش بسته می‌تواند شما را از گزیدگی‌ها و نیش حیواناتی مثل عقرب هم محافظت کند.

کفش مناسب کویر

کفش مناسب طبیعت گردی

کفش کویرگردی باید سبک، راحت، و بسته باشد. می‌توانید از یک کتانی راحت و نازک یا کفش‌ کوهی که داخلش خیلی گرم نباشد استفاده کنید. اگر کفش کمی از مچ پای شما را هم بپوشاند که چه بهتر. بنابراین پوتین‌ها یا کتانی‌های ساق‌دار با رویه‌ی پارچه‌ای نازک و زیره‌ی پلاستیکی مقاوم، بهترین گزینه هستند.

مستقیم بر روی زمین ننشینید یا دراز نکشید

زمین ۳۰ درجه گرمتر از دمای هوا است. با وسایلی که همراه خود دارید یک سایه‌بان درست کنید و وسیله‌ای برای نشستن داشته باشید که حداقل ۴۰ سانتی‌متر با زمین فاصله داشته باشد. تا به‌غیراز گرمای زمین، خطر گزیدگی توسط مار و عقرب را به حداقل برسانید.

با استفاده از عینک آفتابی از چشم‌های خود مراقبت کنید

یکی دیگر از نکات سفر به کویر استفاده از عینک آفتابی است. شاید به نظر نرسد که تابش خیره‌کننده‌ی خورشید برای بینایی مضر است اما در واقع در کویر باعث می‌شود فواصل را نتوانید درست تشخیص دهید و همچنین سازگاری چشم برای دیدن در شب را مختل می‌کند. همچنین می‌تواند سر دردهای شدیدی را در فرد به وجود آورد.

یک پتوی نازک و بالش به همراه ببرید

کویرگردی

به جای اینکه چند دست لباس کلفت برای شب بردارید، یک پتوی مسافرتی نازک به همراه ببرید تا گرمای مورد نیاز شب‌هایتان را تامین کنید. همچنین فارغ از محل و نوع اقامتتان، یک بالش کوچک برای خود بردارید.

خوراکی مناسب کویرگردی

کویرگردی و پیاده‌روی، گرمای هوا و تعریق، انرژی زیادی از شما می‌گیرد. بنابراین بهتر است به جز غذاهای اصلی، به فکر مقداری خوراکی برای پیاده‌روی‌هایتان هم باشید. سعی کنید خوراکی‌هایی بردارید که خیلی شور یا شیرین نباشند تا کمتر تشنه شوید. مواد مغذی و پروتئین‌دار بردارید تا انرژی مورد نیاز شما را تامین کنند.

برای وسایل ­تان قاب مخصوص تهیه کنید

نفوذ شن و ماسه به درون وسایلتان می‌تواند بسیار اذیت‌کننده باشد و مشکلات زیادی ایجاد کند. بنابراین برای وسایلی مثل گوشی یا دوربین خود، حتما قاب‌های ضدآب تهیه کنید تا سلامت وسایلتان تضمین شود. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر برای بار اول است که به سراغ کویر می‌روید، بهتر است شب را در یک اقامتگاه مطمئن سپری کنید و ریسک کمپ کردن در شب‌های کویر را به جان نخرید.

همچنین کمک گرفتن از یک راهنمای محلی می‌تواند کمک خوبی برای تجربه‌ی اولتان باشد. فراموش نکنید که کویر یک طبیعت وحشی و بی‌رحم دارد و درجه‌ی سختی سفر به کویر بالاست. پس با رعایت این نکات، سعی کنید با آمادگی بیشتری عازم کویرگردی و ماجراجویی شوید.

چادر و لوازم کمپینگ در کویر را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید در سفر خود در کویر اردو بزنید به  چادر و تجهیزات کمپینگ برای خوابیدن نیاز دارید. اطلاعات وسایل موردنیاز کمپینگ یک شبه می‌تواند برای اقامت یک شبه در دل کویر کمک‌تان کند.

بهترین زمان سفر به کویر و کویرگردی

چه موقع به کویر سفر کنیم؟

در راهنمای سفر به کویر از سوال های مهم کاربران این است که چه زمانی به کویر سفر کنیم؟ بررسی بهترین زمان سفر بسیار با اهمیت است.

اگر قصد شب مانی در کویر را دارید فصل بهار گزینه‌ی مناسبی است. بسیاری از تورهای نجوم در فصل بهار برای دیدن آسمان شب کویر به‌صورت گروهی برگزار می‌شوند. در فصل‌های پاییز و زمستان برای رفتن به کویر روز انتخاب می‌شود که بسیاری از اوقات شما می‌توانید طلوع و غروب کویر را مشاهده کنید و از چشم‌انداز بی‌نظیر کویر لذت ببرید.

در پاییز و زمستان به خاطر داشته باشید که معمولا ساعت ۱۲ تا ۱۴برای کویرگردی مناسب نیستند و سعی کنید که در این زمان به کویر نرسید. از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۱ و از ساعت ۱۵ تا غروب آفتاب زمان مناسبی برای دیدن کویر است.  برای اینکه روی رمل‌های کویر راه بروید و از طبیعت لذت ببرید هیچ زمانی بهتر از پاییز و زمستان نیست.

بسیاری از کویرهای ایران در بین گردشگران معروف شده‌اند و در آخر هفته‌ها جمعیت بالایی به‌سوی کویر برای کویرگردی رهسپار می‌شوند. مانند کویر مصر که در بین تمامی گردشگرها نامی آشنا شده است و کم تر از خلوتی و سکوت کویر می‌توانید لذت ببرید. اما اگر هیجان و ماجراجویی را دوست دارید ماشین‌های آفرود متعددی برای شادی و نشاط وجود دارد که باید در مسیرهای مشخص از آن استفاده کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x