گل و گیاه

10 نکته مهم و موثر در آبیاری کاکتوس

کاکتوس‌ها جز آن دسته از گیاهانی هستند که به مراقبت زیادی نیاز ندارند. در این مطلب به نحوه آبیاری کاکتوس خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ آبیاری کاکتوس یکی از نکات مهمی است که افراد علاقه مند به نگه داری این گیاه از جمله تازه‌کارها یا حرفه‌ای‌ها باید به آن توجه کنند.در این مطلب به بررسی نکات مهم در نگهداری و آبیاری کاکتوس خواهیم پرداخت.

پرورش کاکتوس در خانه

چگونه کاکتوس را آبیاری کنیم؟

اکثر مردم براین باورند که کاکتوس‌ها تنها به چند جرعه آب نیاز دارند و آبیاری کاکتوس به دقت نیاز ندارد. اما به‌واقع این‌طور نیست؛ درست است که این گیاهان طاقت کم‌آبی را دارند، اما آبیاری منظم و دقیق ولو به میزان کم ازجمله نیازهای اساسی آن‌هاست.

درواقع آن‌ها وقتی سرزنده هستند که آبیاری آن‌ها به‌اندازه کافی و منظم انجام شود. کاکتوس‌ها علاقه دارند تا در هر نوبت آبدهی سیراب شوند و تا نوبت بعدی آبدهی، خاک آن‌ها کاملا خشک شود.جالب است بدانید بعضی از آن‌ها مثل فروکاکتوس‌ها عموما در بیابان‌ها زندگی می‌کنند و آب بسیار کمی نیاز دارند، اما تیره کاکتوس‌های پرخار یا اسپندرهای کوهی کمی بیشتر به آب نیاز دارند.

همچنین گونه‌ای دیگر از کاکتوس‌ها به اسم اپیفیلوم‌ها هستند که روی درختان ریشه می‌دهند نه در خاک، و به دمای پایین‌تر و محیط مرطوب‌تری نیاز دارند.در مجموع آبیاری (چه کم یا زیاد) سخت‌ترین بخش نگهداری از یک کاکتوس است، زیرا ممکن است باعث از بین رفتن یا شاداب شدن کاکتوس شما شود.

اما نمی‌شود یک چارچوب کلی درباره روش آبیاری کاکتوس بنا کرد، زیرا هر نوع با دیگری فرق دارد. در این باره عوامل مختلفی وجود دارد که روی سرعت خشک شدن خاک و به طبع آن نیاز گیاه به آبیاری مجدد تاثیر می‌گذارد. در ادامه 9 عامل مهم و تاثیرگذار در آبیاری کاکتوس را مرور می‌کنیم.

آبیاری کاکتوس در زمستان

1.اندازه کاکتوس، اولین عامل موثر در آبیاری کاکتوس

ممکن است تصور کنید هرچقدر گیاه بزرگ‌تر باشد به آب بیشتری نیاز دارد اما این‌طور نیست. کاکتوس‌های کوچک‌تر و جوان‌تر سرعت رشد بیشتری دارند و به همین خاطر نیاز و مصرف آب آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر کاکتوس‌های بزرگ‌تر نسبت سطح به حجم کمتری دارند و این به آن معنی است که سرعت تبخیر آب در آن‌ها کمتر است. درمجموع کاکتوس‌های بزرگ‌تر شاید به حجم آب بیشتری در هر نوبت نیاز داشته باشند، اما گیاهان کوچک‌تر و جوان‌تر به نظارت بیشتر و نوبت‌های آبدهی بیشتری نیاز دارند. به عبارتی خاک کاکتوس‌های جوان و کوچک سریع‌تر خشک خواهد شد.

2.اندازه گلدان

یکی از نکات اصلی در آبیاری کاکتوس اندازه گلدان است. اندازه گلدان انتخابی باید متناسب با کاکتوس باشد تا میزان تبخیر آب به‌خوبی صورت گیرد. درصورتی‌که از گلدان بزرگ برای گیاهی کوچک استفاده شود، به دلیل حجم زیاد خاک، تبخیر آب به‌کندی صورت می‌گیرد.

در مقابل نیز در صورت کوچک‌تر بودن گلدان نسبت به‌اندازه کاکتوس، تبخیر آب سریع‌تر انجام شده و گلدان به تعداد دفعات آبیاری بیشتری نیاز دارد. بنابراین در انتخاب اندازه گلدان، ابعاد کاکتوس را در نظر بگیرید.

3. نوع گلدان و زهکشی و ارتباط آن با آبیاری کاکتوس

بهترین روش برای نگهداری کاکتوس این است که آب زیادی به آن داده شود، اما این آب به‌سرعت تخلیه و خشک شود. گلدان‌های پلاستیکی رطوبت را در خود حبس می‌کنند و زمان خشک شدن خاک را افزایش می‌دهند، اما در عوض گلدان‌های سفالی بافتی پر از منفذ دارند که باعث می‌شوند سرعت تبخیر آب بیشتر باشد و خاک با سرعت بیشتری خشک شود.

دراین‌باره باید بگوییم گلدان‌هایی که سوراخ‌های زهکشی بیشتری دارند بهتر هستند، زیرا باعث می‌شوند آب با سرعت بیشتری از زیر گلدان تخلیه شود. اگر بخواهید کاکتوس را در گلدانی بدون سوراخ‌های زهکشی پرورش دهید حتما پشیمان می‌شوید. این کار نشدنی نیست اما پس از چندبار آبیاری کاکتوس احتمال پوسیدگی ریشه و ساقه‌های گیاه را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهید.

اندازه گلدان کاکتوس

4.نوع خاک

آبیاری کاکتوس به نوع خاک وابسته است. برای اینکه بتوانید کاکتوس خوبی را پرورش دهید، کاکتوس شما باید در بستری زندگی کند که به‌سرعت خشک شود. خاکی که بتواند به‌خوبی آب را تخلیه کند باعث می‌شود خاک با سرعت بیشتری خشک شود و نتیجه این موضوع این است که باید نوبت‌های بیشتری به گیاه آب بدهید و گیاه شما سرحال‌تر خواهد بود.

خاک‌های کاکتوس که به‌صورت آماده فروخته می‌شود این قابلیت را دارند، اما برای عملکرد بهتر می‌توانید خودتان خاک کاکتوس درست کنید. ترکیبی از خاک گلدان، شن درشت و پرلیت یک ترکیب عالی است.

5.دمای محیط و گردش هوا تاثیر مستقیم بر آبیاری کاکتوس می‌گذارد.

زمانی که دمای محیط بیشتر باشد تبخیر با سرعت بیشتری از سطح گیاه و سطح خاک انجام می‌شود. از سوی دیگر دمای بالاتر باعث می‌شود تا گیاه فعالیت رشد بیشتری داشته باشد و آب بیشتری مصرف کند. بنابراین در چنین شرایطی سطح خاک زودتر خشک‌شده و دفعات آبیاری کاکتوس بیشتر خواهد شد. به‌عنوان یک نکته تکمیلی دراین‌باره باید بگوییم که در طول فصل‌های سرد مثل زمستان، کاکتوس رشد چندانی ندارد و معمولا هر 4 تا 6 هفته یک‌بار آبیاری برای آن کافی است.

اما در طول تابستان که تبخیر آب بیشتر است و گیاه فعالیت بیشتری دارد، بهتر است هر چند روز یک‌بار خاک را بررسی کنید تا اگر خشک شده بود آب‌دهی را انجام دهید. علاوه بر دمای محیط گردش هوای بیشتر نیز به معنی تبخیر بیشتر آب است. بنابراین اگر کاکتوس را در تابستان در محیط بیرون از خانه قرار می‌دهید نیاز گیاه به آبیاری بسیار بیشتر خواهد شد.

6.رطوبت و رابطه آن با میزان آبیاری کاکتوس

هوای خشک باعث می‌شود تا سرعت تبخیر آب بیشتر شود، زیرا هوا ظرفیت بیشتری برای جذب آب دارد. نظارت بر میزان رطوبت برای نگهداری اکثر گیاهان خانگی امری لازم است، زیرا با این کار می‌توانید پیش‌بینی کنید که گیاه چه زمانی به آب نیاز پیدا می‌کند. کاکتوس‌ها هوای خشک را به هوای مرطوب ترجیح می‌دهند، اما در هوای مرطوب نیز مشکلی نخواهند داشت به‌شرطی که مواظب خشک شدن خاک و به‌طبع آبیاری آن باشید.

7. آبیاری کاکتوس به میزان نور نیز وابسته است

تابش مستقیم نور خورشید باعث افزایش سرعت تبخیر و سریع‌تر خشک شدن خاک می‌شود. ازاین‌رو اگر کاکتوس شما در کنار پنجره‌ای جنوبی قرار بگیرد، نسبت به گیاهی که در کنار یک پنجره شمالی قرار گرفته است به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

8.نوع کاکتوس

هر گیاهی نیازهای خاص خود را دارد، گونه‌های مختلف کاکتوس نیز از این قاعده مستثنا نیستند. نوع کاکتوسی که انتخاب می‌کنید ممکن است آبیاری متفاوتی بخواهد. بنابراین همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم بهتر است نوع خاص کاکتوس خود را بشناسید و با توجه به راهنمایی‌های موجود، روش آبیاری کاکتوس خود را تعیین کنید.

کاکتوس های عجیب و غریب

9.زمان و آبیاری کاکتوس

با توجه به اینکه در چه زمانی از سال هستید میزان آبیاری کاکتوس متفاوت خواهد بود؛ به‌طوری‌که در طول تابستان کاکتوس‌ها بسیار فعال هستند و بیشترین نرخ رشد را دارند در نتیجه آب بیشتری می‌خواهد، اما در فصل‌های سرد سال کاکتوس‌ها در حال استراحت‌اند و آب کمتری نیاز دارند. ازاین‌رو شما می‌توانید در طول این مدت میزان آبدهی را نصف یا حتی کمتر کنید.

10. مهربانی با گیاه

برخی دانشمندان معتقداند مهربانی و انرژی مثبتی که در محیط رشد گیاه وجود دارد موجب افزایش نشاط و رشد آن میشود.

روش نگهداری از کاکتوس

برای اینکه بتوانید در خانه از کاکتوس خود به‌خوبی مراقبت کنید و آبیاری مناسبی را انجم دهید باید با یکسری نکات آشنا شوید.

آبیاری

همیشه اجازه دهید تا چند سانتی‌متر بالایی خاک کاکتوس‌تان در فواصل بین آب‌دهی خشک باشد. دقت کنید همیشه از پایین گیاه شروع به آبیاری کنید و اجازه دهید آب به قسمت‌های زیرین کاملا نفوذ کند. این کار باعث می‌شود بیش‌ازاندازه به گیاه آب ندهید و در نتیجه از خراب شدن ریشه جلوگیری خواهد شد.

برای آبیاری کاکتوس بهترین کار استفاده از یک رطوبت‌سنج است، اما می‌توانید از انگشت خودتان نیز استفاده کنید. البته بدانید گیاهانی که در گلدان کاشته می‌شوند نسبت به گیاهانی که در زمین کاشته می‌شوند به آب بیشتری نیاز دارند.

بسیاری از گیاهان از اواخر پاییز تا اوایل بهار به حالتی نیمه‌خواب می‌روند و به آب کمتری نیاز دارند. اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رطوبت بیشتری نسبت به محل زندگی اصلی کاکتوس دارد، تقریبا کاکتوس شما نیازی به آ‌ب‌دهی در این زمان ندارد.

در این باره گفتنی است بعضی‌ها می‌گویند آبیاری کاکتوس قلق دارد وکاکتوس‌ها در زمان خواب خود به مقدار بسیار کمی آب نیاز دارند، اما عده‌ای دیگر براین‌باورند که کاکتوس‌ها در زمستان به هیچ آبی نیاز ندارند. ازاین‌رو بهتر است خودتان نگاه کنید و بسنجید که آیا کاکتوس‌تان نیازی به آب دارد یا خیر!

نور

بعد از آبیاری نوبت به نور مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس می‌رسد؛ گونه‌های مختلف کاکتوس نیازهای نور متفاوتی دارند، اما اکثر کاکتوس‌ها روزانه حداقل به 4 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز خواهند داشت. اگر کاکتوس شما در داخل خانه است، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها نزدیک یک پنجره جنوبی یا شرقی قرار دهید. همچنین بهتر است که هرچند وقت یک‌بار نیز گلدان را بچرخانید تا همه جهات گیاه در معرض نور قرار بگیرند.

میزان نور کاکتوس چقدر است؟

خاک

برای نگهداری از کاکتوس بهتر است خاک بیش‌ازحد متراکم نباشد و منافذ آن برای عبور آب مناسب باشد.

کوددهی

اگر فکر می‌کنید آبیاری کاکتوس تنها کاری است که در طول نگهداری از آن باید انجام دهید، باید بگوییم این تفکر اشتباهی است. کاکتوس‌ها علاوه بر آبدهی، به دریافت مواد مغذی از طریق کود در فواصل منظم نیز نیاز دارند.

اگرچه کاکتوس‌ها نسبت به گیاهان دیگر مقاوم‌تر هستند، اما آن‌ها نیز به میزان مناسبی از کود مغذی نیاز دارند تا بتوانند در زمان فصل رشد خود سرزنده و شاداب باشند. فصل رشد برای اکثر کاکتوس‌ها فصول گرم و مرطوب است.

البته کاکتوس‌هایی هم هستند که در فصل زمستان رشد می‌کنند و در تابستان به خواب فرو می‌روند در این مورد آبیاری کاکتوس باید به دستی انجام شود تا ریشه‌ها دچار پوسیدگی نشوند. پس بهتر است برنامه زمانی کاکتوس خود را بدانید. اگرچه در زمان خواب گیاه نیاز است که به آن آب بدهید، اما دیگر نباید نگران کود دادن به آن باشید. برای کوددهی به کاکتوس خود از کودی استفاده کنید که نیتروژن کمتر و در عوض فسفر بیشتری دارد.

دما

کاکتوس‌ها می‌توانند در دمای 8 تا 35 درجه سانتی‌گراد زندگی کنند و مشکلی نداشته باشند، البته تا زمانی که خشک باشند.

سمی بودن

کاکتوس‌ها سمی نیستند، اما به‌دلیل خارهای متعدد، بهتر است از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور باشند.

تکثیر

آخرین مورد تکثیر کاکتوس است، بهترین زمان برای تکثیر کاکتوس بهار است، اما در فصل‌های دیگر نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. برای تکثیر کاکتوس خود بهتر است از روش قلمه‌زنی این کار را انجام دهید، زیرا کاکتوس‌ها از راه قلمه زدن به‌راحتی تکثیر می‌شوند.

چند وقت یک‌بار باید به کاکتوس آب داد؟

آبیاری کاکتوس‌ها را برای هر فصل تنظیم کنید. در طول فصل رشد (معمولاً از بهار تا پاییز) کاکتوس‌ها به آبیاری منظم و کوددهی نیاز دارند. در گرم‌ترین و خشک‌ترین ماه‌ها، هفته‌ای یک‌بار به کاکتوس خود آب دهید. همیشه بین دو آبیاری اجازه دهید کاکتوس خشک شود.

ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها گیاهانی با مراقبت کم هستند که حتی در تاریک‌ترین روزهای زمستان هم حال و هوای خانه را روشن می‌کنند. این گیاهان با شکل‌های غیرمعمولی و بافت خاصی که دارند جذابیت بصری زیادی به خانه‌ها می‌افزایند و البته با مراقبت درست، در طول فصل سرد می‌توانند دوام بیاورند.

کاکتوس‌ها در تمام طول سال نیاز به نگهداری کمی دارند و آبیاری کاکتوس می‌تواند در فواصل طولانی انجام شود. این گیاهان در طول فصل زمستان برای اینکه به بقای خود ادامه بدهند، به کمی نور و آبیاری گاه‌به‌گاه احتیاج دارند. اکثر کاکتوس‌ها از پاییز به خواب می‌روند و رشد آن‌ها با کاهش نور و دما، کم و درنهایت متوقف می‌شود.

نکات مهم آبیاری کاکتوس

نکات نگهداری و آبیاری کاکتوس در فصل زمستان

در فصل زمستان کاکتوس خود را در مکانی قرار دهید که مناسب آن‌ها باشد. این گیاهان در طول زمستان به نور کمتری نیاز دراند و در صورت دریافت نور غیرمستقیم خورشید نیز زنده می‌مانند. برای بهترین نتیجه، مطمئن شوید گیاه شما حداقل 3 تا 4 ساعت در روز نور روشن دریافت می‌کند. مکان‌هایی در نزدیکی پنجره‌ای رو به جنوب یا شرق بسیار مناسب این گیاهان است.

کاکتوس‌ها معمولا در خاک شنی و دارای زهکشی خوب رشد می‌کنند و آبیاری کاکتوس به‌خوبی انجام می‌شود. از مخلوط خاک مناسب کاکتوس استفاده کنید تا به گیاه خود هر آنچه نیاز دارد را بدهید. این گیاهان خاک بیش‌ازحد مرطوب را نمی‌توانند تحمل کنند بنابراین مطمئن شوید گلدان گیاه شما دارای سوراخ‌های زهکشی است تا آب اضافی از آن خارج شود.

دما را کنترل کنید. کاکتوس‌ها به دمای کمتر از 10 تا 13 درجه‌ی سانتی‌گراد اهمیت نمی‌دهند اما تعداد کمی از آن‌ها دمای کمتر از این را می‌توانند تحمل کنند.

نحوه آبیاری کاکتوس در زمستان

آبیاری کاکتوس باید عمیق انجام شود اما در زمستان به‌اندازه‌ی فصول رشد آبیاری نمی‌خواهند. آبیاری را کم کم و از بالا انجام دهید و اجازه دهید آب به سمت پایین چکه کند. اجازه ندهید گیاه شما برای مدتی طولانی در آب بنشیند و اطمینان حاصل کنید که آب به بدنه‌ی کاکتوس نخورد چرا که می‌تواند باعث پوسیدن آن شود.

در زمستان نیز حواستان به آفت‌ها باشد. برای شته‌ها و حشرات آرد آلود هر ماه به برگ‌ها نگاه کنید و در صورت مشاهده‌ی آفات، گیاه را از سایر گیاهان دور کرده و با مخلوطی از الکل و آب، آن را آب‌پاشی کنید.

روش های مراقبت و آبیاری کاکتوس در تابستان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کاکتوس‌ها فقط در مناطق بیابانی و گرمسیر رشد کرده و نگهداری می‌شوند. اما در حقیقت بسیاری از کاکتوس‌هایی که ما در منزل از آن‌ها نگهداری می‌کنیم برای مناطق کوهستانی با آب‌وهوای معتدل و البته کم آب می‌باشند. به همین دلیل برای نگهداری و مراقبت از کاکتوس‌ها باید شرایط مشابه با آب‌وهوای مناطق زندگی آن‌ها فراهم نمود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x