موسیقی

11 نکته طلایی برای یادگیری گیتار در خانه

یادگیری  گیتار در خانه کار بسیار سهلی است. در این مطلب شما هر چیز موردنیاز برای شروع نوازندگی گیتار را فرا خواهید گرفت.

به گزارش پارت نیوز؛ اگر شما نیز مانند خیلی‌ها در این فکر هستید که چگونه یادگیری گیتار در خانه را شروع کنید با ما همراه شوید.  در این محتوا به 11 نکته طلایی درزمینهٔ یادگیری گیتار خواهیم پرداخت.

مراحل یادگیری گیتار در خانه

در ادامه به مواردی که برای یادگیری گیتار نیاز دارید خواهیم پرداخت.

گیتار مناسب برای مبتدی ها

گیتار ده‌ها نوع متفاوت دارد که نواختنشان بسیار سخت است اما برخی هم آسان نواخته می‌شوند. نوع گیتاری که برای یادگیری انتخاب می‌کنید تأثیر زیادی در شانس موفقیتتان در یادگیری این ساز دارد. البته هر گیتاری هم که باشد بهتر از هیچی است اما در حالت ایده آل شما گیتاری لازم دارید که مناسب فرم و اندازه بدنتان باشد. این نکته، تفاوت محسوسی در مسیر یادگیری‌تان ایجاد می‌کند بنابراین آن را جدی بگیرید.

چگونه در خانه گیتار بزنیم

هزینه گیتار برای شروع چقدر است؟

برای یادگیری گیتار در خانه یا آموزشگاه، لازم نیست برای گیتار خیلی هزینه کنید اما به‌عنوان یک مبتدی به گیتاری نیاز دارید که دوام زیادی داشته باشد و کوک بماند و خوب کار کند. این نکته را مدنظر داشته باشید که هرچقدر هم تمرین کرده باشید، یک گیتار ناکوک، بی‌کیفیت و به‌دردنخور صدای خوبی تولید نمی‌کند.

به‌طورکلی بهتر است قیمت گیتارتان کمتر از 150 دلار نباشد و همیشه قبل از خرید آن را امتحان کنید. برخی نمانام‌های مقرون‌به‌صرفه گیتار که می‌توانید از میان آن‌ها گزینه‌ای را انتخاب کنید عبارت‌اند از یاماها، ردوود، اسکوایر، فریدا و آیبانز.

برای یادگیری گیتار در خانه چه چیز لازم است؟

برای شروع می‌توانید یک گیتار از دوست یا اعضای خانواده‌تان قرض بگیرید اما به‌طور موقت. اگر در مورد یادگیری گیتار جدی هستید باید ابزار کار دائمی و شخصی خودتان را داشته باشید و برای آن هزینه‌ کنید.

آموزش گیتار

لوازم جانبی گیتار برای مبتدی

شما باید یک تونر برای گیتارتان داشته باشید که مدل Korg GA-1 عالی است.

همچنین باید یک کاپو داشته باشید که کاپوهای گیره‌ایJim Dunlop مناسب هستند. همین‌طور باید یک بند گیتار و چند پیک داشته باشید (یک پیک باضخامت 0.65 تا 0.73 برای تازه کارها عالی است)

اگر می‌خواهید گیتار الکتریک یاد بگیرید، باید یک کابل و یک آمپلی‌فایر کوچک تمرینی هم داشته باشید.

چطور گیتار را دقیق و سریع کوک کنید

برای آموزش و یادگیری گیتار در خانه خود، خرید یک تونر گیتار خوب، سرمایه‌گذاری ارزشمند و هوشمندانه‌ای است.

تونرها 4 نوع اصلی دارند: تونرهای میکروفونی، تونرهای بر پایه ویبراسیون، تونرهای پدالی و اپلیکیشن های (برنامه‌های) گوشی‌های هوشمند.

تونرهای میکروفونی برای تنظیم نیازمند شنیدن نت‌های گیتار هستند. شما می‌توانید اکثر تونرهای مدرن را به گیتارهای الکتریک و الکترو آکوستیک هم وصل کنید. این کار به یادگیری گیتار در خانه کمک می کند.

تونرهای ویبراسیونی با گیره به گیتار وصل شده و از طریق ویبراسیون گیتار را کوک می‌کنند. (برخلاف تونرهای میکروفونی، آن‌ها را می‌توان در محیط‌های نویزی و پر سروصدا هم تنظیم کرد).

تونرهای پدالی، تونرهای بسیار دقیقی برای گیتارهای الکتریک، بیس و الکترو آکوستیک به شمار می‌روند. اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند سریع و ارزان گیتارتان را کوک کنند. نمونه‌های رایگان بسیاری وجود دارند. برخی گیتارها و آمپلی‌فایرها با تونرهای توکار عرضه می‌شوند. کار با این تونرها آسان است اما به‌ندرت به‌خوبی تونرهای اختصاصی هستند.

در حین یادگیری گیتار در خانه هنگامی که در این زمینه مهارت بیشتری پیدا کنید، خواهید فهمید که همیشه هم نیازی به استفاده از تونرها برای کوک‌کردن گیتار نیست. اما به‌عنوان یک مبتدی داشتن یک تونر الزامی است.

یادگیری گیتار در خانه

برای یادگیری گیتار در خانه نام و شماره سیم ها را یاد بگیرید

از خودتان بپرسید؛ آیا می‌توانی سیم A‌ گیتارت را بنوازی؟ اگر در جواب این سوال گفتید سیم A کدام است؟ باید بدانید که هنوز هیچ‌چیز نمی‌دانید و باید از مراحل اولیه شروع کنید.

اگر ندانید هر سیم گیتار چه نام و شماره‌ای دارد یادگیری گیتار برایتان دشوار خواهد شد! مهم است بتوانید به‌طور مؤثر با یک معلم گیتار و همین‌طور سایر موزیسین‌ها ارتباط برقرار کنید (مخصوصا اگر بخواهید روزی در یک گروه نوازندگی کنید.) سیم‌ها به ترتیب از ضخیم‌ترین به نازک‌ترین عبارت‌اند از: E، A، D، G، B، E.

بهترین راه برایسرعت بخشیدن یادگیری گیتار در خانه و درک نام سیم‌های گیتار، حفظ این جمله است:

(Elephants And Donkeys Grow Big Ears.) یا (Eddie Ate Dynamite, Good Bye Eddie.)

سیم‌های ما از نازک‌ترین به ضخیم‌ترین دارای شماره‌های 1 تا 6 هستند. این روش برای مبتدیان کمی گیج‌کننده است چون وقتی گیتار می‌زنیم، به‌طور عادی با ضخیم‌ترین سیم شروع می‌کنیم درنتیجه گیتاریست‌ها ممکن است فکر کنند آن سیم اولین است.

آکوردهای پایه گیتار را یاد بگیرید

صرف‌نظر از ژانرهای مختلفی که وجود دارند، اگر بخواهید گیتارنوازی را یاد بگیرید باید آکوردها را بشناسید. راحت‌ترین راه برای یادگیری گیتار در خانه و آکوردها این است که روش Stepping-stone مایک را دنبال کنید. برای هر آکوردی که می‌بینید، یک مدل و نسخه آسان وجود دارد. به‌عنوان شخصی که تازه شروع به کارکرده است، شما به‌راحتی قادر نخواهید بود آکوردهایی مثل F و B‌ را بنوازید.

بنابراین دو انتخاب دارید: 1-ناامیدانه دست روی دست بگذارید. 2-روش آسان‌تر هر آکورد را یاد بگیرید.

انتخاب گزینه دوم به شما این امکان را می‌دهد تا شود ضمن اینکه مهارت و کنترلتان روی گیتار را هم بیشتر می‌شود، نوازندگی برایتان جذاب‌تر شده و نواختن آکوردهای دشوارتر برایتان راحت‌تر شود.

گیتار الکترونیک

برای یادگیری گیتار در خانه پشتکار داشته باشید

مهم‌ترین اصل در یادگیری هر چیزی پشتکارتان است. حتی اگر صدای حاصل از آکوردهایتان در ابتدا کمی ناخوشایند به نظر برسند و زمان زیادی ببرد که از یک آکورد به دیگری بروید، نباید پا پس بکشید. پیشرفت در یادگیری آکوردهای آسان سریع‌تر خواهد بود. البته این کار زمان و پشتکار می‌طلبد اما اگر شکل و نام آکوردها را بدانیم، در مسیر درستی پیش خواهیم رفت.

اگر صدای آکوردها درست به نظر نمی‌رسد احتمالا انگشتانتان را به‌درستی فشار نمی‌دهید. با نوک انگشتان کار کنید نه جایی که اثر انگشت قرا دارد.

درک نحوه یادگیری گیتار در خانه و یا آموزشگاه در دو چیز خلاصه می‌شود: دانستن اینکه با دست چپ و راست چه کارکنید.

دست چپ: آکوردها و دست راست: ضربه زدن روی سیم‌ها

نحوه ضربه زدن روی سیم گیتار

از بین تمام مؤلفه‌های مختلف مثل ملودی، هارمونی، فرم و… که در موسیقی موثرند، مهم‌ترین آن‌ها ریتم است. ما می‌توانیم موسیقی بسازیم که ملودی، هارمونی یا قالب ندارد اما موسیقی بدون ریتم نمی‌شود. در یادگیری گیتار در خانه باید بتوانید آکوردها را با ریتم بگیرید و بنوازید.

متداول‌ترین اشتباهی که می‌بینم گیتاریست‌ها هنگام یادگیری ضربه زدن روی سیم‌ها مرتکب می‌شوند این است که خیلی زور می‌زنند! دوست من آرام باش! شما نباید سخت گیتار بزنید حتی اگر بخواهید با صدای بلند بنوازید نباید با فشار و قدرت این کار را انجام دهید.

گیتار زدن با صدای بلند زحمتی ندارد! نواختن به‌موقع مهم‌تر از گیتار زدن با صدای بلند است. مهم نیست سبک موسیقی‌تان چیست، نواختن به‌موقع و با ریتم باید برایتان در اولویت باشد.

نحوه درست مضراب زدن در هنگام یادگیری گیتار در خانه

درست مضراب زدن یکی از عوامل مهم در یادگیری آموزش گیتار در خانه است. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، بهتر است چندین مضراب یا پیک مختلف برای امتحان بخرید. پیک‌ها ارزان و کوچک هستند و اکثر مواقع گم می‌شوند، بنابراین چند تا بخرید.

9 اکثر افراد وقتی یاد می‌گیرند گیتار بزنند از پیک‌های نرم‌تر استفاده می‌کنند.  پیک های نرم می توانند یادگیری گیتار در خانه را سرعت ببخشند. بعد وقتی مهارتشان بیشتر شد، از یک پیک سخت‌تر استفاده می‌کنند تا کنترل و دقت بیشتری در گیتار زدن داشته باشند.

برای یک مبتدی ضخامت پیک بین 0.65 تا 0.73 عالی است. اگر از این اندازه ضخیم‌تر شود، روان زدن روی سیم‌های گیتار دشوارتر خواهد شد. پیکتان هر چه که هست با آن مثل یک شی عجیب‌وغریب رفتار نکنید. آن را با انگشت شست و انگشت اشاره نگه‌دارید طوری که فقط کمی از نوک آن بیرون از انگشتان باشد. بخش اعظم یادگیری گیتار، ارتباط برقرار کردن با آن است. به نظر می‌رسد چیز مهمی نباشد درصورتی‌که هست!

برای اکثر گیتاریست‌ها استفاده از پیک دشوار است درنتیجه خیلی به خودشان زحمت نمی‌دهند و با انگشت یا (خدایی نکرده) با شست گیتار می‌زنند.

این کار ممکن است برای شروع آسان‌تر باشد، اما نواختن با انگشت شست یک عادت بد و محدود‌کننده است.

البته نواختن با انگشتان خوب است مخصوصا وقتی مبتدی هستید و به دنبال راه های یادگیری گیتار در خانه می گردید. به‌عنوان یک گیتاریست باید بتوانید هم با پیک و هم انگشتانتان بنوازید. با هر دو تمرین کنید اما پیک را کنار نگذارید.

اگر واقعا می‌خواهید گیتار یاد بگیرید باید از یک مضراب استفاده کنید.

نحوه آکورد زدن و مضراب

سه نکته مهم یادگیری گیتار در خانه

1-هر چه بیشتر تمرین کنید، احتمالا در یادگیری موفق‌تر خواهید بود.

2-اگر از تمرین لذت ببرید، احتمالا بیشتر تمرین خواهید کرد.

3-اگر موسیقی که می‌نوازید را دوست داشته باشید، احتمالا از تمرین هم لذت خواهید برد.

فهرستی از آهنگ‌هایی که دوست دارید تهیه کنید

نواختن آهنگی که دوستش دارید یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. پس‌آهنگ‌هایی مثل “تولدت مبارک” و “ستاره کوچک چشمک‌زن” را فراموش کنید!

یادگیری موسیقی که دوست دارید، به نفع شماست. یادگیری گیتار در خانه می تواند لذت بخش تر شود وقتی که آهنگ مورد علاقه ی تان را می نوازید. هر چه بیشتر از سلیقه‌تان در موسیقی بدانید، احتمالا آهنگ‌های بیشتری می‌توانید برای یادگیری پیدا کنید.

مسلما برخی از این آهنگ‌ها برای شروع دشوارند اما بازهم بهتر است بگذارید معلمتان بداند که می‌خواهید آن‌ها را یاد بگیرید. شاید او بتواند آن‌ها را کمی برایتان ساده‌تر کند.

نکته هم دیگر در یادگیری گیتار این است که بفهید چه چیزهایی شما را ترغیب می‌کنند تا گیتار را بردارید و شروع به زدن کنید. به این نکته توجه داشته باشید که آهنگ‌های موردعلاقه‌ی تان شما را به نواختن ترغیب می‌کنند.

معلم خوب برای آموزش گیتار

یادگیری گیتار در خانه نیاز به آموزش اصولی دارد. وقتی می‌خواهید هر نوع مهارت جدیدی را یاد بگیرید، داشتن یک پشتیبان و راهنمای متخصص اهمیت دارد. به آموزش‌های یوتیوب بسنده نکنید!

گیتاریست‌های فوق‌العاده‌ای در یوتیوب هستند اما لزوما همه‌شان معلم گیتار خوبی نیستند. (این دو خیلی با هم فرق دارند). شاید لازم باشد چند بار تلاش کنید تا معلم دلخواهتان را پیدا کنید که البته طبیعی و قابل انتظار است. این هم بخشی از پروسه یادگیری گیتار است.

یک معلم گیتار خوب شانس شما برای یادگیری موفقیت‌آمیز ساز را بیشتر خواهد کرد فرقی هم ندارد یادگیری گیتار در خان باشد یا هر جای دیگر. بنابراین اگر 4 یا 5 مورد را امتحان کردید اما دلخواهتان نبودند به گشتن ادامه بدهید و دلسرد نشوید.

وقتی درباره درس‌ها و جلسات یادگیری گیتار در خانه سوال می‌پرسید، بهتر است لیست اهدافتان را در نظر داشته باشید تا معلم بالقوه شما بداند می‌خواهید چه یاد بگیرید. مثلا:

آیا آهنگ‌های خاصی مدنظرتان هست که علاقه به اجرا و آموزش آن‌ها داشته باشید؟

آیا امیدوارید روزی اجرای زنده یا کنسرت داشته باشید؟

آیا رویای نوازندگی در یک گروه را در سر دارید؟

بی‌هدف نباشید! گیتار‌های متفاوتی برای افراد مختلف وجود دارد. شما باید به‌طور دقیق مشخص کنید که موفقیت برایتان چه مفهومی دارد. یادگیری گیتار در خانه می‌تواند دشوار باشد اما بودن در کنار یک معلم خوب که ایده واضحی ازآنچه می‌خواهید به دست بیاورید دارد، کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.

مثلا فقط نگویید “من می‌خواهم گیتار یاد بگیرم”.

بهتر است بگویید من می‌خواهم گیتار لید بلوز یاد بگیرم و می‌خواهم مثل B.B King‌ در آهنگ “Everyday I have the Blues” باشم” یا “می‌خواهم یاد بگیرم آهنگ‌های گیتار آکوستیک را بنویسم و مثل باب دیلان در آهنگ “Subterranean Homesick Blues” باشم”.

برای یادگیری گیتار با تمام قوا و هوشمندانه تمرین کنید

هر چه بیشتر گیتار زدم، نکات بیشتری یاد گرفتم. مثلا یکی از آن‌ها این است که بین گیتاریست‌های خوب و نه‌چندان خوب به خاطر داشتن بلندی و کوتاهی انگشتان یا بزرگی و کوچکی دست‌ها و یا اینکه از یک خانواده آشنا به موسیقی باشند یا نه، تفاوت وجود دارد.

استعداد سهم کوچکی در این معادله دارد. چیزی که باعث تفاوت می‌شود میزان تمرین است. اگر می‌خواهید گیتاریست شوید باید خودتان را هوشمندانه به تمرین کردن علاقه‌مند کنید.

نحوه صحیح گرفتن گیتار

برای یادگیری گیتار در خانه چقدر تمرین کنیم؟

به‌صورت ایده‌آل باید 15 دقیقه در روز تمرین گیتار کنید. البته حتی 5 دقیقه در روز هم پیشرفت قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. به‌صورت کم و بیش شاگردانی را می‌بینم که می‌گویند “متاسفانه این هفته نرسیدم تمرین کنم در عوض جمعه چند ساعتی کار کردم ولی نتیجه‌ای نداشت.”

هیچ‌وقت تمرین‌هایتان را در یک روز انجام ندهید.

همان 15 دقیقه در روز بسیار عالی است و شما را دچار استرس هم نخواهد کرد. اگر هم نتوانستید انجام دهید به‌راحتی در یک‌زمان کوتاه دیگر قابل جبران است.

یادگیری گیتار بدون استاد

همه ما هر وقت شروع به یادگیری یک مهارت جدید می‌کنیم، می‌خواهیم فورا به نتیجه برسیم. هر چه بیشتر وارد مسیر یادگیری گیتار می‌شوید، فرازوفرودهای بیشتری را تجربه خواهید کرد.

اگر با یک آکورد یا تکنیک خاص یا کوک‌کردن گیتار یا هر چیز دیگری مشکل‌دارید، بدانید کاملا طبیعی است.

هرگز با این فکر که “باید” بهتر از آنچه هستید عمل کنید (یا “باید” از قبل بهتر باشید) خودتان را آزار ندهید. آرام باشید و خودتان و سازتان را خسته نکنید! می‌دانم گفتنش راحت است اما تنها راه برای عبور از این موانع اجتناب‌ناپذیر، همین است.

کم‌طاقتی در حین یادگیری گیتار در خانه نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه اغلب شرایط را بدتر می‌کند. وقتی بی‌قرار هستیم، درست فکر نمی‌کنیم و ممکن است با بی‌دقتی عمل کنیم.

به همین دلیل است که توصیه می‌کنم روزانه 15 دقیقه تمرین کنید و نه چند ساعت. اگر بیش از حد از خودتان انتظار داشته باشید، تحملتان هم کم خواهد شد.

نگذارید دیگران روحیه‌تان را تضعیف کنند. هنگام یادگیری گیتار در خانه، اطرافیانم دو دسته بودند که فهمیدم نگران و دلسردم می‌کنند:گیتاریست‌های دیگری که بیشتر از من نوازندگی کرده‌اند. منتقدین کنار گود! یعنی کسانی که نمی‌توانستند اصلا گیتار بزنند اما حس می‌کردند باید نظراتشان شنیده شود.

زمان یادگیری گیتار در خانه چقدر است

در مورد اول، آنچه باید یادتان باشد این است که آن‌ها احتمالا برای اینکه شما نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، در گیتارنوازی ماهر نشده‌اند. بلکه به احتمال زیاد برای اینکه خودشان از کارشان لذت بیشتری ببرند، مهارتشان در گیتار را بهتر کرده‌اند. درهرصورت شما باید روی کار خودتان که یادگیری گیتار در خانه یا آمنوزشگاه است تمرکز کنید. سایر گیتاریست‌ها را رقیب خود نبینید. به تلاشی که می‌کنند و لذتی که از کارشان می‌برند توجه کنید.

در مورد دوم هم این افراد را نادیده بگیرید. آن‌ها حتی در چیزی که در موردش نظر می‌دهند مهارت ندارند. اگر داشتند خودشان گیتار می‌زدند نه اینکه دیگران را نقد کنند.

شاید همین مسئله هم دلیل دیگری برای پیدا کردن یک معلم خوب باشد. معلمتان می‌تواند نسبت به نوازندگی‌تان نقد درست و سازنده داشته باشد که الهام‌بخشتان خواهد بود و شما را به تمرین کردن وادار می‌کند.

سخن پایانی

یادگیری در هر زمینه‌ای به خصوص یادگیری گیتار در خانه نیاز به دانش و پشتکار دارد. چه بسیارند افرادی که در خانه و با آموزش درست بسیار چیره‌دست‌تر از افرادی هستند که سال‌ها در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اند. بنابراین باپشتکار گیتار زدن را شروع کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x