سلامت

13 روش درمان خواب رفتن دست و پا + درمان خانگی 

خوشبختانه برای درمان خواب رفتن دست و پا، روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه همراه ما باشید، تا بهترین روش های درمانی را در اختیار شما بگذاریم.

به گزارش پارت نیوز؛ برای درمان خواب رفتن دست و پا، شما علاوه بر روش های پزشکی، می توانید در خانه نیز اقدامات مثبتی انجام بدهید. قطعا گزگز کردن و خواب رفتن دست و پا، عذاب آور است و اگر به طور مداوم این اتفاق بیفتد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

معرفی روش های درمان خواب رفتن دست و پا

شما با فهمیدن علت خواب رفتن دست و پا، بهتر می توانید نسبت به درمان آن اقدام کنید. بنا بر هر دلیلی ممکن است، دست و پای شما خواب برود که در این بخش تمام موارد را بررسی می کنیم.

1. درمان خواب رفتن دست و پا به وسیله ماساژ درمانی و کمپرس گرم

ماساژ برای درمان خواب رفتن دست و پا

راحت ترین روشی که برای درمان خواب رفتن دست و پا می توانید استفاده کنید، استفاده از کمپرس گرم و ماساژ دادن است. اگر جریان خون شما باعث گزگز شدن شده باشد، این روش باعث تحریک بیرونی سیستم گردش خون می شود و احساس بی‌حسی و یا خواب رفتگی دست و پا را درمان می‌کند.

برای این‌کار یک حوله داغ یا کیسه‌ی آب گرم را به مدت ۵-۷ دقیقه در مناطق آسیب دیده قرار دهید و بعد از برداشتن چند دقیقه محل را ماساژدهید. درصورتی‌که تا سه بار در روز این کار را تکرار کنید، درد و بی‌حسی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

2. برای درمان خواب رفتن دست و پا از نمک اپسوم استفاده کنید

از جمله روش های درمان خواب رفتن دست و پا، اسفاده از نمک حمام یا اپسوم است. وجود منیزیم در نمک باعث می شود تا التهاب را کاهش دهد. پس ضماد کردن آن بر اعصاب آسیب دیده و ملتهبی که باعث ایجاد احساس سوزن شدن می‌شود بسیار موثر خواهد بود.

شما برای این کار ابتدا، وان حمام را پر آب کنید و یک فنجان نمک اسپوم را در آن حل می کنیم و بعد به مدت 20 دقیقه داخل وان خود را غوطه ور می کنید.

با انجام روزانه یک بار، گردش خون در بدن افزایش می‌یابد و به دنبال آن احساس سوزن سوزن شدن و خواب‌رفتگی‌ کاهش می‌یابد.

3. استفاده از دارو برای درمان خواب رفتن دست و پا

تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها با تشخیص پزشک علائم را کاهش می‌دهد. همچنین در صورت دردهای شدید ممکن است تشخیص پزشک نیاز به مسکن‌ و یا درمان‌های موضعی باشد. حتی در مواردی متخصصان درد می‌توانند با کاشت بلوک‌های عصبی یا پمپ‌های درد اقدام به رفع مشکلات اساسی که باعث بی‌حسی و خواب رفتن دست و پا می‌شوند نمایند.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن یا آسپرین، می توانند به درد و التهاب خفیف دست، گردن و سایر نواحی شما کمک کنند.

4. درمان خواب رفتن دست و پا با ورزش

ورزش برای درمان خواب رفتن دست و پا

اگر ضعف عضلانی نیز دارید، ورزش‌های مربوط به سندرم تونل کارپال می‌توانند به بهبود علائم و افزایش قدرت شما کمک کنند.

تمرینات کششی، تقویتی و وضعیت بدن نیز می تواند به علائم اسپوندیلوز گردن کمک کند.

5. آتل یا محافظ مچ دست

استفاده از محافظ مچ یا آتل مچ دست را صاف نگه می دارد تا فشار روی عصب میانی شما کاهش یابد. برای کمک به جلوگیری از علائم سندرم تونل کارپال و درمان خواب رفتن دست و پا، می توانید آنها را هنگام انجام کارهای تکراری یا عصرها بپوشید.

6. درمان های موضعی

چسب های لیدوکائین و کرم کپسایسین که روی پوست اعمال می شود ممکن است درد خفیف و نوروپاتی محیطی را تسکین دهد و برای درمان خواب رفتن دست و پا موثر است. بر اساس یک مطالعه در سال 2014، منتول موضعی مانند Biofreeze نیز می تواند به تسکین درد تونل کارپال کمک کند.

7. ویتامین B-12 موثر در درمان خواب رفتن دست و پا

کمبود ویتامین B-12 را می توان با مکمل های خوراکی ویتامین B-12 درمان کرد. اگر کمبود شدید باشد یا اگر نمی توانید ویتامین B-12 را از رژیم غذایی خود جذب کنید، ممکن است نیاز به تزریق ویتامین B-12 داشته باشید.

خوردن غذاهای سرشار از ویتامین B-12 مانند ماهی سالمون، تخم مرغ و جگر نیز ممکن است کمک کننده باشد.

 8. استفاده از داروهای ضد افسردگی

برخی از انواع داروهای ضد افسردگی با تداخل در فرآیندهای مسئول ارسال سیگنال های درد، درد نوروپاتیک را درمان می کنند. آنها می توانند در درمان درد عصبی ناشی از دیابت و سایر بیماری ها مفید باشند.

9. داروهای ضد تشنج

داروهای تولید شده برای درمان صرع ممکن است درد عصبی را تسکین دهد. اینها شامل گاباپنتین (Gralise، Neurontin) و پره گابالین (Lyrica) است.

10. درمان خواب رفتن دست و پا با عمل جراحی

اگر درمان‌های غیرجراحی مؤثر واقع نشوند، جراحی ممکن است برای شرایط خاصی گزینه‌ای باشد. این می تواند شامل جراحی برای آزادسازی اعصاب یا رگ های خونی فشرده شده ناشی از تونل کارپال، دیسک های برآمده، TOS یا کیست های گانگلیونی باشد.

11. فیزیوتراپی

درمان خواب رفتن دست و پا با فیزیوتراپی

درصورتی که موارد بالا میزان خواب رفتگی را کنترل نکند و همچنان فعالیت های روزمره مختل باشد، ارجاع به دکتر ارتوپد می‌تواند کمک کننده باشد. در این روش با استفاده از یک برنامه توان‌بخشی، تمرینات یا روش‌هایی می‌توانید تعادل بدنتان را حفظ کنید و از پس کارهای روزمره‌ی خود برآیید.

12. طب سوزنی

شما زمانی که به پزشک مراجعه کنید، پزشک می تواند شما را به طب سنتی تشویق کند تا بتوانید، با این روش خواب رفتن دست و پای شما کمتر شود.

13. کم کردن اظطراب و استرس

برای سوزن سوزن شدن ناشی از حملات اضطراب، نفس کشیدن در کیسه کاغذی و ایجاد آرامش می تواند تهویه بیش از حد، سفتی و بی حسی انگشتان را کاهش دهد.

آیا خواب رفتن هر روز دست و پا طبیعی است؟

بیدار شدن با دست های بی حس غیر معمول نیست. بسیاری از افراد احساس کرده اند دستانشان در یک زمان خوابیده است.

گفته می شود، اگر همچنان بی حسی را تجربه می کنید یا با تغییر وضعیت بی حسی شما بهبود نمی یابد، به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید نگران بی حسی دست باشم؟

اگر در نواحی دیگر نیز بی حسی دارید یا علائم نگران کننده دیگری دارید، مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

برای بی حسی که به طور ناگهانی شروع می شود، به ویژه زمانی که با ضعف یا فلج، مشکل در صحبت کردن، یا سردرد شدید ناگهانی همراه باشد، با اورژانس تماس بگیرید، زیرا اینها علائم بالقوه یک فوریت پزشکی مانند سکته مغزی هستند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x