سلامت

15 مورد از خواص چای دارچین؛ نوشیدنی شفابخش از پوست درختان!

چای دارچین یکی از نوشیدنی‌های پرطرفداری است که علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده‌اش فواید بسیاری دارد. برای آشنایی با خواص چای دارچین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ خواص چای دارچین در حقیقت از یک درخت نشات می‌گیرد. این چای از پوسته‌ی داخلی درخت دارچین تهیه می‌شود. به این صورت که بریدن و  خشک شدن پوسته درخت، لوله می‌شود و به شکل چوب دارچین در می‌آید.

خواص چای دارچین

برای بهره‌مندی از خواص دارچین می‌توانید این چوب‌ها را در آب جوش بریزید و دم‌کنید یا آن را پودر کرده و در انواع نوشیدنی و غذا از آن استفاده کنید. در ادامه به معرفی خواص این نوشیدنی گرم و دل‌چسب می‌پردازیم.

 آنتی اکسیدان دارچین

چای دارچین حاوی میزان بالایی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان­ها ترکیبات مفیدی هستند که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. میزان آنتی اکسیدان های موجود در یک قاشق چای‌خوری دارچین آسیاب شده با میزان آنتی اکسیدان های دو سوم فنجان بلوبری برابری می‌کند.

این آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کنند. دارچین به ویژه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول است و در میان ادویه‌ها تنها میخک و ریحان هستند که فعالیت آنتی‌اکسیدانی‌شان بیشتر از دارچین است.

کاهش التهاب توسط دارچین

دارچین چه خاصیتی دارد

التهاب می‌تواند به اشکال مختلف بدن را به هم بریزد و باعث درد، خارش و بسیاری بیماری‌های مزمن و جدی‌تر بشود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در دارچین التهاب را کاهش می‌دهد و یکی از خواص چای ‌دارچین که می‌تواند بیماری‌های مختلف را تحت‌الشعاع قراردهد ضد التهاب بودن آن است. از آنجایی که التهاب می‌تواند ریشه بسیاری بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی باشد، مقابله با التهاب فواید بسیاری برای بدن دارد.

کاهش قند خون و اثر ضد دیابتی دارچین

دارچین و چای آن یکی از داروهای طبیعی دیابت هستند. این ماده به چندین شکل قند خون را کاهش می‌دهد و همچنین مقاومت در برابر انسولین را کاهش می‌دهد. دارچین میزان جذب گلوکز در دستگاه گردش خون را به طور مؤثری کاهش می‌دهد.

کاهش وزن با چای دارچین

هزاران سال است که از دمنوش دارچین برای لاغری و به‌عنوان داروی کاهش وزن استفاده می‌شود. این دمنوش با افزایش متابولیسم، تنظیم سطح قند خون و بهبود عملکرد انسولین به کاهش وزن کمک می‌کند. پس می توان گفت یکی از خواص چای دارچین کمک به تناسب اندام است.

مبارزه با باکتری ها و قارچ ها

یکی از ترکیبات فعال چای دارچین سینامالدهید نام دارد که به خوبی با عفونت‌های قارچی و باکتریایی مبارزه می‌کند. روغن استخراج شده از دارچین در درمان عفونت‌های قارچی مجاری تنفس مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه براین چای دارچین از رشد بعضی عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌های سالمونلا و لیستریا جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از خواص دارچین در چای این است که به دلیل خاصیت ضد میکروبی خود بوی بد دهان و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

خواص چای دارچین و تاثیر آن بر قاعدگی

از خواص چوب دارچین در چای کمک به تحمل پذیرتر شدن برخی علایم قاعدگی، مانند سندروم پیش از قاعدگی و قاعدگی‌های دردناک است شواهدی وجود دارد که این چای به کاهش خونریزی قاعدگی، استفراغ و تهوع در طول دوره قاعدگی کمک می‌کند.

تاثیر دارچین بر سرطان

سرطان کشنده‌ترین بیماری جهان است و هنوز درمان استانداردی برای آن کشف نشده است. اقدامات کنترلی موجود برای سرطان بسیار هزینه بر هستند و تأثیر آن‌ها هنوز مورد تردید است. با این حال پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دارچین قابلیت بالایی دارد که به عنوان یک داروی کنترل و درمان سرطان مورد استفاده قرار بگیرد. چای دارچین به رشد رگ‌های خونی در تومورها کمک کرده و از رشد تومورها جلوگیری می‌کند.

بالا بردن متابولیسم با چای دارچین

خاصیت چای دارچین

یکی دیگر از خواص چای دارچین برای لاغری این است که متابولیسم را بالا می‌برد. البته نمی‌توان آن را به عنوان درمان معجزه آسایی برای چاقی در نظر گرفت، اما افزودن این چای به رژیم غذایی کمک می‌کند متابولیسم تان بالا برود و کالری بیشتری بسوزانید. دارچین حاوی منگنز است که به سوخت‌وساز پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. اگر یک قاشق چای‌خوری دارچین آسیاب شده را به چای­تان اضافه کنید، ۲۰ درصد از میزان منگنز مورد نیاز روزانه خود را تأمین کرده اید.

جلوگیری از سرما خوردگی

یکی از خواص چای دارچین تقویت سیستم ایمنی بدن است. خواص آنتی باکتریال آن نیز به مقابله با باکتری‌های بیماری زا کمک می‌کنند. در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا حتماً به‌اندازه‌ی کافی دارچین مصرف کنید.

تسکین معده درد و سوءهاضمه

سوءهاضمه می‌تواند باعث اسهال، سردرد، معده درد، گرفتگی شکمی و مشکلات دیگر بشود. غذاهایی که به خوبی پخته نشده‌اند، غذای ناسالم یا عفونت ویروسی از عوامل این مسئله هستند. کاتچین که یکی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین است به تسکین سوءهاضمه و مشکلات معده کمک می‌کند.

تقویت و پاکسازی مو

از دیگر خواص چای دارچین می‌توان از تاثیر مثبت آن بر پوست و مو نام برد. دارچین می‌تواند گردش خون را تقویت کند و به همین ترتیب به سلامت پوست سر کمک کند. چای دارچین فولیکول‌های مو را تقویت می کند و همزمان با رایحه‌ی مطبوعش بوی بد پوست سر را از بین می‌برد.

ماسک موی دارچین

یک لیوان چای دارچین دم کنید و بگذارید خنک شود.

سپس یک قاشق غذاخوری عسل خام به آن اضافه کنید.

ماسک مو را با ملایمت روی پوست سرتان بمالید.

بعد از ۱۰ دقیقه سرتان را با آب گرم بشویید.

البته این ماسک مو نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه روی سر بماند، چرا که دارچین رنگ مو را روشن می‌کند و ممکن است باعث حساسیت نیز شود.

افزایش حساسیت به انسولین

تنظیم مصرف انرژی و متابولیسم تا حد زیادی به انسولین وابسته است. علاوه براین انسولین به انتقال قند خون از جریان خون به سلول‌های بدن کمک می‌کند. با این حال، افراد زیادی قربانی مقاومت به انسولین می‌شوند و این مسئله باعث بیماری‌هایی مانند دیابت و سندروم متابولیک می‌شود. مصرف چای دارچین با کاهش مقاومت به انسولین به رفع این مشکل کمک می‌کند.

کاهش بیماری‌های قلبی

خواص درمانی چای دارچین

یکی از خواص چای دارچین در چای مقابله با بیماری‌های قلبی است. چای دارچین سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد و همزمان سطح تری گلیسیرید خون یا همان کلسترول خوب را تثبیت می‌کند. ترکیب این دو مسئله به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

جوانسازی پوست؛ خواص چای دارچین

از خواص دارچین کمک به جوانسازی پوست است. آنتی اکسیدان های موجود در این چای رادیکال‌های آزاد را که باعث پیری می‌شوند مهار می‌کنند. این ادویه همچنین جریان خون را تقویت می‌کند و به تجدید حیات سلول‌ها کمک کرده و باعث می‌شود پوستی درخشان و جوان داشته باشید. شما می‌توانید با ترکیب کردن دارچین و ماست یک ماسک لایه بردار خانگی تهیه کنید.

همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند که دارچین به کلاژن سازی کمک می‌کند و قابلیت ارتجاعی و آب‌رسانی به پوست را افزایش می‌دهد که تمامی این‌ها می‌توانند از بروز علائم پیری جلوگیری کنند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x